Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko joku selittää paradoksin työvoimapulan ja työttömyyden suhteen?

Vierailija
01.09.2021 |

Suomessa on
- työvoimapula
- työttömyyttä

Ongelma tuntuu olevan, että työttömät eivät suostu menemään nollasopimuksella tai alipalkalla töihin tai muuttamaan kommuuniasumiseen toiselle puolelle maata pariksi kuukaudeksi tarvittaessa. Työttömät eivät myöskään suostu kouluttautumaan kaikki lähäreiksi ja putkimiehiksi.

Tästä syystä eläkeikää pitää nostaa jonnekin n. 80 vuoteen, ja pitää ihmiset töissä kunnes ovat puoleksi vainaita. Näin eläkkeitä ei tarvitse maksaa ja työvoimaa riittää. Eläkeikää lähestyvien arvellaan, siis sellaistan reilusti yli kuusikymppisten, seiskytvuotiaiden jne, kouluttautuvan uudestaan, muuttavan vihannesviljelmälle ja tunturikeskukseen alipalkattuna.

Olen varmaan tyhmä, mutta olen miettinyt, että miksei
1. työntekijöille voida maksaa ihan ookoo palkkaa
2. tarjota määräaikaista ja kokoaikaista vähintään vuoden työsuhdetta
3. tarjota vakituisia työpaikkoja

Kommentit (2036)

Vierailija
401/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille voisi yrittää takoa kalloon, paljonko työntekijän palkka maksaakaan työnantajalle..

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006048430.html

Miksi kohtuullisen palkan maksu ei ole ongelma muissa Pohjoismaissa? Miksi niissä ei joka kuukausi työnantajajärjestö ja toimitusjohtajat huuda korkeiden palkkojen vääryyttä ja kilpailukykyä heikentävää vaikutusta? Miksi ei oleteta, että palkanmaksu voidaan ulkoistaa valtiolle maksamalla naurettavia palkkoja, jotta työntekijä joutuu turvautumaan tukiin? 

Ruotsissa otettiin muistaakseni 10 vuotta sitten porvarihallituksen aikana askel oikealle ja siksi elinkeinoelämä rullaa. Toki muitakin syitä on. Ruotsalaiset ovat myös kovin hyviä tekemään yrityksistään kansainvälisiä menestystarinoita.

Tuo viimeinen. Suomalaiset firmat ovat aivan liiaksi inssivetoisia. Uskotaan, että tuote myy itsensä olemalla teknisesti korkealaatuinen, ja/tai olemalla halpa. No, ei se niin ole. Eivät ihmiset tuollaisten vaikuttimien mukaan toimi. Ruotsi on onnistunut etenkin kuluttajatuotteiden myynnissä - viedään huonekaluja, kodintavaraa, vaatteita, musiikkia. Siellä on kulttuuria tuntevia ihmisiä haistelemassa asioita. Meillä niille nauretaan, pidetään höpöjuttuina.

Ruotsissa on otettu myös askel vasemmalle, sellainen askel, jota meidän työnantajamme jostakin syystä eivät millään haluaisi toteuttaa: Siellä yritysten hallituksissa on lakisääteisesti työntekijöiden edustaja. Työntekijät saavat näin suoraan käsityksen yrityksen taloudellisesta tilasta. Toisaalta työnantajat eivät niin suoraan pääse perseilemään työntekijöiden kustannuksella. Työelämässä on silloin paljon helpompi vetää yhtä köyttä. En tiedä näkyykö tämä artikkeli kaikille vai vain tilaajille, mutta tässä on aiheesta perusteltu mielipide: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/maarit-aarni-sirvio/lakoista-keppia-ja…

Mainitaan vielä se, että erityisesti yli viisikymppisten työllisyys on Ruotsissa paljon korkeampi kuin Suomessa.  Irtisanomistilanteessa pitää aloittaa viimeksi palkatuista. Kummasti ne kokeneemmat konkarit silti saavat pidettyä firman pystyssä. Suomessahan ei uskota, että niistä enää on mihinkään. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ruotsi-ikaantyneiden-tyollisyydessa…;

Valitettavasti suomalainen kaupallinen osaaminen ei ihan vakuuta koska just tuo porukka on tämänhetkisen tilanteen luonut. Eli joka homma ulkoistetaan sekunnissa jonnekin v...nkuuseen mahdollisimman kauas välittämättä tulevista ongelmista. Omat rekryt hoidetaan jonkun vakuuttavan konsulentin avulla joka luottaa siihen että pisti se hakijat hyppimään miten naurettavia voltteja tahansa hakuprosessissa niin aina siellä joku on lopuksi tarjottavaksi työnantajalle. Työntekijä on pelkkä resurssi jossain tuloslaskelman ruudussa joten hinta pitää minimoida, viis seurauksista koska ne ei näy seuraavalla kvartaalilla. Ja jos (kun) firma menee noilla keinoilla taas kerran konkkaan niin äkkiäkös sitä perustaa uuden. Tappiot jää veronmaksajille.

Jos kaikesta sähläämisestä huolimatta joku idea menestyy niin se myydään ekan riittävän ison tarjouksen jälkeen ulkomaille koska kuka hullu tässä maassa yrittäisi kehittää pikkufirmasta isoa firmaa kun vähemmälläkin tienaa itselleen varallisuutta. 

Vierailija
402/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on suurtyöttömyys, mutta ei työvoimapulaa. TE-toimistot voisivat halutessaan ohjata jokaiselle työvoimapulasta vinkuvalle yritykselle vaikkapa 5000 kohtuulliset hakuehdot täyttävästä työntekijästä halutun määrän. Miksikähän ne eivät tee näin?

Mediakin voisi suhtautua näihin väitteisiin hieman kriittisemmin, eikä vaan toistaa niitä. Se voisi pureutua asiaan ja vaatia yritykseltä selvitystä millaisia työpaikkoja heillä on avoinna, kuinka paljon hakemuksia on tullut ja miksi ketään ei palkattu.

Sitten esimerkiksi ravintolat, jotka nyt itkevät koviten, olivat koronan varjolla kovin kärkkäitä lomauttamaan ja irtisanomaan työntekijänsä. On ymmärrettävää että pois potkitut eivät ole kovin innokkaita palaamaan ainakaan samaan paikkaan takaisin tuon kohtelun jälkeen, varsinkaan jos ovat onnistuneet löytämään muuta työtä.

Älä lässytä 75%:lla yrityksistä on vaikeuksia löytää työntekijöitä avoinna oleviin paikkoihin!

Miksi kaikkiin aineenopettajan paikkoihin on aina 100 muutakin hakijaa pääkaupunkiseudulla? Toimistosihteerin tehtäviin hakee keskimäärin 70-225 tyyppiä. Viestinnän asiantuntijaksi n. 100-150. Missä aloilla se pula oikein on? Otatteko filosofian maistereita niihin hommiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ammattikoulun todistus, vanha opistoasteinen päästötodistus, AMK päästötodistus ja "sokerina" huipulla maisterin paperit. Kaikki suoritettu loppuun. Akateemista tutkimusnäyttöä. Työkokemusta on – ei ehkä huikeasti, mutta on kuitenkin. Luonne ainakin aikaisemmin suht mukava ja itse luonnehtien normaali. Joskus työnarkomaani, harvemmin laiskottaa, yleensä mukava, ystävällinen ja kiva (muiden arvio) jne. Töitä taas ei ole.  Arvaa oliko katkera paikka, kun ulkomaalainen vei työpaikan. Näin todellakin on käynyt (todistettavasti). ?: "Mikä nyt eteen, Pinneberg?", Hah!

Vierailija
404/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kertokaa miten sohvalla makaamisella tienaa!? Stana yli 20 v yrittäjänä ja kun kaikki on niin stanan köyhiä et mikään ei sais maksaa mitn (suunnilleen pitäis maksaa et teet jotain..) niin piti lopettaa.Mistä sitä ilmaista rahaa saa;kertokaa miullekin!

KELA:lta saa jopa 320€ kuussa (jos oikein hyvin perustelee ja sittenkin vaikeaa)

Pelkkä sähöliittymä vaik ei kuluttais mitn,auton vakuutus (ei sillä et ois rahaa ostaa bensaa),katastaakin pitäis,ai ruokaakin pitäis ostaa.Mitä;kännykkälaskukin pitäis maksaa et yhteys olisi!

Tervetuloa kertomaan et mistä sitä rahaa saa makaamalla sohvalla ja kaljaa juomalla;mielihyvin tekisin niin!

No esimerkiksi: lopetat yritystoimintasi ja ilmoittaudut TE-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi. Me sitten täällä pohditaan sinun tilannettasi ja pyydetään tarvittavat hakemukset (joskus riittää yksi selvitys, useimmiten selvitys vaatii vielä lisäselvityksen ja sen lisäselvityksen). Laitat hakemuksen myös työttömyyskassaasi, jos sellaiseen kuulut. Jollet kuulu, odotat kiltisti kunnes saadan pohdittua sun tilanne ja annettua päätös Kelalle. Sinä aikana et saa mitään työttömyysetuuksia, joten jollei sinulla ole puskuria tai säästöjä moneksi kuukaudeksi, joudut tekemään toimeentulotukihakemuksen Kelaan. Kelassa on omat säännöt sille, kenelle ja kuinka paljon toimeentulotukea myönnetään (jos on varallisuutta, joudut ensin realisoimaan ne, esimerkiksi kesämökki, osakkeet, eläkevakuutukset, auto, kalliit harrastusvälineet kuten golfkärry yms.). Sitten kun olet tehnyt rahaksi kaiken omistamasi ja Kela katsoo, että olet sopivasti köyhä ja tuloton, saat toimeentulotukea. Ja jos käy hyvin, et saa meiltäkään karenssia (mitäs lopetit yrittämisen ja työnteon!!), saatat saada puolen vuoden kuluttua lausunnon peruspäivärahan tai työmarkkinatuen anomiseksi Kelalta. Terveisin Omavalmentaja.

Vierailija
405/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta . Missäs viipyy työttömänä olijan kurssi ?  Hiljakseen harjoitellen voisi siinä saaa kulumaan muutaman vuoden . Ikäänkuin kaunistamassa tilastoja .

Vierailija
406/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian suuret tuet, ei kannusta töihin kun saman saa sohvalla makoilusta

Onko sun mielestä 520€ liian suuri tuki? Mitä sillä saa? Valitako asuminen ilman sähköä ja ruokaa vai ruoka ilman asumista vai mitä tuolla rahalla tekisikään? Vai ostaisko uuden talvitakin, talvikengät, pipon ja sukkia talveksi ja eläis veneen alla siihen asti, kunnes kuolis nälkään?

On se kumma kun on otsaa valittaa tyhjän nyhjäämisestä saatavasta korvauksesta. Korvauksen pitäisi olla 0€, kun ei mitään teekkään.

Jokaisella on itse valittava meneekö töihin tai ei.

Vierailija
407/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uudelleen kouluttautumiseen tai opiskeluun ei kannusteta. Työttömänä saa enemmän tukia kuin opiskelijana. Ei minulla olisi ainakaan varaa alkaa taas opiskelijaksi, vaikka kouluttautuisin alalle jossa olisi varmasti töitä tarjolla. Jos jäisin työttömäksi, eläisin ansiosidonnaisella ja tuilla.

Sehän suorastaan estetään. Jos on opintotukikuukautensa käyttänyt, ei uutta tukea heru. Pakko siis olla työttömänä, vaikka tekisi mieli opiskella jotakin. Jos rupeat opiskelijaksi, katsotaan, että et ole työmarkkinoiden käytettävissä, vaikka sanoisit hakevasi työtä ja keskeyttäväsi opinnot heti jos töitä saat.

Kysymys ei tässäkään ole siitä, etteivät työttömät olisi kannustuneita, vaan siitä, että opiskelu on tehty mahdottomaksi.

Bullshittiä. Kyllä työtön opintotukikuukautensa käyttänyt voi uudelleenkouluttautua työmarkkinatuella. Mihinkään nelivuotisiin yliopistotutkintoihin toki ei, mutta käytännössä mihin vain max 2v kestävään tutkintoon kyllä.

Se on työkkärin vallassa, voiko vai ei. Olen työtön maisteri it-alalta, ja olisin itse ollut kiinnostunut kouluttautumaan koneistajaksi, mutta työkkärillepä tuo ei käynyt. Ei kuulemma saa tuolla lailla päivittää koulutustaan alaspäin.

Tietysti jotkut saavat, esim. tuttu humanistimaisteri sai kyllä kouluttautua lähihoitajaksi vanhustyöhön. 

Luovuin jo saamastani opiskelupaikasta parista muustakin syystä, mutta suurimmaksi osaksi tämän takia.

Olen jo työssä, ja päättävien ylijumalien vakuuttaminen ei vaikuttanut realistiselta.

Vierailija
408/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan tyhmä, mutta olen miettinyt, että miksei

1. työntekijöille voida maksaa ihan ookoo palkkaa

2. tarjota määräaikaista ja kokoaikaista vähintään vuoden työsuhdetta

3. tarjota vakituisia työpaikkoja

1. Koska yrityksenkin tulisi menestyä. Maksaakseen "ok palkkaa" se raha täytyy yrityksen ensin tienata -> maksaa verot ja sivukulut ok palkasta n. 1,4-1,7 kertaa se mitä työntekijä saa. Mistä nämä rahat tulevat yritykselle? No vaikka siitä myydystä hampurilaisesta ja maksaakseen "ok palkkaa" hampurilaisen myynnistä tulee hampurilaisen hinnaksi niin korkea että sitä ei kukaan osta.

2. Koska työntekijästä ei pääse eroon jos on tarve -> hampurilaiset ei mene kaupaksi mutta palkka juoksee. Työntekijä ei ollutkaan se kulta kimpale yritykselle mitä työhaastattelussa antoi odottaa jne. Jos yritys ei ole tuottanut voittoa ei sillä ole puskuria eli kassaa selvitä hetkistä jolloin tulot ovat pienemmät kuin menot -> konkurssi.

3. katso vastaus 2. Riski työllistää on iso, varsinkin pienemmissä yrityksissä .

Jos yritys ei pysy pystyssä, koska työntekijät, niin yrittäjä joko paistaa ja myy itse ne hampparit (ja säästää palkkakustannuksissa) taikka lopettaa yrityksen kannattamattomana. Joku toinen hampurilaisen paistaja osaa homman paremmin ja suo tienaamisen mahdollisuuden myös työntekijöilleen.

Vierailija
409/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse veikkaan, että monilla työttömillä on sama ongelma kuin itsellä, eli se, että on muuttunut yhteiskunnan silmissä näkymättömäksi. Meidän järjestelmät toimivat niin, että töissä olevia ihmisiä yritetään pitää vaikka väkisin töissä ja mahdolliset sairaslomat lyhyinä. TE-keskus ottaa kopin työttömäksi jääneestä vain heti työttömyyden alussa ja silloin satelee työhönosoituksia ja aktivointitoimia vaikka millä mitalla.

Jos kuitenkin käy niin kuin itselleni kävi, että kaksi ensimmäistä työttömyysvuotta kului sairaslomalla, olet täysin omillasi kun palaat työnhakijaksi. Kaikki mahdollinen pitää tietää, selvittää ja hoitaa itse. TE-toimiston pitäisi olla työttömiin yhteydessä 3 kuukauden välein työnhakusuunnitelman päivittämistä varten, mutta käytännössä joku virkailija käy vain siirtämässä järjestelmässä yhteydenoton päivämäärää eteenpäin, jotta työttömän sosiaalituet eivät katkea. Itse en ole kuullut TE-toimistosta kohta vuoteen mitään ja enkä onnistu työllistymään omin toimin, vaikka olen yrittänyt olla niin aktiivinen ja omatoiminen kuin olen keskivertoa huonoimmilla voimavaroillani kyennyt. Kaipaisisin tietoa siitä, millaisia realistisia vaihtoehtoja minulla on ja onko esimerkiksi jotain koulutusohjelmia, oppisopimuskoulutuksia, vajaakuntoisille sopivia työkokeiluja tai työkykykartoituksia, jotka voisivat hyödyttää minua. Itse en enää pysty enkä jaksa johtaa itse itseäni vaan tarvitsisin jonkun ulkopuolisen ottamaan kopin tilanteestani ja selvittämään asioitani ja vaihtoehtojani. Tällaista apua ei vain ole tarjoolla ja niinpä saan rauhassa maata sohvan uumenissa ellen itse saa voimavaroja ja osaamista järjestää asioitani kuntoon.

Lokkeja on varmasti monta, mutta varmasti yhtä monta meitä, jotka oikeasti haluaisivat työllistyä mutta joille ei anneta siihen realistista mahdollisuutta tai ohjausta. Rakenteellisia ongelmia ei aina voi laittaa yksioikoisesti yksilön (työttömän) laiskuuden ja mukavuudenhalun piikkiin.

Työkkärille voi itse jättää yhteydenottopyynnön, jos tarvitsee esim. uraohjausta, missä yhdessä mietitään vaihtoehtoja.

Vierailija
410/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on, että kouluttamattomien työpanosta ei tarvita ja koulutetuista on pulaa työmarkkinoilla. Miksi maksettaisiin työstä, jota ei tarvita?

Miksi ihmiset eivät kouluttaudu näille aloille? Johtuisiko se siitä, ettei niissä töissä saa kunnon palkkaa? Miksi opiskella ja tehdä töitä, jos ei saa palkkaa?

Yksi ongelma on se, että aikuisena uudelleen kouluttautumisesta on tehty niin vaikeaa. Pitäisi olla saman aikaan koulussa ja päivätöissä, koska opiskeluun ei saa tukea. Mahdotonta. Työttömän äsaat opiskella vain, jos työkkäri armollisesti antaa siihen luvan. Työkkäri voi päättää, että on parempi että olet kotona kirjoittamassa työhakemuksia jotka eivät johda työllistymiseen sen sijaan että kävisit pari vuotta jotain koulua ja voisit työllistyä uudelle alalle.

Vierailija
411/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ammattikoulun todistus, vanha opistoasteinen päästötodistus, AMK päästötodistus ja "sokerina" huipulla maisterin paperit. Kaikki suoritettu loppuun. Akateemista tutkimusnäyttöä. Työkokemusta on – ei ehkä huikeasti, mutta on kuitenkin. Luonne ainakin aikaisemmin suht mukava ja itse luonnehtien normaali. Joskus työnarkomaani, harvemmin laiskottaa, yleensä mukava, ystävällinen ja kiva (muiden arvio) jne. Töitä taas ei ole.  Arvaa oliko katkera paikka, kun ulkomaalainen vei työpaikan. Näin todellakin on käynyt (todistettavasti). ?: "Mikä nyt eteen, Pinneberg?", Hah!

Todistuksia on mutta mitä oikeasti osaat tehdä. Pelkkää paperinpyörittäjää harvoin enää tarvitaan sillä sihteerihommat on jo jaettu jokaisen jäljelle jääneen tehtäväksi.

Vierailija
412/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uudelleen kouluttautumiseen tai opiskeluun ei kannusteta. Työttömänä saa enemmän tukia kuin opiskelijana. Ei minulla olisi ainakaan varaa alkaa taas opiskelijaksi, vaikka kouluttautuisin alalle jossa olisi varmasti töitä tarjolla. Jos jäisin työttömäksi, eläisin ansiosidonnaisella ja tuilla.

Sehän suorastaan estetään. Jos on opintotukikuukautensa käyttänyt, ei uutta tukea heru. Pakko siis olla työttömänä, vaikka tekisi mieli opiskella jotakin. Jos rupeat opiskelijaksi, katsotaan, että et ole työmarkkinoiden käytettävissä, vaikka sanoisit hakevasi työtä ja keskeyttäväsi opinnot heti jos töitä saat.

Kysymys ei tässäkään ole siitä, etteivät työttömät olisi kannustuneita, vaan siitä, että opiskelu on tehty mahdottomaksi.

Bullshittiä. Kyllä työtön opintotukikuukautensa käyttänyt voi uudelleenkouluttautua työmarkkinatuella. Mihinkään nelivuotisiin yliopistotutkintoihin toki ei, mutta käytännössä mihin vain max 2v kestävään tutkintoon kyllä.

Se on työkkärin vallassa, voiko vai ei. Olen työtön maisteri it-alalta, ja olisin itse ollut kiinnostunut kouluttautumaan koneistajaksi, mutta työkkärillepä tuo ei käynyt. Ei kuulemma saa tuolla lailla päivittää koulutustaan alaspäin.

Tietysti jotkut saavat, esim. tuttu humanistimaisteri sai kyllä kouluttautua lähihoitajaksi vanhustyöhön. 

Luovuin jo saamastani opiskelupaikasta parista muustakin syystä, mutta suurimmaksi osaksi tämän takia.

Olen jo työssä, ja päättävien ylijumalien vakuuttaminen ei vaikuttanut realistiselta.

Kannattaa opiskelupaikkaa ottaa vastaan useimmassa tapauksessa. Olen itsekin töissä mutta opiskelijastatuksella saa jotain etuja kuten alennusta kuntosaleilta ja liikenteessä. Mielessä on toki käynyt ottaa työstä vuorotteluvapaata ja opiskella tai matkustella kun koronatilanne helpottaa.

Vierailija
413/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian suuret tuet, ei kannusta töihin kun saman saa sohvalla makoilusta

Onko sun mielestä 520€ liian suuri tuki? Mitä sillä saa? Valitako asuminen ilman sähköä ja ruokaa vai ruoka ilman asumista vai mitä tuolla rahalla tekisikään? Vai ostaisko uuden talvitakin, talvikengät, pipon ja sukkia talveksi ja eläis veneen alla siihen asti, kunnes kuolis nälkään?

On se kumma kun on otsaa valittaa tyhjän nyhjäämisestä saatavasta korvauksesta. Korvauksen pitäisi olla 0€, kun ei mitään teekkään.

Jokaisella on itse valittava meneekö töihin tai ei.

Olen valinnut, että menen töihin.

Mutta kun ei se ole minun valinnastani kiinni. Työnantajat kerta toisensa jälkeen valitsevat, että en mene töihin.

Vierailija
414/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään piti tehdä työkeikka, mutta työttömyys- ja sossutuilla elävät eko-terroristit olivat sulkeneet koko kadun. Yhteiskunta ylläpitää nykyään kaikkia mahdollista toimintaa, kun ei tarvitse töissä käydä.

Vierailija
415/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa opiskelupaikkaa ottaa vastaan useimmassa tapauksessa. Olen itsekin töissä mutta opiskelijastatuksella saa jotain etuja kuten alennusta kuntosaleilta ja liikenteessä. Mielessä on toki käynyt ottaa työstä vuorotteluvapaata ja opiskella tai matkustella kun koronatilanne helpottaa.

Otin kyllä paikan vastaan, mutta työkkärin viimeinen sana puuttui.

Ongelma oli myös oppilaitoksessa, joka ei osannut kertoa koska koulutus alkaa. Aikaa valmistautumiseen jäi vähän.

Loput syyt on perhesyitä.

Myös työkkärin yhteyshenkilö suositteli omalla ajalla opiskelua, mitä olenkin aloittelemassa.

Vierailija
416/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo Hesen jutut oli niin katseita, että kuka ihme enää haluaa sinne töihin!

Miten Suomessa työolot voi olla noin surkeat! Tietysti ei kaikilla mutta…

Ja se eräskin esimies oli sanonut ”täällä ei tarvitse olla töissä”. Tietääkö kuinka paljon uuden ihmisen rekrytointi oikein maksaa? Ja miksi esimieheksi otetaan aina se kovaäänisin tyhjäpää?

Minusta niissä hesejutuissa ei ollut mitään yllättävää eikä ainutlaatuista. 30v työuran aikana olen ollut niin liukuhihnalla kuin tietokoneen ääressä ja väkeä kouluttamassa. Monesti on ollut kiireisiä hommia, monotonista suorittamista, ruokataukojen väliin jäämistä, stressiä ja töiden tulemista uniin. Siinä vaiheessa kun se menee liian taajaan toistuvasti oman kestokyvyn yli, onkin hyvä idea vaihtaa töitä. Ei ole pakko olla sellaisessa paikassa töissä. Jotkut toki jaksavat sellaistakin vuodesta toiseen. Yleensä kuitenkin noissa hommissa ollaan rajallisen aikaa, kerätään rahaa opiskeluihin tai työkokemusta cv:hen ja nostetaan sitten kytkintä. On se arvokasta elämänkokemustakin, sen jälkeen osaa antaa arvoa siistille sisätyölle. Se, että tämmöinen tulee yllätyksenä kertoo ehkä enemmän siitä, että aika vähällä on päästy elämässä siihen asti.

Vierailija
417/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän alalla on monia ongelmia. Ensinnäkin jo harjoitteluihin on todella kova kilpailu. Kaikki eivät edes saa näitä erittäin huonosti palkattuja tai palkattomia harjoitteluita. Samat paikat pyörittää harkkareita erilaisilla apurahoilla ja harkasta ei ole mahdollisuuttakaan työllistyä, koska paikalla ei ole aikomustakaan palkata ketään. Ainoa tarkoitus on pyörittää ilmaista työvoimaa tukirahoilla. Sitten teet näitä harjoitteluita - omasta pussistasi - noin pari vuotta. Noh. Kuitenkin kaikkiin työpaikkoihin vaaditaan vähintään kolmen vuoden työkokemus, joihin ei harjoittelut käy työkokemukseksi. No mistä niitä töitä pitäisi saada, jos kukaan ei halua palkata korkeakoulusta valmistunutta henkilöä vaan kaikki haluavat valmiin työntekijän? Jonkunhan se tyyppi tulee opettaa. Lisäksi paikkoihin on monta sataa hakijaa. Jos on suhteita niin sitten on helpompaa, joku tuttu puhuu sinut töihin.  Yliopistot ei markkinoi oikeita työpaikkoja vaan näitä harjoitteluita, joista ei ole mahkuja saada töitä. Valtiolla on omia tuettuja ohjelmia, joihin on ikärajat! Miksi?! Eli jos olet työläisperheestä/alan vaihtaja tai muuten elämä koettellut sinua, eli olet aloittanut korkeakoulun hieman myöhemmällä iällä - et pääse valtion ohjelmiin mukaan, koska olet liian vanha. Joten. Aika mahdotonta työllistyä. Itse työllistyin ulkomaille hyvällä palkalla. Sitten valitetaan aivovuodosta.. Hirveä ristiriita.

Toinen ongelma on että haetaan 22-vuotiasta osaajaa, kymmenen vuoden työkokemuksella, puhuu viittä kieltä ja osaa käyttää 20 eri tietokoneohjelmaa, nollatuntisopimuksella ja huonolla palkalla. Miksi kukaan, jos sinulla on edellä mainitut taidot, hakisi kyseiseen paikkaan?

Suomen työmarkkinat on aivan vinoutuneet. Mikään ei saisi maksaa mitään, kaikkien pitäisi olla huippuosaajia sekä suostua tekemään työtä ilman palkkaa ja valtion tulisi vielä maksaa firmoille, kun he työllistävä ihmisiä.

Vierailija
418/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Valcon kuvaputkitehdas meni nurin, joku kaverini ilmaisi sen ytimekkäästi:

On se kumma, että metsuri ei opi tekemään kuvaputkea...

Vierailija
419/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mediakin voisi suhtautua näihin väitteisiin hieman kriittisemmin, eikä vaan toistaa niitä. Se voisi pureutua asiaan ja vaatia yritykseltä selvitystä millaisia työpaikkoja heillä on avoinna, kuinka paljon hakemuksia on tullut ja miksi ketään ei palkattu.

Tätä olen odottanut medialta, jopa antanut työvoimapulasta kirjoittaneille toimittajille juttuvinkkiä tarkastella asiaa noinkin päin.

Eli että ihan yksityiskohtaisesti selvitettäisiin asiaa. Valittaisiin firma tai pari ja toimittaisiin niiden kanssa juuri kuten ehdotat. 

Itsellä ihan epätodellinen olo, kun olen yhdellä ns. työvoimapula-alalla pitkään töitä tehnyt ja nyt työttömänä. Haen töitä koko ajan, mutta yleensä en saa edes mitään vastausta hakemuksiini. Ja sitten lukea voivottelua pulasta.

Vierailija
420/2036 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vähän kun ei ole niitä perus lapiohommia vaan pitäisi osatakin jotain, niin varmasti on haasteita kohtaamisessa. En tiedä toimisiko täällä Saksan malli, jossa iso osa työvoimasta on ensin yrityksessä oppisopimuksella. Isoimmilla firmoilla on ihan ns. kouluja, koska putkessa pitää olla uutta työvoimaakin. No mutta onneksi niitä koneinsinöörejä tuli muutama vuosi sitten paljon, eiköhän kohta suomea/ruotsia luulisi jo osaavan auttavasti.

Ei niiden tarvitse edes osata ruotsia. Sitä vaaditaan vain suomalaisilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi