Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaverisynttärit ahdistaa joka vuosi

Vierailija
31.08.2021 |

Toki jännitän järjestämistä, mitä jos ei oo tarpeeksi hauskaa, mitä jos kukaan ei tykkää tarjoiluista jne..

Mutta eniten jännitän että jos ketään ei kiinnosta, jos kukaan ei tule, tai jos tulevat ja kiusaavat lastani, jne, jne!

Oon ihan hullu... Päiväkoti-iässä nää oli vielä ihan ok, mutta nyt koululaisen kanssa oikeasti ahdistaa joka vuosi. Muistan että n. 10 v iässä aloin itsekin lapsena ahdistua omista synttäreistäni, kun mulla oli pari hyvää kaveria ja tuntui että pitää kutsua monta. Mulla on myös koulukiusauskokemuksia, ja oon tosi herkkä miettimään kiusataanko lastani.

Ja koronasta kommentoijille, kutsumme vain luokkakavereita joiden kanssa on tekemisissä muutenkin.

Ahdistaako lapsen synttärit muita?

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää joku poikalasten ongelma? Meillä tytöt aktiivisesti itse suunnitelleet synttärit ja kutsuneet vieraansa. Minä lähinnä toteutan koristelun ja tarjoilut. Ohjelman hoitavat itse. Ja hauskaa on aina ollut.

Vierailija
22/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa, ja ahdistaa myös lapsen kavereiden synttärit.

Lapseni on nyt ollut päiväkodissa vajaan vuoden, eikä hän ole saanut keneltäkään synttärikutsua. En tiedä millaiset kutsumiskäytännöt synttäreille on, eli onko muut ryhmäläiset yleensä kutsuttu ja meidän lasta syrjitty, vai ei? Keitä meidän pitäisi kutsua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on ahdistanut, ei niinkään muiden juhlat vaan ne oman lapsen juhlat. Huutaminen, itkeminen, sängyllä hyppiminen, sotkeminen... juhlat mihin kukaan ei tullut, lapsen lelujen tahallinen tahmaaminen herkuilla, voi huokaus :( 

Tietenkin oli ja on huono omatunto kun inhosin lapsen synttäreitä. Nyt uskallan sen sanoakin. Yksittäisiä ihania vieraita toki oli, kiitos heille. Ja viime vuonna oli kivat kun kutsui muutaman kaverin katsomaan leffaa ja herkuttelemaan :)

Anteeksi avautuminen, kuitenkin kysyttiin jos jotain muutakin ahdistaa. 

Joo oli meilläkin näitä apinalapsia, jotka sotki seinää ruualla, otti joka sorttia ja jätti lautaselle ison keon syömättä, hyppi sängyillä, lukittautui vessaan, kiljui ja haki huomiota kaikin tavoin, rikkoi tavaroita, heitti karkkeja ja pop cornia pitkin kotiamme. Sohvatyynyt oli kaivettu irti jne. Mikään aikuisen sanominen ei mennyt jakeluun. Teki kyllä mieli vähän ottaa tyypeistä tiukemmin kiinni, jos olis auttanut...

Näitä on. En ihmettele, että opettajatuttuni on ihan hajalla, kun näitä on luokassa 2/3 oppilaista. Ja vanhemmat samanlaisia - puolustavat jälikasvunsa kamalaa käytöstä.

Vierailija
24/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa, ja ahdistaa myös lapsen kavereiden synttärit.

Lapseni on nyt ollut päiväkodissa vajaan vuoden, eikä hän ole saanut keneltäkään synttärikutsua. En tiedä millaiset kutsumiskäytännöt synttäreille on, eli onko muut ryhmäläiset yleensä kutsuttu ja meidän lasta syrjitty, vai ei? Keitä meidän pitäisi kutsua?

Kysyt lapselta, ketä haluaa kutsua. Meillä ekat kaverisynttärit oli 4-vuotisjuhlat. Sai valita 4 kaveria.

Vierailija
25/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopettakaa ne jeesus-leikit

Vierailija
26/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onni on syntyä kesäloman aikana. :) Minä itsekin, eikä koskaan ole harmittanut. Toki 80-luku nyt ei muutenkaan ollut niin kaupallista ja nirsojen lasten aikaa kuin nykyaika.

Vierailija
27/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pelkään eniten, että tavalliset synttärit ei enää riitä. Että pitäisi olla Hoplop-synttärit tai toiminnalliset teemajuhlat kodin ulkopuolella. Sitten meillä on vaan joku kämänen kakku, popcornia ja sipsiä. Olen itse aika ujo, eikä mulle ole luontevaa järjestää ohjattuja leikkejä lapsiryhmälle. En ole yhtään sellainen iloinen ja pirtsakka pikkukakkosentäti. Kaikki varmaan ajattelee, olipa kamalat juhlat. :D 

Vierailija
28/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen koulussa on sääntö, että kutsutaan joko koko luokka, oma ryhmä tai sitten kaikki omaa sukupuolta olevat. Se on ollut kiva, kukaan ei jää ulkopuolelle.

Sinäkö luulet, että kun kutsutaan kaikki, ne koulukiusatutkin, niin he eivät jää synttäreillä ulkopuolisiksi?

No sittenhän he vasta jäävätkin ulkopuolisiksi, ellei kutsuta. Jos näyttää siltä, että joku vieraista jää syrjään tai häntä jopa kiusataan, niin juhlien järjestäjä-aikuisen tehtäv on mennä mukaan ja liittää kiusattu mukaan porukkaan. Sillai kivasti, ei suurennellen asiaa. Näin minä tekisin.

Kaikkien pitää viihtyä minun juhlissani.

Vierailija
29/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niitä muka pakko järjestää nykyään? Lapseni aikuisia, mutta silloin kutsuttiin muutama kaveri ja kummit ja isovanhemmat. Kun olivat isompia, alkoivat itse kutsua kavereitaan ja pitämään juhlia. Ja nykyään aikuisina laajat ystäväpiirit.

Vierailija
30/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööh? Jos eivät pidät tarjoilusta? Ihan perus kakku, keksejä, karkkia, limsaa, mehua.. eihän lapset muuta tarvitse. Leikkivät keskenään. Näin meillä on aina ollut ja hyvin mennyt :)

Ei kannata tehdä asioista liian vaikeita.

Meillä oli lapsen kaverisynttärit, ja kun vieraina oli muutama itselle outo eskarikaveri, piti siinä olla vähän aikuinenkin herkällä korvalla, ettei ketään suljeta pois, kun ei satu leikit osumaan yksiin ja olisi kiva olla bestiksen kanssa. Onneksi viidessä minuutissa kyhätty aasinhäntä sai kaikki saman leikin ääreen. Tylsäähän se olisi, jos yksi vieras mököttäisi tyhjässä huoneessa, kun leikit ei suju.

Vierailija
31/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa! Nyt Hoplop-synttäreiden aikana kotisynttärit kuulostaa tylsältä. Sit siellä vain pelataan pleikkaa tai puhelimella. Ja kun korona-aikana ei hoplopbileitä voi pitää niin ahdistus alkaa paria kk aikaisemmin.

Vierailija
32/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vieläkin hoplopjuhla pitämättä kun lapsi itse ehdotti keväällä että pidetään kun korona loppuu. Eikä oo loppunut. Kahdet pienet synttärit kyllä pidettiin perheen ja suvun kesken. Silti tunnen olevani maailman p...in äiti.

Vierailija
33/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoplop-synttärithän ovat kamalan kalliit. Montako lasta sellaisille yleensä on tapana kutsua ja kustantaa? Tuossahan tulee jo vastavuoroisuuden paineita kutsuttujen lasten vanhemmille.

Vierailija
34/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pelkään eniten, että tavalliset synttärit ei enää riitä. Että pitäisi olla Hoplop-synttärit tai toiminnalliset teemajuhlat kodin ulkopuolella. Sitten meillä on vaan joku kämänen kakku, popcornia ja sipsiä. Olen itse aika ujo, eikä mulle ole luontevaa järjestää ohjattuja leikkejä lapsiryhmälle. En ole yhtään sellainen iloinen ja pirtsakka pikkukakkosentäti. Kaikki varmaan ajattelee, olipa kamalat juhlat. :D 

Kuules, nykyään on jopa eksoottista, että synttärijuhlat on ne (meidän lapsuuden) perus ja järkätään kotona. Moni vanhempi ulkoistaa juhlat, koska kotona ei ole tilaa tai ei osata eikä viitsitä laittaa tarjottavia itse.

Meidän lapsia kyllästytti ne ainaiset HopLopit ja laser-ammunnat. Kerran lapsi sanoikin, ettei oikein jaksaisi lähteä, kun on jo nähty nuo.

Ei sinun tarvitse olla mikään ohjelmatoimisto, googlaa joku leikki, joka on helppo vetää. Juhla voi sujua ilman sitäkin, mutta on hyvä olla hihassa jotakin, ettei homma mene riehumiseksi. Lapsille riittää yksinkertaiset jutut tyyliin ”heitä palloja ämpäriin, montako koria saat? Voittajalle lakupötkö.”

Vierailija
35/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoplop-juhla on kallis mutta siinä säästyy

-siivoamiselta

-leipomiselta

-siltä että jollain lapsella olisi tylsää

Vierailija
36/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuules, nykyään on jopa eksoottista, että synttärijuhlat on ne (meidän lapsuuden) perus ja järkätään kotona. Moni vanhempi ulkoistaa juhlat, koska kotona ei ole tilaa tai ei osata eikä viitsitä laittaa tarjottavia itse.

Meidän lapsia kyllästytti ne ainaiset HopLopit ja laser-ammunnat. Kerran lapsi sanoikin, ettei oikein jaksaisi lähteä, kun on jo nähty nuo.

Ei sinun tarvitse olla mikään ohjelmatoimisto, googlaa joku leikki, joka on helppo vetää. Juhla voi sujua ilman sitäkin, mutta on hyvä olla hihassa jotakin, ettei homma mene riehumiseksi. Lapsille riittää yksinkertaiset jutut tyyliin ”heitä palloja ämpäriin, montako koria saat? Voittajalle lakupötkö.”

4v lapsille riittää yksinkertaiset leikit, 8v lapsille ei.

Vierailija
37/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onginta on aina kivaa!

Vierailija
38/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No keksikää joku 8-vuotiaisiin vetoava teema.

Vaikka kummitukset tai ällö-jutut. Kaverini kotisynttäreillä oli sellainen iljettävä sokkona kuljettava Kauhu-rata, joka piti kävellä läpi ja tehdä kaikkea inhottavaa, mm. Upottaa käsi limaan (=perunajauhoilla suurustettua vihreää kiisseliä) jne.

Vierailija
39/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatpa lasten synttärit menneet vaikeiksi ja monimutkaisiksi.

Omassa lapsuudessani 90-luvun alussa synttärit olivat yleensä: kakkua, limsaa, muita herkkuja, lapset leikkimässä keskenään, ehkä katsottiin joku video jossain välissä tai sitten ei. Nyt näyttää siltä, että täytyy olla joka paikassa jotain todella huolellisesti suunniteltua ohjelmaa, muuten ollaan epäonnistuttu.

En siis ihmettele, että asiat muuttuvat 30 vuodessa. Mutta eikö tämä nykymalli oli kauhean stressaava?

Vierailija
40/107 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No keksikää joku 8-vuotiaisiin vetoava teema.

Vaikka kummitukset tai ällö-jutut. Kaverini kotisynttäreillä oli sellainen iljettävä sokkona kuljettava Kauhu-rata, joka piti kävellä läpi ja tehdä kaikkea inhottavaa, mm. Upottaa käsi limaan (=perunajauhoilla suurustettua vihreää kiisseliä) jne.

Eli kotisynttärit voi pitää jos osaa vielä keksiä ennennäkemättömän Hienoa ohjelmaa ja vielä osaa sen ohjelman hauskasti vetää läpi? Itse olen aika ujo, osaan oman lapseni seurassa heittää vitsiä ja muutaman tutun mutta puolituttujen lasten ja varsinkin aikuisten seurassa jäädyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme