Oletko lukenut koko Raamatun?
Kommentit (64)
Olen, kolme kertaa. En ole uskovainen, vaan agnostikko.
En ole enkä aio lukea sillä olen ateisti ja uskon evoluutioon: uskonto on mielestäni ihmislajille tarpeellinen väline selittää itselleen muuten selittämättömiä asioita. Sääli että niin monet käyttävät selittämiseen tuhansia vuosia vanhoja tekstejä joiden relevanssi on parhaimmillaankin kyseenalainen nykymaailmassa.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:54"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:33"][quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:30"] Olen lukenut jo nuorena, kuuluu yleissivistykseen. [/quote] Hah, raamatussa ei ole mitään sivistynyttä. Miksi meidän pitäisi ottaa oppia ihmisiltä jotka luulivat että maapallo on littana. [/quote] Tuota...ymmärsitkö nyt väärin? Tai tarkemmin: ymmärrätkö yleensä mitä tarkoitetaan yleissivistyksellä?
[/quote]
Se on aina hauskaa kun uskovainen on olevinaan niin älykästä, niin älykästä :D
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 17:43"]
Lueskelin raamatun Yhden talven aikana iltalukemisena. Erosin kirkosta. t. ateisti
[/quote]
Moi! Muutama pieni kysymys sinulle
Muistatko tiedostaneesi, että millä asenteella luit Raamattua? Olitko täysin avoimella mielellä sen sisältöä kohtaan niin, että olisit sallinut sen muuttaa sinua ja ajatuksiasi - vai oliko sinulla valmis ennakkoasenne esim. kirjan kehnoudesta tai vanhentuneisuudesta ja luit sen läpi todetaksesi vaikkapa että "niinhän se oli"? Löysitkö ehkä esimerkkejä Kristuksen RAKKAUDESTA tai armollisuudesta ihmistä, itseäsikin kohtaan, vai menivätkö sellaiset kohdat mahdollisesti ohi? Jos menivät niin vilpittömästi suosittelen sinulle ja kenelle tahansa "täydennykseksi" tätä lyhyttä videota: http://www.fathersloveletter.com/Finnish/#4
Useamman kerran. Vuosi menee joka kerta. Nyt en ole niin nopeata tahtia pitänyt.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 18:01"]
Olen lukenut kerran lapsenuskossa ja kerran ateistina. Kirjasta on ihmiskunnan historissa ollut todennäköisesti enemmän haittaa kuin hyötyä. Sama pätee Koraaniin.
[/quote]
Löysitkö Raamatun kirjoituksista ikinä - lapsenuskossa tai ateistina - Kristuksen rakkautta, armollisuutta ja pelastavaa tekoa ihmistä, ehkä juuri sinuakin kohtaan? Monihan on päätynyt pitämään juuri näitä asioita Raamatun ja kristillisen uskon tärkeimpänä punaisena lankana: siihen liittyen tuo oheinen video, jossa on lyhyesti ja yllättävälläkin tavalla tiivistetty juuri rakkauden ajatukset Raamatusta: http://www.fathersloveletter.com/Finnish/#4
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 19:00"]
Lueskelin raamatun Yhden talven aikana iltalukemisena. Erosin kirkosta. t. ateisti
[/quote]
Moi! Muutama pieni kysymys sinulle
Muistatko tiedostaneesi, että millä asenteella luit Raamattua? Olitko täysin avoimella mielellä sen sisältöä kohtaan niin, että olisit sallinut sen muuttaa sinua ja ajatuksiasi - vai oliko sinulla valmis ennakkoasenne esim. kirjan kehnoudesta tai vanhentuneisuudesta ja luit sen läpi todetaksesi vaikkapa että "niinhän se oli"? Löysitkö ehkä esimerkkejä Kristuksen RAKKAUDESTA tai armollisuudesta ihmistä, itseäsikin kohtaan, vai menivätkö sellaiset kohdat mahdollisesti ohi? Jos menivät niin vilpittömästi suosittelen sinulle ja kenelle tahansa "täydennykseksi" tätä lyhyttä videota: http://www.fathersloveletter.com/Finnish/#4
[/quote]
Suosittelen sinulle ihan vilpittömästi esimerkiksi tätä listaa: http://www.godlessgeeks.com/LINKS/godkills.htm. Siitä vain, avoimin mielin ilman ennakkoasenteita. Hurraa mitä veren ja suolten roisketta ihan jumalan omin käsin ja raiskaamista ja kiduttamista palvojien toimiessa välikäsinä - siinä se armon löyhkä on parhaimmillaan!
Vai ovatko nämä niitä pätkiä, jotka pitää vääntää ammattivalehtelijoiden avulla kivoiksi jutuiksi tai hypätä yli tiukasti kiinni nipistetyin silmin?
Olen yrittänyt monta kertaa, mutta jäänyt aina kesken. Ehkä tulevana talvena. T: Pakana
Olen lukenut kokonaan, tärkeintä on lukea vain sen verran kun pystyy omaksumaan, liika julistus on pahaksi.
Äärettömän paljon vahinkoa saavat aikaan he jotka julistavat mutta itse eivät usko.
Tämä kohta avioliitosta vertauskuvana Jeesuksen hääateriana tuntuu karmivalta, mutta on selitettävissä sen aikaisilla käsityksillä.
En ymmärrä kaikkea, sen minkä ymmärrän tuottaa iloa.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 18:26"]Olen alkanut juuri lukemaan. Olen vahva ateisti, agnostikko, anti-teisti, humanisti, sekularisti ja tieteellinen materialisti. Tämän seurauksena kirjan lukeminen on täyttä tuskaa. Harvoin olen näin totaalista paskaa lukenut. Teksti on täysin älyvapaata ja lisäksi sen etiikka on erittäin kyseenalaista. Ainoa kirja jonka olen elämässäni lukenut joka oli huonompi kuin Raamattu on Koraani.
Raamattuni on 1300 sivua pitkä, mutta jaksan lukea sitä vain muutaman sivun päivässä, joten odotan projektin kestävän muutaman vuoden. Syy miksi kuitenkin luen Raamatua on koska:
1) Sillä on ollut tärkeä rooli länsimaisessa ajattelussa ja tapakäytännössä. Sillä on myös ollut voimakas vaikutus kirjallisuuteen ja kieleen. Joten kun luen Raamattua löydän kohtia ja lauseita joita edelleen käytetään puhekielessä.
2) Väittelen usein uskovaisten kanssa. Toivon voivani väitellä paremmin jos olen lukenut Raamatun. Raamatussa on kohtia joita voin sisällyttää argumentteihini, ja sen lisäksi sen lukeminen tuo arvostusta uskovaisten silmissä. Useimmat tapaamani kristityt jotka väittävät uskovansa Raamattuun eivät ole koskaan edes avanneet teosta, kun taas minä ateistina olen sen kohtapuoliin lukenut.
3) Onhan se jollain lailla klassikko. Edelleen tänä päivänä se on maailman painetuin kirja. Joten jos ihmiset väittävät että pitää lukea "klassikkokirjoja" niin eikös Raamatun pitäisi olla yksi niistä.
[/quote]
Miten voi olla sekä ateisti että agnostikko?
Olen lukenut Uuden Testamentin, Vanha jäi kesken, ehkä pitäisi yrittää joskus uudestaan. Olen uskonnoton, ihan mielenkiinnosta lueskelin.
Miksi lukisin kirjaa joka käskee elämään kivikautisten atteiden mukaan.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 19:20"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 19:00"]
[/quote]
Muistatko tiedostaneesi, että millä asenteella luit Raamattua? Löysitkö ehkä esimerkkejä Kristuksen RAKKAUDESTA tai armollisuudesta ihmistä, itseäsikin kohtaan, vai menivätkö sellaiset kohdat mahdollisesti ohi? Jos menivät niin vilpittömästi suosittelen sinulle ja kenelle tahansa "täydennykseksi" tätä lyhyttä videota: http://www.fathersloveletter.com/Finnish/#4
[/quote]
Suosittelen sinulle ihan vilpittömästi esimerkiksi tätä listaa: http://www.godlessgeeks.com/LINKS/godkills.htm. Siitä vain, avoimin mielin ilman ennakkoasenteita. Hurraa mitä veren ja suolten roisketta ihan jumalan omin käsin ja raiskaamista ja kiduttamista palvojien toimiessa välikäsinä - siinä se armon löyhkä on parhaimmillaan!Vai ovatko nämä niitä pätkiä, jotka pitää vääntää ammattivalehtelijoiden avulla kivoiksi jutuiksi tai hypätä yli tiukasti kiinni nipistetyin silmin?
[/quote]
Kiitos, tunnen kyllä Vanhan Testamentin monet väkivallan kuvaukset ja yllätys: ilmeisesti olen kanssasi samoilla linjoilla siinä, että sieltä löytyy vaikeaa ja ehkä vastenmielistäkin luettavaa. Mutta entä sinä; tunnetko sinä Vanhan ja ehkä varsinkin Uuden Testamentin kuvauksia Kristuksen ja Jumalan rakkaudesta, myötätunnosta ja armollisuudesta ihmistä kohtaan? Vastaukseksi ei nyt harmi kyllä kelpaa lainaukset Vanhan Testamentin väkivaltaisuuksista. Kysyin vain, että oletko VT:n synkkyyksien pauloissa niin, että olet täysin sulkenut silmäsi Raamatun kirjoitusten toiselta puolelta? Ihmisen ja Jumalan välinen yhteys, SUHDE, on Raamatun ja kristillisen ajattelun ytimessä - ja Jumalan Rakkaus, anteeksianto eli pelastusteko tekevät epätäydellisen ihmisen ja täydellisen Jumalan suhteen mahdolliseksi: http://www.healingrooms.fi/?sid=100
Vanhassa Testamentissa on joitakin kohtia, joita en ole lukenut.
Myönteisiä ajatuksia herätti, erittäin myönteisiä. Uskon.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:08"]
[/quote]
vaikka ihan yleissivistyksen vuoksi. Vaikka siksi, että tietäisit, että Raamatun ajan maailma ei ollut kivikautta.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:18"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:08"]
[/quote]
vaikka ihan yleissivistyksen vuoksi. Vaikka siksi, että tietäisit, että Raamatun ajan maailma ei ollut kivikautta.
[/quote]
No en halua elää myöskään pronssikauden ihantiden mukaan.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 17:32"]
En, enkä ajatellut lukeakaan. Luultavasti löydän aina muuta lukemista ja eipä meillä jo. kirjaa taida edes olla.
[/quote]
netistä löytyy.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:33"][quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:30"]
Olen lukenut jo nuorena, kuuluu yleissivistykseen.
[/quote]
Hah, raamatussa ei ole mitään sivistynyttä. Miksi meidän pitäisi ottaa oppia ihmisiltä jotka luulivat että maapallo on littana.
[/quote]
Tuota...ymmärsitkö nyt väärin? Tai tarkemmin: ymmärrätkö yleensä mitä tarkoitetaan yleissivistyksellä?