Kontulaan jumittuneen perheen äidin katkera tilitys Hesarissa
http://www.hs.fi/mielipide/a1412307613943
Mitä ajatuksia herättää. Perhe hankkii kodin Kontulasta ja sitten syyttelee muita asuinalueensa huonosta maineesta. Ei se Itä-Helsingin lähiöiden surkea maine ole tyhjästä syntynyt. Olkoon vain itse tyytyväinen lähiössään, mutta turha valittaa, jos siellä harva muu kunnon kansalainen haluaa asua.
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 17:23"]
No oli kyllä ihan oikeessta. Itse asun Espoossa, mutta liikun paljon Kontulan seudulla. Ja en siis asu ns. huonolla alueella, mutta epäsiistimpää täällä paikoin on kuin Kontulassa, ankea ostari ja Espoon paikallisdösäthän ovat paljon epäsiistimpiä kuin metro.
[/quote]
Espoossa on erilaisia alueita, parempia ja huonompia. Suvela on hirveä, matinkylän vanha ostari ihan kamala, kivenlahti on ihan rupu, oksettavine päiväkännisineen. Matinkylän uusi alue on hyvä, samoin tapiola, ei yhtään rupusakkia.
Helsingistä löytyy samoin hyviä ja huonoja alueita, kuten vantaaltakin. Kontula on kauhea ja pelottava paikka, en ikipäivänä asuisi siellä vapaaehtoisesti.
Alue on luonnonläheinen ja siisti. Uskon, että on varmasti mukava paikka elää ja asua, jos ei ihan lähiöpubin terassin vierestä ole asuntoaan hankkinut eikä paljon liikuskele niiden kulmilla iltayön ja viikonlopun aikaan. Mielipidekirjoittajan perhe on hyvätuloinen ja kunnollinen. Mutta vaikka nainen kuinka kehuu eloaan Kontulassa, ei se muuta miksikään sitä toseikkaa, että heidät tullaan aina ja ikuisesti luokittelemaan alemman sosiaaliluokan ihmisiksi, koska osoite sijaitsee väärässä kaupunginosassa, jolla on vuosikymmeniä ollut kakkosluokan asuinalueen leima. Nyt sitten ruikutetaan lehdessä, mutta itepähän valitsivat ja turha enää tulla itkemään kun paskat on housussa. Seuraavaksi voi muuttaa vaikkapa Malmin lentokentän lähistölle ja ruveta heti vaatimaan itseä häiritsevän lentokentän siirtämistä muualle.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 17:29"]
Voisin uskoa tekstin noin muuten, mutta mieheni kokemukset alueen kouluista + ystäväni työskentely nuorisopuolen tiloissa tuolla kertovat ihan muuta tarinaa kuin kys. tekstissä...
[/quote]
Juu samat on kokemukset minullakin. Ystäväni on työskennellyt Itä-Helsinkiläisissä lähiöissä nuorisotyössä. Asumme Espoossa ja sanoi, että te ette tiedä todellisuudesta yhtään mitään. Toisen ystäväni mies on lukkoseppä ja hän on myös kertonut karua totuutta ko. seudusta.
Espoossakin on alueita, missä en asuisi. Mutta Itä-Helsinkiin en mene muutakuin pakosta.
Ap. Voit asua missä tahansa, vaikka Suomen kalleimmassa paikassa ja talossa, mutta silti minun silmissäni juuri sinä olet pahimmanlaatuinen wt-ihminen. Ajatuksesi ja mielipiteesi ovat törkyisiä.
Ihan oikeassa tuo oli, olen koko elämäni asunut eri puolilla itä-helsinki ja perheystävällinen ja hyvä alue tämä on asua :) mielelläni lapseni täällä kasvatan. Hyvät palvelut ja luonto lähellä eikä niitä spurguja ja muita ole naapurustossa näkynyt juurikaan. Useimmilla muualla asuvilla on vain kovat ennakkoluulot, mutta tietoa hyvin kapeasti.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 17:41"][quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 17:29"]
Voisin uskoa tekstin noin muuten, mutta mieheni kokemukset alueen kouluista + ystäväni työskentely nuorisopuolen tiloissa tuolla kertovat ihan muuta tarinaa kuin kys. tekstissä...
[/quote]
Juu samat on kokemukset minullakin. Ystäväni on työskennellyt Itä-Helsinkiläisissä lähiöissä nuorisotyössä. Asumme Espoossa ja sanoi, että te ette tiedä todellisuudesta yhtään mitään. Toisen ystäväni mies on lukkoseppä ja hän on myös kertonut karua totuutta ko. seudusta.
Espoossakin on alueita, missä en asuisi. Mutta Itä-Helsinkiin en mene muutakuin pakosta.
[/quote]
Niin millaisetkohan nuoret sinne nuorisotyön piiriin oikein hakee? Kyllä varmasti surullisia tarinoita kuulee ihan ympäri helsinkiä ja maata.
Yleensä kaikkialla on ns. huonot ja hyvät talot, tämä pätee pk-seudun lähiöhin kuin myös korpikylien maataloihinkin. Joissain paikoissa viina virtaa, häiriköidään ja ei pidetä paikoista huolta, toisissa taas ei alkoa juoda, ei häiriköidä ja pidetään paikat siistinä.
Tuskin kukaan haluaa että itsensä leimattavan ns. "juopon naapurin" takia samanlaiseksi mitä hän on? Itse asuin lapsuuteni maalla ja siellä oli yksi talo jonka väkeä vähän karsastettiin (alko-ongelmaa ja piha aina täynnä rojua) mutta ei kukaan heidän NAAPUREITAAN pitänyt samanlaisina.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 17:14"]
http://www.hs.fi/mielipide/a1412307613943
Mitä ajatuksia herättää. Perhe hankkii kodin Kontulasta ja sitten syyttelee muita asuinalueensa huonosta maineesta. Ei se Itä-Helsingin lähiöiden surkea maine ole tyhjästä syntynyt. Olkoon vain itse tyytyväinen lähiössään, mutta turha valittaa, jos siellä harva muu kunnon kansalainen haluaa asua.
[/quote]
Luin kommentin aamulla Hesarista. Ei minusta kuulostanut ollenkaan katkeralta, vaan todella kyllästyneeltä jatkuviin selittelyihin asuinpaikastaan. Ymmärsin hyvin häntä, sillä olen itse samanlaisessa tilanteessa täällä Turussa, koska asun Halisissa. Ne, jotka jatkuvasti mollaavat Halisia, eivät ole täällä koskaan käyneetkään, saati sitten asuneet.
Ap osoittaa olevansa juuri niin tyhmä, mitä Hesarin yleisöpalstalla kerrottiin alueen ulkopuolisten olevan. Bravo ap, onnistuit tekemään itsestäsi todellisen narrin.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 17:41"]
Seuraavaksi voi muuttaa vaikkapa Malmin lentokentän lähistölle ja ruveta heti vaatimaan itseä häiritsevän lentokentän siirtämistä muualle.
[/quote]
No, eikö sitä juuri olla tekemässä, siis suunnittelemassa lentokentälle asuinaluetta?
Kaikkia Helsingin lähiöitä parjataan, usein aiheetta. Esim. Maunula ja Kannelmäki tosi kivoja alueita nykyään, asukkaat pääosin mummoja, mutta samalla tavalla niitä parjataan. Minä asun nykyään Käpylässä ja olen asunut lapsuuteni Paloheinässä, asuin kymmenisen vuotta Itäkeskuksessa ja se oli täysin ok!