Tekeekö päiväkoti lapsista levottomia?
Aiemmin kotihoidossa ollut 3-vuotias on nyt ollut tarhassa 2 kk. Aiemmin rauhallisesta mutta reippaasta lapsesta on tullut varsinainen reuhooja.
Ennen hän mielellään piirsi, lauloi kanssani ja leikki itsekseen rauhallisesti. Rakensi leluista omia maailmojaan ja kertoi niistä itsekseen tarinoita, keksi itse tekemistä.
Nyt leikkiminen on mennyt sisällä ja ulkona juoksenteluksi. Kiljumiseksi. Leluilla ei enää leikitä normaalisti vaan esim autoja vaan paiskitaan pitkin lattiaa, törmäytetään toisiinsa kovan huudon säestyksellä, jne. Rauhalliseen tekemiseen ei enää riitä pitkäjänteisyyttä. Koko ajan lapsi kyselee, mitä mä nyt tekisin. Ennen keksi itsekin tekemistä.
Lapsi myös puhuu lähes huutamalla koko ajan, puheen volyymi on noussut.
Onko syy päiväkodissa? Tekeekö se lapsesta tuollaisen levottoman ja aloitekyvyttömän?
Kommentit (47)
Voi liittyä ikään ja seuraan. Mun kuopus on ollut hoidossa reilu 2v ja ollut tosi rauhallinen tyttö tähän asti. Nyt tänä syksynä alkanut kaveerata parin tosi kovaäänisen ja "reippaan" pojan kanssa. Leikit ovat muuttuneet sekä päiväkodissa että kotona. Ennen hän oli tosi hoivaava ja koko ajan hoiti nukkeja, oli rauhallinen ja oikeastaan hiljainenkin. Nyt juoksee ja resuaa, heittelee tavaroita, mölisee ja karjuu. Ihan hyväntuulisesti kyllä.
Pidemmillä vapailla on rauhallisempi.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:30"]
Joku vaihe varmasti elämänmuutoksen takia. Onhan se dramaattinen muutos teidän kuvailemasi kaltaisesta kotiarjesta. Ehkä kannattaa vaan ylläpitää sitä kotiarkea korostetun rauhallisena kun tulee päikystä ja viikonloppuisin.
[/quote]
Ikävää on se, että häntä ei oikein enää kiinnosta se, mitä aiemmin tehtiin yhdessä. Metsäretkellä ei enää välitä tutkia ympäristöä, riehuisi vain. Museossa käymisestä on tullut painajaista, ennen oli kovin utelias, kun selitin asioista hänelle. Olen siis historian opettaja ja osaan kyllä lapsilähtöisesti kertoa historiasta, mutta nyt ei enää mikään kiinnosta kuin se, että saa kiljua ja hullustaa.
[/quote]
Älä vaadi liikaa. Lapsesi saattaa olla ihan tyytyväinen päästessään kokeilemaan itsessään muitakin puolia kuin säysyn historian ystävän. Jos lapsesi olisi lähtökohtaisesti arka, hän olisi lähinnä itkuisa ja takertuva päiväkodin aloituksen jälkeen. Ilmeisesti hän on jotenkin virkistynyt nyt, mutta itse et ole ollenkaan tottunut siihen, että pieni lapsesi olekaan sordiinolla koko ajan.
Tämä on provo. Kenellekään oikealle täysjärkiselle opettajalle ei tulisi mieleenkään syyttää päivähoitoa lapsensa huonosta käytöksestä.
Vaihda yksityiseen päiväkotiin. Sieltä ongelmallisin lapsiaines yleensä puuttuu. Median kohdalla on toiminut.