Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun olin lapsi vanhemmat käski lopettaa lukemisen ja mennä ulos. Miten tämä poikkeaa nykylasten kännyköiden katselusta?

Vierailija
31.08.2021 |

Jotenkin huvittaa tämä "ei entisaikaan"-asenne :D

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykkään tuijotetaan ulkonakin, harvalla on kirjaa mukana

Vierailija
2/12 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykkä kuivattaa silmät ja kipeyttää niskat, lisäksi sinivalo häiritsee  unen tuloa.

Kirjoja haettiin kirjastosta ja muutenkin juostiin ulkona, kännyköiden kanssa vain maataan passiviisena huoneen sisällä ja juodaan energiajuomaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä siinä lukemisessa oli niin pahaa? Lukeminen kehittää kielellistä ymmärrystä, kielellistä ilmaisukykyä, laajentaa sanavarastoa ja kehittää mielikuvitusta. Kun lapsena lukee paljon, lukunopeus kehittyy ja siitä on hyötyä myöhemmin opiskelussa.

En ikinä ymmärtänyt sitä "aina nenä kirjassa kiinni" -valitusta.

Vierailija
4/12 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai lukea kirjaa rauhassa. Ulos kehoitettiin ehkä "pienempänä", silloin kun ei osannut itse mennä ulos. Iso lapsi osaa jo itse liikkua tai kysyy mitä voisi tehdä, vaihtoehtoja. Tv:tä vanhempi katsoo edelleen, itse en katso, paitsi videot netistä.

Vierailija
5/12 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kännykkä kuivattaa silmät ja kipeyttää niskat, lisäksi sinivalo häiritsee  unen tuloa.

Kirjoja haettiin kirjastosta ja muutenkin juostiin ulkona, kännyköiden kanssa vain maataan passiviisena huoneen sisällä ja juodaan energiajuomaa. 

Telkkarin katsominen pilasi myös aikoinaan silmät ja lukeminen sängyssä suorastaan sokaisi.

Vierailija
6/12 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä siinä lukemisessa oli niin pahaa? Lukeminen kehittää kielellistä ymmärrystä, kielellistä ilmaisukykyä, laajentaa sanavarastoa ja kehittää mielikuvitusta. Kun lapsena lukee paljon, lukunopeus kehittyy ja siitä on hyötyä myöhemmin opiskelussa.

En ikinä ymmärtänyt sitä "aina nenä kirjassa kiinni" -valitusta.

Ei lukemisessa mitään pahaa koskaan ollutkaan, vanhemmat halus vaan vähän omaa aikaa vink vink

Vierailija
7/12 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi niin päivät telmittiin ja riekuttiin ulkona kavereiden kanssa ja illalla luettiin äidin tai isän kanssa yhdessä iltasatu. Toki lukutaidon ja iän karttuessa luin iltaisin ennen nukkumaanmenoa kirjaa/kirjoja itsenäisesti.

N29

Vierailija
8/12 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa perheessä riemuittaisiin nyt, jos lapsi lukisi kirjoja sen kännykän räpläämisen sijasta.

Vierailija
9/12 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidettiinhän urheiluakin (siis liikuntaa) joskus nuorison ajanhukkana. Kaikki mikä ei ole ikävää on joidenkin mielestä pahasta.

Vierailija
10/12 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin lapsena ja nuorena semmosta lukevaa sorttia, kaikki kiinnosti. Kotihyllyn kirjat oli luettu ja lisää haettiin kirjastoautolta ja myöhemmin kaupunginkirjastosta.

Kotona arvostettiin "lukeneita" mutta minua kuitenkin tökittiin ja moitittiin ja häirittiin jatkuvasti, jos istuin lukemassa (="laiskana"). Sängyssä illalla lukemista moitittiin ja tultiin sammuttamaan valo.

Sain hyviä numeroita koulussa ja sitä arvostettiin. Eli kai siitä lukemisesta jotain semmostakin hyötyä oli.

Ei siinä tiennyt oikein miten päin olisi tullut olla.

Äiti sai mielestään lukea tyhjänpäiväisiä romaaneita vaikka vessassa, eihän sille voinut siitä sanoa. Isä varasi sohvan lukemiseensa ennen nukkumaan menoaan.

Heitä ei olisi voinut mitenkään häiritä väittämällä, että ovat lukiessaan laiskoja ja nyt ylös tekemään jotain hyödyllistä.

Semmoinen erotus oli meillä.

Vierailija
11/12 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut puhettakaan, että lapset olisi saanut juosta ja riekkua pihalla. Piti olla hiljaa paikoillaan, että naapurit ei häiriinny. Kun olin kotona jossain nurkassa hiljaa lukemassa, olin ilmeisesti hyvä lapsi. Ja kyllähän minä tyttö luinkin, pääsin mielikuvitusmatkoille ties minne.

Vierailija
12/12 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sai lukea kirjaa rauhassa. Ulos kehoitettiin ehkä "pienempänä", silloin kun ei osannut itse mennä ulos. Iso lapsi osaa jo itse liikkua tai kysyy mitä voisi tehdä, vaihtoehtoja. Tv:tä vanhempi katsoo edelleen, itse en katso, paitsi videot netistä.

Kännykänkin kautta kehittyvät hypermediataidot sekä monikanavainen tiedonkäsittely.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi