Voisiko joku selittää paradoksin työvoimapulan ja työttömyyden suhteen?
Suomessa on
- työvoimapula
- työttömyyttä
Ongelma tuntuu olevan, että työttömät eivät suostu menemään nollasopimuksella tai alipalkalla töihin tai muuttamaan kommuuniasumiseen toiselle puolelle maata pariksi kuukaudeksi tarvittaessa. Työttömät eivät myöskään suostu kouluttautumaan kaikki lähäreiksi ja putkimiehiksi.
Tästä syystä eläkeikää pitää nostaa jonnekin n. 80 vuoteen, ja pitää ihmiset töissä kunnes ovat puoleksi vainaita. Näin eläkkeitä ei tarvitse maksaa ja työvoimaa riittää. Eläkeikää lähestyvien arvellaan, siis sellaistan reilusti yli kuusikymppisten, seiskytvuotiaiden jne, kouluttautuvan uudestaan, muuttavan vihannesviljelmälle ja tunturikeskukseen alipalkattuna.
Olen varmaan tyhmä, mutta olen miettinyt, että miksei
1. työntekijöille voida maksaa ihan ookoo palkkaa
2. tarjota määräaikaista ja kokoaikaista vähintään vuoden työsuhdetta
3. tarjota vakituisia työpaikkoja
Kommentit (2036)
Kaikki tajuamme tämänkin ketjun perusteella että meitä kusetetaan. Kysymys onkin, miksi sitten niin moni äänestää oikeistoa oman etunsa vastaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo Hesen jutut oli niin katseita, että kuka ihme enää haluaa sinne töihin!
Miten Suomessa työolot voi olla noin surkeat! Tietysti ei kaikilla mutta…
Ja se eräskin esimies oli sanonut ”täällä ei tarvitse olla töissä”. Tietääkö kuinka paljon uuden ihmisen rekrytointi oikein maksaa? Ja miksi esimieheksi otetaan aina se kovaäänisin tyhjäpää?
Minusta niissä hesejutuissa ei ollut mitään yllättävää eikä ainutlaatuista. 30v työuran aikana olen ollut niin liukuhihnalla kuin tietokoneen ääressä ja väkeä kouluttamassa. Monesti on ollut kiireisiä hommia, monotonista suorittamista, ruokataukojen väliin jäämistä, stressiä ja töiden tulemista uniin. Siinä vaiheessa kun se menee liian taajaan toistuvasti oman kestokyvyn yli, onkin hyvä idea vaihtaa töitä. Ei ole pakko olla sellaisessa paikassa töissä. Jotkut toki jaksavat sellaistakin vuodesta toiseen. Yleensä kuitenkin noissa hommissa ollaan rajallisen aikaa, kerätään rahaa opiskeluihin tai työkokemusta cv:hen ja nostetaan sitten kytkintä. On se arvokasta elämänkokemustakin, sen jälkeen osaa antaa arvoa siistille sisätyölle. Se, että tämmöinen tulee yllätyksenä kertoo ehkä enemmän siitä, että aika vähällä on päästy elämässä siihen asti.
Etkö ole 30 vuodessa oppinut, mikä on oikein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin selittäö omalta osaltani. Saan noin 1400e kuussa tukia + lapsilisät. Fyssarina verojen jälkeen minulle jää noin 1700e töistä, lisäksi tulisi päivähoitomaksut ja menettäisin kaikki tuet. Edes keikkoja ei kannata ottaa. Että sellaista. Enkä jaksa mitään jeesusteluja, jokainen tekisi saman ratkaisun kuin minä ja turvaisi perheensä elannon pätkätöiden epävarmuuden ja karenssien ym pelossa.
Jännä juttu, kun minulle yh-äiti fyssarille jää fyssarin osa-aikatyöstä nettona n 2000 ja elarit +lapsilisät netto 900e. Päivähoitomaksu 0e. Ei ollut kahta kysymystäkään kannattiko ottaa työ vastaan. Yhtälössäsi mättää jokin.
Eri palkka ja tuntimäärä?
Vierailija kirjoitti:
Osa vastaajista ei nyt oikein tajua.
On työttömyttä ja on työvoimapulaa. Tästä vastaajat vetävät sellaisen johtopäätöksen että no tarjotkaa kunnon palkkaa niin tullaan töihin.
Se työvoimapula ei koske teitä. Se koskee niitä osaajia joilla on jo työpaikka, mutta jotka joku toinen työnantaja haluaisi. Kokenut lääkäri haluttaisiin Rovaniemelle, mutta kova palkkakaan ei meinaa auttaa kun se tienaa jo hyvin Helsingissä. IT-osaajasta kilpailee kolme pelitaloa, mutta kun se tykkää meiningistä nykyisessä työpaikassa.
Ymmärrän jos tämän lukeminen kiukuttaa, mutta sori vain. Syy miksi kukaan ei tarjoa juuri sinulle "kohtuullista" palkkaa on se kun se ei kannata. Jos se kannattaisi, ihan takuulla joka palkkaisi ja tekisi voittoa sillä.
Miksi sitten esim. kokoomus ja EK ovat sitä mieltä, että tässä työvoimapulan tilanteessa pitäisi leikata sosiaalietuuksia ja muutenkin pompottaa työttömiä yhä enemmän, jotta hakisivat töitä? Jos kerran työvoimapula onkin sitä, ettei saada duunaria houkuteltua naapurifirmasta meille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tänään Ylellä artikkeli työvoimapulasta. Yritysten mukaan yksi suurimpia syitä se, että kokenutta työvoimaa ei ole saatavilla.
Pistätkö linkkiä?
https://yle.fi/uutiset/3-12081189
https://yle.fi/uutiset/3-12080275
https://yle.fi/uutiset/3-12082215
https://yle.fi/uutiset/3-10711152
Jne. jne.
PS Osaatko googlata? Jos et, älä sitten vaivaudu edes ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi...
Niin? Siellä on useampi artikkeli samalta päivältä. Haluan tietää, mikä niistä on juuri se, jota lainaamani kirjoittaja tarkoitti. Se ei ainakaan minun googlaustaidoillani selviä.
Vierailija kirjoitti:
Itse veikkaan, että monilla työttömillä on sama ongelma kuin itsellä, eli se, että on muuttunut yhteiskunnan silmissä näkymättömäksi. Meidän järjestelmät toimivat niin, että töissä olevia ihmisiä yritetään pitää vaikka väkisin töissä ja mahdolliset sairaslomat lyhyinä. TE-keskus ottaa kopin työttömäksi jääneestä vain heti työttömyyden alussa ja silloin satelee työhönosoituksia ja aktivointitoimia vaikka millä mitalla.
Jos kuitenkin käy niin kuin itselleni kävi, että kaksi ensimmäistä työttömyysvuotta kului sairaslomalla, olet täysin omillasi kun palaat työnhakijaksi. Kaikki mahdollinen pitää tietää, selvittää ja hoitaa itse. TE-toimiston pitäisi olla työttömiin yhteydessä 3 kuukauden välein työnhakusuunnitelman päivittämistä varten, mutta käytännössä joku virkailija käy vain siirtämässä järjestelmässä yhteydenoton päivämäärää eteenpäin, jotta työttömän sosiaalituet eivät katkea. Itse en ole kuullut TE-toimistosta kohta vuoteen mitään ja enkä onnistu työllistymään omin toimin, vaikka olen yrittänyt olla niin aktiivinen ja omatoiminen kuin olen keskivertoa huonoimmilla voimavaroillani kyennyt. Kaipaisisin tietoa siitä, millaisia realistisia vaihtoehtoja minulla on ja onko esimerkiksi jotain koulutusohjelmia, oppisopimuskoulutuksia, vajaakuntoisille sopivia työkokeiluja tai työkykykartoituksia, jotka voisivat hyödyttää minua. Itse en enää pysty enkä jaksa johtaa itse itseäni vaan tarvitsisin jonkun ulkopuolisen ottamaan kopin tilanteestani ja selvittämään asioitani ja vaihtoehtojani. Tällaista apua ei vain ole tarjoolla ja niinpä saan rauhassa maata sohvan uumenissa ellen itse saa voimavaroja ja osaamista järjestää asioitani kuntoon.
Lokkeja on varmasti monta, mutta varmasti yhtä monta meitä, jotka oikeasti haluaisivat työllistyä mutta joille ei anneta siihen realistista mahdollisuutta tai ohjausta. Rakenteellisia ongelmia ei aina voi laittaa yksioikoisesti yksilön (työttömän) laiskuuden ja mukavuudenhalun piikkiin.
No onko sulla jokin koulutus olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Koulutetut eivät ota vastaan esim. Osa-aika töitä tai siivoustöitä. Raha otetaan kelasta ja tuet siihen päälle. Ei niitä töitä kohta tee maahan tulijatkaan.
Se on kyllä niin päin, että koulutettuja ei oteta niihin töihin. Työttömänä maisterina olen hakenut, mutta en ole päässyt. Pakko ottaa rahaa Kelasta, kun muualta en saa.
Olen jo 51v ja tiedostan kyllä, etten ole työmarkkinoilla kuuminta hottia, kun en satu mikään erityisasiantuntija olemaan. Keväällä sain ADHD-diagnoosin ja nyt toivon että lääkkeiden avulla onnistuisin löytämään itselleni jotain järkevää tekemistä. Jos se menee sitten niin, etten pääse töihin ja tipun ansiosidonnaisen jälkeen työmarkkinatuelle, niin olkoon sitten niin. Etsin sitten vaikka jotain vapaaehtoishommia, joiden kautta pystyn jollain tavalla olemaan yhteiskunnalle hyödyksi.
Olehan sitten varovainen noiden vapaaehtoishommien kanssa. Vaikka niistä ei saa palkkaa, työkkäri katsoo sellaisessa olevan työllistyneeksi ja työttömyyskorvauksen maksajalle lähtee kielteinen lausunto. Ei ole kauaa aikaa, kun erän työtön nainen oli mennyt talkoisiin paikalliselle kirppikselle avajaispäivänä, ja avajaisista oli lehdessä juttu. Työkkärin tarkkasilmäinen täti bongasi tutun naaman ja nimen lehdestä ja työttömyysetuudet meni saman tien poikki. Varmaan googlella löydät tämän jutun. Työkkäriä ei kiinnosta se, saako siitä hommasta rahaa. Työkkärin ensisijainen tehtävä on etsiä syy, millä perusteella työttömyyskorvaukset voidaan evätä.
Minä jäin työttömäksi vapaaehtoisesti. Selvitin ensimmäisenä, voinko opiskella työttömyyskorvauksilla rakennusmestariksi, kun kuulin että nykyään sellainenkin vaihtoehto on olemassa. Työkkärin täti kieltäytyi vastaamasta. Hoki vain että hae sinne kouluun, jos pääset, niin selvitetään sitten, onko se mahdollista, vai joudutko ottamaan opintolainaa opintotuen lisäksi. Juu ei. En hakenut. Nyt 2 vuotta kotona vehkeitä raapien. Jos 15 vuotta vielä kynnet ja vehkeet kestää niin sitten eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, että missä ne kaikki avointa 130 000 työpaikkaa ovat, kun MOL:n sivuilla on auki se 29 000 paikkaa.
MOLlin sivuilla olevien paikkojen määrä elää voimakkaasti koko ajan. Hetkellisesti siellä voi olla 29.000 työpaikkaa, mutta esimerkiksi kuukauden tai vuoden mittaan tietenkin paljon enemmän.
Kannattaa myös muistaa, että työpaikkaILMOITUKSIA on kerralla näkyvillä noin 27.000-29.000, mutta haettavien työpaikkojen määrä on aina paljon isompi, koska yhdellä ilmoituksella voidaan julkaista haettavaksi useita työpaikkoja. Esimerkiksi teollisuudessa on tyypillistä hakea samalla ilmoituksella vähintään 2-5 työntekijää.
Lisäksi MOL:lin sivuilla ei julkaista hakuilmoituksia kuin osasta työpaikkoja. Isoa osaa avoimista työpaikoista ilmoitellaan muualla, osa työnantajista ei edes julkaise hakuilmoituksia kaikille.
Osa firmoista odottaa kuka tulee ovesta.
Olen hakenut aika montaa työpaikkaa urani aikana ja yksikään noista paikoista ei ole tainnut olla MOLissa... Oikotie, Linkedin, Monster, Duunitori ja muut työsivustot ovat suosittuja. Ei ihme jos ei töitä löydy jos seuraa vain työkkärin sivuja. Monet isot toimijat ilmoittavat paikoista vain omilla sivuillaan hakemustulvan välttämiseksi.
Juu, on niin kauhea työvoimapula...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein työnhakijat eivät osaa tuoda parhaita puoliaan esiin. Rekrytoin itse asiantuntijatehtäviin porukkaa ja usein ongelmia ovat seuraavat:
1) Lampaan tempperamentti: hakija kertoo tyypillisesti olevansa "empaattinen ja ahkera" ja jotain muuta vastaavaa. Tuo kuulostaisi hyvältä jos etsisin sairaanhoitajaa tai jotain sosiaalilässyttäjää. Etsin kuitenkin jämäköitä projekti- ja myyntityön ammattilaisia, jotka tahkoavat rahaa ja eivät vähästä säikähdä.
2) Itsekeskeinen näkökulma: kerrotaan kyllä, mitä kaikkea itse haluan tyyliin "haluan kehittyä ja haluan tehäd sitä tätä ja tuota", mutta ei kerrota sitä, MITÄ TYÖNANTAJA sinusta saa. Minua ei kiinnosta pätkääkään, mitä sinä haluat, vaan se, mitä jää viivan alle.
3) Jonninjoutava lässytys: niin hakemuksessa kuin haastattelussa puhutaan mielellään ja paljon "kehittämisestä". Yleensä tuota termiä rakastavat ne, jotka tykkäävät näpertää erilaisten asioiden parissa vailla mitattavia tuloksia. Kerro sen sijaan, miten työtäsi pitäisi mitata ja millaisia tavoitteita saavutat. Mitä minulle jää käteen työpanoksesi jälkeen?Tässä oli sellainen aika, jolloin työnhakukouluttajat väittivät, että tärkeintä on antaa työnantajalle kuva, että on todella motivoitunut ja että tehtävä kiinnostaa. Kakkoskohta voi johtua siitäkin.
Mitäpä jos jo ilmoituksessasi kehottaisin hakijoita kertomaan sinulle, mitä he voivat antaa. Eikä mitään muuta. Saisit ehkä sellaisia hakemuksia mitä haluat.
Näin työnhakijana toivoisin samaa työnantajilta: Lopettakaa se joutava lätinä huipputiimeistä ja näköalapaikoista ja kuinka erinomaisia muka olette. Sen sijaan kertokaa, mitä työssä pitää tehdä ja millä välineillä. Missä työpaikka sijaitsee (vai tehdäänkö etänä), millaiset työvuorot.
Kyllä, juuri näin - pätee kumminkin päin. Hämmästyttää, miten edes työvoimapulasta kärsivät hoito- ja hoiva-alan paikat eivät edes avaa mitä vaikka sairaanhoitajan työnkuvaan palvelutalossa kuuluu eli kuinka monta tuntia on jyvitetty varsinaisille sairaanhoitajan töille. Onko työajoissa joustoa? Palkassa lisäansiomahdollisuutta? Ei riitä että tarjotaan mahdollisuus tehdä työtä suurella sydämellä. Älä myöskään kerro konsernistasi koko hakemuksen vaatimaa tilaa. Palkka ilmoitetaan euroina, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla valhetta ja suorastaan propagandaa nämä jatkuvat väitteet mukamas työvoimapulasta. Kehittämisvastuut siirretään syyllistäen nykyisin vaan työntekijöille, kun vastuun pitäisi kuulua työnantajapuolelle. Halutaan vaan etsiä syntipukkeja, jos yrityksellä menee huonosti. Kvartaalitaloutta, eikä edes mitään pitkän tähtäimen suunnittelua. Aikaisemmin yritysten toimintoja sentään vielä kehitettiin ja tähän oli palkattu vartavasten asiantuntijoita. Uudistamispäätökset jäivät silloin yrityksen omistajille. Nyt vaan rohmutaan pikaisesti mahdolliset ylijäämät. Viisinumeroiset bonuksetkaan eivät ole harvinaisia, vaikka firmalla olisi juuri ollut yt:t ja irtisanomiset. Ja sama levy pyörii jatkuvasti syyllistäen työttömiä.
Ne on valhetta. Etoo se, että esim. YLE huutaa tätä valhetta melkein joka päivä sivuillaan. Tekisi mieli jättää uutiset seuraamatta kokonaan.
Jos meillä olisi oikeasti työvoimapula, samaan aikaan ei olisi varaa ajaa työehtosopimusjärjestelmää alas, ja alasajo on menossa juuri nyt. Työnantaja on kokoomus ämyrinään laittamassa palkansaajia nyt ruotuun, ja ennustan että seuraavan kymmenen vuoden aikana tulee tapahtumaan ennennäkemätön palkkatulojen lasku. Tähän strategiaan kuuluu myös se, että "työvoimapulaan" vetoamalla rahdataan tänne halpamaista työntekijöitä. Seuraava hallitus tulee olemaan oikeistohallitus, ja se tulee nuijimaan ennätystahdilla läpi sen että yritykset saavat ottaa ulkomailta porukkaa töihin ilman mitään rajoituksia.
Sokea Reettakin näkee korvillaan että menossa on propaganda-kampanja. Viimeiset viisi vuotta ovat tehneet sen, että jopa Suomessa on menty sille linjalle että totuus on se mikä sanotaan, ihan sama miten asiat oikeasti ovat. Senkun paasataan vaan työvoimapulasta niin kyllä se ihmisiin uppoaa, vaikka jokainen täysjärkinen laskutaitionen osaa laskea että jokin ei nyt täsmää. Suomalainen on myös niin nynny ja varovainen ettei uskalla sanoa ääneen että valettahan tuo on. Totuuden torvista ei tässä maassa tykätä. YLE ei myöskään anna kommenteissa arvostella itseään tästä propagandasta, sellaiset kommentit jätetään yksinkertaisesti julkaisematta.
Pääsispä takaisin 80-luvulle.
Huoltosuhde oli 80-luvulla ihan jotain muuta kuin nyt. Ota asioista selvää.
Huoltosuhde oli erilainen, totta, mutta se ei poista sitä tosiseikkaa, että työvoimapula on sumutusta.
Työnantajille eivät kelpaa työttömät töihin. Havitellaan joko kapitalistis-stahanovilaisia työn sankareita tai pompoteltavissa olevia halpatyöläisiä.
80-luvulla töihin kelpasivat sellaiset ihmiset joihin eivät nykyajan rekrytoijat edes vilkaise.80-luvulla ei vielä ollut juurikaan vuokratyöfirmoja. Yritykset työllistivät suoraan, ja palkka meni kokonaisuudessaan työntekijälle. Nyt siinä välissä on vuokraaja vetämässä siivun liiveihinsä etenkin juuri niillä aloilla, joilla palkan euromäärä ei muutenkaan ole työntekijälle häävi.
Työnantajat ovat nykyään liian nirsoja. 80-luvulla palkattiin lisää porukkaa vaikka firma just ja just teki voittoa ja riitti, että soitti pomolle. Seuraavana päivänä alkoi työt. Ne ajat pitää saada takaisin.
makaa sinäkin kotona kirjoitti:
Olen jo 51v ja tiedostan kyllä, etten ole työmarkkinoilla kuuminta hottia, kun en satu mikään erityisasiantuntija olemaan. Keväällä sain ADHD-diagnoosin ja nyt toivon että lääkkeiden avulla onnistuisin löytämään itselleni jotain järkevää tekemistä. Jos se menee sitten niin, etten pääse töihin ja tipun ansiosidonnaisen jälkeen työmarkkinatuelle, niin olkoon sitten niin. Etsin sitten vaikka jotain vapaaehtoishommia, joiden kautta pystyn jollain tavalla olemaan yhteiskunnalle hyödyksi.
Olehan sitten varovainen noiden vapaaehtoishommien kanssa. Vaikka niistä ei saa palkkaa, työkkäri katsoo sellaisessa olevan työllistyneeksi ja työttömyyskorvauksen maksajalle lähtee kielteinen lausunto. Ei ole kauaa aikaa, kun erän työtön nainen oli mennyt talkoisiin paikalliselle kirppikselle avajaispäivänä, ja avajaisista oli lehdessä juttu. Työkkärin tarkkasilmäinen täti bongasi tutun naaman ja nimen lehdestä ja työttömyysetuudet meni saman tien poikki. Varmaan googlella löydät tämän jutun. Työkkäriä ei kiinnosta se, saako siitä hommasta rahaa. Työkkärin ensisijainen tehtävä on etsiä syy, millä perusteella työttömyyskorvaukset voidaan evätä.
Minä jäin työttömäksi vapaaehtoisesti. Selvitin ensimmäisenä, voinko opiskella työttömyyskorvauksilla rakennusmestariksi, kun kuulin että nykyään sellainenkin vaihtoehto on olemassa. Työkkärin täti kieltäytyi vastaamasta. Hoki vain että hae sinne kouluun, jos pääset, niin selvitetään sitten, onko se mahdollista, vai joudutko ottamaan opintolainaa opintotuen lisäksi. Juu ei. En hakenut. Nyt 2 vuotta kotona vehkeitä raapien. Jos 15 vuotta vielä kynnet ja vehkeet kestää niin sitten eläkkeelle.
Kammottavaa... Itsellä samantapaisia kokemuksia TE-palveluiden koulutusasiantuntijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vielä yksi asia, jonka vuoksi esim. 80-luvulla oli etenkin suurissa kaupungeissa helpompi tulla toimeen palkkahaitarin alapään liksoilla: vuokrasääntely. Kun asuminen vei oikeasti vain max kolmanneksen matalapalkkaisen tuloista, vähempikin absoluuttinen palkka riitti elämiseen. Nyt on töitä, joiden suomalla elintasolla pärjäävät vain tiiviissä yhteismajoituksessa asuvat vierastyöläiset.
Asumisen tuki- ja säätelyjärjestelmistä on tehty lukuisia tutkimuksia ja vuokrasääntely ei ole ratkaisu. Eikä asumistuen poisto. Koko sosiaaliturvasysteemiä pitää uudistaa, samoin työsuhdeasioita.
Vierailija kirjoitti:
Työvimapulan ja työttömyyden välillä ei ole mitään paradoksia. Lääkäri ei osaa tehdä timprin töitä ja päin vastoin.
Kun joillakin aloilla on työvoimasta pulaa niin kohta aletaan kouluttaa lisää mutta tulokset näkyvät vasta viiveellä. Jos joidenkin ammattien kysyntä laskee niin niiden koulutusta vähennetään mutta sekin nykyy viiveellä.
Koskaan ei päästä nollatilanteeseen, se on käytännön mahdottomuus, eikä siinä auta raha (palkkaus) tai muutkaan edut.
Aika harvassa on ne alat, joilla työvoimapula johtuisi siitä, että alalle koulutettua väkeä ei ole.
Tässä ketjussa on saanut lukea työttömien mutta työhaluisten lähihoitajien ja koodarien kokemuksia tilanteestaan. Koulutus on, mutta töihin ei jostakin syystä silti kelpaa.
Älkää puhuko paskaa kun ette tiedä. Ei suomalainen työn "antaja" eli oikeammin työn pihtaaja palkkaa alaisekseen ketään itseään vanhempaa jonka olettaa olevan itseään osaavampi jo iänkin perusteella.
Ne kuvittelee että vois palkata nuoren ja osaavan minimipalkalla ja että vois tettää töitä ja ylitöitä ja jos tilaukset vähenee niin silloin saisivat lomauttaa ettei tarvitse maksaa palkkaa
Vierailija kirjoitti:
Itsellänikin oli aiemmin vaikeuksia uskoa työvoimapulaa, kunnes sain itse uuden työpaikan ja olin mukana valitsemassa itselleni "korvaajaa". Kyseessä on aika yleinen ja perinteinen asiantuntijatehtävä, vakituinen työ ja vakaa työnantaja. Olin todella yllättynyt hakijoiden tasosta, sillä hakijoista kukaan ei oikein sopinut tehtävään, osa oli tulossa suoraan opinnoista (kyseessä ei ole junior-tason työ ja itse työskentelin yli 10 vuotta "perushommissa" ennen tätä työtä) ja osa oli alanvaihtajia, jotka olivat työskennelleet vähän samalla alalla mutta heillä ei ollut aiempaa työkokemusta vastaavista tehtävistä. Huonosta palkkauksestakaan tuskin voi olla kyse, sillä työilmoituksessa pyydettiin palkkatoivetta.
Eli ette saaneet hakemuksia mieleisiltänne hakijoita. Eikä firmanne osaa järjestää asioita sillä tavoin joustavasti, että voisitte ottaa kokemattomamman henkilön tehtävään kasvamaan.
Työhön halukkaita kyllä oli.
Jos työvoimapula on pulaa kokeneista osaajista, niin sitähän ei voi oikein millään ratkaista. Varsinkaan, jos kokeneita työttömiä tai yli viisikymppisiä ei kelpuuteta, kuten usein on.
Vierailija kirjoitti:
Meidän alalla on monia ongelmia. Ensinnäkin jo harjoitteluihin on todella kova kilpailu. Kaikki eivät edes saa näitä erittäin huonosti palkattuja tai palkattomia harjoitteluita. Samat paikat pyörittää harkkareita erilaisilla apurahoilla ja harkasta ei ole mahdollisuuttakaan työllistyä, koska paikalla ei ole aikomustakaan palkata ketään. Ainoa tarkoitus on pyörittää ilmaista työvoimaa tukirahoilla. Sitten teet näitä harjoitteluita - omasta pussistasi - noin pari vuotta. Noh. Kuitenkin kaikkiin työpaikkoihin vaaditaan vähintään kolmen vuoden työkokemus, joihin ei harjoittelut käy työkokemukseksi. No mistä niitä töitä pitäisi saada, jos kukaan ei halua palkata korkeakoulusta valmistunutta henkilöä vaan kaikki haluavat valmiin työntekijän? Jonkunhan se tyyppi tulee opettaa. Lisäksi paikkoihin on monta sataa hakijaa. Jos on suhteita niin sitten on helpompaa, joku tuttu puhuu sinut töihin. Yliopistot ei markkinoi oikeita työpaikkoja vaan näitä harjoitteluita, joista ei ole mahkuja saada töitä. Valtiolla on omia tuettuja ohjelmia, joihin on ikärajat! Miksi?! Eli jos olet työläisperheestä/alan vaihtaja tai muuten elämä koettellut sinua, eli olet aloittanut korkeakoulun hieman myöhemmällä iällä - et pääse valtion ohjelmiin mukaan, koska olet liian vanha. Joten. Aika mahdotonta työllistyä. Itse työllistyin ulkomaille hyvällä palkalla. Sitten valitetaan aivovuodosta.. Hirveä ristiriita.
Toinen ongelma on että haetaan 22-vuotiasta osaajaa, kymmenen vuoden työkokemuksella, puhuu viittä kieltä ja osaa käyttää 20 eri tietokoneohjelmaa, nollatuntisopimuksella ja huonolla palkalla. Miksi kukaan, jos sinulla on edellä mainitut taidot, hakisi kyseiseen paikkaan?
Suomen työmarkkinat on aivan vinoutuneet. Mikään ei saisi maksaa mitään, kaikkien pitäisi olla huippuosaajia sekä suostua tekemään työtä ilman palkkaa ja valtion tulisi vielä maksaa firmoille, kun he työllistävä ihmisiä.
Mikä ala?
Vierailija kirjoitti:
Itsellänikin oli aiemmin vaikeuksia uskoa työvoimapulaa, kunnes sain itse uuden työpaikan ja olin mukana valitsemassa itselleni "korvaajaa". Kyseessä on aika yleinen ja perinteinen asiantuntijatehtävä, vakituinen työ ja vakaa työnantaja. Olin todella yllättynyt hakijoiden tasosta, sillä hakijoista kukaan ei oikein sopinut tehtävään, osa oli tulossa suoraan opinnoista (kyseessä ei ole junior-tason työ ja itse työskentelin yli 10 vuotta "perushommissa" ennen tätä työtä) ja osa oli alanvaihtajia, jotka olivat työskennelleet vähän samalla alalla mutta heillä ei ollut aiempaa työkokemusta vastaavista tehtävistä. Huonosta palkkauksestakaan tuskin voi olla kyse, sillä työilmoituksessa pyydettiin palkkatoivetta.
Tämä nyt kyllä haiskahtaa vähän siltä, että liioittelette tehtävän vaatimuksia.
Se on työelämässä todella yleistä: Ketkä jotakin työtä tekevät, usein kuvittelevat tekevänsä jotakin kovinkin vaativaa ja ihmeelllistä, mihin ei muut pysty.
Tulee mieleen tapaus ex-työnantajaltani, kun taloa pitkään palvellut tiedottaja lähti eläkkeelle, eikä millään uskonut, että pestiin tilalle valittu nuori plikka pystyy samaan. Varoitteli oikein. No, mutta tyttöhän rupesi hoitamaan hommaa oikein asiallisesti, sanoisin että jopa paremmin kuin edeltäjänsä.
Homman kuin homman pystyy alan peruskoulutuksen hankkinut henkilö oppimaan aika pian, kunhan järjestetään kunnollinen perehdytys. Perehdytyksen puutteesta kyllä usein kiikastaakin. (Tuo mainitsemani ex-työnantajani hoiti sen ainakin minun kohdalla harvinaisen mallikkaasti. Olin itse suunnilleen tapaus "alanvaihtaja vähän samalta alalta", ja ihan asiantuntijatyö kysymyksessä. Aika nopeasti omaksuin asiat niin että pystyin jo olemaan ihan hyödyksi ja työskentelemään itsenäisesti.)
Paradoksi on siinä, että vapaata markkinataloutta, veropakolaisuutta sun muuta sen sellaista harrastavat tahot harrastavat myös täydellistä vapaan markkinatalouden vastakohtaa eli kartellitoimintaa silloin kun se heidän etujensa mukaista on ja koskapa ei olisi. Hirvee hoitajapula! Ja työvoimapula ylipäätään, äkkiä eläkeläiset töihin, että rikolliset saa lapioida lisää veronmaksajien rahoja taskuihinsa!
"Helsingin kaupunki on tehnyt diilin Terveystalon, Pihlajalinnan ja Mehiläisen kanssa siitä, että nämä kolme yritystä eivät palkkaa Helsingin kaupungilta lainkaan työntekijöitä"
Jännä juttu, kun minulle yh-äiti fyssarille jää fyssarin osa-aikatyöstä nettona n 2000 ja elarit +lapsilisät netto 900e. Päivähoitomaksu 0e. Ei ollut kahta kysymystäkään kannattiko ottaa työ vastaan. Yhtälössäsi mättää jokin.