Tekeekö päiväkoti lapsista levottomia?
Aiemmin kotihoidossa ollut 3-vuotias on nyt ollut tarhassa 2 kk. Aiemmin rauhallisesta mutta reippaasta lapsesta on tullut varsinainen reuhooja.
Ennen hän mielellään piirsi, lauloi kanssani ja leikki itsekseen rauhallisesti. Rakensi leluista omia maailmojaan ja kertoi niistä itsekseen tarinoita, keksi itse tekemistä.
Nyt leikkiminen on mennyt sisällä ja ulkona juoksenteluksi. Kiljumiseksi. Leluilla ei enää leikitä normaalisti vaan esim autoja vaan paiskitaan pitkin lattiaa, törmäytetään toisiinsa kovan huudon säestyksellä, jne. Rauhalliseen tekemiseen ei enää riitä pitkäjänteisyyttä. Koko ajan lapsi kyselee, mitä mä nyt tekisin. Ennen keksi itsekin tekemistä.
Lapsi myös puhuu lähes huutamalla koko ajan, puheen volyymi on noussut.
Onko syy päiväkodissa? Tekeekö se lapsesta tuollaisen levottoman ja aloitekyvyttömän?
Kommentit (47)
Jos se lapsi on vaihtunut siellä päiväkodissa...
No miten se kasvu levottomammaksi tapahtui kuin veitsellä leikaten päiväkotiin siirtymisen jälkeen?
Olen jutellut asiasta päiväkodin henkilökunnan kanssa. Heidän mielestään lapset nyt vaan ovat sellaisia. No, meidän ei kyllä ollut aiemmin. Heidän mielestään lapsi on sopeutunut tosi hyvin...
Ryhmä on kovin levoton. Lapsi itse ekalla viikolla valitti, kun siellä on niin kova melu ja ei saa rauhassa leikkiä. No, nyt on mennyt mukaan samaan remuamiseen.
Joku vaihe varmasti elämänmuutoksen takia. Onhan se dramaattinen muutos teidän kuvailemasi kaltaisesta kotiarjesta. Ehkä kannattaa vaan ylläpitää sitä kotiarkea korostetun rauhallisena kun tulee päikystä ja viikonloppuisin.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:27"]
Jos se lapsi on vaihtunut siellä päiväkodissa...
[/quote]
No siltä tuntuu. Ne on vaihtaneet meidän lapsen aivot jonkun toisen lapsen kanssa ristiin.
Kuten joku jo sanoi, voi kyseessä olla kasvuvaihe, johon tuo olennaisesti kuuluu. Tarkasti kotona kontrolloituna, lapsi ei välttämättä pääse toteuttamaan / purkamaan itseään - kun taas päiväkodissa se on mahdollista. Aivan varmasti meno tasoittuu kun aikaa kuluu, en sinuna ottaisi tästä liian suurta stressiä :)
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:30"]
Joku vaihe varmasti elämänmuutoksen takia. Onhan se dramaattinen muutos teidän kuvailemasi kaltaisesta kotiarjesta. Ehkä kannattaa vaan ylläpitää sitä kotiarkea korostetun rauhallisena kun tulee päikystä ja viikonloppuisin.
[/quote]
Ikävää on se, että häntä ei oikein enää kiinnosta se, mitä aiemmin tehtiin yhdessä. Metsäretkellä ei enää välitä tutkia ympäristöä, riehuisi vain. Museossa käymisestä on tullut painajaista, ennen oli kovin utelias, kun selitin asioista hänelle. Olen siis historian opettaja ja osaan kyllä lapsilähtöisesti kertoa historiasta, mutta nyt ei enää mikään kiinnosta kuin se, että saa kiljua ja hullustaa.
Lapsellasi on aika iso muutos elämässään menossa juuri nyt. Aika outoa olisi jos jotenkin se ei näkyisi käytöksessä.Omilla lapsilla muutos oli juuri päinvastainen: reuhoavat, juoksentelevat lapset alkoivat askarella, lukea kirjoja, rakennella palikoilla ja tehdä palapelejä.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:33"]
Kuten joku jo sanoi, voi kyseessä olla kasvuvaihe, johon tuo olennaisesti kuuluu. Tarkasti kotona kontrolloituna, lapsi ei välttämättä pääse toteuttamaan / purkamaan itseään - kun taas päiväkodissa se on mahdollista. Aivan varmasti meno tasoittuu kun aikaa kuluu, en sinuna ottaisi tästä liian suurta stressiä :)
[/quote]
Ei hän ollut kotona mitenkään erityisesti kontrolloitu. Ihan oltiin vähintään kaksi tuntia päivässä ulkona, käytiin leikkipuistossa, sai ulkona juosta kyllikseen. Kävi isän ja serkun kanssa potkimassa palloa yms ja kaksi kertaa viikossa päiväkerhossa. Kyllä me riehuttiinkin, mutta ei sisällä.
Liian suuret päiväkotiryhmät lisäävät lapsissa aggressiivisuutta, kirjoitti Turun Sanomat sunnuntaina. Lehdessä kehityspsykologian asiantuntija Liisa Keltikangas-Järvinen kertoo, että tutkimusten mukaan päiväkotien ryhmäkoot tulisi olla todella pieniä: alle kolmivuotiailla 6-8 lasta. Keltikangas-Järvisen mukaan jo 12 lapsen päiväkotiryhmä muodostaa riskin.
Tämänhetkisen päivähoitolain mukaan lapsen huoltajilla on oikeus päättää, järjestetäänkö lapselle päivähoitoa osa-aikaisesti vai kokopäivähoitona.
”Alle kolmivuotiailla tulisi olla subjektiivinen oikeus kasvaa kotona. Älyllinen rehellisyys edellyttää sen toteamista, että lapsi ei oikeutta päivähoitoon tarvitse, mutta yhteiskunta ja työelämä tarvitsevat”, Keltikangas-Järvinen toteaa Turun Sanomille.
Suomen päivähoitolaissa sanotaan myös, että päivähoidon tavoitteena on tukea päivähoidossa olevien lasten koteja näiden kasvatustehtävässä ja yhdessä kotien kanssa edistää lapsen persoonallisuuden tasapainoista kehitystä.
Keltikangas-Järvinen kritisoikin Suomen päivähoitojärjestelmän kehitystä siitä, ettei päivähoitojärjestelmää 1970-luvulla rakennettaessa ole hyödynnetty riittävästi kehityspsykologista tietoa.
Nykyään olisi tarjolla uudempaa tietoa lapsen aivojen kehityksestä. Erityisesti suuret päiväkotiryhmät eivät tavoitteiden mukaisesti sosiaalista lasta, vaan sen sijaan lisäävät lasten aggressiivista käytöstä, kerrotaan Turun Sanomissa.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:34"]
Lapsellasi on aika iso muutos elämässään menossa juuri nyt. Aika outoa olisi jos jotenkin se ei näkyisi käytöksessä.Omilla lapsilla muutos oli juuri päinvastainen: reuhoavat, juoksentelevat lapset alkoivat askarella, lukea kirjoja, rakennella palikoilla ja tehdä palapelejä.
[/quote]
Olen miettinyt, että ottaisin lapsen pois päiväkodista. Ehkä joku hyvä pph olisi parempi?
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:37"]
Liian suuret päiväkotiryhmät lisäävät lapsissa aggressiivisuutta, kirjoitti Turun Sanomat sunnuntaina. Lehdessä kehityspsykologian asiantuntija Liisa Keltikangas-Järvinen kertoo, että tutkimusten mukaan päiväkotien ryhmäkoot tulisi olla todella pieniä: alle kolmivuotiailla 6-8 lasta. Keltikangas-Järvisen mukaan jo 12 lapsen päiväkotiryhmä muodostaa riskin.
Tämänhetkisen päivähoitolain mukaan lapsen huoltajilla on oikeus päättää, järjestetäänkö lapselle päivähoitoa osa-aikaisesti vai kokopäivähoitona.
”Alle kolmivuotiailla tulisi olla subjektiivinen oikeus kasvaa kotona. Älyllinen rehellisyys edellyttää sen toteamista, että lapsi ei oikeutta päivähoitoon tarvitse, mutta yhteiskunta ja työelämä tarvitsevat”, Keltikangas-Järvinen toteaa Turun Sanomille.
Suomen päivähoitolaissa sanotaan myös, että päivähoidon tavoitteena on tukea päivähoidossa olevien lasten koteja näiden kasvatustehtävässä ja yhdessä kotien kanssa edistää lapsen persoonallisuuden tasapainoista kehitystä.
Keltikangas-Järvinen kritisoikin Suomen päivähoitojärjestelmän kehitystä siitä, ettei päivähoitojärjestelmää 1970-luvulla rakennettaessa ole hyödynnetty riittävästi kehityspsykologista tietoa.
Nykyään olisi tarjolla uudempaa tietoa lapsen aivojen kehityksestä. Erityisesti suuret päiväkotiryhmät eivät tavoitteiden mukaisesti sosiaalista lasta, vaan sen sijaan lisäävät lasten aggressiivista käytöstä, kerrotaan Turun Sanomissa.
[/quote]
Täytyykin lukea tuo artikkeli! Tosin en tiedä, mikä tässä olisi vaihtoehto, koska jos jään nyt lapsen kanssa kotiin vielä, menetän varmaan virkani. Ja uutta mahdoton saada. Lukiossa päivät yleensä klo 8-15, lapsi on hoidossa sen 8-9 tuntia päivässä. Minustakin se on pienelle liian pitkä aika.
Niin, tuo askartelu... Ennen annoin lapselle materiaalit ja hän teki ja keksi itse. Yhdessä askarreltiin toki, mutta lapsi itse keksi, että tästä laatikosta tulisi vaikka talo ja miten se tehdään. Nyt mun pitäisi kokoajan sanoa, mitä hän askartelee ja miten.
Lapset ovat yksilöitä. Meidän kohdalla täysin päinvastainen kokemus. Molemmat lapset "rauhoittui" ja oppi toimimaan ryhmässä. Ainoastaan positiivisia kokemuksia. Ehkä me vaan ollaan huonoja vanhempia... Kiitos ja kumarrus päiväkodin tädeille ja sedille.
Oo tarkkana perhepäivähoitajan suhteen. Niiden hoitajien valvonta on olematonta. Olen seurannut läheltä erästä hoitajaa joka osaa kyllä huolehtia lasten fyysiset tarpeet mutta hän on jotenkin tunnekylmä eikä ymmärrä aina lasten vinkeitä. Toisin sanoen nalkuttaa joka asiasta ärsyttävällä äänellä, semmousestakin mitä pienet eivät ilkeyttään tee. Mua kylmää aina kun mietin jääkö se nalkuttava ja syyttävä ääni pyörimään niiden pienten päähän iäksi..:( päiväkodissa hoitajat valvovat toisiaan.
Ikävää mutta yksinkertaista..tekee. Huomannut monen lapsen kohdalla tuon. Vxaikka muuten tarha olis kuinka hyvä paikka lapselle oppia ja sosiaalistua.
Kuinka pitkän ajanjakson tulos tämä "huonompi käytös" on. siis ap:lle kysymys? Voi olla ihan tavallista ikään liittyvää ja päiväkoti vaan sattui samaan syssyyn.
Päiväkoti passivoi lapset, koska siellä lapselle ei ole tilaa. Hoitajat suunnittelevat viikossa yhteensä yli 30 tuntia sitä, mitä lapset voivat seuraavalla viikolla tehdä. Kaikki on tiukasti kontrolloitu ja muualta määrätty. Askartelussa syntyy 14 tismalleen samanlaista kärpässientä, pilkut jokaisessa samassa paikassa. Ohjaus on tiukkaa ja kahlitsevaa. Ainoa sallittu oma asia on kirkuminen ja remuaminen, kaikkeen muuhun on ohjeet.
No kyllä mä olen sitä mieltä, että lapsesi käytös on muuttunut nimenomaan päiväkodin takia. Onhan siellä melkoinen älämölö ja viidakon lait leikeissä. Mun siskon poika muuttui myös tuollaiseksi mentyään päiväkotiin - alkoi puolustaa väkivaltaisesti lelujaan, tuuppia pienempiään ja toimittaa kaikki asiansa huutamalla. Samoin keskittymiskyky tuntui kadonneen kokonaan. Poika leikki paljon mun lasten kanssa ja hänelle täytyi alkaa pitää aiempaa kovempaa kuria. Sellaisella aika ankaralla rehaavaan käytökseen puuttumisella mä sain pojan käyttäytymään meillä nätisti, mutta kotonaan oli kyllä aika mahdoton, kun mun sisko ei halunnut kieltää tai rangaista poikaa mistään, kun ei ollut joutunut niin tekemään aikaisemminkaan.
Meillä lapsesta tuli levottomampi lun meni päiväkotiin. Oli myös kotihoidossa 3-vuotiaaksi.
Ensin meni "täysin lukkoon" eli vastasi kaikkeen en tiedä/en muista. Kotona oli todella riehakas ja "päätön". Puolen vuoden päästä hoidon aloitukseta reipastui kertomaan juttuja ja juttelemaan enemmän päiväkodissakin. Nykyisin kun haen hoidosta toistan ensimmäisen tunnin "älä huuda, puhutaan rauhassa". Meillä lapsi siirtyy päiväkodin hektisyydestä kodin rauhaan sen tunnin.
Meillä ei tehnyt.
Kannattaa varmaan kysellä päiväkodista, että miksi lapsenkäytös on muuttunut.
Ota kuitenkin huomioonmyös se, että normaalsisa kasvussakin tulee erilaisia vaiheita.