Lentokoneessa tänään koettua
Takanani istui kolmelapsinen perhe, lapset iältään noin 3-8 -vuotiaita. Koko kolmen tunnin lennon ajan vähintään kaksi lapsista huusi kurkku suorana. Ei siis mitään kipua, nälkää tai muuta hätää, vaan yksinkertaisesti heidän kommunikointityylinsä oli huutaminen. Samaa asiaa toistettiin kymmeniä kertoja peräkkäin ("Katoiskä katoiskä katoiskä katoiskä katoiskä...." "Minähaluannekaikki minähaluannekaikki minähaluannekaikki minähaluannekaikki minähaluannekaikki..."). Hetkeäkään ei koko perhe ollut hiljaa. Edessä olevien istuinten selkänojissa kiipeiltiin ja niitä potkittiin. Vanhemmat eivät puhuneet juuri mitään, ja ainoastaan kerran äiti kielsi lasta kiipeämästä selkänojasta avautuvan tason päälle. Muuten en kuullut kieltoja, kehotuksia puhua hiljempaa, käytöksen ohjaamista järkevämpään suuntaan enkä oikeastaan mitään muutakaan lasten huomiointia.
Olin niin lopen väsynyt omasta työmatkastani, että en jaksanut huomauttaa käytöksestä. Tulkitsin myös, että huomauttamisesta ei olisi ollut mitään hyötyä; lapset kun eivät varmasti olisi oppineet salamannopeasti käyttäytymään, vaikka koko muu matkustajakunta olisi esittänyt huomautuksensa.
Olen lukenut palstalta näitä "lapsivihaajien" tekstejä aiemmin, joissa valitetaan lasten käytöksestä julkisella paikalla, ja pitänyt niitä liioitteluna. En ole uskonut että kukaan vanhempi oikeasti antaisi lastensa mellastaa tuolla tavalla ja häiritä muita ihmisiä. Nytpä näin, että tällaista oikeasti tapahtuu tosielämässä. Ei kuulkaa ollut herkkua!
Voiko tuollaisilla lapsilla olla jokin sairaus, jonka vuoksi ongelmakäytökselle ei voida mitään tehdä?
Kommentit (15)
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 00:05"]
jos mua vituttaisi tuollainen käytös niin sanoisin siitä varmasti, ihan sama mitä vanhemmat siitä ajattelee.
syytä itseäsi kun et jaksa sanoa mitään.
t. mies
[/quote]
Sääli vaan, ettei se sanominenkaan aina auta. Muutama vuosi sitten lentäessäni takanani istui n. 6 v. (?) tyttö, joka potki penkkiäni valehtelematta koko lennon ajan. Sanoin ensin kauniisti tytölle ja tämän vieressä istuneelle isälle. Sen jälkeen hiukan tiukemmin ja lopulta jo ihan kohtuullisen napakasti. Kumpikin vain näytti hämmästyneeltä ja siltä, että eivät tajunneet. Puhuivat kyllä siis ihan selkeää suomea keskenään. Lopulta askoi ketuttaa niin pajon, että vaihdoin joksikin aikaa paikkaa mieheni kanssa, jotta sain hiukan levättyä. Siinä kohtaa kyllä vitutti. Ei saakeli, että on olemassa onnettomia vanhempia.
Menomatkalla vieressäni istui vilkkaan oloinen lapsi n. 3v, äitinsä kanssa. Hänkin hieman vääntelehti ja kiljahteli, sekä tuli ottamaan minuun kontaktia, mutta äiti auttoi häntä hallitsemaan käyttäytymustään niin, ettei siitä tullut missään vaiheessa sietämätöntä. Normaali määrä ymmärrystä minulta pientä lasta kohtaan, ja kaikkien matka sujui mukavasti. Tämän paluumatkalla olleen perheen vastuuhenkilöinä puolestaan näyttivät olevan nuo lapset.
Ap
Lapsien diagnoosiks sanoisin: laiskat ja saamattomat vanhemmat. Ajattelivat ehkä että hävettävämpää on kasvattaa lapsia julkisella paikalla tai eivät muuten vaan halua kasvattaa lapsiaan käyttäytymään. Pienet lapset tylsistyvät tottakai istumiseen mutta vanhempien homma hoitaa hommansa.
Unohda.
Tuo on pientä.
Toiset joutuvat ebolatyypin oksennussuihkuun lentokoneessa.
jos mua vituttaisi tuollainen käytös niin sanoisin siitä varmasti, ihan sama mitä vanhemmat siitä ajattelee.
t. mies
Mun mielestä kaikkiin julkisiin kulkuneuvoihin, joissa on valvontaan työn ohessa pystyvää henkilökuntaa, pitäis kehittää joku sakotussysteemi. Koskien just nimenomaan tuollaista meluamista ja häiritsevää käytöstä.
Ootko varma ettei lapsia ollut kaksi? Kuulostaa niin tutulta...
Tämän sairauden nimi on suomalainen keskiluokkainen egoismi:
- lapset opetetaan varhain siihen että koko ajan pitää olla kaikkea materiaa, pelejä yms.
- lapset opetetaan pienestä lähtien äärimmäisen materiakeskeiseksi jolloin huutavat noita "mähaluuuuuuunnn" kunnes vanhempi murtuu ja menee ostamaan 100e leluja
- Suomalaiset lapset opetetaan siihen että joka puolella saa kiljua, huutaa ja raivota! jos lapsi kaatuu alkaa sellainen älämölö kuin hevikonsertissa, vaikka ei edes sattuisi. Muissa maissa lapsille opetetaan ettei saa huutaa kun ei satu, Suomessa ei. Suomessa lähes opetetaan että huuda vaan niin mami tulee kilometrien päästä apuun kun ehtii, koska suomalaiset eivät jaka/viitsi vahtia lapsiaan vaan antavat lasten riehua yksin toisella puolen pihaa/lentokonetta jne.
- lapsille ei läheskään aina opeteta käytöstapoja eikä muiden ihmisten arvostusta, näin ollen he ovat vielä aikuisinakin niitä jotka räkivät ympäriinsä ja meluavat julkisissa kulkuneuvoissa opettaen omat lapsensa käyttäytymään vastaavalla tavalla ja työntävät rattaat jaloille. Sitä mitä ei kotoa opi, ei aikuisenakaan taida
Mä sanoin kerran tällaiselle vamhemmalle, että olen pedofiili ja lasten äänet häiritsevät minua. Kummasti tuli hiljaista. :)
Hyi. Rikkaita pentuja, joilla ei käytöstapoja. Joutaisivat huristelemaan vanhalla autolla kohteeseensa, mutta ei. Lentokoneella huonokäytöksiset pallopäät menee tietenkin.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 00:20"]Ootko varma ettei lapsia ollut kaksi? Kuulostaa niin tutulta...
[/quote]
Koneessa luulin heitä olleen kaksi. Mutta kun näin perheen kentällä, mukana oli kolmaskin lapsi.
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 00:05"]jos mua vituttaisi tuollainen käytös niin sanoisin siitä varmasti, ihan sama mitä vanhemmat siitä ajattelee.
t. mies
[/quote]
Minä myös normaalitilanteessa huomauttaisin tuollaisesta, mutta nyt olin oikeasti puolittain tajuton väsymyksestä, joten annoin olla. Lasten käytökseen syy ei ollut minussa.
Ap
Kusipäät vanhemmat kasvattavat kusipäitä lapsia.
Itse varaudun korvatulpilla lentokoneessa moisiin pikkuhirviöihin.
Viinakin auttaa jos ei lennon jälkeen tarvitse autoa ajaa.
En oikeasti käsitä mitä jatkuvasti kirkuvien lasten vanhempien aivoissa on...Nykyisin lähes joka kerta kaupassakin on lapsi joka huutaa siellä kitarisat ojossa. Pienet, alle 1 v. Ymmärrän, koska heillä on vielä melko alkukantaiset aivot. Mutta miksi esim. 3 vuotias kirkuu koko ajan kaupassa? Eikö lapselle voi sanoa, että ole hiljaa....ja jos ei hiljene niin viekää hänet ulos kaupasta.
Valitettavasti niitä on. Kaikista kamalinta on juuri se, että vanhemmat ei millään lailla puutu käytökseen. Silloin alkaa nyppimään myös ne vanhemmat. Olen monen monta kertaa huomauttanut vieraalle kersalle. Ollut jopa hetki, että luulin perheen isän lyövän minua, kun kehtasin heidän irma-kyllikkiään komentaa. Ja ihan nätisti sanoin tuolle nappulalle, että olisitko niin kiltti ja lopettaisit sen penkin potkimisen.
Aina niitä on lähes joka lennolla. Ei paljon lohduta, että on myös niitä, jotka osaa käyttäytyä ja jotka kuuntelevat ja keskustelevat vanhempien kanssa.
Meillä nykyään matkaillaan ja lennetään koulujen loma-aikojen ulkopuolella ja hotelliksi valitaan vähintään K-16.