Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku selittää paradoksin työvoimapulan ja työttömyyden suhteen?

Vierailija
01.09.2021 |

Suomessa on
- työvoimapula
- työttömyyttä

Ongelma tuntuu olevan, että työttömät eivät suostu menemään nollasopimuksella tai alipalkalla töihin tai muuttamaan kommuuniasumiseen toiselle puolelle maata pariksi kuukaudeksi tarvittaessa. Työttömät eivät myöskään suostu kouluttautumaan kaikki lähäreiksi ja putkimiehiksi.

Tästä syystä eläkeikää pitää nostaa jonnekin n. 80 vuoteen, ja pitää ihmiset töissä kunnes ovat puoleksi vainaita. Näin eläkkeitä ei tarvitse maksaa ja työvoimaa riittää. Eläkeikää lähestyvien arvellaan, siis sellaistan reilusti yli kuusikymppisten, seiskytvuotiaiden jne, kouluttautuvan uudestaan, muuttavan vihannesviljelmälle ja tunturikeskukseen alipalkattuna.

Olen varmaan tyhmä, mutta olen miettinyt, että miksei
1. työntekijöille voida maksaa ihan ookoo palkkaa
2. tarjota määräaikaista ja kokoaikaista vähintään vuoden työsuhdetta
3. tarjota vakituisia työpaikkoja

Kommentit (2036)

Vierailija
1761/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta pikaruokaketju ja maksa työntelijöille kunnon palkkaa 5000e kk, ja lisät päälle.

Perusta puusepänverstas ja taas em. palkka.

Perusta linja-autofirma, Fysioterapiaa ja muutakin terapiaa. Perusta metsäalan korkeasti jalostettuja tuotteita tuottava yritys ja maksa kunnon palkka.

Hyperinflaation vuoksi palkka pitää olla nyt korkeampi, korjasin sen viestiin!

Vierailija
1762/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pääsen käsiksi semmoisten ihmisten sairaalapapereihin jotka tiefän olevan näitä "työttömät laiskoja"-tyyppejä niim taidampa keksiä jonkun jekun.

Autossa on kaasupoljin

Täh?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1763/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on, että kouluttamattomien työpanosta ei tarvita ja koulutetuista on pulaa työmarkkinoilla. Miksi maksettaisiin työstä, jota ei tarvita?

Silti ilomielin otetaan ilmaisia työntekijöitä tekemään työtä, jota ei tarvita??

Vierailija
1764/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pääsen käsiksi semmoisten ihmisten sairaalapapereihin jotka tiefän olevan näitä "työttömät laiskoja"-tyyppejä niim taidampa keksiä jonkun jekun.

Autossa on kaasupoljin

Täh?

Kulkeeko sun lapsi kouluun?

Vierailija
1765/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autossa on kaasupoljin

Täh?

Ei mulla nyt mitään lapsia ole.

Vierailija
1766/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autossa on kaasupoljin

Täh?

Ei, koska jäi juuri suojatiellä auton alle.

Vierailija
1767/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autossa on kaasupoljin

Täh?

Ei mulla nyt mitään lapsia ole.

Sulle keksitään jekku takas sen lisäksi, että pyydetään loki

Vierailija
1768/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autossa on kaasupoljin

Täh?

Sinähän et edes tiedä kuka minä olen. Mutta minä taas olen asunut tällä paikkakunnalla koko ikäni ja tiedän mitä puoluetta joku naapurin tai entisen koulukaverin vanhempi edustaa sairaalapapereineen.

Vierailija
1769/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutsi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutsi kirjoitti:

Oma poikani on hyvä esimerkki ei-työttömästä. Yhtenä aamuna hänelle soitettiin ja tarjottiin kesätöitä pahimpaan työttömyysaikaan 1990-luvulla. Ennen armeijaa hän oli varastomiehenä ja vähän aikaa myös armeijan jälkeen. Kotinsa lähelle rakennettiin uutta kauppaa johon hän käveli ja pyysi päästä töihin kiireapulaiseksi oto. Onnistui. Bussipysäkillä hän sopi työhaastattelusta erään koulun rehtorin kanssa, onnistui päätyöksi. Paikkakunnan muutoksen yhteydessä hän käveli läheiseen kauppaan ja ilmoitti muuttavansa tälle paikkakunnalle ja olevansa työtä vailla. Tärppäsi, hän oli töissä jo ennen kuin muuttivat paikkakunnalle. Taas avasi suunsa ja pääsi koulumaailmaan ja kunnan palkkalistoille. Nyt on taas paikkakunnan vaihto meneillään ja uudella paikkakunnalla opiskelujen lisäksi kaksi työpaikkavaihtoehtoa. 

Jos poikasi on jo 90 luvulla käynyt armeijan, niin miksei hän kolmekymmentä vuotta myöhemmin ole jo ihan oikeissa töissä, vaan opiskelemassa ja viemässä opiskelupaikan ja hanttityöt sellaiselta nuorelta, joka niitä oikeasti tarvitsi elääkseen?

Hän on tehnyt ihan oikeita töitä yli 20 vuotta jonka tuloilla on elättänyt perheensä. Nyt vain päätti opiskella lisää. Kyllä aikuisenakin kannattaa opiskella, jos et sitä ole vielä ymmärtänyt.

Sinulla on hassu nimimerkki Mutsi, kun lapsesi on syntynyt 1970-luvulla.

Vierailija
1770/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa kidnapataan lapsia, siksi ne ei kulje yksin kouluun.

Ne myy lapsia ulkomaille adoptioon, sillä maksaa vuokraa jokusen vuoden.

Vierailija
1771/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autossa on kaasupoljin

Täh?

Sinähän et edes tiedä kuka minä olen. Mutta minä taas olen asunut tällä paikkakunnalla koko ikäni ja tiedän mitä puoluetta joku naapurin tai entisen koulukaverin vanhempi edustaa sairaalapapereineen.

On siinä sitten tooosi pieni paikkaunta. Onko edes tuhatta asukasta? Ja kaikki sukua keskenään?

Vierailija
1772/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autossa on kaasupoljin

Täh?

On siinä sitten tooosi pieni paikkaunta. Onko edes tuhatta asukasta? Ja kaikki sukua keskenään?

No okei, en tiedä aivan kaikkia. Mutta riittävästi. Vähintään voin tavatessa sisäisesti naureskella mitä kaikkea toisesta tiedänkään. On sekin valtaa.

Vierailija
1773/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on, että kouluttamattomien työpanosta ei tarvita ja koulutetuista on pulaa työmarkkinoilla. Miksi maksettaisiin työstä, jota ei tarvita?

Ai mikä koulutus tarvitaan mäkkärille tai heselle???

Kouluttamattomat vaativat korkeampaa palkaa mennäkseen töihin - korkeasti koulutettuja taas on monilla aloilla niin paljon, että vain murto-osa hakijoista kutsutaan edes työhaastatteluun.

Vierailija
1774/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa kidnapataan lapsia, siksi ne ei kulje yksin kouluun.

Ne myy lapsia ulkomaille adoptioon, sillä maksaa vuokraa jokusen vuoden.

Moni pariskunta haluaa suloisen tyttölapsen. Amerikassa ei lapsi voi olla, edes omalla pihalla yksin.

Vierailija
1775/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autossa on kaasupoljin

Täh?

No okei, en tiedä aivan kaikkia. Mutta riittävästi. Vähintään voin tavatessa sisäisesti naureskella mitä kaikkea toisesta tiedänkään. On sekin valtaa.

Nauraako ne sun kaksoisleukaa tai aknenaamaa

Vierailija
1776/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autossa on kaasupoljin

Täh?

Nauraako ne sun kaksoisleukaa tai aknenaamaa

Who knows (minä).

Vierailija
1777/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapulaa on ammattitaitoisista, työkykyisistä ja työhaluisista henkilöistä, jotka ovat valmiita siirtymään työn perässä oikeille asuinpaikoille. Useimmilta työttömiltä puutuu joitakin näistä edellä mainituista. He ovat tyytyväisiä kotona makuuseen kaikenlaisten sosiaalitukien turvin.

Varsinkin tuo, ettei olla valmiita siirtymään työn perässä toiselle paikkakunnalle. Kun työttömällä on muutenkin niin hurjan hyvät olot, niin kyykytetään vielä vähän lisää ja pakotetaan jättämään perhe, tukiverkot, ystävät ja ja koti ja muuttamaan uudelle paikkakunnalle. Todennäköisesti muuttovoittokaupunkiin, jossa vuokrat on niin korkeat, ettei työtön saa maksettua sitä odotettavissa olevalla palkallaan. Tai mikä parempi, hankkii kakkoskodin työpaikka kunnalta, kun puoliso jää varsinaiseen kotiin, kun työt on kotipaikkakunnalla ja taas saa miettiä millä ihmeellä kahden kodin kulut maksetaan, kun ei palkka riitä

Olen muuttanut suomessa kahteen eri kaupunkiin ja euroopassa kolmeen eri maahan ja nyt taas olen lähdössä ulkomaille töihin. Jos haluat kohentaa taloudellista tilannetta niin täytyy tehdä uhrauksia.

Uhrasit siis perheesi ja kodin?

Perhe on ollut mukana ja koti on siellä missä minä ja perhe. Materiaali eli seinät ei merkkaa mitään minun elämässä.

Tajuat kai että kaikki ei voi ottaa perhettä mukaan. Ja mulla ainakin on rakas koti, ei mitään seiniä.

Vierailija
1778/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi se selittää osan, että työnhakua ei opeteta peruskoulussa.

Siksi itsekään en saa Postin lajittelijan ja rappukäytäväsiivoojan paikkoihin edes vastausta, vaikka ÄO-kokeesta sain 164.

Lajittelijan koulutusvastimuksista en tiedä, mutta siivoojan työtä et saa, koska sinulla ei ole koulutusta. Vähintään pitää olla hygieniapassi ja työturvallisuus kortti, mutta mielellään ihan laikkarin koulutus, että osaat tehdä työn kunnolla, turvallisesti ja oikein

Siivoojan töitä kyllä saa ilman mitään alan kokemusta tai koulutusta! Itse olin työttömänä ja hain siivoojan paikkaa, koska jotain piti äkkiä keksiä. Sain paikan 😄 Tämä muutama vuosi sitten ja tuskin tilanne on muuttunut. Tällä hetkellä olen muissa hommissa.

Vierailija
1779/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt puolen vuoden ajan rekrytä ihan tavallisia teollisuuden kokoonpanijoita ja logistiikan työntekijöitä, niin kesäksi kuin vakituiseen työsuhteeseen, haasteena ovat:

- Hakijat ovat täysin eri alalta olevia työttömiä, joita ei voi vaativaan teollisuustyöhön perehdyttää ei oikein edes pitkälläkään ajanjaksolla.

- Teollisuudenalan kokemuksen omaavat ovat vuosia olleet työttöminä, eivät ole työelämäkelpoisia, on alkoholinkäyttöä, persoonallisuushäiriöitä yms.

- Monella ei ole haluakaan tulla töihin, koska tuet ovat niin hyvät, moni kirjoittaa rehellisesti suoraan, että hakee siksi, että työkkäri käskee...

Yhtään nuorta metallialan koulutettua, joka olisi vastavalmistunut ei ole hakenut töihin. 

Meillä palkkaus on vähintään sen, mitä muillakin ja puitteet työn tekemiseen seutukunnan moderneimmat ja töitä olisi niin, että joudutaan jo rajoittamaan myyntiä käsiparien puutteen vuoksi.

Maksa minimipalkkaa (TES) parempaa, niin varmasti löydät hyvät työntekijät.

Jännä juttu, että kunnon palkkaa maksavat työnantajat eivät kärsi työvoimapulasta, vaan nämä vinkujat ovat aina näitä minimipalkan tarjoajia.

Jos firman talous sitä kestä, niin silloin yrityksesi ei ole terveellä pohjalla ja se pitää lopettaa. Ei yrityksiä voida pitää millään hyväntekeväisyydellä pystyssä.

Vierailija
1780/2036 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi se selittää osan, että työnhakua ei opeteta peruskoulussa.

Siksi itsekään en saa Postin lajittelijan ja rappukäytäväsiivoojan paikkoihin edes vastausta, vaikka ÄO-kokeesta sain 164.

Lajittelijan koulutusvastimuksista en tiedä, mutta siivoojan työtä et saa, koska sinulla ei ole koulutusta. Vähintään pitää olla hygieniapassi ja työturvallisuus kortti, mutta mielellään ihan laikkarin koulutus, että osaat tehdä työn kunnolla, turvallisesti ja oikein

Siivoojan töitä kyllä saa ilman mitään alan kokemusta tai koulutusta! Itse olin työttömänä ja hain siivoojan paikkaa, koska jotain piti äkkiä keksiä. Sain paikan 😄 Tämä muutama vuosi sitten ja tuskin tilanne on muuttunut. Tällä hetkellä olen muissa hommissa.

Ei täällä ainakaan saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi