Jos olet työtön niin sinun pitää varmaan tehdä asialle jotain.
Opiskele, vaihda alaa, muuta paikkakunnalle missä olisi työtä, muuta ulkomaille, ala yrittäjäksi..
Onhan noita vaihtoehtoja.
Kommentit (73)
Oi miten hyviä ideoita! Olet kyllä viisas ja upeesti ajateltu. Kaikki nyt joukolla ulkomaille muuttamaan! Suomalaiset ulkomaille, ulkolaiset Suomeen! Opiskelupaikkoja riittää aina kaikille, opiskelkaa siis! Työtä riittää kaikille, vaihdekaa työpaikkoja vaikka päivittäin! Yrittäkää yrittäkää ja konkurssoikaa! "Onhan noita vaihtoehtoja", kun oikein mustavalkoisesti ajattelee...
Alan vaihtaminen vaatii opiskelua, opiskelu vaatii rahaa. Muutto ei ole realistinen vaihtoehto, jos esimerkiksi puoliso on vakitöissä nykyisellä paikkakunnalla tai asunto ei mene kaupaksi tai jää kymmeniä tuhansia velkaiseksi. Yrittäjyys vaatii paitsi osaamista ja kompetenssia, myös rahaa. On aivan yleistä, että yrittäjä pystyy nostamaan itselleen palkkaa vasta parin vuoden jälkeen. Starttirahalla ei pitkälle pötkitä. Nämä eivät ole mitään tekosyitä, vaan joillekin ihan oikeita syitä sille, miksi jokin vaihtoehto ei vaan ole toteutettavissa. Sille, että on 20 vuotta sitten valinnut väärän opiskelualan tai ei ole saanut säästettyä tarpeeksi puskuria ei voi nyt enää mitään. Tilanne on nyt se, mikä on, ja jokin toteuttamiskelpoinen vaihtoehto pitäisi kuitenkin löytää.
Jossain hevonkuusessa kuulemma on työpaikka
Siellä on kitsas pikkupomo ja pienen pieni palkka
Siellä on kitsas pikkupomo ja pienen pieni palkka
Tiu tau tiu tau tili tali tittan sirkat ne soittaa salolla
pikkuiset työpaikat piilossa pysyy kirkkaalla päivän valolla
Ottaisin minä töitä vastaan jos vain jostain saisin
Pienen palkan sietäisin ja silti valittaisin
Pienen palkan sietäisin ja silti valittaisin
Vaan eipä taida työnantaja minua ottaa
Enkä mä edes usko että työnantajat on totta
Enkä mä edes usko että työnantajat on totta
Jep, juuri valmistuin ja en ole saanut vielä töitä. Ei se aina niin yksiselitteistä ole ja työttömät ei ole yhtä massaa missä kaikki on jotain lusmuilijoita. Joka päivä käytän tuntikausia, että etsin kaikki mahdolliset paikat mistä töitä voisi löytyä ja teen hakemuksia. Minulle TE-toimisto sanoi, että teen enemmän kuin moni tekee ja niin varmaan onkin.
Yrittäjäksi ei olisi järkeä ryhtyä, koska ala mihin opiskelin on sellainen missä pitäisi saada ensin työkokemusta alle ja muutto ei todellakaan tule kysymykseen. Tosin olen katsonut muiden kaupunkien vaihtoehtoa ja ei ne ole nekään kovin paremmat kuin pääkaupunkiseudulla. Työtäni voisi tosin tehdä etänä niin sekään ei ratkaise onko työ kotini lähellä. Mieheni työ ja pojan koulu täällä niin eipä siinä paljon lähdetä. Lisäksi oma isän takia on pakko asua lähellä, jotta pääsee häntä katsomaan viikottain.
Toivon, että työllistyn mahdollisimman nopeasti, koska eipä tämä kotona olo kovin ihmeellistä ole. Olen kerran elämässäni ollut työttömänä 9 kk ja silloinkin päätin etten ikinä enää.
Tuntuu paljon syitä olevan, miksi et voi tilanteellesi mitään.
Olisiko nyt kuitenkin niin, että työllistyminen onenemmän kiinni siitä, että ei haluta luopua nykyisestä tilanteesta asuinpaikan, lasten, puolison, sukulaisten takia.
Voisihan tuota opiskella uuden ammatin, ottaa kunnon opintolainat ja häipyä ulkomaille pysyvästi. Velkoja ei tarvi maksaa takaisin.
T. Vajaakuntoinen, kohta kuusikymppinen ukko.
Ps. Suosittele jotain alaa
Vierailija kirjoitti:
Alan vaihtaminen vaatii opiskelua, opiskelu vaatii rahaa. Muutto ei ole realistinen vaihtoehto, jos esimerkiksi puoliso on vakitöissä nykyisellä paikkakunnalla tai asunto ei mene kaupaksi tai jää kymmeniä tuhansia velkaiseksi. Yrittäjyys vaatii paitsi osaamista ja kompetenssia, myös rahaa. On aivan yleistä, että yrittäjä pystyy nostamaan itselleen palkkaa vasta parin vuoden jälkeen. Starttirahalla ei pitkälle pötkitä. Nämä eivät ole mitään tekosyitä, vaan joillekin ihan oikeita syitä sille, miksi jokin vaihtoehto ei vaan ole toteutettavissa. Sille, että on 20 vuotta sitten valinnut väärän opiskelualan tai ei ole saanut säästettyä tarpeeksi puskuria ei voi nyt enää mitään. Tilanne on nyt se, mikä on, ja jokin toteuttamiskelpoinen vaihtoehto pitäisi kuitenkin löytää.
Onko opiskelu verkkokursseilla yhtään toteuttamiskelpoinen vaihtoehto? Auttaisiko eteenpäin? Niitä on täysin maksuttomiakin.
Vierailija kirjoitti:
Voisihan tuota opiskella uuden ammatin, ottaa kunnon opintolainat ja häipyä ulkomaille pysyvästi. Velkoja ei tarvi maksaa takaisin.
Japanissa jopa 100v. tekee duunia, joten sinullakin on viellä työvuosia jäljellä. Voit vaikka opiskella uuden ammatin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvetta. Olen tyytyväinen tilanteeseen.
Sama. Ikinä enää en ala paska-asiakaspalvelu työtä tekeen. Itte otin hatkat.
Siis ei matalapalkka-alat pysty kilpailemaan sen enempää palkassa kuin eduissakaan työttömyydelle.
Monet koulutuksetkin ovat joko omalla ajalla tai opiskelijana, niin että "kelan palkka loppuu", joten ei kannata.
Mulla on neljä tutkintoa, alaa olen vaihtanut jo kahdesti. Yhteishuoltajuuden takia en voi muuttaa. Rahaa ei ole ryhtyä yrittäjäksi enkä saisi lainaa. Oliko muita ehdotuksia?
Miten voi muuttaa ilman rahaa ja autoa
Vierailija kirjoitti:
Siis ei matalapalkka-alat pysty kilpailemaan sen enempää palkassa kuin eduissakaan työttömyydelle.
Monet koulutuksetkin ovat joko omalla ajalla tai opiskelijana, niin että "kelan palkka loppuu", joten ei kannata.
Eli tukien leikkaus auttaisi sinua työllistymään? Onkohan samanlaisia enemmänkin?
Ja sinun, ap, olisi hyvä lopettaa veetuilu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko opiskelu verkkokursseilla yhtään toteuttamiskelpoinen vaihtoehto? Auttaisiko eteenpäin? Nii
Tarkoitin sitä, että opiskeluaika on rahoitettava jotenkin. Ihmisen pitää syödä ja maksaa katto pään päälle. Vaikka opiskelua tuettaisiin työttömyystuella, se noin 600€ työmarkkinatuki tai peruspäiväraha ei riitä kaikkeen elämiseen mitenkään. Ikävä kyllä yritin työllistyä ansiosidonnaisen voimin liian pitkään, ja päivät tulevat kohta täyteen. En olisi myöskään saanut opintoja tuettavaksi työttömyystuella aikaisemmin, vasta vuosien tai pysyvän pitkäaikaistyöttömyyden osoittauduttua riittävän todennäköiseksi. Itse opiskelen tutkintoon verkossa, ja pelkästään alkuinvestointi oppilaitoksen ohjeilla riittävään läppäriin ja verkkoyhteyteen oli melkein tonnin. Se on tietysti pikkurahoja kokonaisuuteen verrattuna, mutta se pitää saada jostain kuitenkin. En ole oikeutettu opintotukeen enkä myöskään saa opintolainaa. Työttömänä opiskelijana en saa oikein muutakaan lainaa sellaisella korolla, että pystyisin sen kanssa elämään. En ole löytänyt osa-aikatyötä, vaikka olen valmis tekemään mitä tahansa, mihin fyysisesti pystyn. Hankalaa on, vaikka miten yritän joka päivä, sen voin sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa hyvältä idealta
T: samanikäinen 13 v työttömänä
Vierailija kirjoitti:
Mulla on neljä tutkintoa, alaa olen vaihtanut jo kahdesti. Yhteishuoltajuuden takia en voi muuttaa. Rahaa ei ole ryhtyä yrittäjäksi enkä saisi lainaa. Oliko muita ehdotuksia?
Siis sinulla on "este" että et voi työttömyydellesi mitään.
Nää on aina hauskoja. Muistuu mieleen kun oli tukityöllistettynä, tuli riitaa työnantajan kanssa kun en voinut kävellä paloportaita toiseen kerrokseen. Lopuksi päädyttiin siihen että olen yhtenä päivänä vain yhdessä kerroksessa kerrallaan.
Jos opiskelisin uuden ammatin, pääsisin juuri valmistuttuani eläkkeelle. Joten ei ehkä kannata. Parempi jättää sekin opiskelupaikka nuoremmille. Hyvin tämä aika kuluu näinkin.
Ei ole tarvetta. Olen tyytyväinen tilanteeseen.