Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MT-terapeutin kaavakkeessa outo kysymys?

Vierailija
05.10.2014 |

Teini menee ekalle terapiatapaamiselle huomenna ja tulostin kyselykaavakkeen. Yksi kysymys on outo... Kuvaile uskonnollinen taustasi.

Koetin etsiä onko terapeutti (yksityinen) jotenkin itse uskonnollinen, mutta se ei tarkasti selvinnyt.

Mitä tuo kysymys pitää sisällään?

Tytär ja me vanhemmat olemme ateisteja ja en haluaisi sen muuttavan terapeutin suhtautumista asiakkaaseen. Minua tai tytärtä ei haittaa, vaikka terapeutti on uskossa, kunhan Jumalan sanasta ei haeta apua masennukseen.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan asiallinen kysymys. Uskonnolla voi varmasti olla suuri vaikutus mielenterveydelle (vrt. lahkot).

Vierailija
2/42 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas outoa, ei mun tarvinut yksityiselle psykoterapeutille mitään kyselykaavaketta täyttää koskaan. Onkohan sitten alaikäisten juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko et se on ns terapeutin oma juttu kysyä tuo. Monesti uskonnollinen tausta jos se on voimakas, vaikuttaa ihmiseen. Esim maailman katsomukseen. Tai jos on irtautumassa siitä. Sanoisin et rutiini kysymys josta ei tarvi huolestua :) itsellänikin on kysytty tuota eräässä alkuselvitys lomakkeessa.

Vierailija
4/42 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on varmaan siitä, että terapeutti haluaa tietää, oletteko Jehovia, Lestoja, Mormoneja, Muslimeita, Buddhalaisia tai jotakin muuta, jotta osaa huomoida uskonnollisen taustan vaikutuksen kasvatuksessa. Usein kiihkouskovaisten jälkeläisillä on paljon mielenterveysongelmia johtuen juuri erilaisista syyllisyyksista ja synti-käsityksistä. Eli voitte laittaa lomakkeeseen, että vanhemmat eivät kuulu kirkkoon. Ei muuta kummempaa.

Vierailija
5/42 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 19:09"]

Onpas outoa, ei mun tarvinut yksityiselle psykoterapeutille mitään kyselykaavaketta täyttää koskaan. Onkohan sitten alaikäisten juttu.

[/quote]

Ja minun taas täytyi yksityiselle mennessä täyttää kanssa jotain kyselykaavakkeita. Ainakin BDI-masennuskaavake siinä oli samoin jotain ruumiinkuvaan liittyviä juttuja (olin aikoinaan terapiassa mm. syömishäiriön takia), en muista mitä ne loput kaavakkeet oli.

Eli ei siis ole mitenkään outoa tai poikkeuksellista, että lippulappuja pitää täytellä terapiaan mennessä/sen alkaessa.

Vierailija
6/42 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Tuo ei sitten varmaan merkkaa mitään. Itse vaan arastelen tuollaisia kysymyksiä, kun uskonnolla  ei meidän perheessä ole vaikutusta.

ap.

Vierailija
7/42 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 19:16"]Ok. Tuo ei sitten varmaan merkkaa mitään. Itse vaan arastelen tuollaisia kysymyksiä, kun uskonnolla  ei meidän perheessä ole vaikutusta.

ap.
[/quote]

Miksi arastelet, jos uskonnolla ei ole vaikutusta teihin?

Vierailija
8/42 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys ei ollut outo vaan normaali. Siihen lappuun kannattaa kirjoittaa se mitä aloitukseenkin kirjoitit: äiti pitää kysymystä niin outona, että on jopa päätynyt selvittämään terapeutin omaa uskonnollista taustaa, epäilee terapeutin suhtautuvan epäammatillisesti asiakkaaseen tämän ja vanhempiensa ateismin vuoksi, pelkää terapeutin hoitavan tytärtään ammattimaisen hoidon sijaan Jumalan sanalla.  Tuohan on se teinisi uskonnollinen tausta.

Vierailija
9/42 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska miten eri tavalla ap on tulkinnut tämän kysymyksen kuin moni vastaajista. Se nyt vaan on merkittävä tekijä ihmisen mielenterveydelle, onko syntymästään asti pelännyt menevänsä helvettiin vaikkapa sen vuoksi että katsoi salaa telkkaria tai käyttää ehkäisyä. Uskonnossa on paljon hyvää, mutta niin paljon epäloogista ihmisen syyllistämistä ja musertamista, että on tärkeä tietää missä arvomaailmassa ihminen on siihenastisen elämänsä viettänyt.

Vierailija
10/42 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vaikuttaa, että uskonnolla on ap:lle isompi vaikutus kuin hän luuleekaan. Miksi muuten olisi tulkinnut lomakkeen kysymyksen juuri niin, että asiakkaan ateismi saattaisi vaikuttaa terapeuttiin ja siihen, minkä laatuista terapiaa asiakas saisi?

Vierailija
11/42 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on mt-terapeutti? Onko se joku uskonlahko? Maailmantietäjä-terapeutti?

Vierailija
12/42 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 19:49"]

[/quote]

No sen "keksin" itse, sillä terapeutteja nyt voi olla muitakin kuin MT puolella. (mielenterveys)

Ei minulle todellakaan uskonto omassa elämässä  merkkaa yhtään mitään. Ainoastaan se, kun uskonto liitetään nyt vaikka tähän masennuskyselylomakkeeseen ihmetyttää. Toki tajuan sen, että se joissakin tapauksissa saattaa aiheuttaa ongelmia, mutta miksei se myös sitten voisi vaikuttaa hoitosuhteeseen, jos terapeutti itse on vaikka lahkolainen, eikö se aiheuta jo kismaa ateistin hoidettavan kanssa.

En siis ajattele uskontoa arjessa koskaan, jos sitä esim. N:O 11 arvelee.

ap.

Vierailija
13/42 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 20:08"]

[/quote]

No sen "keksin" itse, sillä terapeutteja nyt voi olla muitakin kuin MT puolella. (mielenterveys)

Ei minulle todellakaan uskonto omassa elämässä  merkkaa yhtään mitään. Ainoastaan se, kun uskonto liitetään nyt vaikka tähän masennuskyselylomakkeeseen ihmetyttää. Toki tajuan sen, että se joissakin tapauksissa saattaa aiheuttaa ongelmia, mutta miksei se myös sitten voisi vaikuttaa hoitosuhteeseen, jos terapeutti itse on vaikka lahkolainen, eikö se aiheuta jo kismaa ateistin hoidettavan kanssa.

ap.

[/quote]Ammattitaitoinen terapeutti ei anna oman eikä asiakkaansa mahdollisen vakaumuksen tai sen puutteen vaikuttaa millään tavoin hoitosuhteeseen ja sen toteuttamiseen.

Vierailija
14/42 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä uskonnolla on merkitystä. Jos ajatellaan vaikka masennusta, niin joku ajattelee sen olevan Jumalan rangaistus, toinen biologinen ongelma, joku Jumalan lahja (eli koettelemus, josta saa palkinnon kuoleman jälkeen).

Lapsi kirjoittaa siihen lappuun sitten OMAN mielipiteensä, ei äidin!

Vierailija
15/42 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 20:10"]

[/quote]

ap.

[/quote]Ammattitaitoinen terapeutti ei anna oman eikä asiakkaansa mahdollisen vakaumuksen tai sen puutteen vaikuttaa millään tavoin hoitosuhteeseen ja sen toteuttamiseen.

[/quote]Tarkennan vielä että jos asiakkaan vakaumus on eri kuin terapeutin, terapeutti ei anna sen vaikuttaa asenteellisesti häneen. Osaa kyllä huomioida sen hoidontarpeessa.

Vierailija
16/42 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 20:20"]

Kyllä uskonnolla on merkitystä. Jos ajatellaan vaikka masennusta, niin joku ajattelee sen olevan Jumalan rangaistus, toinen biologinen ongelma, joku Jumalan lahja (eli koettelemus, josta saa palkinnon kuoleman jälkeen).

Lapsi kirjoittaa siihen lappuun sitten OMAN mielipiteensä, ei äidin!

[/quote]

Juu, hän sen täyttää.

ap

Vierailija
17/42 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 20:23"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 20:10"]

[/quote]

ap.

[/quote]Tarkennan vielä että jos asiakkaan vakaumus on eri kuin terapeutin, terapeutti ei anna sen vaikuttaa asenteellisesti häneen. Osaa kyllä huomioida sen hoidontarpeessa.

[/quote]

Niin naivi en ole, ettenkö uskoisi, että terapeutin oma vakaumus vaikuttaa hoitoon, vaikka kuink aammattilainen olisikin.

ap.

Vierailija
18/42 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihan hakoteillä ap.

Luuletko ihan tosissasi että terapeutti alkaa käännyttää potilasta vaikka skientologiaan ja siksi utelee sitä?

Tai jos kysyy huumeidenkäytöstä niin aikoo myydä huumeita potilaalle??

Kysymyksiä kysytään siksi että kartoitetaan mahdolliia altistavia ja suojaavia tekijöitä elämässä. Uskonto voi olla kumpi tahansa riippuen monesta yksityiskohtaisemmasta tekijästä (perususko ok, tiukat lahkot ehkä ei).

Vierailija
19/42 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 20:35"]

Olet ihan hakoteillä ap. Luuletko ihan tosissasi että terapeutti alkaa käännyttää potilasta vaikka skientologiaan ja siksi utelee sitä? Tai jos kysyy huumeidenkäytöstä niin aikoo myydä huumeita potilaalle?? Kysymyksiä kysytään siksi että kartoitetaan mahdolliia altistavia ja suojaavia tekijöitä elämässä. Uskonto voi olla kumpi tahansa riippuen monesta yksityiskohtaisemmasta tekijästä (perususko ok, tiukat lahkot ehkä ei).

[/quote]

No, maailmassa nyt vaan tapahtuu niin monia asioita juuri uskontojen takia, ettei se nyt ihan poissuljettu asia olisi, jos terapeutin oma vakaumus vaikuttaisi häneen...ja antamaansa hoitoon. Voihan hän olla jopa oikein kiihkouskovainen ja ajatusmaailma  vaikuttaa terapiaansa.

ap.

Vierailija
20/42 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuisi työt tuollaiselta terapeutilta. On olemassa erikseen kristinuskoa työssään käyttäviä terapeutteja muuta he eivät tee sitä salaa vaan asiakas itse haluaa hoitoonsa myös hengellisen ulottuvuuden.

On naivia kuvitella että se vaikuttaisi. Jos joku sitä yrittäisi, hänestä varmasti kanneltaisiin ja se siitä sitten.