Saako sairaalassa polttaa sähkötupakkaa? Siis synnytyksessä?
Siitähän ei tule savua, ja isäni ainakin poltti saraalassa leikkauksen jälkeen. Onko kellään kokemusta tuleeko sanomista?
Kommentit (42)
Muista puhaltaa savut sitten sinne alakertaankin kun alkaa pää näkyä että oppii tavoille! :D
Jos ei saa, niin ainakin pitäisi saada. Työvuoro on sen verran pitkä, että mielellään siinä polttelisinsähkötupakkaa, samalla kun auttaa niitä penskoja maailmaan.
t. Kätilö
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:13"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:09"]Et voi sitä hetkeä olla polttamatta?? Sisätiloissa et saa polttaa, mene tupakkapaikalle niinkuin kaikki muutkin.
[/quote]
Onko tuossa jotain osastokohtaisia eroja? Kuten kerroin, niin isäni poltti sähkötupakkaa ihan sairaalahuoneessaan leikkauksen jälkeen monta päivää, eihän hän päässyt edes sängystä ylös saati että olisi voinut tupakkapaikalle lähteä. Sähkötupakkahan ei haise miltään, ei savua eikä aiheuta paloriskiä tai mitään muutakaan haittaa ympäristölle.
[/quote]
Oot väärässä. Astmaatikko ja allergikko kyllä haistavat sen höyryn ja se käy henkeen. Siinä on mm. formaldehydiä, glyseriiniä ja muita kemikaaleja eli ei se mitään vuoristoilmaa ole. Sen sijaan vaatteisiin ja käsiin ei jää sitä tupakoitsijalle ominaista jälkihajua eli siinä mielessä parempi.
Mitä jos asennat sähkötupakan myös alapäähäsi. Saatte vaavin kans molemmat rennomman olon.
Siis olenko ihan väärässä kun olen aina luullut, ettei sähkötupakasta tule mitään savua?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:37"]
Siis olenko ihan väärässä kun olen aina luullut, ettei sähkötupakasta tule mitään savua?
[/quote]Juu, ei tule savua vaan höyryä
Joo, ap, eli minä, ei ole tosiaan sanonut mitään nikotiinista. Eikä itseasiassa ole edes sanonut onko se itse synnyttäjä joka haluaisi sitä sähkötupakkaa poltella, vai esim vauvan isä tai muu tukihenkilö. Eikä ole myöskään sanonut olevansa nainen, tai raskaana tai edes ikinä kuvittelevansa synnytyksen mitenkään liittyvän omaan elämäänsä. Kysyä kun voi vaikka mistä syystä, ihan vaikka vain uteliaisuudesta. Mutta eipä täältä tietoa löytynyt, ei ehkä edes ole mitään yleistä ohjeistusta sairaaloilla vielä.
Veikkanpa että jos suosituksia ei ole niin äkkiä niitä tehdään kun näitä sähkötupruttelijoita ei muiden terveys kiinnosta.
Siis eikös se "savu" ole pelkkää vesihöyryä joka ei haise millekään, joten periaatteessahan sitä voi sisällä poltella.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:47"]
Siis eikös se "savu" ole pelkkää vesihöyryä joka ei haise millekään, joten periaatteessahan sitä voi sisällä poltella.
[/quote]Tuskin se ihan pelkkää vesihöyryä on ja makuaineista tulee kyllä hajua, toisista enemmän, toisista vähemmän, mutta en usko, että ne perussähköröökit hirveesti haittaa lähiympäristöä, kun se höyry hajoaa tosi nopeesti. Eri asia on nuo jytymmät laitteet, joilla saa runsaasti höyryä aikaiseksi, niillä pystyy häiritsemään hyvinkin vierustoveria.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:47"]
[/quote]Tuskin se ihan pelkkää vesihöyryä on ja makuaineista tulee kyllä hajua, toisista enemmän, toisista vähemmän, mutta en usko, että ne perussähköröökit hirveesti haittaa lähiympäristöä, kun se höyry hajoaa tosi nopeesti. Eri asia on nuo jytymmät laitteet, joilla saa runsaasti höyryä aikaiseksi, niillä pystyy häiritsemään hyvinkin vierustoveria.
[/quote]
Ok. Ei ole itsellä kokemusta niin en tuon enempää noista tiedä. Kerran olin seurueessa jossa yksi henkilö poltti sähkötupakkaa ja se ei haissut. Niihin jytympiin en ole törmännyt.
Vähänkö repesin tälle. Nyt rouva voisi alkaa ponnistelemaan. Ei odottakaa vähän, mä vedän yhet sauhut täst mun sähkötupakasta.
Ennen vanhaan supistus kipuihinkin annettiin viinaa tai konjakkia. Ja sisällä polttaminen oli normaalia. Kukkahattu akat vallannut maailman ; (
Sähkötupakassa ei välttämättä ole nikotiinia, sitä voi käyttää ihan makutupakan tavoin. Ulos tulee pelkkää vesihöyryä, joten en ymmärrä, miksei saisi sisällä poltella. Jos sähkötupakka (ei nikotiinia sisältävä) rentouttaa äitiä niin miksei teidän mielestänne saisi polttaa?
Me ollaan nyt mieheni kanssa höyrytelty http://happyjuice.eu/sahkotupakat/62-evod-double-aloituspakkaus.html tuollaisella. Otettiin pari nestettä mukaan ja koko paketti alle 50e kotiin, siis tuossa paketissa on kaksi sähkötupakkaa! Nyt kaksi viikkoa myöhemmin, kumpikaan ei ole polttanut ensimmäistäkään tupakkaa ja jos näin laskee, niin tuo alle 50e laitteet ja nesteet on jo maksettu ja vieläkin on nesteitä jäljellä.
15 vuotta olemme kumpainenkin polttaneet ja lopettamista yrittäneet useita kertoja ikinä siinä kuitenkaan onnistumatta ja nyt loppui kun kertalaakista, uskomatonta ja samaan aikaan NIIIN IHANAA! Ei haise hengitys enää ei :)
Jotenkin vaan tekee mieli hehkuttaa kaikille kuinka mahtavia nuo ovat ja kuinka helppoa lopettaminen oli!
Kannattaa kysellä Porvoon sairaalasta...
Suurin osa sähkötupakkaa haukkuvista ei tiedä yhtään mistä puhuvat. Minunkin mieheni pystyi lopettamaan tupakan polton sähkötupakan avulla ja on ollut savuton nyt kolme vuotta. Olen todella tyytyväinen. Höyryttelee sisällä, mutta tästä ei tule yhtään hajua eikä oikeastaan höyryäkään paljon mitään. Nikotiinimäärää on pienentänyt koko ajan. Vaikka sähkötupakan haittoja ei olekaan vielä tutkittu paljon, niin se on kuitenkin ihan varma että ei se läheskään niin haitallinen ole kuin tavallinen tupakka. puhumattakaan siitä kuinka paljon inhottavampaa tupakan poltto on savuttomalle puolisolle. Sähkötupakan höyryttely taas ei häiritse minua mitenkään.
Mun puolesta siis olis voinut höyrytellä vaikka synnytyssalissakin. Meni kyllä ihan oma-aloitteisesti ulos lähinnä kätilöitä ajatellen.
Kyllä siitä savua tulee.