Ärsyttävä ilmiö - lapsettomat lapse (velat) ja vanhenevat vanhemmat
Jotkut ihmiset tekee lapsia syystä tai toisesta. Jotkut jää vapaaehtoisesti lapsettomiksi, koska haluaa elää omaa elämää ja keskittyä esim tiettyihin harrastuksiin. Kuitenkin kun vanhemmat ikääntyy ja sairastelee, niin ne lapsettomathan siitä saa vastuun ja heitä syyllistetään, jos haluavat edelleen keskittyä itselleen tärkeisiin asioihin. Sen sijaan lapselliset pääsee vähemmällä ja heitä ymmärretään, kun heillä on muutenkin niin paljon tekemistä, niissä lapsissa. Voi olla, että vela on saanut oman onnensa nojassa pärjätä sinkkuna, kun vanhemmat on auttaneet lapsellisia lapsiaan lastenhoidossa ym. Silti odotetaan, että se kuka parhaiten ehtii eli kenen kiireet ovat vähiten tärkeitä, hoitaa vanhusten hommat.
Kyllä, käytännössä voi kieltäytyä ja vetää rajoja, mutta siinä alkaa sukulaiset paheksua ja parjata. Oikeasti velalle melkein ainoa mahdollisuus on muuttaa vähintään 150km päähän, jos ei tähän rooliin halua tulla nakitetuksi.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoltajalla on alaikäisistä lapsista lakisääteinen vastuu. Lapsettomuuden valitseminen ei tuo vapautusta aikuisuudesta.
Mutta olisi reilua, että sisarukset jakaisi vastuun vanhemmista tasapuolisesti. Ap
No puhu niille sun sisaruksillesi. Tämä sun tapaus ei ole yleistettävissä. Jos sun perheessä sulle on jäänyt vastuu vanhemmista, ei se tarkoita sitä, että kaikissa muissa perheissä se jää lapsettoman harteille. Ei sun tilannetta auta valitus vauvapalstalla, vaan suun avaaminen.
Ei mulla ole mikään tilanne omakohtaisesti päällä. Keskustelen asiasta yleisesti, koska olen huomannut tämän ilmiön. Ap
Mä taas olen huomannut sellaisen ilmiön, että se, joka asuu lähinnä vanhenevia vanhempiaan, ottaa suurimman vastuun, oli hänellä sitten lapsia tai ei.
Minä taas olen huomannut tyttären ottavan suurimman vastuun, vaikka hän asuisi kaikista kauimpana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa itsekäs paska. Sinä ja sun harrastuksesi.
Onhan ne lapsetkin "harrastus" siinä mielessä että sisällöksi ja merkitykseksi elämään heidät on useimmiten hankittu. Ap
Ei lapsi kuitenkaan sinun viihdyttämisestä vastuussa ole, vaikka sitä varten tehty.
Ohis
Yleensä ne lapset on jo lentäneet pesästä siinä vaiheessa kun omat vanhemmat alkaa tarvita apua, eli aikaa on lapsellisella yhtä paljon kuin lapsettomalla. Meidän perheessä kaikki osallistuu vanhojen vanhempiemme auttamiseen, se eniten joka lähimpänä asuu, lapsiluvulla tai lapsettomuudella ei merkitystä tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa itsekäs paska. Sinä ja sun harrastuksesi.
Onhan ne lapsetkin "harrastus" siinä mielessä että sisällöksi ja merkitykseksi elämään heidät on useimmiten hankittu. Ap
Tässäpä vasta aivopieru jollaisen voi turauttaa vain lapseton ihminen. Vanhemmat ovat lapsensa huoltajia ja vastuussa heidän terveydestään, hyvinvoinnistaan ja elämästään. Ei oikein voi harrastukseen verrata.
Varmaan joissain suvuissa on tuollaista kuin ap:lla, mutta ei voi yleistää. Itse olen havainnut, että vastuun ottaminen omista vanhemmista näyttää omassa tuttavapiirissäni olevan luontevampaa niille, jotka ovat jo tottuneet kantamaan vastuuta muista ihmisistä ja huomioimaan muutkin kuin omat tarpeensa, eli perheellisille ihmisille. Sen sijaan tuntemilleni lapsettomille joitain poikkeuksia lukuunottamatta tuohon rooliin hyppääminen on näyttänyt vaikeammalta. Toki aika paljon palveluita saa ostettua ja hankittua ammattiapua, mutta sitä metatyötä ja lankojen pitämistä jonkun käsissä kuitenkin on. Tosin valtaosa tuntemistani vanhemmistaan huolehtivista on jo saanut lapsensa aikuisiksi ja maailmalle. Tilanne on varmaan aika erilainen silloin, jos lapset ovat vielä alaikäisiä ja asuvat kotona. Ja tietysti ihmisiä ja piirejä on erilaisia. Joka tapauksessa kehottaisin ap:ta olemaan yleistämättä ja puhumaan suoraan omille sisaruksilleen, tuo ei ole mitään yleistä suomalaista kulttuuria josta täällä valittaminen tekisi maailman paremmaksi, vaan teidän perheenne dynamiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Odottakaa vaan kun se vela tulee vanhaksi ja tarttee apua. Sitten joutuukin kaikki ne sukulaislapset hommiin, vaikka vela nuorempana nyrpisteli heille nenäänsä.
Riippuu ihan ihmisestä. Itse en ole aikuisena koskaan pyytänyt keneltäkään apua missään asiassa. Siinä vaiheessa kun en enää kykene selvittämään omia asioitani niin laitan itseni narun jatkeeksi.
N40 ikisinkku vela
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut semmoisen ilmiön että kun lapset ovat pieniä, todella moni käyttää mummia lastenvahtina ja pappaa remppa-apuna.
Kun vanhemmat alkavat ikääntymään, todella harva lapsiperheellinen haluaa asua lähellä vanhempia.
Onko tietoisesti suuniteltua, vai hiffataanko alitajuisesti että nyt pois tilanteesta jossa potentiaalisesti joutuisi auttelemaan vanhempia. Mene ja tiedä.
Kun ne iäkkäät vanhemmat eivät halua muuttaa lastensa lähelle vaan jääräpäisesti haluavat asua siellä, missä eivät enää pärjää.
Viimeinen asia jota nämä lapset haluaisivat olisi se että huonokuntoiset mummi ja pappa muuttaisivat naapuriin häiritsemään perheidylliä, kun jo teini-ikäiset lapset eivät enää tarvitse lapsenvahtia eikä pappa enää jaksa autella kattorempassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottakaa vaan kun se vela tulee vanhaksi ja tarttee apua. Sitten joutuukin kaikki ne sukulaislapset hommiin, vaikka vela nuorempana nyrpisteli heille nenäänsä.
Riippuu ihan ihmisestä. Itse en ole aikuisena koskaan pyytänyt keneltäkään apua missään asiassa. Siinä vaiheessa kun en enää kykene selvittämään omia asioitani niin laitan itseni narun jatkeeksi.
N40 ikisinkku vela
Aika lailla sama tilanne kaikilla tuntemillani veloilla, iästä riippumatta.
Lapsiperheillä on sitten ollut vaikka minkälaisia auttajia.
Vierailija kirjoitti:
N40 ikisinkku vela
Ai laitat itsesi narun jatkeeksi, vaikka avun tarve on potentiaalisesti ohimenevä? Sitähän et voi ennalta tietää. Esim. jos 75-vuotias saa lonkkamurtuman, riippuen peruskunnosta, sisusta ja tuurista, voi hän joko kuntoutua siitä vielä kävelijäksi tai hiipua pois joko hitaasti tai nopeasti. Jos sinulla on yhtäaikaiset esim. sydämen vajaatoiminta, näkö huonontunut, diabeettinen neuropatia, ehkä kykenet selvittämään asiasi, ehkä et. Aiotko joka sairaudelle nyt jo määrittää kynnysarvot, milloin köysi otetaan esiin?
Kun ne iäkkäät vanhemmat eivät halua muuttaa lastensa lähelle vaan jääräpäisesti haluavat asua siellä, missä eivät enää pärjää.