En pysty hyväksymään sitä, miten vähän ihminen voi syödä lihomatta kun ikää alkaa olla 30...
Kiloja vaan tulee kun syön nälkääni niin, että on tyytyväinen olo mahassa, eikä mikään varsinainen ähky. Ja ihan normaalia kotiruokaa, mukana myös kasviksia eikä mitään super rasvaista. Nyt vaan huomaan että aineenvaihdunta on kai hidastunut, vaikka urheilen ja syön jo paljon vähemmän kuin esim parikymppisenä niin silti jostain niitä kiloja vaan tulee hitaasti lisää ja lisää. Tuntuu kun voisi syödä vain pupun annoksia että pysyisi hoikkana :(
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
No jep, tää on ihan perseestä. Tällä hetkellä syön kolme kevyttä ateriaa päivässä, ja tällä juuri ja juuri saan painon pysymään samana. Heti jos vähänkin lipsahdan, paino nousee. Ja laskemaan sitä ei saa kuin paastoamalla. Nyt siis syön aamulla kolme keitettyä kananmunaa, lounaalla salaatti jossa jokin proteiini, päivällisellä kananfile ja salaattia/kasviksia.
3 kananmunaa?? Aika rajua, itse jos teen ison lounasmunakkaan itselleni siinä on 2 kananmunaa ja riittää oikein hyvin, samoin 100 kiloiselle miehelleni
Vähennä hieman syömäsi ruuan määrää. Punnitse itsesi joka päivä.
Totuus on, että syöt enemmän kuin kulutat. Selittelyt eivät muuta tosiasiaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos miettii katukuvaa ja vertaa 15-20 -vuotiaita 30 -40 - vuotiaisiin niin voidaan sanoa, että jotain se ikä tekee painolle.
Tekeekö?
Nimittäin kun vertaan 15-20-vuotiaita tai 30-40-vuotiaita samanikäisiin 20 vuotta sitten, on melkoinen ero.
20 vuotta sitten ylipainoisia oli todella vähän.
Ja kun mennään tuosta toiset 20 vuotta taaksepäin, ei se ihmisten paino lisääntynyt samalla tapaa 30v tienoilla.
Jotain on todellakin tapahtunut. Luulenpa että niitä kaloreita päätyy suuhun enemmän kuin ihmiset tunnustavat, ja sen lenkin lisäksi ei juuri liikuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jep, tää on ihan perseestä. Tällä hetkellä syön kolme kevyttä ateriaa päivässä, ja tällä juuri ja juuri saan painon pysymään samana. Heti jos vähänkin lipsahdan, paino nousee. Ja laskemaan sitä ei saa kuin paastoamalla. Nyt siis syön aamulla kolme keitettyä kananmunaa, lounaalla salaatti jossa jokin proteiini, päivällisellä kananfile ja salaattia/kasviksia.
3 kananmunaa?? Aika rajua, itse jos teen ison lounasmunakkaan itselleni siinä on 2 kananmunaa ja riittää oikein hyvin, samoin 100 kiloiselle miehelleni
Mitä rajua on kolmessa kananmunassa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miettii katukuvaa ja vertaa 15-20 -vuotiaita 30 -40 - vuotiaisiin niin voidaan sanoa, että jotain se ikä tekee painolle.
Tekeekö?
Nimittäin kun vertaan 15-20-vuotiaita tai 30-40-vuotiaita samanikäisiin 20 vuotta sitten, on melkoinen ero.
20 vuotta sitten ylipainoisia oli todella vähän.
Ja kun mennään tuosta toiset 20 vuotta taaksepäin, ei se ihmisten paino lisääntynyt samalla tapaa 30v tienoilla.
Jotain on todellakin tapahtunut. Luulenpa että niitä kaloreita päätyy suuhun enemmän kuin ihmiset tunnustavat, ja sen lenkin lisäksi ei juuri liikuta.
Ruuan laadussa on se muutos tapahtunut. Nykyisin hyljeksitään kaikkea aitoa ruokaa ja keinotekoinen kevytruoka on se, mitä syödään. Eihän sellainen ruoka pidä edes nälkää, saati anna keholle ravintoa. Elimistö sitten nälissään pyytää ruokaa lisää ihan loputtomasti.
Kai laskette kaloreita?
Itsellä laskureiden mukaan painon ylläpitokalorit noin 2200 - 2300 kcals. Ja tuntuu pitävän aika hyvin paikkaansa. Syön vain itse tehtyä, perusraaka-aineista valmistettua ruokaa, niin tiedän aika tarkalleen paljonko saan kaloreita. 2000 kcalsiin saa jo mättää aikamoisia annoksia terveellistä ruokaa, että siihen pääsee. Ravinnonsa kalorit voi helposti laskea finelin laskurilla.
On täysi myytti että aineenvaihdunta hidastuisi. Ehkä osalla ihmisiä, mutta ei kaikilla. Ihmiset on vaan niin hedonistisia että haluaa sen iltapalamässyn ja tunnesyömisen.
Vierailija kirjoitti:
Kai laskette kaloreita?
Itsellä laskureiden mukaan painon ylläpitokalorit noin 2200 - 2300 kcals. Ja tuntuu pitävän aika hyvin paikkaansa. Syön vain itse tehtyä, perusraaka-aineista valmistettua ruokaa, niin tiedän aika tarkalleen paljonko saan kaloreita. 2000 kcalsiin saa jo mättää aikamoisia annoksia terveellistä ruokaa, että siihen pääsee. Ravinnonsa kalorit voi helposti laskea finelin laskurilla.
Millään laskurilla et saa tietää kulutustasi, joten toi kaloreiden laskeminen on aivan turhaa touhua.
Vierailija kirjoitti:
On täysi myytti että aineenvaihdunta hidastuisi. Ehkä osalla ihmisiä, mutta ei kaikilla. Ihmiset on vaan niin hedonistisia että haluaa sen iltapalamässyn ja tunnesyömisen.
Menet ääripäästä toiseen väittäessäsi, että on kyse vain iltapalamässystä ja tunnesyömisestä. On kyse monesta eri asiasta. Vanhemmiten liikuntaa harrastetaan vähemmän, liikunnan lisäksi tapahtuva liikkuminen (Non-Exercise Activity Thermogenesis) on vähäisempää, hormonit ovat lihomisen ja energiankulutuksen kannalta epäedullisempia, on sosiaalisesti vähemmän hyväksyttävää liikkua paikasta toiseen kävellen/pyörällä jne. varsinkin jos olet köyhä/pienituloinen. Syitä iän myötä tapahtuvalle lihomiselle on monia ilman että edes tarvitsisi alkaa vääntämään kättä aineenvaihdunnan hidastumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 5v lapsi syö 3 munan munakkaan. Munakkaassa myös pari nakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Ehkä aineenvaihdunta ei sitten hidastu mutta JOKU fysiologinen syy siinä on pakko olla, että vanhana lihoo niin paljon helpommin kuin nuorena. Muistan kyllä miten nuorena ei välttämättä liikkunut tippaakaan, söi mäkkärissä ja vielä kotona, saattoi joskus syödä suklaalevyn päivässä, eikä painoa tullut grammaakaan ja oli hoikka luudanvarsi. En usko noihin selityksiin, että nyt muka söisin enemmän ja liikkuisin vähemmän kuin silloin. Ehkä joku hormonaalinen selitys tms.
Hormonitoiminnan muutokset alkavat tuossa vaiheessa, kyllä niillä on vaikutusta painoon.
Suomessa on myös tuhansittain diagnosoimattomia ja alihoidettuja kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavia. Itsellä on tästä kokemusta, alihoidettuna painoa vaan kertyi ja kertyi. Nyt lääkitys on kohdallaan ja kilot kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai laskette kaloreita?
Millään laskurilla et saa tietää kulutustasi, joten toi kaloreiden laskeminen on aivan turhaa touhua.
Sen saa selville esim kehonkoostumusmittauksessa. Itse olen käynyt 5 kertaa ja aina peruskulutus on n 1280kcal / päivä. Tuon alle jos syön niin laihdun, jos syön yli 1500 kcal lihoan. Liikunnalla ei ole merkitystä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että ihmiset ovat niin lihavia, tuossa annoksessa jo lähes 500 kcal yksistään!!
Ei varmaan kannata venyttää pikkulapsen vatsaa vielä tuossa vaiheessa. Omat lastenlapset syövät 1 munan munakkaan jossa 1 nakki. Ovat hoikkia ja liikunnallisia 4-6v. Liika kolesterolikaan ei ole hyväksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että ihmiset ovat niin lihavia, tuossa annoksessa jo lähes 500 kcal yksistään!!
Ei varmaan kannata venyttää pikkulapsen vatsaa vielä tuossa vaiheessa. Omat lastenlapset syövät 1 munan munakkaan jossa 1 nakki. Ovat hoikkia ja liikunnallisia 4-6v. Liika kolesterolikaan ei ole hyväksi
Lapsi on alipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt hullujas puhu, kananmunat on hyvää ja ravitsevaa ruokaa ja pitää kylläisenä pitkään, joten ylimääränen napostelu jää pois. Ravinnon kolesteroli ei vaikuta yhtään mihinkään terveellä ihmisellä.
Hanki oikeaa tietoa, niin et päästä tuollaisia sammakoita näppikseltäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai laskette kaloreita?
Sen saa selville esim kehonkoostumusmittauksessa. Itse olen käynyt 5 kertaa ja aina peruskulutus on n 1280kcal / päivä. Tuon alle jos syön niin laihdun, jos syön yli 1500 kcal lihoan. Liikunnalla ei ole merkitystä
Ei saa millään mittauksella tietää kulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse harrastan painonnostoa kolme kertaa viikossa ja juoksen pari lenkkiä viikossa. Minun ongelmani on se että en ehdi tai jaksa syödä riittävästi.
Tämähän se ratkaisu taitas olla. Lihasmassa katoaa vanhetessa jos ei treenaa. Pienet lihakset eivät paljoa kuluta, joten lihoo.
Turha lihasmassakin on rasite ja runsas ruokailu rasittaa elimistöä ja altistaa syöville. Painon ylläpidossa tärkeimmät tekijät ovat, ettei muutu sohvaperunaksi ja kadota kykyä tuntea milloin on kylläinen, eikä tarvitse ravintoa.
Aika pieniä määriä täällä jotkut syö kyllä. Itse olen nelikymppinen ja 160/48, pystyn herkuttelemaankin jonkin verran, kunhan pidän annoskoot kohtuullisina. Juoksen muutaman kerran viikossa. Millään pelkällä salaattiruokavaliolla en tulisi toimeen ollenkaan.
Ei ne tavatkaan muutu, vaan lihovat ihmiset ovat syöneet liikaa jo nuorena.