Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaverisynttärit ahdistaa joka vuosi

Vierailija
31.08.2021 |

Toki jännitän järjestämistä, mitä jos ei oo tarpeeksi hauskaa, mitä jos kukaan ei tykkää tarjoiluista jne..

Mutta eniten jännitän että jos ketään ei kiinnosta, jos kukaan ei tule, tai jos tulevat ja kiusaavat lastani, jne, jne!

Oon ihan hullu... Päiväkoti-iässä nää oli vielä ihan ok, mutta nyt koululaisen kanssa oikeasti ahdistaa joka vuosi. Muistan että n. 10 v iässä aloin itsekin lapsena ahdistua omista synttäreistäni, kun mulla oli pari hyvää kaveria ja tuntui että pitää kutsua monta. Mulla on myös koulukiusauskokemuksia, ja oon tosi herkkä miettimään kiusataanko lastani.

Ja koronasta kommentoijille, kutsumme vain luokkakavereita joiden kanssa on tekemisissä muutenkin.

Ahdistaako lapsen synttärit muita?

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai onko paineita vaan että pitää saada hyvät kuvat someen ?

En ole koskaan kuullu että synttärit aiheuttas stressiä.

Vai et ole kuullut! Oletko huomannut lehdissä niitä juttuja, kun lapsen synttäreille ei tullutkaan kukaan kutsuista huolimatta? Lapsi itkee hylättynä synttäripäivänään? 

No on ollut pälli kutsujakin, jos ei ole laittanut kutsuun ”vastausta pyydetään x.x. mennessä”. Vain hölömö järkkää juhlat eikä tiedä, tuleeko kukaan. Ei aikuistenkaan juhlia noin järkätä, ettet tiedä, tarjoatko ruuat kahdelle vaiko kahdellekymmenelle.

Eipä sitä lapsena tajua. Itse olin tosin jo yläasteikäinen, kun pidin synttärit, joille ei kukaan tullut. Parhailla kavereilla oli menoa ja muut eivät vaivautuneet ilmoittamaan.

Surku puolestasi, mutta älä anna tämän kokemuksen masentaa. Ethän voinut lapsena tietää tuota. Ainakin opit, että laitat ajoissa kutsut ja pyydät sitovan vastauksen myös kutsutuilta hyvissä ajoin. Sitten vaan hyviä bileitä järkkäämään!

V.S.O.P. helpottaa elämää

Vierailija
62/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää ruokkiko vanhemmat oravanpyörää, tuohan on ihan älytöntä kutsua koko luokkaa synttäreille. Onko joku laki , joka määrää? Todennäköisesti kaikille osapuolille pakkopullaa.

Ei ole lakeja, mutta esim. Päiväkodin vanhempainillassa oli ohjeistus, että kutsutaan mieluusti ryhmän kaikki pojat/tytöt, ettei kukaan jää ilman kutsua ja näin tule paha mieli. Sama systeemi jatkui alakoulun luokilla. Meillä pojan synttäreille siis kutsuttiin luokan kaikki pojat.

Yritän kuvitella tänne meidän kerrostalokolmioon kaikki päiväkotiryhmän 18 tyttöä (laskin viimesyksyisestä ryhmäkuvasta ihan uteliaisuuttani). Ei sillä, etteikö olisi varaa järjestää noin monelle kotisynttäreitä, mutta ihan oikeasti: kaikilla ei ole. Ja mielestäni keltään ei voida olettaa, että vuokraisi tilan, johon mahtuu koko ryhmä. Meillä on lisäksi kolme lasta, joten kolme kertaa vuodessa tuollaiset pippalot? Ei käy. 

Itse lukeudun myös heihin, joita ahdistaa oman lapsen kaverisynttärit. Ensin pelkään, ettei kukaan tule. Sitten pelkään, ettei kukaan viihdy (olen surkea keksimään ohjelmaa). Sitten alan ahdistua niistä muutamasta kaistapäästä joita aina mahtuu joukkoon: joku sotkee tahallaan, joku haastaa riitaa, joku huutaa täyttä kurkkua kaikki asiansa, joku haukkuu synttärisankarin lelut/kodin/harrastukset ja sitten on se yksi vakiovieras, joka yrittää saada ne omat bestiksensä supattamaan johonkin nurkkaan. 

Täytyy sanoa, että pahinta tuhoa on saaneet aikaan esikoisen (synt. 2009) muutama kaveri, joista toinen rikkoi tahallaan pari leluasetta ja toinen aloitti nyrkkitappelun. Ensin mainitun vanhemmille kerroin mitä oli tapahtunut, mutta he luikkivat vähin äänin pois, eikä enää moikattu kun nähtiin. Jälkimmäinen nyrkkisankari sai kuulla kunniansa paitsi meidän eteisessä, myös kotonaan, ja jälkeenpäin tuli myös pahoitteluviesti tapahtuneesta sekä meille, että sille toiselle jota kerkesi lyömään ennen kuin ehdin väliin. 

Miettikää kohdallenne, te jotka kannatatte "kaikki kutsutaan" - mentaliteettiä, että aikamoiseen tilanteeseen sillä muut vanhemmat asetatte. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei ahdista kaverisynttärit, vaan se, ettei lapsille voi nyt järjestää sellaisia synttäreitä kuin lapset ansaitsevat. Meillä on perinteisesti juhlittu lapsia kotona, mukana mummit, kummit ja muita läheisiä. Olemme myös järjestäneet lisäksi muutamat kaverisynttärit Hoplopissa ja Leon Leikkimaassa.

Koronan vuoksi olemme pitäneet vain pienet kutsut oman perheen kesken.

Rakastan kutsujen järjestämisessä koristelua, niiden hankkimista, leipomista ja tarjoilujen suunnittelua. Toki nykyajan allergiasuossa se on haastavaa. Vihaan siivoamista, kutsuhässäkkää (eskarissa ei aikanaan kutsuja saanut jakaa, mutta yhteystietoja vaihdeltiin) ja draamojen setvimistä. 

On siis omalta osaltaan helpotus, että voi olla vain oman perheen kesken, hankkia ehkä yhden lahjan enemmän ja ottaa rennommin.

Miten se korona estää? Meillä oli ihan normisti sukulaissynttärit isovanhempineen ja kummeineen sekä kaverisynttärit. Viime vuonna elokuussa ja tänä vuonna myös. Pitäähän ihmiset häitä ja isompiakin juhlia. Kukaan ole saanut koronaa.

Vierailija
64/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää ruokkiko vanhemmat oravanpyörää, tuohan on ihan älytöntä kutsua koko luokkaa synttäreille. Onko joku laki , joka määrää? Todennäköisesti kaikille osapuolille pakkopullaa.

Ei ole lakeja, mutta esim. Päiväkodin vanhempainillassa oli ohjeistus, että kutsutaan mieluusti ryhmän kaikki pojat/tytöt, ettei kukaan jää ilman kutsua ja näin tule paha mieli. Sama systeemi jatkui alakoulun luokilla. Meillä pojan synttäreille siis kutsuttiin luokan kaikki pojat.

Yritän kuvitella tänne meidän kerrostalokolmioon kaikki päiväkotiryhmän 18 tyttöä (laskin viimesyksyisestä ryhmäkuvasta ihan uteliaisuuttani). Ei sillä, etteikö olisi varaa järjestää noin monelle kotisynttäreitä, mutta ihan oikeasti: kaikilla ei ole. Ja mielestäni keltään ei voida olettaa, että vuokraisi tilan, johon mahtuu koko ryhmä. Meillä on lisäksi kolme lasta, joten kolme kertaa vuodessa tuollaiset pippalot? Ei käy. 

Itse lukeudun myös heihin, joita ahdistaa oman lapsen kaverisynttärit. Ensin pelkään, ettei kukaan tule. Sitten pelkään, ettei kukaan viihdy (olen surkea keksimään ohjelmaa). Sitten alan ahdistua niistä muutamasta kaistapäästä joita aina mahtuu joukkoon: joku sotkee tahallaan, joku haastaa riitaa, joku huutaa täyttä kurkkua kaikki asiansa, joku haukkuu synttärisankarin lelut/kodin/harrastukset ja sitten on se yksi vakiovieras, joka yrittää saada ne omat bestiksensä supattamaan johonkin nurkkaan. 

Täytyy sanoa, että pahinta tuhoa on saaneet aikaan esikoisen (synt. 2009) muutama kaveri, joista toinen rikkoi tahallaan pari leluasetta ja toinen aloitti nyrkkitappelun. Ensin mainitun vanhemmille kerroin mitä oli tapahtunut, mutta he luikkivat vähin äänin pois, eikä enää moikattu kun nähtiin. Jälkimmäinen nyrkkisankari sai kuulla kunniansa paitsi meidän eteisessä, myös kotonaan, ja jälkeenpäin tuli myös pahoitteluviesti tapahtuneesta sekä meille, että sille toiselle jota kerkesi lyömään ennen kuin ehdin väliin. 

Miettikää kohdallenne, te jotka kannatatte "kaikki kutsutaan" - mentaliteettiä, että aikamoiseen tilanteeseen sillä muut vanhemmat asetatte. 

Leikkipuistojen ja seurakunnan tiloja voi kysyä ja ilmaiseksi käyttää. Nyt korona-aikaan pihajuhlinta on muutenkin ihan OK tapa.

Vierailija
65/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkipuistojen ja seurakunnan tiloja voi kysyä ja ilmaiseksi käyttää. Nyt korona-aikaan pihajuhlinta on muutenkin ihan OK tapa.

Mitä jos ei halua? Mitä jos ei halua raahata tarjottavia jonnekin seurakunnan tiloihin, jos ei edes kuulu kirkkoon? Miksi pitää maksaa niin monelle tarjottavat? Entä jos synttäripäivänä sataa vettä kaatamalla? 

Vierailija
66/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku keksi päästä synttäreistä eroon sillä kun kysyi haluaako synttärit rahana vai kaverisynttärit niin rahana vei voiton. 

Vierailija
67/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa. Synttärit kohta. Yritimme kyllä pitkään ja kovasti katsoa päivää ulkosynttäreille, mutta viime aikojen säät ja vaihtelevat sääennustukset on tehneet sen hyvin vaikeaksi. Kutsun voisi lähettää ehkä 2 päivää etukäteen, ellei halua olla sateessa. 

Ja sitten ulkosynttäreillä pitäisi vanhemman ohjata/tuomaroida jotain urheilua, hmm... No olisin yrittänyt! 

No, lopulta luovutimme säiden kanssa ja nyt on sisäsynttärit tulossa "ostopaikassa".  Olisin niin mielelläni pitänyt vaan ulkona esim. Angry Birds-puistossa ja vienyt sinne hampurilaiset ja karkkia, mutta ei se  nyt tänä vuonna onnistunut. 

Vierailija
68/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkipuistojen vuokra maksaa kyllä, eikä jotkut 11-vuotiaat halua juhlia leikkipuistossa vauvalelujen keskellä. Seurakunnasta en tiedä, luulen että kyllä maksaa, ja mitä siellä lasten kanssa ollaan? Tuo edellyttää koko aikaista ohjattua ohjelmaa. Moni vanhempi ei sellaista osaa.

Ensin sanotaan että mitä te stressaaatte, ei tarvi olla erityistä, ootteko estyneitä - sitten että kutsut koko luokan vaan seurakunnan tiloihin... 

Vierailija
69/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mulla on ihan samat pelot. En ole vielä hankkinut lapsia, mutta mm.tällaiset asiat mietityttää mua tosi paljon. Itse olin aina epäsuosittu tai kiusattu ja pidin vain kerran "juhlat" joihin tuli 2 ihmistä, ei mitään ohjelmaa ja hekin tulivat varmaan vaan säälistä. Äitiäni ei kiinnostanut nämä asiat ollenkaan, joten jouduin yksin pärjäämään. Siis kyllä hän kakun leipoi mutta vastahakoisesti. Nyt minusta on tullut aikuinen joka ei osaa järkätä juhlia, mutta mulla on kova tahto saada lapsille, jos niitä joskus tulee, normaali lapsuus ja juhlat yms. En näitä pelkoja ääneen heille sanoisi mutta kyllä mua pelottaa, jos kukaan ei tule, ja mitä niille pitää keksiä. En osaa esiintyä ja järkätä ohjelmaa.

Vierailija
70/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, miettikää nyt itsekin, mitä se "kutsutaan koko luokka" tarkoittaa. Jos luokalla on 30 oppilasta, niin hyvin vaikea uskoa kenenkään tätä edellyttävän. Mutta jos esimerkiksi luokalla on 8 tyttöä, ja näistä tytöistä kutsutaan 6, niin onhan se kurjaa niille kutsutta jääneille. Joten tällaisessa tilanteessa olisi järkevää kutsua joko kaikki 8, tai sitten 2-3 parasta ystävää.

Meillä ainakin aikanaan ysärillä joku piti synttärit, johon kutsuttiin puolet luokan tytöistä, ja niistä bileistä puhuttiin ennen ja jälkeen hyvin tarkoituksellisesti myös kutsumattomien kuullen. Selvisin, vahvisti, karaisi, ja mitä kaikkea, mutta tuota käytöstä noilla ohjeistuksilla yritetään ehkäistä. Ihan syystä, mielestäni. Maalaisjärkeä saa käyttää.

Käytin tyttöjä esimerkkinä, mutta kaipa pojillakin on samoja mahdollisuuksia tämäntyyppiseen kiusaamiseen.

Itseäni lasten synttärijuhlat jossain määrin ahdistavat ihan vaan kaiken suunnittelun ja vaivan takia. Stressaa, muistanko kutsua ajoissa, ja jos en, pitävätkö muut vanhemmat minua ihan huonona. Onnistuuko kakku, haittaako, jos on itse väkerretty, eikä leipomosta ostettu. Toivottavasti kukaan ei osta kauhean kallista lahjaa, miten senkin nyt kutsussa sanoisi, voiko sitä sanoa. Ja sitä rataa. Kivat juhlat ovat kuitenkin olleet, varsinkin viime vuoden eskarisynttärit olivat aivan upeat. Ei mitään ihmeellistä, mutta vierasjoukko oli jotenkin mahtava.

Saa lasten synttäreistä stressata, onhan niissä kaikkea kiemuraa. Mutta kyllä ne ratkaistaankin!

Vierailija
71/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Futissynttärit

Tervetuloa kaikki pojat lähialueen futiskentälle 1.9. Klo 18:00-20:00. Pelataan ja pidetään hauskaa syöden ja juoden.

Ohjelma selvä. Vanhemman ei tarvitse tehdä muuta kuin tuoda ruokaa.

Vierailija
72/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika tavallisissa kotisynttäreissä…. Mikä ressin määrä tämmösistäkin. En ole minäkään pikkukakkosen leikkitäti enkä aio leikittää lapsia. Menu on perusysäriä: kakku, sipsiä, popparia mehua ja karkkia.

Omani on vielä 3v vasta mutta sivusta olen jo vähän seuraillut tuttujen toimia ja aivan käsittämätöntä kilpailua mitä tästäkin saatu aikaiseksi.

Ei kukaan varmaan halua kilpailla, kaikkia vaan pelottaa että omaa lasta aletaan kiusata tai syrjiä jos ei ole kuin muut :(

Vierailija
73/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä samanlaisia yhdistää varmaan ainakin ujous ja se ettei haluta olla esillä. On tosi vaikea olla joku seremoniamestari kun sellainen ei tule luonnostaan. Ja samalla haluaa niin kovasti että lapsi tykkää ja että hän pärjää ja juhlista tulee mukavat, ettei aleta kiusata mm.huonojen juhlien takia. 

Vierailija
74/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika tavallisissa kotisynttäreissä…. Mikä ressin määrä tämmösistäkin. En ole minäkään pikkukakkosen leikkitäti enkä aio leikittää lapsia. Menu on perusysäriä: kakku, sipsiä, popparia mehua ja karkkia.

Omani on vielä 3v vasta mutta sivusta olen jo vähän seuraillut tuttujen toimia ja aivan käsittämätöntä kilpailua mitä tästäkin saatu aikaiseksi.

Ei kukaan varmaan halua kilpailla, kaikkia vaan pelottaa että omaa lasta aletaan kiusata tai syrjiä jos ei ole kuin muut :(

Häh? En koskaan ole opettanut lapsilleni, että on jotenkin hienoa tehdä kaikki samalla tavalla kuten muut. Jos joku kiusaa siksi, ettei tee kuten kaikki muut, on tällainen kiusaaja laumasieluinen ja mielikuvitukseton ääliö. Vain pelkurit kulkee laumassa. Luovuus lähtee erilaisuudesta ja rohkeudesta tehdä toisin.

Vierailija
75/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? En koskaan ole opettanut lapsilleni, että on jotenkin hienoa tehdä kaikki samalla tavalla kuten muut. Jos joku kiusaa siksi, ettei tee kuten kaikki muut, on tällainen kiusaaja laumasieluinen ja mielikuvitukseton ääliö. Vain pelkurit kulkee laumassa. Luovuus lähtee erilaisuudesta ja rohkeudesta tehdä toisin.

Good for you! Multa ei samanlaista rohkeutta löydy, kun tiedän mitä helvettiä se kiusatuksi joutuminen on. Sitä oppii varovaiseksi. Tottakai yrittää taistella sitä pelkoa vastaan, ja koittaa järkätä sitä synttäriä yms. Mutta luovuuden se kiusatuksi tuleminen on nujertanut, ei ole rohkeutta tehdä omaa. Myönnän sen täysin. En osaa keksiä mitään ihmeellisiä leikkipelejä kotisynttäreille.

Paljonko maksaa muuten hoplop synttärit?

Vierailija
76/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoploppi synttärit on mulle ihan no no!

Oma lapsi on ollut useilla ns. ohjatuilla synttäreillä, esim. sählyä, keilausta, lasersotaa, ja ne on vaikuttanut kivoilta. Sivusta seuranneen kukaan ei ole jäänyt yksin ja oli sellainen yhdessä tekemisen meininki.

Tää valmispaketti juttu vaan sotii hiukan mun ajatusmaailmaa vastaan, koska en pidä synttärikilpavarustelusta. Mutta ehkä nyt kerrankin ajattelen vain itseäni.

Ja toisaalta, kyllähän toi on lapsille ollut kivaa kun pääsevät säännöllisesti yhdessä tekemään jotain hauskaa. Lapsen koulussa on sääntö, että kutsutaan joko koko luokka, oma ryhmä tai sitten kaikki omaa sukupuolta olevat. Se on ollut kiva, kukaan ei jää ulkopuolelle.

En tiedä minkä kokoisia luokat on nykyään, mutta meitä oli kasarilla 33 joista vain 4 poikaa (musiikkiluokka). Olis tullu aika kalliiksi kaikki kutsua, tai vaikka edes kaikki tytöt…

En usko, että vanhemmat olis suostuneet. Tosin hoploppeja tms ei oltu vielä keksitty mutta jo tarjoilu olis ollu kamala ruljanssi…

Reps, ja jotkut ää.liö.t vielä varmaan luulevat kaiken lisäksi, että koulun sääntöä on pakko noudattaa XDDDDD Kyllä jokainen kutsuu synttäreilleen ne, jotka haluaa kutsua. Koululla ei ole siihen asiaan mitään sananvaltaa🤦🏼‍♀️ SUOSITELLA voi, käskeä ei todellakaan 🤣🤣🤣🤦🏼‍♀️

Vierailija
77/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi asutaan maalla, lapset ei edes tiedä että synttäreitä voi viettää muuallakin kun kotona.

Vierailija
78/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon järjestänyt vain "koti-synttäreitä" vaikka omat muksut on käyneet kavereiden hoplop yms. synttärijuhlissa. Välillä miettii, että riittääkö enää mikään tavallinen nykylapsille. Ohjelmaa en ole liiemmin järjestänyt, lapset saa itse keksiä tekemisen. Tarjoilut toki hoidan. Viime kevättalvella tein poikkeuksen ja järjestin 'ohjelmaa' 11-v poikani synttäreille jossa oli 10 vierasta. Vein pojat mäenlaskuun herkuttelun jälkeen. Siellä riitti tilaa temmeltää ja ei seinät kaatuneet :D ja vaikutti, että kaikilla oli mukavaa. Jokainen oli varustautunut mäenlaskuvälineellä, kun kutsussa näin pyydettiin. Silloin tuli voittajafiilis, että jokin niin tavallinen vielä riitti tuon ikäisille pojankoltiaisille!

Vierailija
79/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse oon järjestänyt vain "koti-synttäreitä" vaikka omat muksut on käyneet kavereiden hoplop yms. synttärijuhlissa. Välillä miettii, että riittääkö enää mikään tavallinen nykylapsille. Ohjelmaa en ole liiemmin järjestänyt, lapset saa itse keksiä tekemisen. Tarjoilut toki hoidan. Viime kevättalvella tein poikkeuksen ja järjestin 'ohjelmaa' 11-v poikani synttäreille jossa oli 10 vierasta. Vein pojat mäenlaskuun herkuttelun jälkeen. Siellä riitti tilaa temmeltää ja ei seinät kaatuneet :D ja vaikutti, että kaikilla oli mukavaa. Jokainen oli varustautunut mäenlaskuvälineellä, kun kutsussa näin pyydettiin. Silloin tuli voittajafiilis, että jokin niin tavallinen vielä riitti tuon ikäisille pojankoltiaisille!

No just näin! Oikeasti on erikoista lapsistakin, kun kaikki kaverit on kerrankin koolla kuin koulussa. Yleensä kavereilla on harrastusmenoa niin paljon, että harvoin pääsevät isolla porukalla pitämään yhteistä kivaa.

Vierailija
80/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Good for you! Multa ei samanlaista rohkeutta löydy, kun tiedän mitä helvettiä se kiusatuksi joutuminen on. Sitä oppii varovaiseksi. Tottakai yrittää taistella sitä pelkoa vastaan, ja koittaa järkätä sitä synttäriä yms. Mutta luovuuden se kiusatuksi tuleminen on nujertanut, ei ole rohkeutta tehdä omaa. Myönnän sen täysin. En osaa keksiä mitään ihmeellisiä leikkipelejä kotisynttäreille.

Paljonko maksaa muuten hoplop synttärit?

Googlaamalla löytyy niin leikkipelit kuin HopLopin hinnatkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän