Jouluapua ryhmä facebookissa, muut huomanneet saman?
Kaikilla on isot perheet ja lapsia useita. Yleensä molemmat vanhemmat työttöminä. Jotkut juuri saaneet lapsia eli ovat lisääntyneet vaikka työttömyyttä yms. Miksi pitää tiukkaan taloustilanteeseen tehdä iso perhe?
Kommentit (265)
Välillä tuntuu, että vain moilapsinen perhe on hyvksyttävä keräyskohde. Voi ne muutkin olla köyhiä..
Onko tää se ryhmä jonka perustaja asuu tanskassa?
Minä tarvitsisin jonkun Jouluihmisen apua luomaan jonkinlaista Jouluhenkeä meillekin. Jotenkin en vaan osaa ja saa aikaiseksi.
Itse olen kokenut, että kun on yhden lapsen yh, jonka tulot on just sen euron yli soskun taksan, niin kyllä elämä on ihan sikavaikeata. Siinä kun saat sähkö- ja kotivakuutuslaskun samassa kuussa, niin jo heittää häränpyllyä raha-asiat. Siihen kun käyt vielä lekurissa ja ostat Apteekista tarvitsemasi, niin ei todellakaan tarvitse äidin syödä. Varsinkin kun on lapsen kanssa ruoka-aineissa rajoitteita, kummallakin tietysti eri rajoitteet...
et titenkään saa rahaa soskusta tällöin, koska muutamassa edellisessä kuussa tulot on ollut muutaman euron plussalla.
ja näin on ollut monta vuotta, koska olen sairas. Ja tulen olemaan lopun elämääni. Silti olen saanut hankittua ne lahjat lapselleni itse. Ja ruoan. Mutta koristevalot yms. Olen joutunut jättää kauppaan. Mutta ne ei ole tärkeitä.
^ Kyllähän tuossa sun tapauksesss sossun pitäisi maksaa ne sähkölaskut ja terveydenhoitokulut. Oletko koskaan pyytänyt heitä maksamaan niitä?
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:03"]Mun kaveri yritti ilmoittaa tuonne Jouluapua-ylläpidolle erään äidin joka on auto-onnettomuuden seurauksena vammautunut sairaseläkkeelle ja on aikuisen kehitysvammaisen tyttärensä omaishoitaja. Asuvat kaupungin vuokra-asunnossa, kaikki huonekalut on kirpparilta ja nainen käy rollaattorilla 2km suuntaansa kauppamatkan, ja nainen matkustaa bussilla pari kertaa kuussa auttamassa sukulaismummoa kotitöissä.
Käyvät joka päivä sossun ilmaisella aamupalalla, ja usein leipäjonossa. Naisen mies jätti tämän aikanaan kolarin jälkeen, kolarin jossa nainen siis vammautui. Tällä naisella on käytössä useita lääkkeitä, sairastaa diabetesta, nivelreumaa yms. ja kehitysvammainen tytär käy töissä verstaassa josta ei saa palkkaa, mutta ruoka on kuitenkin maksullista.
Ylläpito vastasi tylysti että kiitos eivät ota enää hakemuksia että jonossa on montakymmentä. Mietin vaan kun katsoin tuota listaa, että suurella osalla näistä avunruinaajista ei ole pienintäkään käsitystä mitä oikea kurjuus on, ja siellä pyytävät jumalauta pleikkapelejä!
Tajuaako nämä itsekkäät monisikiävät perheet että kurjuus ei ole suhteellista, se on asenne. Tuo nainen joka olisi ilmoitettu on auttanut aina toisia, ja todellakin iloitsisi avusta. Mutta ei voi mitään, eivät ota enää uusia perheitä koska selkeästi siellä jonossa on ainakin sata yhtä kurjaa. Ja jos sitä kartan listausta katsoo ja klikkaa yhteystietoja, niin en löytänyt yhtään joka olisi yhtä paljon avun tarpeessa kuin tämä ystäväni ilmoittama nainen.
[/quote]
Jestas, tuli niin mieli auttaa tätä naista vähistä rahoistamme! Kyllä on todella väärin, että nämä moni henkiset suurperheet, vain lisääntyvät ja sitten ihmetellään kun ei ole varaa elää. Sitten vielä saavat jouluapua ihmisiltä, vaikka se kuuluisi kyllä tälle naiselle!
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 08:23"]
9-henkinen perhe toivoo jouluapua, jossa pienimmät ovat kaksosvauvat.
Mies opiskelee tällä hetkellä. Perhe elää toimeentulotuella.
Vanhemmat eivät saa tehtyä joulua lapsille, koska tulot eivät riitä kattamaan joulua lapsille ruuan ja lahjojen kanssa.
Perheessä on kova tarve on ruoalle, villasukille, pesuaineelle, vaipoista kokoa 5 ja kaksostenrattaista.
Lapsilta puuttuu vielä talvihaalarit ja kengät sekä kumisaappaat koko 21-22.
poika 10v. 140cm, kenkä 36,
poika 6v. 122cm, kenkä 33,
tyttö 3v. 98-104cm, kenkä 25-26,
poika 2v. 92-98cm, kenkä 25-26,
poika 1v. 80-86cm, kenkä 21-22).
Kaksosvauvat
Jouluapu pyytää: Jos jollakulla on lahjoittaa aikuisten vaatteita, ottaisi vanhemmat mielellään vastaan. Isä koko L ja kenkä 45 sekä äiti koko L ja kenkä 39.
Lahjat voi toimittaa myös henkilökohtaisesti tai postilla.
[/quote]
Miten on mahdollista että koko konkkaronkalta puuttuu sekä talvivaatteet että kengät? Kai nyt edes jotain voi periyttää sisarukselta toiselle?
Jouluapua-ryhmä on mielestäni hyvä ja jalomielinen ajatus. Lähinnä mietin, onko kaikilla ihan puhtaat jauhot pussissa..
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:46"]jotkut hankkivat tahallaan karenssin, koska toimentulotuki on suurempi ja sossu antaa enemmän jos on lapsia. Vertaa siis Kelaan.
[/quote]
Häh kuinka niin jos työttömyyspäiväraha on pieni voi loput hakea sossusta, eihän tossa ole mitään järkeä. En mä ainakaan ymmärrä, että jos joka tapauksessa jää tulorajan alle. Ei sitä pitkän päälle sitä karenssia katsota työkkärissä eikä sossussa hyvällä. Saman määrän rahaa he kumminkin saisivat. T:toinen työtön toimeentulotuen asiakas
Täällä on yksi yksinäinen ja köyhä nuori aikuinen, joka haluaa vain kiittää lämpimistä ajatuksista. Vaikka en tarvitsekaan mitään, niin tuli hieman orpo olo kun huomasin että köyhille yksinoleville ei ole mitään joulumieli tempauksia. Ja monet muutkin tuntuvat jäävän sivuun.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 18:56"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:03"]Mun kaveri yritti ilmoittaa tuonne Jouluapua-ylläpidolle erään äidin joka on auto-onnettomuuden seurauksena vammautunut sairaseläkkeelle ja on aikuisen kehitysvammaisen tyttärensä omaishoitaja. Asuvat kaupungin vuokra-asunnossa, kaikki huonekalut on kirpparilta ja nainen käy rollaattorilla 2km suuntaansa kauppamatkan, ja nainen matkustaa bussilla pari kertaa kuussa auttamassa sukulaismummoa kotitöissä. Käyvät joka päivä sossun ilmaisella aamupalalla, ja usein leipäjonossa. Naisen mies jätti tämän aikanaan kolarin jälkeen, kolarin jossa nainen siis vammautui. Tällä naisella on käytössä useita lääkkeitä, sairastaa diabetesta, nivelreumaa yms. ja kehitysvammainen tytär käy töissä verstaassa josta ei saa palkkaa, mutta ruoka on kuitenkin maksullista. Ylläpito vastasi tylysti että kiitos eivät ota enää hakemuksia että jonossa on montakymmentä. Mietin vaan kun katsoin tuota listaa, että suurella osalla näistä avunruinaajista ei ole pienintäkään käsitystä mitä oikea kurjuus on, ja siellä pyytävät jumalauta pleikkapelejä! Tajuaako nämä itsekkäät monisikiävät perheet että kurjuus ei ole suhteellista, se on asenne. Tuo nainen joka olisi ilmoitettu on auttanut aina toisia, ja todellakin iloitsisi avusta. Mutta ei voi mitään, eivät ota enää uusia perheitä koska selkeästi siellä jonossa on ainakin sata yhtä kurjaa. Ja jos sitä kartan listausta katsoo ja klikkaa yhteystietoja, niin en löytänyt yhtään joka olisi yhtä paljon avun tarpeessa kuin tämä ystäväni ilmoittama nainen. [/quote] Jestas, tuli niin mieli auttaa tätä naista vähistä rahoistamme! Kyllä on todella väärin, että nämä moni henkiset suurperheet, vain lisääntyvät ja sitten ihmetellään kun ei ole varaa elää. Sitten vielä saavat jouluapua ihmisiltä, vaikka se kuuluisi kyllä tälle naiselle!
[/quote]
Olet ihana ihminen kun olet huomioinut tämän naisen tyttärineen <3 Auttaisiko jos olisit yhteydessä diakoniin seurakunnassa ja kertoisit heille tilanteen. Luulen että sieltä tulisi apuja, voihan olla etteivät ole hakeneet. Yleensä ne jotka oikeasti tarvitsevat apua eivät sitä hae.
Ärsyttää suurperheiden suosiminen. Entäs opiskelijat? Opiskelijoilla on vielä kurjemmat oltavat kuin työttömillä. Itse olen 19 vuotias yksin elävä, jolla jää käteen kuukaudessa ainoastaan ALLE 380e ja sekin on pelkkää lainaa. Onneksi saan sentään asumistukea.
Työttömänä sain 480e/kk ja ei ollut isompia rahahuolia. Se satanen on paljon.
Nyt näyttää pahasti siltä, että joudun syömään hapankorppuja jouluna, koska rahat eivät yksinkertaisesti riitä, vaikka olen täysin päihteetön. Pitäisi hankkia opiskelutarvikkeita (jotka täytyy olla uusia, koska parturikampaajaksi opiskelen) ja ne helposti syövät rahaa. Minulla ei ole edes työkenkiä taikka oppikirjoja, koska ei yksinkertaisesti ole varaa.
Äidiltäni sain viimeksi kesällä rahaa parikymppiä ja isäni ei ole suostunut tukea minua enään kahteen vuoteen ateismini takia.
Pitäiskö minunkin tehtailla kasa lapsia ja itkeä masennuksesta, että joku auttaisi minuakin?
Tärkein apu tosin olisi kuunteleva ja tukeva aikuinen, jota mulla ei koskaan ole ollut.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2014 klo 21:47"]Ärsyttää suurperheiden suosiminen. Entäs opiskelijat? Opiskelijoilla on vielä kurjemmat oltavat kuin työttömillä. Itse olen 19 vuotias yksin elävä, jolla jää käteen kuukaudessa ainoastaan ALLE 380e ja sekin on pelkkää lainaa. Onneksi saan sentään asumistukea.
Työttömänä sain 480e/kk ja ei ollut isompia rahahuolia. Se satanen on paljon.
Nyt näyttää pahasti siltä, että joudun syömään hapankorppuja jouluna, koska rahat eivät yksinkertaisesti riitä, vaikka olen täysin päihteetön. Pitäisi hankkia opiskelutarvikkeita (jotka täytyy olla uusia, koska parturikampaajaksi opiskelen) ja ne helposti syövät rahaa. Minulla ei ole edes työkenkiä taikka oppikirjoja, koska ei yksinkertaisesti ole varaa.
Äidiltäni sain viimeksi kesällä rahaa parikymppiä ja isäni ei ole suostunut tukea minua enään kahteen vuoteen ateismini takia.
Pitäiskö minunkin tehtailla kasa lapsia ja itkeä masennuksesta, että joku auttaisi minuakin?
Tärkein apu tosin olisi kuunteleva ja tukeva aikuinen, jota mulla ei koskaan ole ollut.
[/quote]
Kysele oppikirjoja pa-ka fb:kirppikseltä!
Ja työkenkiä et tarvitse. Olen itsekkin aina ilman pärjännyt. Suosittelen että kun pääset työelämään ja alat tienata, niin sijoitat hyviin saksiin. Ne maksaa itsensä takaisin.
Terveisin pa-ka kymmenettä vuotta
No niitä todellisia köyhiä ja kurjia on ne ihmiset, jotka saa minimi työmarkkinatuen tai ei mitään, mutta jotka sen lisäksi on vielä yksinäisiä ja tuvaverkottomia. Ei niillä ole facebooktiliä, kun ei ole kavereitakaan. Milläs sit kerjäät mistään apua.
Tiedän ihmisiä omastakin nuoruudestani jotka todella OIKEASTI hyväksikäyttivät jo teininä muita ihmisiä. Eli heikoimmat kustansivat kaikki juomat, röökit ja rahaakin saivat. Sitten itse ei annettu mitään takaisin.
Nämä samat ihmiset ovat tippuneet pois työelämästä ja usein heillä vaihtuvat miehet jotka hetken elättävät. Sitten eron tullen aletaan vinkumaan jopa fbookissa josko jollain olisi antaa uusi tv. Kerran eräs tuttuni tarjosikin, eipä tämä kelvannut, oli väärän värinen. Samaiset ihmiset valittavat ja TODELLA OSAAVAT VAATIA.
Kaikki pitäisi TODELLA saada ilmaiseksi, jopa minun kampaaja työstäni lähtien. Suuttui kun en tehnytkään ilmaiseksi. Samainen ihminen on myös kertonut nyt osallistuvansa tähän helkkarin jouluapuun, josko sillä saisi taas muksuille sitä sun tätä. Itse maataan kotona ja meikataan päivät pitkät.
Eli näitä riittää. Itse en tähän lystyyn osallistu. En enää nykypäivänä usko että näin monet ihmiset oikeasti tarvitsevat apua. Tämä on lähteny käsistä ja monet käyttävät häikäilemättä hyväksi.
Itse opiskelevana, kahden alle 3-vuotiaan äitinä osallituin Jouluapuun. Apuhakemuksia lukiessani tuli aika heti selväksi, millaisia perheitä haluan auttaa. Yh-äitejä, joiden listalla ei oltu lueteltu tarkkaan, minkä merkkisiä vaatteita, leluja tai pelejä lapset haluavat, vaan niitä, joiden hakemuksista näki todellisen tarpeen. Vaatteita, talvikenkiä, ruokaa. Valitettavasti en kykene uusia antamaan, mutta ajattelen, että jos avulle todella on tarvetta, ei avunsaaja paljon ronkeloi.
Ja mitä suurperheisiin tulee, on perheitä, joilla on elämä ollut mallillaan ja ovat kyenneet elättämään ja pitämään jälkikasvustaan huolta "kunniallisesti", eli ihan itse tienaamillaan rahoilla. Vakava sairastuminen, yllättävä työttömyys tai muu vastaava, itsestä riippumaton syy on voinut ajaa perheen ahtaalle. Vaikka perhe asuisikin omistustalossa, voi se- heidän koti- olla viimeisin asia, mistä he eivät halua luopua ja yrittävät sinnitellä lainanmaksun ja asumiskustannusten kanssa. Ihan yhtä hyvin avunpyytäjissä on pieniä perheitä, joidenka vanhemmat pelaavat tai juovat rahansa ja siksi ovat siellä, vaikka pärjäisivät taloudellisesti jopa ihan hyvin, mikäli em. ongelmia ei olisi. On niin helppo tuomita ihmisiä ennakkoluulojen perusteella ja kokonaiskuvaa tietämättä.
Kaikkein surullisinta on, että eniten tilanteesta kärsivät aina lapset. Kukaan ei voi vanhempiaan valita. Eikö tämänkin keskustelun lukijat voisi tehdä hirmuisen paljon hyvää, jos jokainen auttaisi yhtä perhettä, kuka sitä tarvitsee. Todennäköisesti joku toinen tarvitsee ruokaa ja vaatteita enemmän kuin sinä. Hyvää ja rauhallista joulua kaikille.
Ja sitten nämä, jotka vaatimalla vaatii lahjoja, tyyliin, "saimme ne hygieniatuotteet, mutta emme toivomiamme pleikkaripelejä. Lähettäkää vielä nekin"