Voisiko joku selittää paradoksin työvoimapulan ja työttömyyden suhteen?
Suomessa on
- työvoimapula
- työttömyyttä
Ongelma tuntuu olevan, että työttömät eivät suostu menemään nollasopimuksella tai alipalkalla töihin tai muuttamaan kommuuniasumiseen toiselle puolelle maata pariksi kuukaudeksi tarvittaessa. Työttömät eivät myöskään suostu kouluttautumaan kaikki lähäreiksi ja putkimiehiksi.
Tästä syystä eläkeikää pitää nostaa jonnekin n. 80 vuoteen, ja pitää ihmiset töissä kunnes ovat puoleksi vainaita. Näin eläkkeitä ei tarvitse maksaa ja työvoimaa riittää. Eläkeikää lähestyvien arvellaan, siis sellaistan reilusti yli kuusikymppisten, seiskytvuotiaiden jne, kouluttautuvan uudestaan, muuttavan vihannesviljelmälle ja tunturikeskukseen alipalkattuna.
Olen varmaan tyhmä, mutta olen miettinyt, että miksei
1. työntekijöille voida maksaa ihan ookoo palkkaa
2. tarjota määräaikaista ja kokoaikaista vähintään vuoden työsuhdetta
3. tarjota vakituisia työpaikkoja
Kommentit (2036)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taidan alkaa perhepäivähoitajaksi. Tykkään nukkua päiväunet.
Voidaan nukkua lasten kanssa 2 h päivällä ja katsoa piirrettyjä 2 h ja pelata pleikkaa.
Tuon tason hoitoa saa sitten halvemmalla mitä kunnallisessa päiväkodissa. En maksaisi tuosta edes sataa euroa kuukaudessa.
En minä sitä sinulle kerro mitä me lasten kanssa tehdään. Lastenhoitajista on pula, ei sulla ole vaihtoehtoja.
Luuletko, että lapset ei osaa kertoa :D
Niin, jos sun lapsella on mustelma niin soitan sossulle ja sanon, että lapsi sanoi, että sä lyöt lasta.
Jos menen palkkatuella tarhaan niin teen lastensuojeluilmoituksen, jos 1-vuotiaalla on mustelma.
Jos vanhempi valittaa jostain, kun hakee lasta niin myös siitä teen lasun. Epävakaa äiti. Ragesi tarhassa.
Minä päätän kokoomuslaisen lapsen hoidosta ja äiti pitää turpansa kiinni tai hän on sossun luona keskustelemassa.
Yksi kokoomusäiti sanoi kuinka ihanaa on aika tyttövauvan kanssa. Varmasti, kun on rahaa, mutta kohta sitä lasta joutuu viemään muualle ja yksi mustelma ja tulee lasu, että äiti lyö lasta.
Hän saa kiittää Kokoomusta joka leikkaa ansiosidonnaista.
Lopeta nyt tai tämä kommrntointi loppuu tähän kun teen Sinusta lasun ja ilmiannan kommentointisi asiattomaksi.
Huomast kai itsekkin että nyt Sinulla ei mene hyvin ja joku nauha jäänyt jumittamaan päässäsi. Mene tekemään niitä lasuja vaikka metsän oravista !
Ei lasu voi tehdä, jos lapset täysi-ikäisiä jo.
Mutta minä voin tehdä lasuja ja teen, koska kokoomus leikkaa ansiosidonnaista. Kärsimme kaikki yhdessä, rikkaat ja köyhät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaan nukkua lasten kanssa 2 h päivällä ja katsoa piirrettyjä 2 h ja pelata pleikkaa.
Tuon tason hoitoa saa sitten halvemmalla mitä kunnallisessa päiväkodissa. En maksaisi tuosta edes sataa euroa kuukaudessa.
En minä sitä sinulle kerro mitä me lasten kanssa tehdään. Lastenhoitajista on pula, ei sulla ole vaihtoehtoja.
Niin, jos sun lapsella on mustelma niin soitan sossulle ja sanon, että lapsi sanoi, että sä lyöt lasta.
Jos menen palkkatuella tarhaan niin teen lastensuojeluilmoituksen, jos 1-vuotiaalla on mustelma.
Jos vanhempi valittaa jostain, kun hakee lasta niin myös siitä teen lasun. Epävakaa äiti. Ragesi tarhassa.
Minä päätän kokoomuslaisen lapsen hoidosta ja äiti pitää turpansa kiinni tai hän on sossun luona keskustelemassa.
Yksi kokoomusäiti sanoi kuinka ihanaa on aika tyttövauvan kanssa. Varmasti, kun on rahaa, mutta kohta sitä lasta joutuu viemään muualle ja yksi mustelma ja tulee lasu, että äiti lyö lasta.
Lopeta nyt tai tämä kommrntointi loppuu tähän kun teen Sinusta lasun ja ilmiannan kommentointisi asiattomaksi.
Huomast kai itsekkin että nyt Sinulla ei mene hyvin ja joku nauha jäänyt jumittamaan päässäsi. Mene tekemään niitä lasuja vaikka metsän oravista !Ei lasu voi tehdä, jos lapset täysi-ikäisiä jo.
Mutta minä voin tehdä lasuja ja teen, koska kokoomus leikkaa ansiosidonnaista. Kärsimme kaikki yhdessä, rikkaat ja köyhät.
Lisäksi mietittiin muiden työttömien kanssa, että lähetetään kaupungin valtuustoon niiden vakituisten nimet, jotka on kahvitauolla yli lakisääteisen 10 minuuttia siis julkisella töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomast kai itsekkin että nyt Sinulla ei mene hyvin ja joku nauha jäänyt jumittamaan päässäsi. Mene tekemään niitä lasuja vaikka metsän oravista !Ei lasu voi tehdä, jos lapset täysi-ikäisiä jo.
Lisäksi mietittiin muiden työttömien kanssa, että lähetetään kaupungin valtuustoon niiden vakituisten nimet, jotka on kahvitauolla yli lakisääteisen 10 minuuttia siis julkisella töissä.
Vakituiset luulee meitä opiskelijoiksi. Johtajat on aika kieroa porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapulaa on ammattitaitoisista, työkykyisistä ja työhaluisista henkilöistä, jotka ovat valmiita siirtymään työn perässä oikeille asuinpaikoille. Useimmilta työttömiltä puutuu joitakin näistä edellä mainituista. He ovat tyytyväisiä kotona makuuseen kaikenlaisten sosiaalitukien turvin.
Varsinkin tuo, ettei olla valmiita siirtymään työn perässä toiselle paikkakunnalle. Kun työttömällä on muutenkin niin hurjan hyvät olot, niin kyykytetään vielä vähän lisää ja pakotetaan jättämään perhe, tukiverkot, ystävät ja ja koti ja muuttamaan uudelle paikkakunnalle. Todennäköisesti muuttovoittokaupunkiin, jossa vuokrat on niin korkeat, ettei työtön saa maksettua sitä odotettavissa olevalla palkallaan. Tai mikä parempi, hankkii kakkoskodin työpaikka kunnalta, kun puoliso jää varsinaiseen kotiin, kun työt on kotipaikkakunnalla ja taas saa miettiä millä ihmeellä kahden kodin kulut maksetaan, kun ei palkka riitä
Olen muuttanut suomessa kahteen eri kaupunkiin ja euroopassa kolmeen eri maahan ja nyt taas olen lähdössä ulkomaille töihin. Jos haluat kohentaa taloudellista tilannetta niin täytyy tehdä uhrauksia.
Uhrasit siis perheesi ja kodin?
Perhe on ollut mukana ja koti on siellä missä minä ja perhe. Materiaali eli seinät ei merkkaa mitään minun elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtion virastoissa voi lähettää Helsingin pääkonttoriin pitkiä kahvitaukoja pitävistä työntekijöistä nimet.
Suomessa on aina vähintään 300 000 "työtöntä", joita ei saada minkäänlaisiin töihin, vain pimeät työt kiinnostavat ja ovat asiantuntijoita mitä tulee erilaisten tukien ja avustusten lypsämiseen. Yksinkertaisesti kaikki tuet ovat liian suuria ja vain kasvattavat tätä makoilijoiden joukkoa.
työssä käyvä kirjoitti:
Suomessa on aina vähintään 300 000 "työtöntä", joita ei saada minkäänlaisiin töihin, vain pimeät työt kiinnostavat ja ovat asiantuntijoita mitä tulee erilaisten tukien ja avustusten lypsämiseen. Yksinkertaisesti kaikki tuet ovat liian suuria ja vain kasvattavat tätä makoilijoiden joukkoa.
Työttömiä on kuntouttavassa työtoiminnassa sairaalan arkistossa, missä on kaikkien niiden paperit jotka on ollut sairaalan potilaita.
Työttömiä on työkokeilussa sairaaloiden osastoilla ja he saa omat tunnukset Lifecare potilas ohjelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian suuret tuet, ei kannusta töihin kun saman saa sohvalla makoilusta
Ärsyttää tämä oikeiston höpötys. Mitään kannustinloukkuja ei ole olemassa jos palkka on riittävän suuri elämiseen.
Perusta pikaruokaketju ja maksa työntelijöille kunnon palkkaa 3000e kk, ja lisät päälle.
Perusta puusepänverstas ja taas em. palkka.
Perusta linja-autofirma, Fysioterapiaa ja muutakin terapiaa. Perusta metsäalan korkeasti jalostettuja tuotteita tuottava yritys ja maksa kunnon palkka.
Onko työntekijä mielestäsi vain orja tai koneen osa, jolle ei tarvitse maksaa asiallista palkka, joka riittää ruokaan, asumiseen ym. kuluihin ? Ilmaiseksi työpanos pitäisi saada tai mielellään työntekijä palkattua valtion tukirahoilla. Kuinka paljon yrittäjille on vuosikymmenten aikana valtion tukia maksettu ?
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa ja kouluissa koulunkäyntiavustajina.
Yksi nainen sanoi, että hän oli palkkatuella oikeustalolla kirjoittamassa muistioita oikeudenkäynneissä.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa ja kouluissa koulunkäyntiavustajina.
Yksi nainen sanoi, että hän oli palkkatuella oikeustalolla kirjoittamassa muistioita oikeudenkäynneissä.
Työttömällä ei taida lukea otsassa työtön työpaikalla esim. oikeustalolla 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Osa työttömistä käyttää VTJ ohjelmaa virastoissa.
Poliisi tekee supon tutkinnan niin ainakin poliisi tietää, että työttömät käyttävät VTJ ohjelmaa.
työssä käyvä kirjoitti:
Tässä sinulle tietoa, peruspäiväraha työttömälle työnhakijalle/Kela on 37,21€ / päivä ja sitä maksetaan 20 päivää / kk, veroa siitä menee 20 %.
Aina, kun yhteiskunnassa menee huonosti, aletaan syyttää huono-osaisia tai työttömiä, he ovat syyllisiä kaikkeen. Et sinä kaikkien tukia yksin maksa, hyödyt itsekin veroja maksavan yhteiskunnan palveluista.248
Vierailija kirjoitti:
työssä käyvä kirjoitti:
Työttömiä on kuntouttavassa työtoiminnassa sairaalan arkistossa, missä on kaikkien niiden paperit jotka on ollut sairaalan potilaita.
Ite asiassa minun mielenterveyshoitaja ehdotti mullekin tuota työtä kun etsin työkokeilupaikkaa. (Mulla on mt häiriöitä vaikka muille jakaa, esim epävakaa pers häiriö).
Jos pääsen käsiksi semmoisten ihmisten sairaalapapereihin jotka tiefän olevan näitä "työttömät laiskoja"-tyyppejä niim taidampa keksiä jonkun jekun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapulaa on ammattitaitoisista, työkykyisistä ja työhaluisista henkilöistä, jotka ovat valmiita siirtymään työn perässä oikeille asuinpaikoille. Useimmilta työttömiltä puutuu joitakin näistä edellä mainituista. He ovat tyytyväisiä kotona makuuseen kaikenlaisten sosiaalitukien turvin.
Varsinkin tuo, ettei olla valmiita siirtymään työn perässä toiselle paikkakunnalle. Kun työttömällä on muutenkin niin hurjan hyvät olot, niin kyykytetään vielä vähän lisää ja pakotetaan jättämään perhe, tukiverkot, ystävät ja ja koti ja muuttamaan uudelle paikkakunnalle. Todennäköisesti muuttovoittokaupunkiin, jossa vuokrat on niin korkeat, ettei työtön saa maksettua sitä odotettavissa olevalla palkallaan. Tai mikä parempi, hankkii kakkoskodin työpaikka kunnalta, kun puoliso jää varsinaiseen kotiin, kun työt on kotipaikkakunnalla ja taas saa miettiä millä ihmeellä kahden kodin kulut maksetaan, kun ei palkka riitä
Olen muuttanut suomessa kahteen eri kaupunkiin ja euroopassa kolmeen eri maahan ja nyt taas olen lähdössä ulkomaille töihin. Jos haluat kohentaa taloudellista tilannetta niin täytyy tehdä uhrauksia.
Uhrasit siis perheesi ja kodin?
Perhe on ollut mukana ja koti on siellä missä minä ja perhe. Materiaali eli seinät ei merkkaa mitään minun elämässä.
Miten innolla sinun lapset on muuttamassa parin vuoden välein uudelle paikkakunnalle tai uuteen maahan? Heidän ystävyyssuhteet tuosta kärsii.
Palkattoman tai olemattomasti palkatun orjatyön teettäminen työttömillä aiheuttaa kilpailutilanteen vinoutumista ja estää työpaikkojen syntymistä. Kun orja tekee työt ilmaiseksi niin miksi siihen pitäisi palkata joku oikea työntekijä?
Tästä siis oli pitkä keskustelu huhtikuussa 2023.
https://www.vauva.fi/keskustelu/5069264/voiko-joku-selittaa-selkosuomek…
Vierailija kirjoitti:
Jos pääsen käsiksi semmoisten ihmisten sairaalapapereihin jotka tiefän olevan näitä "työttömät laiskoja"-tyyppejä niim taidampa keksiä jonkun jekun.
Amerikassa kidnapataan lapsia, siksi ne ei kulje yksin kouluun.
Tämä. Lisäksi alueelliset erot työvoiman tarpeen ja saatavuuden suhteen.