Ärsyttääkö sinua mikään asia, jota hoetaan alallasi/opiskelemallasi alalla?
Kommentit (27)
Meille käännösala opiskelijoille hoetaan koko ajan, että työllistytte sitten omalla toiminimellä. Tästä jopa alan ammattiyhdistys yrittää luoda ruusuista kuvaa. Mitä liiketoimintaa se muka on, että makuuhuoneen nurkassa yrittää taistella käännöstoimeksiannoista muiden mikroyrittäjien kanssa ja ainoa kilpailuvaltti on tarjota työpanoksensa vielä aiempaakin halvemmalla hinnalla? Miten kaikki kääntämistä opiskelleet muka voisi elättää itsensä Toiminimellä? Utopiaa.
"Jokainen ihminen on arvokas."
T. Sosionomi
Kivan paljon sosionomeja tässä ketjussa. :) Itse opiskelen sosiaalityötä ja jotenkin on alkanut ärsyttämään toitotus kuinka huonosti asiat tässä yhteiskunnassa muka ovat. Totta kai eliitti pystyy paremmin ajamaan etujaan ja huonompiosaisia syrjitään, aina asiat eivät toimi ja on epäoikeudenmukaisuutta. Mutta herrasentään! Onhan täällä ihmisillä hyvät mahdollisuudet ja melko hyvä veroilla rahoitetettava hyvinvointivaltiollinen järjestelmä, kun verrataan asioita kansainvälisesti. Sitäkin tosin ollaan purkamassa ja jos niin tapahtuu, mites sitten suu pannaan?
Pitäisi pitää mielessä se että sosiaalityötä tehdään juuri heidän kohdalla joihin järjestelmä ei ulotu, mutta jotenkin se paatos kuinka huonosti nää jutut ovat ärsyttää. (Mietin myös että miten paljon se on ihmisestä itsestään kiinni / omasta halustaan miten pärjää)
Ja ennenkuin joku "tuomitsee" oikeistolaisesti ajattelevaksi, niin en todellakaan ole vaan ennemminkin toisin päin.
ap
Ei mutta asenteet ja tietous
Olen lähihoitaja eli en tee muuta kun vaihan vanhuksille vaippoja.... lähihoitaja ei voi olla sairaalassa töissä eikä päiväkodissa yms. Vain ja ainoastaan vanhainkodissa -.-
"Kaikille teille ei ole töitä, mutta parhaille on." Näin koulut perustelee sen, että kehtaavat kouluttaa liikaa ihmisiä alalle, jossa jo nyt yli 50% valmistuneista on työttömiä/ei oman alan töissä. Tulevaisuudessa vielä työt vähentyykin, valtion tutkimuslaitokset koko ajna leikkaa lisää. T. Biologi. Onn muuten niitä harvoja, joilla on työtä, mutta en todellakaan paras.
Ärsyttää kun itsestäänselvistä asioista pitää tehdä niin vaikeita, "omavalvontakansio" jossa pitää olla kaikki mahdollinen ja mahdotonkin tieto, näiden täyttäminen vähentää sitten varsinaista työaikaa.
Opiskelen vaatetusalalla ja tämä ei oikeastaan ole varmaan asia mitä yleisesti ihmiset tällä alalla hokee, mutta opettajani puhuu aina asiakkaalla "notkoselästä" vaatteen istuvuudesta puhuttaessa, kun tarkoittaa oikeasti että asiakkaalla on iso takapuoli. Miksei voi vaan sanoa että jollain on iso takapuoli? Ei asiakkaalle tietenkään sanota niin, mutta se kuulostaa vaan hassulta puhua aina siitä notkoselästä jos on sellainen Kim Kardashian-perä. :D
Dialogi, osallisuus yms. T.sosionomi
Joo kyllä ne parhaat kokit menestyy. Paskat. En tee tätä hommaa päivääkään enää kunhan pääsen uudestaan kouluttautumaan! 10-12h päiviä paskalla palkalla, perhe odottaa kotona. -_-
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:38"]Opiskelen vaatetusalalla ja tämä ei oikeastaan ole varmaan asia mitä yleisesti ihmiset tällä alalla hokee, mutta opettajani puhuu aina asiakkaalla "notkoselästä" vaatteen istuvuudesta puhuttaessa, kun tarkoittaa oikeasti että asiakkaalla on iso takapuoli. Miksei voi vaan sanoa että jollain on iso takapuoli? Ei asiakkaalle tietenkään sanota niin, mutta se kuulostaa vaan hassulta puhua aina siitä notkoselästä jos on sellainen Kim Kardashian-perä. :D
[/quote]
Mun kaverilla on tosi iso takapuoli suhteessa vyotaroon. Han valittaa aina tuosta notkoselasta :) hassua.
"Talossa on hyvät etenemismahdollisuudet".
Ja katinkontit. (Siivousliike)
Minustakin tuntuu, että kaikesta pitää tehdä opiskeluaikana niin monimutkaista. Sairaanhoitajaopiskelu saisi muutenkin perustua enemmän käytäntöön ja TURHIA teoriaosuuksia saisi karsia reippaalla kädellä.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:40"]
[/quote]
Voimaannuttaminen. T: Sosionomi
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:49"]
Minustakin tuntuu, että kaikesta pitää tehdä opiskeluaikana niin monimutkaista. Sairaanhoitajaopiskelu saisi muutenkin perustua enemmän käytäntöön ja TURHIA teoriaosuuksia saisi karsia reippaalla kädellä.
[/quote]
Teoriassa voisi painottua se, että opiskeltaisiin hyvin vaikka Suomalaiset kansansairaudet tai muut tyypillisimmät sairaudet, joihin todennäköisimmin törmää paljon käytännön työelämässä. Samoin anatomiassa voisi käydä perusasiat selkeästi. Nyt aikaa menee hienoilla termeillä brassailuun ja jokaisen nikaman nimen opetteluun (näin kärjistetysti). Koska kurssit ovat loppujen lopuksi aika lyhyitä, pitäisi niiden opetuksessa painottaa yksinkertaisia perusasioita, jotta lukiopohjaltakin ponnistavalla olisi jo harjoitteluun mennessä hyvät tiedot esim. diabeteksen hoidosta. Nykyään tuntuu, että tietoa tulee valtavasti, mutta se on sellaista sillisalaattia ja jokaisesta asiasta tiedetään vähän, mutta ei tarpeeksi.
Harjoitteluissa ärsyttää, kun opiskelijalta vaaditaan mm. työelämän kehittämistaitoja ja päätöksenteko-osaamista. Minusta tuntuu, että nuokin asiat tulee kyllä työelämässä sitten, kun on ensin sisäistänyt kunnolla sen oman työpaikkansa käytännöt ja oppinut talon tavoille. Itse olen kokenut hirveän vaikeaksi alkaa tehdä työpaikalla päätöksiä muutaman viikon harjoittelun aikana. Samoin työelämän kehittäminen on vaikeaa, koska harjoittelijana sitä helposti uskoo sen, mitä sanotaan ja toimii niin, kuin käsketään. Minulle ainakin kyseenalaistaminen ja innovatiivinen ajattelu on vaikeaa, kun ei ole vielä hirveästi työelämän kokemusta. Uskon, että se tulee sitten ajan ja kokemuksen myötä.
Se, kun lähes poikkeuksetta jokaisessa työpaikassa on muutama vanhempi hoitaja, joka passaa kahvipöydässä, että: "Minä ainakin oon sanonu lapsilleni, että älkää vaan koskaan ruvetko hoitajaksi! Kaikki muut ammatit käy!" Koittaisivat joskus olla ylpeitä ammatistaan ja nähdä sen hyvät puolet.
Ammatinvalintakysymys. Mistä tahansa epäkohdasta mainitsenkin, niin aina tulee tuo sama vastaus. Mitään ei voi muuttaa, koska niin on tehty aina.
Kuljetusala.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:27"]
"Kaikille teille ei ole töitä, mutta parhaille on." Näin koulut perustelee sen, että kehtaavat kouluttaa liikaa ihmisiä alalle, jossa jo nyt yli 50% valmistuneista on työttömiä/ei oman alan töissä. Tulevaisuudessa vielä työt vähentyykin, valtion tutkimuslaitokset koko ajna leikkaa lisää. T. Biologi. Onn muuten niitä harvoja, joilla on työtä, mutta en todellakaan paras.
[/quote]
Jep, tämän takia en alaa enää opiskele... olisi kiva saada alansa työtä, kerta joutuu vuosia opiskelee. :)
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 12:40"]
[/quote]
Voimaannuttaminen. T: Sosionomi
[/quote] 
dialogi ja osallisuus on musta ihan jees, mutta tuo voimaannuttaminen todellakin menee vähän hihhuloinniksi.
sitten kun aina koulussa hoetaan että töitä tehdään omalla persoonalla. mitä hemmettiä se tarkoittaa käytännössä? mulla ainakin työpersoona eroaa oikeasta minästä aika paljonkin. töissä olen asiallinen kun taas vapaa-ajalla hyvinkin höpsöttelevä.
t. toinen sosionomi
Reflektointi....arghhh