Miksi lapsi saa vauvana enemmän huomiota kuin vähän isompana?
Monilla tutuilla huomannut tämän. Vauvojen kanssa leperrellään ja halutaan väkisin pitää sylissä, mutta sitten kun lapsi on jo esim 3vuotias ja siitä ylöspäin, heitä ei noteerata yhtään samalla tavalla.
Tottahan se on, että vauvana lapsi on suloisempi kuin uhmisiässä. Mutta silti mä ainakin yritän omalta osaltani huomioida niitä isompiakin lapsia.
Ihmetyttää vaan.
Kommentit (8)
Samaa minäkin olen ihmetellyt. Vauvaa halutaan käydä katsomassa ja vauvalle puhutaan mutta jutteluhaluinen taapero tai teini on so last season että pahaa tekee.
Uhmaikä liittyy lapsen tarpeeseen itsenäistyä ja hallita erillisyyttään vanhemmista. Itsenäistyminen on voimakkainta kaikkein lähimmästä ihmissuhteesta, tavallisimmin äidistä. Kun uhmaikäinen kiukkuaa äidilleen, mutta käyttäytyy sopuisasti päiväkodissa ja mummolassa, kyse ei ole äidin huonommasta kasvatustyylistä, vaan suhteen läheisyydestä.
Kun lapsi pontevasti ja ärsyttävän usein ilmaisee EI, se on hyvä merkki siitä, että lapsi on itsenäistymässä vanhemmistaan. Ei-sanan käyttäminen antaa lapselle tunteen itsenäisyydestä ja itsensä hallinnasta, vaikka aina se ei johdakaan hänen toivomaansa lopputulokseen.
Ei se lapsi kaipaa enää äitiään minuutin välein kun se itsenäistyy.
No tietty vauvan kanssa piti olla eri tavalla intensiivisesti. Nyt on 4v poika ja annan hänelle tietty tilaa olla yksinäänkin. Usein haluaa vaikka leikkiä rauhassa ja kuunnella musiikkia. Silti olen aina saatavilla, jos on asiaa tai sylinkaipuu. Ja lapsen iästä huolimatta meillä on järjestetty työt ja opiskelut niin että lapsi on mahd vähän hoidossa ja mahd paljon vanhempansa kanssa. Mies tekee nyt osa-aikaa. Itse jään muutaman kuukauden vapaille koulusta kevääksi että saadaan olla yhdessä. Siitä eteenpäin katsotaan miten asiat järjestyy mutta kyllä meillä ajatus on se että tälle lapselle aikaa on annettu, annetaan ja tullaan isompanakin antamaan.
Ja minä noteeraan ensisijaisesti isommat lapset. Eiväthän ne vauvat niin huomiota vierailta kaipaa. Leikki-ikäisellä taas on paljon asiaa maailmasta aina kerrottavanaan :) Tai sillä koululaisella, jos juttutuulelle saa. Nro 5
Ei lapsen kuulu olla jatkuvan huomion keskipisteenä.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 14:28"]Ei lapsen kuulu olla jatkuvan huomion keskipisteenä.
[/quote]
Sinunko sitten kuuluu?
Se on luonnollinen hoivaamisreaktio ihmisellä, kun näkee pikkuvauvoja. Isommat on lähinnä ärsyttäviä; ne hölöttää ja on aina jossain räässä ja sormet suussa, eikä pysy hetkeäkään paikoillaan. Ei sellaisia tee mieli helliä.
Oon miettinyt samaa. Meillä reilu 1v ja kyllä kaikki sukulaiset vielä lepertelevät hänelle... mutta 10v päästä kun lapsi oikeasti tarvitsee rakkautta ja kehuja ja kuria, niin mitenköhän silloin on asiat. .?