Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku selittää paradoksin työvoimapulan ja työttömyyden suhteen?

Vierailija
01.09.2021 |

Suomessa on
- työvoimapula
- työttömyyttä

Ongelma tuntuu olevan, että työttömät eivät suostu menemään nollasopimuksella tai alipalkalla töihin tai muuttamaan kommuuniasumiseen toiselle puolelle maata pariksi kuukaudeksi tarvittaessa. Työttömät eivät myöskään suostu kouluttautumaan kaikki lähäreiksi ja putkimiehiksi.

Tästä syystä eläkeikää pitää nostaa jonnekin n. 80 vuoteen, ja pitää ihmiset töissä kunnes ovat puoleksi vainaita. Näin eläkkeitä ei tarvitse maksaa ja työvoimaa riittää. Eläkeikää lähestyvien arvellaan, siis sellaistan reilusti yli kuusikymppisten, seiskytvuotiaiden jne, kouluttautuvan uudestaan, muuttavan vihannesviljelmälle ja tunturikeskukseen alipalkattuna.

Olen varmaan tyhmä, mutta olen miettinyt, että miksei
1. työntekijöille voida maksaa ihan ookoo palkkaa
2. tarjota määräaikaista ja kokoaikaista vähintään vuoden työsuhdetta
3. tarjota vakituisia työpaikkoja

Kommentit (2036)

Vierailija
1781/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukien määrää pitäisi vähentää ja kestoa lyhentää siten, että alkaisi kiinnostaa.

Kaiken kaikkiaan tilanteen pitäisi olla sellainen, että jos työtä on tarjolla, sitä itsestäänselvästi kannattaa tehdä.

Mutta eikö tämäkin ole paradoksi - eihän se työ voi olla kannattavaa, jos sillä ei elä?

Tässä maassa on jokaisella mahdollisuus opiskella. Jos haluat saada erityisen hyvää palkkaa, rahkeiden tulee riittää siihen. Muussa tapauksessa opiskelet sitä mihin kykenet ja saat sitä palkkaa mitä siitä maksetaan ja opit pärjäämään sillä. Edelleen, tuet on liian suuria jos niillä eläminen on parempi vaihtoehto kuin työn tekeminen. Työn tekemisen tulisi AINA olla ykkösvaihtoehto, jos työtä tarjolla on. On ihan käsittämätöntä, että näin ei ole.

Kommentti yllä on täyttä asiaa ja silti peukkua alaspäin tulee paljon enemmän kuin ylöspäin.

Jos on nuorena jäänyt opiskelematta omaa kehittymättömyyttään, kotiolot olleet vaikeita, tai kaveripiiri pelkkiä päihteellisiä luusereita, niin mikä estää sen, ettei tilannetta voisi korjata myöhemmin?

Ei nimittäin ole oikein, että nämä käyvät liian syvällä niiden tyyppien taskuilla, jotka ovat panostaneet nuorena opintoihin, huolehtineet ja ottaneet vastuuta omasta elämästään.

Vierailija
1782/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole työvoimapulaa, jos reipas sosiaalinen ahkera ja mukava armeijan käynyt nuori mies ei saa töitä. Kun ei ole työkokemusta, sanoo työnantajat, jotka edes viitsii vastata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1783/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään avataan shampajapullo. Olen 21 ja 191 cm pitkä mies

En ole enää 165 cm pikkutuhnu

Vierailija
1784/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä. Mä oon töissä ja maksoin asuntolainan ja olen vieläkin 165 cm pikkutuhnu 😢😢😢

Vierailija
1785/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös työttömänä sellaisia ihmisiä, keiden osaaminen ja terveydentila ei salli työntekoa, mutta Kela ei myönnä sairaseläkettä tai muuta ratkaisua. Eräskin oma asiakas on kehityksellisesti sillä tasolla, ettei kaveria uskalla edes pyörällä saatika autolla päästää mihinkään, niin monta kolaria aiheuttanut, kun ei vaan ymmärrä havainnoida ympäristöä. Älykkyys siis alakoululaisen luokkaa ellei alle, muuten tosi symppis tyyppi, mutta mihis tämmösen ihmisen saa turvallisesti töihin? Ja tämä siis yksi esimerkki monista.

T. Työskentelee pitkäaikaistyöttömien kanssa

Vierailija
1786/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukien varassa eläminen on karmeata jos on oma yksi asunto, ja velkaa ja ei puskureita. Kerran jäin työttömäksi, ja onneksi olin ymmärrtänyt että tulee olla puskureita aina. Työ on kallista, ja kohtaanto-ongelma pahentaa. Sivukulut korkeat, ja 93 % nyrkkipajoja joilla ei ole ulkopuolista työvoimaa. Työvoimaa saataisiin koulutuksen kautta jos olisi työvelvote Suomessa. Pelkkää näpertelyä että 18 vuotiaaksi tulee opiskella.

Vierailija
1787/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei näitä ostareilla pyöriviä täysikäisiä kullannuppuja pistetä ensin töihin ja katsota sen jälkeen paljonko sieltä ulkomailta tarvitaan lisää työntekijöitä?

Tähän ei saa vastausta yhdeltäkään vihreältä,vasurilta tai demarilta..

Vierailija
1788/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotteko hommata toisen työn nyt kun vuorolisät lähtee?

Vierailija
1789/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persuja ja oikeistohallitusta äänestävät ansaitsevat vuorolisiensä lähdön. Itse äänestin oikeaa työväen puoluetta. Kiitos ammattiliittojen ja työntekijöiden joukkovoiman esim työsuhde-edut monessa paikassa on hyvät, esim näille persuleita äänestäville raksaukoille. Edut on rakennettu kovalla työllä ja joukkovoimalla. Persut ja oikeisto pelaa työantajan pussiin. Ovat monet jotain valittavia yrittäjiä (oikeasti fiksu yrittäjä vaurastuu Suomessakin). Kokoajan nakertamassa vielä lisää työntekijän selkänahasta. Uusliberalismi tehostaa ja leikkaa ja tehostaa ihmisten mielenterveyden pilalle. Joku voittaa mutta moni häviää

Työtön ystäväni alkoholiinmenevä moniongelmainen ystävä joka elää sosiaalituilla äänesti persuja. On meillä tyhmää sakkia.

Vierailija
1790/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persuja ja oikeistohallitusta äänestävät ansaitsevat vuorolisiensä lähdön. Itse äänestin oikeaa työväen puoluetta. Kiitos ammattiliittojen ja työntekijöiden joukkovoiman esim työsuhde-edut monessa paikassa on hyvät, esim näille persuleita äänestäville raksaukoille. Edut on rakennettu kovalla työllä ja joukkovoimalla. Persut ja oikeisto pelaa työantajan pussiin. Ovat monet jotain valittavia yrittäjiä (oikeasti fiksu yrittäjä vaurastuu Suomessakin). Kokoajan nakertamassa vielä lisää työntekijän selkänahasta. Uusliberalismi tehostaa ja leikkaa ja tehostaa ihmisten mielenterveyden pilalle. Joku voittaa mutta moni häviää

Työtön ystäväni alkoholiinmenevä moniongelmainen ystävä joka elää sosiaalituilla äänesti persuja. On meillä tyhmää sakkia.

Vihreä sukupuoleton pride feminismi ym hötön töttö polittikka yököttää suurinta osaa niin paljon etteivät kykene antamaan ääntä näille sinun puolueillesi. Ja on myös paljon osaavia duunareita jotka tekevät työnsä kunnolla ja joista työnantaja haluaa pitää kiinni. Ei heillä ole hätäpäivää. Tämä nähtiin jo sen" kammottavan sipilän hallituksen aikana.

Vierailija
1791/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkojen nousu ja vuorolisien poisto on hyvä keino saada omistusasunnot pois.

Vierailija
1792/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ensin leikataan suurimmalta osalta ansiosidonnainen pois ja soviteltu päiväraha. Ihmiset ei halua sitten enää kuulua liittoon ja maksaa liiton jäsenmaksua. Kun liiton jäsenmäärä vähenee tarpeeksi niin työnantajat saa sanella työehdot ja poistaa vuorolisät.

Vierailija
1793/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ensin leikataan suurimmalta osalta ansiosidonnainen pois ja soviteltu päiväraha. Ihmiset ei halua sitten enää kuulua liittoon ja maksaa liiton jäsenmaksua. Kun liiton jäsenmäärä vähenee tarpeeksi niin työnantajat saa sanella työehdot ja poistaa vuorolisät.

Sama vaikutus on, jos ansiosidonnainen tulee kaikille niin kukaan ei enää maksa liiton maksuja. Kieroa.

Vierailija
1794/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, olen mummo ja asun yksin. Voiko joku ryöstöjoukko tulla ryöstämään minut yöllä, kun nukun yksin eikä minulla ole hirveästi voimaa. Sitäkö tuki leikkaukset tarkoittaa?

Vierailija
1795/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mistä lähtien "nollasopimus" on työntekoa tarkoittanut...?

Työvoimapula taas tarkoittaa sitä, että on liian vähän alan työntekijöitä ylipäänsä, ja/tai sitä, että on liian vähän osaavia työntekijöitä alalle.

Osittain myös sitä, etteivät allle kouluttautuneet halua mennä sille alalle, johon ovat kouluttautuneet. Nythän esimerkkinä on ollut hoitoala, josta on sankoittain lähtenyt ihmisiä. Jopa suoraan koulunpenkiltä.

Vierailija
1796/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, olen mummo ja asun yksin. Voiko joku ryöstöjoukko tulla ryöstämään minut yöllä, kun nukun yksin eikä minulla ole hirveästi voimaa. Sitäkö tuki leikkaukset tarkoittaa?

Asun omakotitalossa. Kuuleeko joku avunhuutoni yöllä?

Vierailija
1797/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi trade Hönö Tiainen, näit unta!

Ei sinulla ole ok-taloa, ei edes kerrostalo-osaketta  ;DDDDDDDDDDDDDDDDD

Ei sinun kapiseen vuokramurjuun kukaan tule. Jos vahingossa tulee, niin taatusti lähtee saman tien pois.

Joten pelko pois ;DDDDDDDDDDDDDDDDD

Vierailija
1798/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinun kapiseen vuokramurjuun kukaan tule. Jos vahingossa tulee, niin taatusti lähtee saman tien pois.

🥂

Vierailija
1799/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, ei kai kukaan ryöstä mua yöllä.

Vierailija
1800/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🥂

Kato, 165 cm pikkutuhnu tuli palstalle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi