Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttävä ilmiö - lapsettomat lapse (velat) ja vanhenevat vanhemmat

Vierailija
31.08.2021 |

Jotkut ihmiset tekee lapsia syystä tai toisesta. Jotkut jää vapaaehtoisesti lapsettomiksi, koska haluaa elää omaa elämää ja keskittyä esim tiettyihin harrastuksiin. Kuitenkin kun vanhemmat ikääntyy ja sairastelee, niin ne lapsettomathan siitä saa vastuun ja heitä syyllistetään, jos haluavat edelleen keskittyä itselleen tärkeisiin asioihin. Sen sijaan lapselliset pääsee vähemmällä ja heitä ymmärretään, kun heillä on muutenkin niin paljon tekemistä, niissä lapsissa. Voi olla, että vela on saanut oman onnensa nojassa pärjätä sinkkuna, kun vanhemmat on auttaneet lapsellisia lapsiaan lastenhoidossa ym. Silti odotetaan, että se kuka parhaiten ehtii eli kenen kiireet ovat vähiten tärkeitä, hoitaa vanhusten hommat.
Kyllä, käytännössä voi kieltäytyä ja vetää rajoja, mutta siinä alkaa sukulaiset paheksua ja parjata. Oikeasti velalle melkein ainoa mahdollisuus on muuttaa vähintään 150km päähän, jos ei tähän rooliin halua tulla nakitetuksi.

Kommentit (130)

Vierailija
21/130 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs ne, jotka on tahtomattaan lapsettomia?

Vierailija
22/130 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa itsekäs paska. Sinä ja sun harrastuksesi.

Onhan ne lapsetkin "harrastus" siinä mielessä että sisällöksi ja merkitykseksi elämään heidät on useimmiten hankittu. Ap

Tosi hyvä vertaus, varsinkin, kun harrastuksen voi lopettaa koska tahansa, tai jättää väliin, kun on sairas, mutta mites niiden lasten kanssa?

No lapsen voisi ottaa vaikka mukaan käymään isovanhemmilla tai jättää toiselle vanhemmalle hoitoon siksi aikaa. Ja kaikkia harrastuksia ei todellakaan voi laittaa juurikaan tauolle ilman, että se vaikuttaa negatiivisesti ja joutuu paikkailemaan myöhemmin. Ap

Miksi luulet, että näin ei tehdä? Sä keskustelet täysin teoreettisesta tilanteesta ja siksi keksit myös täysin teoreettiset esimerkit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/130 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisaruksillani ei ole lapsia. Minulla on. Olen yksinhuoltaja, teen töitä ja opiskelen työn ohella. Silti minä olen se kuka huolehtii niin vanhempien kuin isovanhempien asioista. Jos en sitä tekisi, niin ei niistä kukaan huolta pitäisi.

Vierailija
24/130 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on muuten sekä kunnallista että yksityistä kotipalvelua ja -sairaanhoitoa saatavilla. Vink, vink. Pankki- ym. asioiden hoidosta kannattaa tehdä sopimukset etukäteen hyvissä ajoin. Mitä kovin kuormittavia velvollisuuksia tämän jälkeen jää? Katsomassa voi käydä niin usein kun haluaa ja kykenee.

Vierailija
25/130 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä. Mä taas muutin lähemmäksi äitiäni, jotta voin olla tulevaisuudessa enemmän avuksi. Nyt asumme vain tunnin matkan päässä, aiemmin yli kahden.

Vierailija
26/130 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on muuten sekä kunnallista että yksityistä kotipalvelua ja -sairaanhoitoa saatavilla. Vink, vink. Pankki- ym. asioiden hoidosta kannattaa tehdä sopimukset etukäteen hyvissä ajoin. Mitä kovin kuormittavia velvollisuuksia tämän jälkeen jää? Katsomassa voi käydä niin usein kun haluaa ja kykenee.

Kunnallinen maksaa myös, eikä sitä saa kuin huonokuntoiset.

Ja sitäpaitsi ainakin meillä lapseton toimeton sisko haluaa "uhrautua" eikä tod huoli ketään sinne äidin luo, joka on ihan hyväkuntoinen.

Vierailija
27/130 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastus menee omista läheisistä huolehtimisen edelle?

Kaikenlaisia paskoja sitä leipä elättää.

Vierailija
28/130 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan ne lapsetkin "harrastus" siinä mielessä että sisällöksi ja merkitykseksi elämään heidät on useimmiten hankittu. Ap

Tosi hyvä vertaus, varsinkin, kun harrastuksen voi lopettaa koska tahansa, tai jättää väliin, kun on sairas, mutta mites niiden lasten kanssa?

No lapsen voisi ottaa vaikka mukaan käymään isovanhemmilla tai jättää toiselle vanhemmalle hoitoon siksi aikaa. Ja kaikkia harrastuksia ei todellakaan voi laittaa juurikaan tauolle ilman, että se vaikuttaa negatiivisesti ja joutuu paikkailemaan myöhemmin. Ap

Ei lasta voi ottaa minne vaan koska vaan. Heillä on koulu, lääkärit, harrastukset jne jotka pyörii aina.

Vierailija
29/130 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä se just on se asenne.

Jotkut ovat jopa valinneet lapsettomuuden sen takia, että omat mielenkiinnon kohteet ovat niin hurjan tärkeitä. Eli lasten tekoa on punnittu ja ehkä haluttukin, mutta on päätetty uhrata yksi unelma toisen eteen, koska joitain elämäntyylejä/harrastuksia/uravalintoja on todella vaikea sovittaa lapsiperhe-elämän kanssa yhteen onnistuneesti. Tämän takia ei pitäisi väheksyä ihmistä tai hänen valintojaan. Ap

Entä jos kuitenkin väheksyy? Minä en pidä kaltaisiasi ihmisiä aikuisuuteen kasvaneina. 

Vierailija
30/130 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan tilanteen. Siskoni lapsia on hoidettu, haettu, viety, leikitetty jne jne varmaan tuhansia tunteja vanhempieni toimesta. Nyt kun olisi aika antaa takaisin, niin ei voi. 

Mun mielestä aivan sairasta enkä tosiaan kaipaa mitään yhteyttä noin itsekkäisiin ihmisiin, mutta jaksaa kyllä ihmetyttää että minua tässä pidetään itsekkäänä.

Kannattaa muuten olla tietoinen että tuommoinen lastenhoito vuosia voidaan ottaa huomioon perinnönjaossa. Vanhempani hoidan kunnialla hautaan, mutta siskoni saa kyllä kunnolla turpaansa ihan vaan siitä ilosta, että luulee olevansa maailman napa, sitten kun aika on.

Vierailija
31/130 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan tilanteen. Siskoni lapsia on hoidettu, haettu, viety, leikitetty jne jne varmaan tuhansia tunteja vanhempieni toimesta. Nyt kun olisi aika antaa takaisin, niin ei voi. 

Mun mielestä aivan sairasta enkä tosiaan kaipaa mitään yhteyttä noin itsekkäisiin ihmisiin, mutta jaksaa kyllä ihmetyttää että minua tässä pidetään itsekkäänä.

Kannattaa muuten olla tietoinen että tuommoinen lastenhoito vuosia voidaan ottaa huomioon perinnönjaossa. Vanhempani hoidan kunnialla hautaan, mutta siskoni saa kyllä kunnolla turpaansa ihan vaan siitä ilosta, että luulee olevansa maailman napa, sitten kun aika on.

Ei lasten eikä lastenlasten ole minkään valtakunnan velvollisuus antaa mitään takaisin.

Vierailija
32/130 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lasta voi ottaa minne vaan koska vaan. Heillä on koulu, lääkärit, harrastukset jne jotka pyörii aina.

En sanonut minne vaan koska vaan.

Eihän lapsetonkaan pääse koska vaan töiden takia ja lapsettomallakin voi olla vaikka oma sairaus, jonka takia lääkärikäyntejä paljon. Ap

Vierailija
33/130 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei voida. Älä nyt ole naurettava!

Vierailija
34/130 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka jälkeläisellä ei olisi perhettä, hänellä voi olla vaativa työ, lemmikkejä tai muita velvollisuuksia. Ei ketään lapsettomuuden perusteella voi velvoittaa ottamaan päävastuuta vanhempien asioista huolehtimisesta. Sitäpaitsi, siinä vaiheessa kun vanhemmat alkavat olla vanhoja ja sairaita, jälkeläisillä ei useinkaan enää ole pikkulapsia.

Lapset vaatii 20 vuotta. Ei pelkästään pikkulapsina.

Jos lapseton on uratykki, maksakoon rahalla.

Lemmikki ei estä mitään.

"Lapset vaatii 20 vuotta..." Eivät siinä mielessä, että vaatisivat vanhemman huomiota ja aikaa jatkuvasti parikymppisinä ja estäisivät tätä osallistumasta vanhusten hoitoon, eihän?

"Maksakoon rahalla." Jos ja kun vanhemmille hankitaan hoitoa ja palveluita, kyllä ne maksetaan heidän omista rahoistaan tai jälkeläiset yhdessä. Vai meinasitko, että lapseton maksaa niille huolehtiville sisaruksilleen? Hah hah.

Ja kyllä niistä lemmikeistä on huoli pidettävä siinä missä lapsistakin, jos niitä kerran on hankittu.

Vierailija
35/130 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sanonut minne vaan koska vaan.

Eihän lapsetonkaan pääse koska vaan töiden takia ja lapsettomallakin voi olla vaikka oma sairaus, jonka takia lääkärikäyntejä paljon. Ap

Lapsellisella on oma työ, omat sairaudet ja sen lisäksi niiden lasten koulu, harrastukset, hammaslääkärit, siedätyshoidot, kaverisuhteet ja -synttärit.

Vierailija
36/130 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka jälkeläisellä ei olisi perhettä, hänellä voi olla vaativa työ, lemmikkejä tai muita velvollisuuksia. Ei ketään lapsettomuuden perusteella voi velvoittaa ottamaan päävastuuta vanhempien asioista huolehtimisesta. Sitäpaitsi, siinä vaiheessa kun vanhemmat alkavat olla vanhoja ja sairaita, jälkeläisillä ei useinkaan enää ole pikkulapsia.

Lapset vaatii 20 vuotta. Ei pelkästään pikkulapsina.

Jos lapseton on uratykki, maksakoon rahalla.

Lemmikki ei estä mitään.

"Lapset vaatii 20 vuotta..." Eivät siinä mielessä, että vaatisivat vanhemman huomiota ja aikaa jatkuvasti parikymppisinä ja estäisivät tätä osallistumasta vanhusten hoitoon, eihän?

"Maksakoon rahalla." Jos ja kun vanhemmille hankitaan hoitoa ja palveluita, kyllä ne maksetaan heidän omista rahoistaan tai jälkeläiset yhdessä. Vai meinasitko, että lapseton maksaa niille huolehtiville sisaruksilleen? Hah hah.

Ja kyllä niistä lemmikeistä on huoli pidettävä siinä missä lapsistakin, jos niitä kerran on hankittu.

Kyllä vaatii ja kyllä estää.

Lemmikin voi ottaa mukaan.

Vierailija
37/130 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei voida. Älä nyt ole naurettava!

Luulen tietäväni tästä oikeustieteitä opiskelleena jonkin verran, mutta ihan miten vaan. 

Vierailija
38/130 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lasten eikä lastenlasten ole minkään valtakunnan velvollisuus antaa mitään takaisin.

Ei ole velvollisuus. Osaan kyllä kuvitella, että siskoni mielestä hän on hankkinut lapset jotta he hoitavat häntä vanhana. Oma äitinsä hänelle toki on vain lastenhoitoautomaatti. Ehkä olen adoptoitu, ei meillä ole koskaan ollut mitään yhteistä ja hänen kykynsä vastavuoroisuuteen on kyllä aina ollut puhdas nolla. Jännä myös kun tuollaiset lisääntyy, mutta itsekkäät tykkää monistaa itseään ja hankkia itselleen itseään palvovia ihmisiä - ystäviähän tuollaiset ei saa, niin ainut vaihtoehto aikuisena saada seuraa on tehdä sitä itselleen.

Vierailija
39/130 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastus menee omista läheisistä huolehtimisen edelle?

Kaikenlaisia paskoja sitä leipä elättää.

Tiedät kai, että "kaikenlaiset paskat" myös hankkivat niitä lapsia? Kaikilla ei ole ollut eikä ole hyvät suhteet vanhempiinsa. Olen todistanut tilannetta, kun vanhasta äidistä huolehtiminen nakitettiin juurikin sille mustalle lampaalle, joka ei ollut ikinä arvostusta saanut äidiltään osakseen ja jota oli kohdeltu epäoikeudenmukaisesti.

Vierailija
40/130 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole velvollisuus. Osaan kyllä kuvitella, että siskoni mielestä hän on hankkinut lapset jotta he hoitavat häntä vanhana. Oma äitinsä hänelle toki on vain lastenhoitoautomaatti. Ehkä olen adoptoitu, ei meillä ole koskaan ollut mitään yhteistä ja hänen kykynsä vastavuoroisuuteen on kyllä aina ollut puhdas nolla. Jännä myös kun tuollaiset lisääntyy, mutta itsekkäät tykkää monistaa itseään ja hankkia itselleen itseään palvovia ihmisiä - ystäviähän tuollaiset ei saa, niin ainut vaihtoehto aikuisena saada seuraa on tehdä sitä itselleen.

Niinhän sinä osaat. Kuvitella.

Mene terapiaan että pääset tuosta sisarkateudesta. Et ole terve.