Jos joutuisit muuttamaan työn perässä Kemijärvelle,
miten viihtyisit siellä? Kuvitellaan, että taloudellisista syistä sinun olisi pakko muuttaa, koska ainoa vapaa työpaikka olisi siellä.
Kommentit (58)
Kai se olisi pakko jotenkin kestää, mutta kyllä sieltä ensimmäisen tilaisuuden tullen nostaisin kytkintä. On jotenkin harvinaisen surullista seutua.
Perinteinen huvi on yhä naapurikyräily. Naapurin liikkeitä tarkkailemalla saa selville nopeasti tämän elämäntavoista. Kissaansa aamuisin ulkoiluttava Soila on saanut vuosien varrella paljon arvokasta tietoa, jota hän jakaa naapureilleen.
”Saimme polkupyörävarkaan nopeasti kiinni”, kertoo samassa pihapiirissä asuva Elina.
”He eivät käy töissä”, kertoo Soila naapureistaan. ”Heillä on kuitenkin suurehko auto ja he ostivat uuden asunnon”, hän sanoo.
Ei minun tarvitsisi muuttaa, mutta sen verran pitkä työmatka olisi, että varmaan hankkisin asunnon, ettei ihan päivittäin tarvitsisi ajaa.
Kunpa saisinkin työtä niin läheltä kuin Kemijärveltä! Viimeksi työmatkaa oli noin 500 km.
24: tuulipuku kannattaa ostaa sitten siltä paikkakunnalta, jolla asuu tai tulosuunnasta riippuen Rovaniemeltä tai Kuusamosta.
Joudun asumaan Porissa,että melkein sama. En usko,että viihtyisin kun en täälläkään viihdy.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 22:11"]
Sun maantiedon ja biologian opeissa on puutteita :) Lämpösumma on huomattavasti pienempi pohjoisessa ja kasvukausi huomattavasti lyhyempi. Yöt eivät ole juuri sen valoisempia, eikä valon vuorokausimäärällä ole niin paljoa merkitystä kasveille, kuin lämmöllä, useille kasveille valoisasta yöstä on jopa haittaa. Kasveilla on kasvuvyöhykkeet joilla ne kasvavat, ihan puutarhakaupan hyllynreunastakin voit näitä merkkejä löytää.
Luonnonkasveistakin tämän huomaa pohjoisessa, samat kasvit mitkä etelämmässä tai keskisessä suomessa kasvavat rehevästi, ovat pienikasvuisempia mitä pohjoisemmaksi mennään ja lajimäärä vähenee myös.
[/quote]
Jos olisit joskus käynyt pohjoisessa kesällä, olisit huomanut teoreettisen tietämyksesi ja empiirisen havaintosi välillä pieniä ristiriitoja.
Kun vietin juhannusta etelässä, se ei tuntunut ollenkaan kesältä kun piti yölläkin olla valot. Kemijärvellä paisa aurinko yölläkin, eli melkoinen ero on valoisuudessa. Talvella ei kuitenkaan ole koskaan täysin pimeää, vaan lyhimpinä ja pilvisimpinä päivinä korkeintaan hämärää, jopa Utsjoella paljon pohjoisempana.
Totta kyllä, että sekä lämpösumma että kasvukausi ovat vähäisempiä kuin etelässä, mutta siihen ovat pohjoisen kasvit sopeutuneet. Jostakin syystä pohjoisia lajikkeita ei ole omenapuista vielä jalostettu, mutta puutarhaan saa kyllä kukkaloistoa yksivuotisillakin.
Mieluummin olisin vaikka työttömänä Kemijärvellä kuin viikkoa pitempään Helsingissä.
Jaa no eipä tehe tiukkaa, halvat asumiskustannukset ja paljon ihanaa luontoa. Täällon iha hyvä asua. :) enkä ole iha heti muuttamassa poieskaa, työn takia tänne jäinkin.
Ei olisi ongelmaa. Olen ihminen, joka pystyy sopeutumaan vallitseviin olosuhteisiin. Olen muutenkin muuttanut monta kertaa elämäni aikana, joten tiedän, että koti on siellä, minne on pakko mennä.
Moni on jotenkin niin nurkkakuntaistunut, että menee ihan paniikkiin ajatuksesta, että joutuisi muuttamaan muualle, missä on ikänsä elänyt. Elämä on helpompaa, kun ei rakastu nurkkiin ja seiniin, vaan elää siellä, minne elämä heittelee. Kovin kuulostaa pahalta, jos töiden perässä muuttaminen saa ihmisten mielenterveyden järkkymään ja mitä täällä muuta ihmiset mieltä oli.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 08:51"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 22:11"]
Sun maantiedon ja biologian opeissa on puutteita :) Lämpösumma on huomattavasti pienempi pohjoisessa ja kasvukausi huomattavasti lyhyempi. Yöt eivät ole juuri sen valoisempia, eikä valon vuorokausimäärällä ole niin paljoa merkitystä kasveille, kuin lämmöllä, useille kasveille valoisasta yöstä on jopa haittaa. Kasveilla on kasvuvyöhykkeet joilla ne kasvavat, ihan puutarhakaupan hyllynreunastakin voit näitä merkkejä löytää.
Luonnonkasveistakin tämän huomaa pohjoisessa, samat kasvit mitkä etelämmässä tai keskisessä suomessa kasvavat rehevästi, ovat pienikasvuisempia mitä pohjoisemmaksi mennään ja lajimäärä vähenee myös.
[/quote]
Jos olisit joskus käynyt pohjoisessa kesällä, olisit huomanut teoreettisen tietämyksesi ja empiirisen havaintosi välillä pieniä ristiriitoja.
Kun vietin juhannusta etelässä, se ei tuntunut ollenkaan kesältä kun piti yölläkin olla valot. Kemijärvellä paisa aurinko yölläkin, eli melkoinen ero on valoisuudessa. Talvella ei kuitenkaan ole koskaan täysin pimeää, vaan lyhimpinä ja pilvisimpinä päivinä korkeintaan hämärää, jopa Utsjoella paljon pohjoisempana.
Totta kyllä, että sekä lämpösumma että kasvukausi ovat vähäisempiä kuin etelässä, mutta siihen ovat pohjoisen kasvit sopeutuneet. Jostakin syystä pohjoisia lajikkeita ei ole omenapuista vielä jalostettu, mutta puutarhaan saa kyllä kukkaloistoa yksivuotisillakin.
Mieluummin olisin vaikka työttömänä Kemijärvellä kuin viikkoa pitempään Helsingissä.
[/quote]
Olen käynyt usein kesällä lapissa, sukulaisten vuoksi. Myös Kemijärvellä olen käynyt usein ohikulkumatkalla. Mitään ristiriitaa teoreettisen tietämykseni ja empiirisen kokemukseni välillä en ole huomannut, eikä kirjoituksesikaan valaissut asiaa, lähinnä vain täydensi sitä mitä sanoin.
Pohjoisen kasvit sopeutuvat pohjoiseen elämään pienemmällä kasvulla ja vähäisemmällä lajimäärällä, kun useimmat kasvit eivät sinne sopeudu lainkaan. Jos olisit pitänyt silmäsi auki pohjoisessa käydessäsi, olisit tämän huomannut :) Avuksesi voit löytää kasvitieteen oppikirjoista ihan vaikka lajilistoja mitkä kasvavat milläkin korkeudella. Lisäksi voit mitata vaikka mittanauhalla kemijärven korkeudella kasvavat männyt ja Keski-Suomen männyt, jos kaipaat lisää empiriaa.
Henkilökohtaisesti pidän Keski-Suomen ja itäisen Suomen rehevästä metsä-ja järvimaisemasta. Kaikilla pienemmillä paikkakunniilla on ongelmana toisiaan kyräilevät ihmiset ja alkoholismi.
Voisin muuttaa, mielelläni. Olen kotoisin eteläpohjanmaalta mutta haaveilen aina pohjoisesta. Nyt asun pakon edessä Helsingissä, hyi :( Ainoa ikävä asia Kemijärvelle muutossa olisi se, että sukulaiset jäisi todella kauas, eikä se olisi lapselle mukava juttu.
Kemijärvi on tuttu paikka, kun asuin aiemmin pari vuotta Rovaniemellä ja käytiin aika usein ex-anopin luona Kemijärvellä. Ihana pikkukaupunki, jossa on rauhallista ja luonto lähellä. <3 Voisin aivan hyvin asua siellä kun en hirmu isoissa kaupuneissa edes viihdy, ainoa haittapuoli olis se että suku ja kaverit olis 550 km etelämpänä.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 08:57"]
Ei olisi ongelmaa. Olen ihminen, joka pystyy sopeutumaan vallitseviin olosuhteisiin. Olen muutenkin muuttanut monta kertaa elämäni aikana, joten tiedän, että koti on siellä, minne on pakko mennä.
Moni on jotenkin niin nurkkakuntaistunut, että menee ihan paniikkiin ajatuksesta, että joutuisi muuttamaan muualle, missä on ikänsä elänyt. Elämä on helpompaa, kun ei rakastu nurkkiin ja seiniin, vaan elää siellä, minne elämä heittelee. Kovin kuulostaa pahalta, jos töiden perässä muuttaminen saa ihmisten mielenterveyden järkkymään ja mitä täällä muuta ihmiset mieltä oli.
[/quote]
Olen osittain samaa mieltä, itsekin olen muuttanut elämäni aikana kymmeniä kertoja. Kaikki ihmiset eivät kuitenkaan siihen pysty, etenkin kun Suomessa edelleen ajatellaan yleisesti niin, että valtion pitää järjestää kaikki sinne missä suomalainen on, suomalaisen ei tarvitse tehdä itse mitään. Moni on niin turvallisuushakuinen, että muuttamista kotiseudulta pidetään täysin mahdottomana asiana. Muuttamisen kynnys on korkea myös identiteettisyistä, kun ihmisellä ei ole juuri muuta minkä varaan identiteettinsä rakentaa, kotipaikkakunnasta tulee identiteetin tärkein osa. Esimerkiksi Helsingissä olen tavannut paljonkin sellaisia (yleensä) kouluttamattomia, joilla ei kertakaikkiaan ole muuta, niin joutuvat sitten roikkumaan siinä "stadilaisuudessaan", aivan täysin sama ilmiö on nähtävissä myös lappilaisten keskuudessa, mutta tietysti on silloin juututtu siihen kuviteltuun pohjoisen identiteettiin, jonka sisällön voi kuvailla niinkin lyhyesti kuin eteläläisen vastakohta, siinä kaikki. Myös muualta Suomesta voi löytää vastaavaa, mutta nuo kaksi taitavat olla ne vahvimmat.
Jos nyt tulisi joku valtava kriisi. Sota tai sodan kaltainen talouskriisi, niin mehän tietysti selvittäisiin siitä parhaiten kun meillä on muutenkin toinen jalka matkalaukussa. Mutta ei noille ihmisille pysty sitä asennetta istuttamaan vaikka kuinka yrittäisi.
Niin joo ja Kemijärvelle toki muuttaisin jos mukavia töitä sieltä saisin. Kuoripuku on jo matkalaukkuun pakattuna ;)
^Lisään vielä, että nro 33 kirjoittama teksti toi mullekin todella vahvasti muistoja mieleen. Tuota murretta en oo kuullut muutamaan vuoteen, ja tuli niin kotoisa olo että aloin aivan kaivata Kemijärveä ja niitä ihmisiä jotka siihen paikkaan liittyy.
Ai joku kerkesikin väliin, 57 ja 55 oli siis molemmat mun kirjoittamia. :-)
Viihtyisin hyvin. Edulliset asumiskustannukset, luonto lähellä. Junalla pääsee kätevästi vaikka Helsinkiin asti jos tarve vaatii. Sukulaisetkin ois 700 kilometriä lähempänä mitä nyt, lapsetkin tykkäisi kun pääsis mummolaan muulloinkin kuin jouluna ja juhannuksena.
En tykkäisi ollenkaan. Kaipaisin kovasti takaisin etelämpään, ja lapset kaipaisivat kavereitaan ja harrastuksiaan. Muuttaisin heti takaisin kun vain pystyisin.
Mikä siinä. Kotoa pitäen en voisi siellä käydä töissä, mutta viikonloput voisin olla kotona. Maanantaiaamuna ajelisin töihin ja perjantai-iltana takaisin kotiin. Eiköhän sieltä viikoiksi löydy vuokra-asunto.
Ehkä mun mielenterveys hajoaisi. En mä kestäisi mitenkään.
Olen oikeasti 100 km päästä siitä kotoisin joten olis melko tuttua maisemaa. Lähellä hiihtokeskuksia ja juna vielä kulkee.
Siellä on todella hyvä uimahalli, ei pahempia ruuhkia.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 00:24"]
Ei tuntus missään, sieltähän sitä ollaan pois muutenki. Mukava siellä on olla ja elellä. Rauhallista ainaski on, jos se passaa luontoon.
Ohan siellä kaikenlaista; iso liikuntahalli, mukava kuntosali/ uimahalli ( ja halapa! vuosikortti n. 100e!), vuokrat matalat; iso kerrostalokaksio keskustasta 450€ oli meillä tuossa parisen vuotta sitten. Iso kirjasto (ei mikkään kyläkirjasto) ja paremmin sieltä uuet kirjat saa ku vaikka Oulusta, ku siellä niitä ottajia on ihan eri tavalla. Makiat luontopolut ja lenkkimaisemat, ihmiset ihania, juna kulukee ja lennotki lentää Rovaniemeltä, jonne ei ole ku poronkusema. Ei tarvi kulukia hienoissa vermeissä, kauppaan riittää ku nakkaa jotaki naulakosta päällensä, oli se sitten omaa taikka miehen pusakka.
Siellä on kaikkea tämmöselle luonnonelätille, joka tykkää käyä soutelemassa tai vaikka luontopolulla ennemmin ku yökerhoissa örveltämässä. Ihmiset voi olla alkuun juron olosia, mutta sitten ku lämpenevät ni lämpenevät kunnolla. Eivät sano mitä eivät tarkota, niin ku Helsingissä jossa ollaan niin välillä tekokohteliaita että ihan hirvittää. Sanovat mitä tarkottavat niin ettei varmana jää epäselväksi, niin pahassa ku toki hyvässäki. Luotettavia, rehtejä talonpoikaishenkisiä auttavia ihmisiä, joilla on sydän paikallaan.
Se on ihan että mistä sitä itte kukin ilonsa ammentaapi. Voipi olla semmonen joka laukkoo baareissa myötään, shoppailee, bloggailee ja deittailee, elo keskittyy siihen että mikä se on taas sitä muotia, onko ne parhaimmat ne Arabian kipot vaiko pitäiskö hommata vaikka Korsin laukku. Joka paikkaan mennään bussila taikka sitten pyörällä niitten bussien pakokaasuja jahtaamassa. Ohan niitä näitäki, kultturelleja ja hienoja ihmisiä, kauniita ja rohkeita ja tykkäävät ruuhkasta ja ihmisvilinästä. Kiire on jees ja palvelut pittää olla justiin tuosa nokan eessä.
Tai sitten voipi olla semmonen, joka oleileepi ennemmin luonnossa, katteleepi rauhassa nuotion hehkua ja puhuu ku puhututtaa. Ei turhia hötkyile ko ei ole kiire mihinkään. Tykkää käyä mettällä tai marjassa tai muuten vain kattelemassa lehtiä ja virtaavaa vettä. Nauttii muitten seurasta ja ku ei nauti ni saa olla hiljaaki. Välittää jokaisesta ihmisestä, eihä niitä täällä kuite ees ole ku muutama. Ossaa naureskella ittellensä ja vähän muilleki välillä, nii että maha hytkyy. Saapi piettää lemmikkejäki vähän vapaammin, eikä varmana jumitu ruuhkaan. Ei niin perusta siitä onko päällä Vuittonia vai Seppälää, koha lämmintä on.
Että tuohon kysymykseen vastaisin; millanen nä olet ? Mistä nä tykkäät? Onko niitä asioita Kemijärvellä?
[/quote]
Kiitos ihanasta lukutuokiosta, palautui muistoja mieleeni.
T: Entinen kemijärveläinen