Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HSO-sihteeri akateeminen??Mistä lähtien?

Vierailija
02.10.2014 |

Työpaikalla täti loihe toteamaan, että "onneksi minulla on alempi akateeminen tutkinto". Tätykkä on koulutukseltaan hso-sihteeri.

En järkytykseltäni saanut siinä palaverissa sanottua tähän älyttömään väitteeseen  yhtään mitään. Täti laitteli kalenteria käsilaukkuunsa ja jatkoi hommiinsa. 

Tämä on varmaan ikuisuusaihe, mutta pitäisi saada tosissaan tietää että MITÄ siellä ammattikorkeakouluisssa niille oppilaille oikein jauhetaan päähän? Siis mitä täsmälleen niille syötetään, että ne lähtee työelämään höpisemään tiedeyliopistosta valmistuineille, että minäpä tässä olenkin alemman akateemisen tutkinnon suorittanut? 

Kun se vanha hso-opisto ei ole muuttunut minkään opintouudistuksen yhteydessä mitenkään akateemiseksi! Ei mitenkään.

Vituttaa kuunnella aina uudestaan ja uudestaan näitä höpönpuhujia. 

Haluaisin että joku lehti menisin Opetusministeriöön ja etsisi sieltä ne virkamiehet ja niiden lautakuntien kokousten pöytäkirjat , jossa tämä valtaisa uudistus ammattikorkeakouluihin oikein saatiin keksittyä? 

Oliko näillä siis tosissaan ideana kasvattaa jostain kauppaopistoista tosissaan kauppakorkeakouluja, melkein ainakin, eiku ei ihan, mutta melkein? Mikä siinä oli ideana?

Sitten sitä virttä kuinka "euroopassa ja muualla ulkomailla on niin paljon helpompaa"- ei tarvi alkaa veisata. Se ei ole pätevä nyt tässä.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vittu mitä urpoja palstalla taas. Mamma on 2 vkon kurssilla ja sekin on jatko-opiskelua.
Amikset näemmä riehuu palstalla, korkeastikoulutetu ei edes tähän osallistu.
T. Merkonomi

Vierailija
22/56 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 17:50"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 17:45"]

Ja esim. Bba on alempi kk-tutkinto.

[/quote]

Ja BBA on akateeminen tutkinto, ellei aloittaja jostain syystä näe tarpeelliseksi korostaa, että se on vain akateemiseen tutkintoon rinnastettava tutkinto.

[/quote]

Se on akateeminen tutkinto vain jos se on myönnetty yliopistossa. Jos ammattikorkeassa on käyty joku koulutus jonka nimi on englanniksi BBA, se ei ole akateeminen tutkinto. Akateemisia tutkintoja tulee edelleen vain yliopistosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 17:58"]

[/quote]

Ja BBA on akateeminen tutkinto, ellei aloittaja jostain syystä näe tarpeelliseksi korostaa, että se on vain akateemiseen tutkintoon rinnastettava tutkinto.

[/quote]

Se on akateeminen tutkinto vain jos se on myönnetty yliopistossa. Jos ammattikorkeassa on käyty joku koulutus jonka nimi on englanniksi BBA, se ei ole akateeminen tutkinto. Akateemisia tutkintoja tulee edelleen vain yliopistosta.

[/quote]

Hehe! Sussa taitaa olla monta pientä kääpiötä samassa persoonassa: Jörö, lystikäs ... aivokääpiö. :D Nyt mä en jaksa enää sun kanssa muruseni. Mene ilahduttamaan sukulaisiasi tiedoillasi välillä.

Vierailija
24/56 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostavaa tässä on oikeasti vain se, minkälainen keskustelukulku johti tähän tilanteeseen? 

Itse olen akateeminen ja duunissa on sekä akateemisia että AMK taustalla olevia, monet täysin samoissa hommissa (finanssialan IT). Mutta eipä ole yksikään palaveri, tai edes käytäväkeskustelu, sivunnut ihmisten tutkintonimekkeitä. 

Saa vähän sen kuvan, että olet vielä itse valmistumaton sieltä yliopistolta ja harjoittelijana teidän firmassa. Ikävä pudottaa puusta, mutta ketään ei oikeasti kiinnosta työelämässä tutkintotausta - ainoastaan se, miten tehokkaasti ja hyvin hoidat työsi.

Vierailija
25/56 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 18:03"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Hehe! Sussa taitaa olla monta pientä kääpiötä samassa persoonassa: Jörö, lystikäs ... aivokääpiö. :D Nyt mä en jaksa enää sun kanssa muruseni. Mene ilahduttamaan sukulaisiasi tiedoillasi välillä.

[/quote]

Piti vielä edelliseen lisätä, että tästä koulusta ei sitten aloittajan mielestä valmistu akateemisia. :D Eihän se ole edes yliopisto nimeltään. http://www.lse.ac.uk/management/home.aspx

Vierailija
26/56 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihan tarkkoja ollaan niin on kyseealaista voiko Kauppakorkeakouluakaan pitää tiedeyliopistona. Kauppakoulun "teoriat" ovat pelkkää politiikkaa eivät mitään tiedättä.

Vierailija
27/56 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En tiedä mikä on ongelmasi, mutta hei, vain otettu lääkitys auttaa! Huvittavaa, että poistuu keskustelusta kun on väärässä eikä keksi enää mitään sanottavaa muuta kuin haukkua toisia. Mutta ei se sinun haukkuminenkaan muuta sitä tosiasiaa, että akateemiset tutkinnot tulee edelleen vain yliopistosta. 

Vierailija
28/56 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 18:06"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Piti vielä edelliseen lisätä, että tästä koulusta ei sitten aloittajan mielestä valmistu akateemisia. :D Eihän se ole edes yliopisto nimeltään. http://www.lse.ac.uk/management/home.aspx

[/quote]

Oletko oikeasti noin yksinkertainen vai esitätkö vaan?

Vierailija
29/56 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 15 v töussä ulkomailla. Bba on diplomi englanniksi, joka katsotaan korkeakoulututkinnoksi.
Kukaan ei ole koskaan puhunut erikseen akateemisuudesta.
Sitä keskustelua käydään vaan tällä palstalla, mikä on täynnä eri alojen akateemisis asiantuntijoita.
Not.

Vierailija
30/56 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mä olen valmistunut BBA:ksi LSE:stä rapiat viisi vuotta sitten ja kyllä olen niin yksinkertainen, etten jaksa jonkun bimbon kanssa väitellä epäolennaisista asioista koko iltaa, että saan sen MBA:nkin joskus ulos ja perheelle toivottavasti yhden makuuhuoneen lisää asuintilaa päivätyötä tekemällä. Pappa ei maksa näes lukukausimaksua.

Vierailija
31/56 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen monia yliopistoista valmistuneita bba:ita

Vierailija
32/56 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 18:18"]

Niin, mä olen valmistunut BBA:ksi LSE:stä rapiat viisi vuotta sitten ja kyllä olen niin yksinkertainen, etten jaksa jonkun bimbon kanssa väitellä epäolennaisista asioista koko iltaa, että saan sen MBA:nkin joskus ulos ja perheelle toivottavasti yhden makuuhuoneen lisää asuintilaa päivätyötä tekemällä. Pappa ei maksa näes lukukausimaksua.

Jaa, sinä olit taas se provo joka jaksaa jauhaa tätä samaa kuinka on muka valmistunut LSE:stä. Huvittavaa, esittää niin korkeasti koulutettua mutta ei siltikään ole yhtään kartalla. 

Rautalangasta: yliopistosta voi valmistua BBA-tutkintonimekkeellä jolloin koulutus on akateeminen. Myös ammattikorkeakoulusta voi valmistua tuolla samaisella nimikkeellä mutta silloin koulutus ei ole akateeminen. (Tradenomikoulutus on englanniksi BBA). Koska ammattikorkeasta ei valmistu akateemisia, ei myöskään ammattikorkeasta saatu BBA ole akateeminen tutkinto, vaikka sen nimi englanniksi onkin sama kuin yliopiston BBA-tutkinto.

Vierailija
33/56 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 18:08"]

Jos ihan tarkkoja ollaan niin on kyseealaista voiko Kauppakorkeakouluakaan pitää tiedeyliopistona. Kauppakoulun "teoriat" ovat pelkkää politiikkaa eivät mitään tiedättä.

[/quote]

AV:lla tuntuu olevan myös näitä ihan omia  tulkintoja siitä, mikä on tiedettä. Jos nyt pelkästään puhtaita luonnontieteitä tai käsitteellisiä tieteitä pidetään tieteenä, niin sittenhän myöskään yhteiskuntatieteellisessä tai humanistisessa tiedekunnassa ei tehdä juurikaan tiedettä. Mutta kun tämä ei ole tieteen määritelmä, tieteen määrittelee lähinnä se järjestelmä, jonka puitteissa tietoa käsitellään. 

Vierailija
34/56 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 18:04"]

Saa vähän sen kuvan, että olet vielä itse valmistumaton sieltä yliopistolta ja harjoittelijana teidän firmassa. Ikävä pudottaa puusta, mutta ketään ei oikeasti kiinnosta työelämässä tutkintotausta - ainoastaan se, miten tehokkaasti ja hyvin hoidat työsi.

[/quote]

Johtuisiko juuri tuo tutkinnon merkityksettömyys tehtäviä suorittaessa siitä, ettei työtehtävissä ole merkitystä onko toisella valmiudet tutkijaksi? Ammattikorkea kouluttaa työelämään, yliopisto antaa valmiuksia. On kunkin työnantajan valinta mitä osaamista hyödynnetään ja minkälaisilla kavereilla se tulos saadaan aikaan. 

Jos työ on suorituskeskeistä, eiköhän ole aivan yksi ja sama mikä tausta on, jos se on tarjonnut valmiudet suoriutua vaativissa tehtävissä. Vasta vapaammassa kehitystoiminnassa voi näkyä, kun ammattiopetus tarjoaa valmiudet rajalliseen alaan ja yliopisto valmiudet syventää kehitystä eri tiedon ja osaamisen lähteistä. Todellisuudessa ero on vain opinnoissa syntyneen tutkimuksen arvolla.

Tieteessä tutkinnoilla arvioidaan käytännössä tehdyn tutkimuksen taso. Todellisuudessa ammattikorkeakoulun kandin tutkimukset voivat olla korkeatasoisia, vaikka ne on usein tarkkarajaisia ja kuvaavat enemmän menetelmien empiiristä soveltamista. Tieteessä kuitenkin yliopiston kandin tutkimuksellakin on yleensä merkitystä vasta, jos se liittyy osana isompaa esimerkiksi väitöstutkimusta.

Nykyään edes maisterin tutkimuksilla ei ole tiedemaailmassa suurta arvoa, minä ainakin hakisin lähdeluetteloon ennemmin väitöstutkimusta tai vaikka tuloksiin pohjautuvaa empiiristä tutkimusta suoraan yrityksiltä.

Vierailija
35/56 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 17:08"]

Söikö HSO-täti evääsi? 

Tämä on tänään jo ties kuinka moni ketju, jossa yritetään panna halvalla ihmisten koulutusta. Haiskahtaa yhdeltä ja samalta pervolta. Kaikki eivät voi olla tohtori universumeja luonnostaan kuten sinä.

[/quote] Miten niin pannaan halvalla? Vai onko sun mielestäsi vain akateeminen koulutus arvostettavaa?

Vierailija
36/56 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 18:31"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 18:04"]

[/quote]

Johtuisiko juuri tuo tutkinnon merkityksettömyys tehtäviä suorittaessa siitä, ettei työtehtävissä ole merkitystä onko toisella valmiudet tutkijaksi? Ammattikorkea kouluttaa työelämään, yliopisto antaa valmiuksia. On kunkin työnantajan valinta mitä osaamista hyödynnetään ja minkälaisilla kavereilla se tulos saadaan aikaan. 

Jos työ on suorituskeskeistä, eiköhän ole aivan yksi ja sama mikä tausta on, jos se on tarjonnut valmiudet suoriutua vaativissa tehtävissä. Vasta vapaammassa kehitystoiminnassa voi näkyä, kun ammattiopetus tarjoaa valmiudet rajalliseen alaan ja yliopisto valmiudet syventää kehitystä eri tiedon ja osaamisen lähteistä. Todellisuudessa ero on vain opinnoissa syntyneen tutkimuksen arvolla.

Tieteessä tutkinnoilla arvioidaan käytännössä tehdyn tutkimuksen taso. Todellisuudessa ammattikorkeakoulun kandin tutkimukset voivat olla korkeatasoisia, vaikka ne on usein tarkkarajaisia ja kuvaavat enemmän menetelmien empiiristä soveltamista. Tieteessä kuitenkin yliopiston kandin tutkimuksellakin on yleensä merkitystä vasta, jos se liittyy osana isompaa esimerkiksi väitöstutkimusta.

Nykyään edes maisterin tutkimuksilla ei ole tiedemaailmassa suurta arvoa, minä ainakin hakisin lähdeluetteloon ennemmin väitöstutkimusta tai vaikka tuloksiin pohjautuvaa empiiristä tutkimusta suoraan yrityksiltä.

[/quote]

Suurin osa ns. akateemisista työpaikoista ei tuota minkäänlaista tutkimusta. Ja niissä yrityksissä, missä sitä tuotetaan, se keskitetään yhteen - yleensä ulkomaiseen - yksikköön. Akateemisista valmistuneista todella pieni osa työllistyy minkäänlaisen tieteellisen tutkimuksen pariin. Pääosa akateemisista työstä on sitä suorittavaa työtä, mukaanlukien pankkiirit, juristit ja lääkärit - nämä erittäin vahvasti akateemiset alat.

Mutta edelleen olisi hauska tietää, miten tuollainen keskustelu saadaan työpaikalla aikaiseksi. Kyllä se minusta haisee jonkinlaiselle epätoivoiselle nokkimajärjestyksen hakemiselle, mikä perustuu johonkin täysin muuhun kuin työsuoritteen laatuun - mikä on ainoa määräävä tekijä, oli kyse sitten suorittavasta työstä tai tutkimuksesta.

Vierailija
37/56 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSO-sihteerit ovat käyneet merkonomia vastaavan koulutuksen. HSO-tradenomit ovat käyneet amk:n, joka on alempi korkeakoulu, vaikkakaan ei akateeminen. 

Vierailija
38/56 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on BBA-tutkinto (ammattikorkeasta), ja sen jälkeen olen vielä opiskellut tradenomi ylempi amk -tutkinnon, eli minulla on ylempi korkeakoulututkinto, mutta akateeminen en ole.

Vierailija
39/56 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK-tutkinto on alempi korkeakoulututkinto, mutta akateeminen se ei ole. Joten huoli pois, ei kukaan ole viemässä teiltä teidän akateemisuuttanne. :p 

Vierailija
40/56 |
30.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AMK-tutkinto on alempi korkeakoulututkinto, mutta akateeminen se ei ole. Joten huoli pois, ei kukaan ole viemässä teiltä teidän akateemisuuttanne. :p 

Todellakin toivon, ettei mun enää työpaikallani tarvitse kuunnella ikinä, näiden wanna-be-muka akateemisten jankutusta siitä, että ne olis yliopistosta akateemisen tutkinnon suorittaneet. Kun näin ei ole, eikä ole ikinä ollutkaan.

Luulis jo tulevan kaikille selväksi.