Lapsen kaverisynttärit ahdistaa joka vuosi
Toki jännitän järjestämistä, mitä jos ei oo tarpeeksi hauskaa, mitä jos kukaan ei tykkää tarjoiluista jne..
Mutta eniten jännitän että jos ketään ei kiinnosta, jos kukaan ei tule, tai jos tulevat ja kiusaavat lastani, jne, jne!
Oon ihan hullu... Päiväkoti-iässä nää oli vielä ihan ok, mutta nyt koululaisen kanssa oikeasti ahdistaa joka vuosi. Muistan että n. 10 v iässä aloin itsekin lapsena ahdistua omista synttäreistäni, kun mulla oli pari hyvää kaveria ja tuntui että pitää kutsua monta. Mulla on myös koulukiusauskokemuksia, ja oon tosi herkkä miettimään kiusataanko lastani.
Ja koronasta kommentoijille, kutsumme vain luokkakavereita joiden kanssa on tekemisissä muutenkin.
Ahdistaako lapsen synttärit muita?
Kommentit (107)
Älkää ruokkiko vanhemmat oravanpyörää, tuohan on ihan älytöntä kutsua koko luokkaa synttäreille. Onko joku laki , joka määrää? Todennäköisesti kaikille osapuolille pakkopullaa.
Vierailija kirjoitti:
Ööh? Jos eivät pidät tarjoilusta? Ihan perus kakku, keksejä, karkkia, limsaa, mehua.. eihän lapset muuta tarvitse. Leikkivät keskenään. Näin meillä on aina ollut ja hyvin mennyt :)
Ei kannata tehdä asioista liian vaikeita.
Just näin. Samalla linjalla olen järkännyt kaikille lapsilleni.
Kyllästymisen merkkejä en ole kuullut ja nähnyt.
Kotona kakku ja muut herkut, lopulta lapset leikkii ja juttelee ittekseen.
Että sillein.
Vierailija kirjoitti:
Vai onko paineita vaan että pitää saada hyvät kuvat someen ?
En ole koskaan kuullu että synttärit aiheuttas stressiä.
Vai et ole kuullut! Oletko huomannut lehdissä niitä juttuja, kun lapsen synttäreille ei tullutkaan kukaan kutsuista huolimatta? Lapsi itkee hylättynä synttäripäivänään?
Mikä vika tavallisissa kotisynttäreissä…. Mikä ressin määrä tämmösistäkin. En ole minäkään pikkukakkosen leikkitäti enkä aio leikittää lapsia. Menu on perusysäriä: kakku, sipsiä, popparia mehua ja karkkia.
Omani on vielä 3v vasta mutta sivusta olen jo vähän seuraillut tuttujen toimia ja aivan käsittämätöntä kilpailua mitä tästäkin saatu aikaiseksi.
Ahdisti ja siksi ulkoistin juhlat ja aina meni hyvin. On nyt jo melkein aikuinen.
Olen huono järjestämään juhlia.
Moni muukin kyllä ulkoisti juhlat ja lapset kyllä tykkäsivät myös kotijuhlista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pelkään eniten, että tavalliset synttärit ei enää riitä. Että pitäisi olla Hoplop-synttärit tai toiminnalliset teemajuhlat kodin ulkopuolella. Sitten meillä on vaan joku kämänen kakku, popcornia ja sipsiä. Olen itse aika ujo, eikä mulle ole luontevaa järjestää ohjattuja leikkejä lapsiryhmälle. En ole yhtään sellainen iloinen ja pirtsakka pikkukakkosentäti. Kaikki varmaan ajattelee, olipa kamalat juhlat. :D
Kuules, nykyään on jopa eksoottista, että synttärijuhlat on ne (meidän lapsuuden) perus ja järkätään kotona. Moni vanhempi ulkoistaa juhlat, koska kotona ei ole tilaa tai ei osata eikä viitsitä laittaa tarjottavia itse.
Meidän lapsia kyllästytti ne ainaiset HopLopit ja laser-ammunnat. Kerran lapsi sanoikin, ettei oikein jaksaisi lähteä, kun on jo nähty nuo.
Ei sinun tarvitse olla mikään ohjelmatoimisto, googlaa joku leikki, joka on helppo vetää. Juhla voi sujua ilman sitäkin, mutta on hyvä olla hihassa jotakin, ettei homma mene riehumiseksi. Lapsille riittää yksinkertaiset jutut tyyliin ”heitä palloja ämpäriin, montako koria saat? Voittajalle lakupötkö.”
4v lapsille riittää yksinkertaiset leikit, 8v lapsille ei.
No keksikää joku 8-vuotiaisiin vetoava teema.
Vaikka kummitukset tai ällö-jutut. Kaverini kotisynttäreillä oli sellainen iljettävä sokkona kuljettava Kauhu-rata, joka piti kävellä läpi ja tehdä kaikkea inhottavaa, mm. Upottaa käsi limaan (=perunajauhoilla suurustettua vihreää kiisseliä) jne.
Eli kotisynttärit voi pitää jos osaa vielä keksiä ennennäkemättömän Hienoa ohjelmaa ja vielä osaa sen ohjelman hauskasti vetää läpi? Itse olen aika ujo, osaan oman lapseni seurassa heittää vitsiä ja muutaman tutun mutta puolituttujen lasten ja varsinkin aikuisten seurassa jäädyn.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai et ole kuullut! Oletko huomannut lehdissä niitä juttuja, kun lapsen synttäreille ei tullutkaan kukaan kutsuista huolimatta? Lapsi itkee hylättynä synttäripäivänään?
No on ollut pälli kutsujakin, jos ei ole laittanut kutsuun ”vastausta pyydetään x.x. mennessä”. Vain hölömö järkkää juhlat eikä tiedä, tuleeko kukaan. Ei aikuistenkaan juhlia noin järkätä, ettet tiedä, tarjoatko ruuat kahdelle vaiko kahdellekymmenelle.
Vierailija kirjoitti:
Älkää ruokkiko vanhemmat oravanpyörää, tuohan on ihan älytöntä kutsua koko luokkaa synttäreille. Onko joku laki , joka määrää? Todennäköisesti kaikille osapuolille pakkopullaa.
Ei ole lakeja, mutta esim. Päiväkodin vanhempainillassa oli ohjeistus, että kutsutaan mieluusti ryhmän kaikki pojat/tytöt, ettei kukaan jää ilman kutsua ja näin tule paha mieli. Sama systeemi jatkui alakoulun luokilla. Meillä pojan synttäreille siis kutsuttiin luokan kaikki pojat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pelkään eniten, että tavalliset synttärit ei enää riitä. Että pitäisi olla Hoplop-synttärit tai toiminnalliset teemajuhlat kodin ulkopuolella. Sitten meillä on vaan joku kämänen kakku, popcornia ja sipsiä. Olen itse aika ujo, eikä mulle ole luontevaa järjestää ohjattuja leikkejä lapsiryhmälle. En ole yhtään sellainen iloinen ja pirtsakka pikkukakkosentäti. Kaikki varmaan ajattelee, olipa kamalat juhlat. :D
Kuules, nykyään on jopa eksoottista, että synttärijuhlat on ne (meidän lapsuuden) perus ja järkätään kotona. Moni vanhempi ulkoistaa juhlat, koska kotona ei ole tilaa tai ei osata eikä viitsitä laittaa tarjottavia itse.
Meidän lapsia kyllästytti ne ainaiset HopLopit ja laser-ammunnat. Kerran lapsi sanoikin, ettei oikein jaksaisi lähteä, kun on jo nähty nuo.
Ei sinun tarvitse olla mikään ohjelmatoimisto, googlaa joku leikki, joka on helppo vetää. Juhla voi sujua ilman sitäkin, mutta on hyvä olla hihassa jotakin, ettei homma mene riehumiseksi. Lapsille riittää yksinkertaiset jutut tyyliin ”heitä palloja ämpäriin, montako koria saat? Voittajalle lakupötkö.”
Vaikka kummitukset tai ällö-jutut. Kaverini kotisynttäreillä oli sellainen iljettävä sokkona kuljettava Kauhu-rata, joka piti kävellä läpi ja tehdä kaikkea inhottavaa, mm. Upottaa käsi limaan (=perunajauhoilla suurustettua vihreää kiisseliä) jne.
Eli kotisynttärit voi pitää jos osaa vielä keksiä ennennäkemättömän Hienoa ohjelmaa ja vielä osaa sen ohjelman hauskasti vetää läpi? Itse olen aika ujo, osaan oman lapseni seurassa heittää vitsiä ja muutaman tutun mutta puolituttujen lasten ja varsinkin aikuisten seurassa jäädyn.
Tämä.
Mä en tiedä, mikä teistä on Hienoa Ohjelmaa. En ole leikkitäti minäkään, mutta ei minusta ole mitenkään vaativaa keksiä joku pullonpyöritys- tai kätkentäleikki. Ihan peruskauraa.
Miksi ihmeessä olette hankkineet lapsia jos lasten elämä ei kiinnosta tuon vertaa? Synttärit on lapselle vuoden kohokohta.
Vierailija kirjoitti:
Ahdisti ja siksi ulkoistin juhlat ja aina meni hyvin. On nyt jo melkein aikuinen.
Olen huono järjestämään juhlia.
Moni muukin kyllä ulkoisti juhlat ja lapset kyllä tykkäsivät myös kotijuhlista.
Korostan vielä sitä että meidän poika tykkäsi kovasti käydä jonkun kotona juhlimassa synttäreitä.
Eivät arvostelleet juhlia vaan kaikki juhlat on kivoja.
Usein oli aina samat kaverit juhlissa.
Silloin ei ollut koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lakeja, mutta esim. Päiväkodin vanhempainillassa oli ohjeistus, että kutsutaan mieluusti ryhmän kaikki pojat/tytöt, ettei kukaan jää ilman kutsua ja näin tule paha mieli. Sama systeemi jatkui alakoulun luokilla. Meillä pojan synttäreille siis kutsuttiin luokan kaikki pojat.
no miten sille muunsukupuoliselle käy tässä järjestelmässä? eikö tällä palstalla muutenkin ole väitetty, ettei lapset erottele toisiaan sukupuolen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa, ja ahdistaa myös lapsen kavereiden synttärit.
Lapseni on nyt ollut päiväkodissa vajaan vuoden, eikä hän ole saanut keneltäkään synttärikutsua. En tiedä millaiset kutsumiskäytännöt synttäreille on, eli onko muut ryhmäläiset yleensä kutsuttu ja meidän lasta syrjitty, vai ei? Keitä meidän pitäisi kutsua?
Kysy päikyn tädiltä, mikä teillä täällä on käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no miten sille muunsukupuoliselle käy tässä järjestelmässä? eikö tällä palstalla muutenkin ole väitetty, ettei lapset erottele toisiaan sukupuolen mukaan.
;-D No meillä ollaan aika peruslinjalla näissä sukupuoliasioissa....
Mulla itellä kuten myös siskollani oli synttärit kesäloman aikana ja kutsuttiin aina vain parhaat kaverit ja naapurit ja jotkut sukulaiset. Ei ollut erikseen kaverisynttärit ja sukulaissynttärit vaan yhdet aika pienet kemut. Molemmilla siis omansa, koska syntymäpäivissä eroa 6 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa, ja ahdistaa myös lapsen kavereiden synttärit.
Lapseni on nyt ollut päiväkodissa vajaan vuoden, eikä hän ole saanut keneltäkään synttärikutsua. En tiedä millaiset kutsumiskäytännöt synttäreille on, eli onko muut ryhmäläiset yleensä kutsuttu ja meidän lasta syrjitty, vai ei? Keitä meidän pitäisi kutsua?
Kysy päikyn tädiltä, mikä teillä täällä on käytäntö.
Meillä päiväkoti-ikäinen lapsi saa kutsua pihasynttäreille 3-4 parasta kaveria, oli ne sitten päiväkodista tai naapurista. Sen isompaa laumaa en jaksa vahtia. Korona-aikaan on pidetty ulkona.
Minua ei ahdista kaverisynttärit, vaan se, ettei lapsille voi nyt järjestää sellaisia synttäreitä kuin lapset ansaitsevat. Meillä on perinteisesti juhlittu lapsia kotona, mukana mummit, kummit ja muita läheisiä. Olemme myös järjestäneet lisäksi muutamat kaverisynttärit Hoplopissa ja Leon Leikkimaassa.
Koronan vuoksi olemme pitäneet vain pienet kutsut oman perheen kesken.
Rakastan kutsujen järjestämisessä koristelua, niiden hankkimista, leipomista ja tarjoilujen suunnittelua. Toki nykyajan allergiasuossa se on haastavaa. Vihaan siivoamista, kutsuhässäkkää (eskarissa ei aikanaan kutsuja saanut jakaa, mutta yhteystietoja vaihdeltiin) ja draamojen setvimistä.
On siis omalta osaltaan helpotus, että voi olla vain oman perheen kesken, hankkia ehkä yhden lahjan enemmän ja ottaa rennommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on ollut pälli kutsujakin, jos ei ole laittanut kutsuun ”vastausta pyydetään x.x. mennessä”. Vain hölömö järkkää juhlat eikä tiedä, tuleeko kukaan. Ei aikuistenkaan juhlia noin järkätä, ettet tiedä, tarjoatko ruuat kahdelle vaiko kahdellekymmenelle.
Eipä sitä lapsena tajua. Itse olin tosin jo yläasteikäinen, kun pidin synttärit, joille ei kukaan tullut. Parhailla kavereilla oli menoa ja muut eivät vaivautuneet ilmoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisiko ihan hyvä hetki opetella tulemaan siltä omalta mukavuusalueelta vähän pois - vaikka lapsen kotisynttäreiden merkeissä? Se on turvallinen ympäristö harjoitella, koska juhlapaikka on tuttu, lapset suht tuttuja ja kuitenkin sinä olet synttärisankarin äitinä kaikessa pomo. Ei kai sinne juhlaan edes muita aikuisia tule kuin ovelle kääntymään ja heittämään omat lapsensa teille?
No ainakin täällä hyvällä alueella Helsingissä paljon juhlista on koti- tai leikkipuistojuhlia. On hoplop jne, mutta mun kokemuksen mukaan lapset tykkää ihan vain leikkiä. Just oli 11 v kuopuksen synttärit, halusivat erityisesti ongintaa ja pullonpyöritystä. Ongintapalkinnot ovat luokkaan tikkari/tarra.
Meidän lapset ovat käyneet kymmenillä synttäreillä yhteensä vuosien aikana. Valtaosa synttäreitä on ihan peruskauraa. Vain AV-palstalla ökysynttärit on enemmistöä. Ei niitä oikeasti juuri ole.