HSO-sihteeri akateeminen??Mistä lähtien?
Työpaikalla täti loihe toteamaan, että "onneksi minulla on alempi akateeminen tutkinto". Tätykkä on koulutukseltaan hso-sihteeri.
En järkytykseltäni saanut siinä palaverissa sanottua tähän älyttömään väitteeseen yhtään mitään. Täti laitteli kalenteria käsilaukkuunsa ja jatkoi hommiinsa.
Tämä on varmaan ikuisuusaihe, mutta pitäisi saada tosissaan tietää että MITÄ siellä ammattikorkeakouluisssa niille oppilaille oikein jauhetaan päähän? Siis mitä täsmälleen niille syötetään, että ne lähtee työelämään höpisemään tiedeyliopistosta valmistuineille, että minäpä tässä olenkin alemman akateemisen tutkinnon suorittanut?
Kun se vanha hso-opisto ei ole muuttunut minkään opintouudistuksen yhteydessä mitenkään akateemiseksi! Ei mitenkään.
Vituttaa kuunnella aina uudestaan ja uudestaan näitä höpönpuhujia.
Haluaisin että joku lehti menisin Opetusministeriöön ja etsisi sieltä ne virkamiehet ja niiden lautakuntien kokousten pöytäkirjat , jossa tämä valtaisa uudistus ammattikorkeakouluihin oikein saatiin keksittyä?
Oliko näillä siis tosissaan ideana kasvattaa jostain kauppaopistoista tosissaan kauppakorkeakouluja, melkein ainakin, eiku ei ihan, mutta melkein? Mikä siinä oli ideana?
Sitten sitä virttä kuinka "euroopassa ja muualla ulkomailla on niin paljon helpompaa"- ei tarvi alkaa veisata. Se ei ole pätevä nyt tässä.
Kommentit (56)
Kyllähän ne HSO-sihteeit tiedetään. Kuvagalleria auttaa asiassa.
Niille korostetaan joka käänteessä että ne opiskelee yliopistoon rinnastettavassa KORKEAkoulussa, mistä opiskelijat vetää johtopäätöksen että koska Kauppakorkeakoulu on korkeakoulu, ne onkin yliopistossa ja akateemisia.
Miksi se on sinulta pois, jos joku luulee itsestään liikoja?
Huoh. Tää on ikuisuusaihe. Mun mielestä vain tiedekorkeakouluista valmistuneet (niin kandit kuin maisteritkin) ovat akateemisia. He voivat jatkaa tohtorinväitökseen "koulussaan". Amkilaiset eivät sitä voi tehdä.
HSO-sihteeri on tai ainakin oli arvo tai nimike, jonka heidän oma yhdistyksensä myönsi erikseen ko. oppilaitoksesta valmistuneille sen jälkeen, kun kyseinen koulu muuttui ammattikorkeakouluksi, josta valmistui tradenomeja. Sitä ennen se oli opistotasoisen tutkinnon nimike jonka koulusta valmistuneet sai automaattisesti.
Ilmeisesti amk-tutkinto rinnastuu alemmaksi korkeakoulututkinnoksi, mutta vain rinnastuu. Vai voiko muka suoraan väittää, että se on alempi korkeakoulututkinto? Ei kai?
Söikö HSO-täti evääsi?
Tämä on tänään jo ties kuinka moni ketju, jossa yritetään panna halvalla ihmisten koulutusta. Haiskahtaa yhdeltä ja samalta pervolta. Kaikki eivät voi olla tohtori universumeja luonnostaan kuten sinä.
Ainakin insinöörit ovat valmistuttuaan tekniikan kandeja ja järjestelmä katsoo heidät kandeiksi. Vaikuttaa esimerkiksi tukiin (katsotaan, ettei saa enää toiseen kandin tutkintoon tukia), jos vaihtaa yliopiston puolelle. AMK on 3. asteen koulutus, alempi korkeakoulututkinto. Sen jälkeen voi käydä vielä ylemmän korkeakoulututkinnon AMK:ssa tai jatko-opiskella yilopistossa.
Mitä helvetin minkään maailman merkitystä sillä on onko joku akateeminen? Ei kai kukaan enää vuonna 2014 pidä itseään jotenkin hienompana ihmisenä kun on oikein ylioppilas ja vielä akateeminenkin?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 17:10"]
Ainakin insinöörit ovat valmistuttuaan tekniikan kandeja ja järjestelmä katsoo heidät kandeiksi. [/quote]
Järjestelmä voi rinnastaa heidän koulutuksensa kandikoulutukseen, mutta he eivät ole kandeja. Kandeja (ja maistereita, lisureita ja tohtoreita) tulee vain yliopistosta.
Mielestäni on alempi korkeakoulututkinto, eikä vain rinnastettavissa sellaiseen. Useampi ystäväni kävi Tukholmassa yhdessä lukukaudessa korottamassa omansa maisteriksi. Nykyään onnistuu kaiketi Suomessakin.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 17:14"]Mielestäni on alempi korkeakoulututkinto, eikä vain rinnastettavissa sellaiseen. Useampi ystäväni kävi Tukholmassa yhdessä lukukaudessa korottamassa omansa maisteriksi. Nykyään onnistuu kaiketi Suomessakin.
[/quote]
voi olla mutta ei silti akateeminen. Amk on eri asia kuin tiedekorkeakoulu.
Ihan kuin olisin lukenut vastaavan aloituksen.. öö.. pari vuotta sitten? Kopsasitko vanhan aloituksen ap?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 17:07"]
HSO-sihteeri on tai ainakin oli arvo tai nimike, jonka heidän oma yhdistyksensä myönsi erikseen ko. oppilaitoksesta valmistuneille sen jälkeen, kun kyseinen koulu muuttui ammattikorkeakouluksi, josta valmistui tradenomeja. Sitä ennen se oli opistotasoisen tutkinnon nimike jonka koulusta valmistuneet sai automaattisesti.
Ilmeisesti amk-tutkinto rinnastuu alemmaksi korkeakoulututkinnoksi, mutta vain rinnastuu. Vai voiko muka suoraan väittää, että se on alempi korkeakoulututkinto? Ei kai?
[/quote]
Kyllä, ammattikorkeakoulututkinto on alempi korkeakoulututkinto.
http://www.stat.fi/meta/kas/koulutusaste.html
http://www.minedu.fi/OPM/Koulutus/koulutusjaerjestelmae/?lang=fi
Vaikka amk-tutkinto on korkeakoulututkinto, sillä ei ole akateemista asemaa.
AMK ei tosiaan ole akateeminen ja tätä käsitystä joutuu usein oikomaan. Olen itse sairaanhoitaja AMK ja sen jälkeen TtT. Opetan tulevia sairaanhoitajia ja heille tämä tuntuu olevan selvää, mutta esimerkiksi tradenomiopiskelijoille kuulemma ei ( kollegan kertomaa). Akateemisen loppututkinnon voi saada vain yliopistosta ja esimerkiksi sairaanhoitaja voi tämän tehdä opiskelemalla omaa tieteenalaa ja valmistumalla siitä maisteriksi YLIOPISTOSTA.
Se, onko tällä mitään väliä, onkin sitten toinen juttu.
Mä oon hso, amk. Eli jatko-opiskellut hso-sihteeri.
Ehkä ap:n kolleega on myös.
Ja esim. Bba on alempi kk-tutkinto.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 17:44"]
Mä oon hso, amk. Eli jatko-opiskellut hso-sihteeri. Ehkä ap:n kolleega on myös.
[/quote]
Jatko-opinnot tarkoittavat perinteisesti ihan jotain muuta kuin amk-koulutusta, nimittäin lisuri-ja tohtorikoulutusta.
Ennen vanhaan kauppakorkeakoulusta valmistui akateemisia sihteereitä
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 17:45"]
Ja esim. Bba on alempi kk-tutkinto.
[/quote]
Ja BBA on akateeminen tutkinto, ellei aloittaja jostain syystä näe tarpeelliseksi korostaa, että se on vain akateemiseen tutkintoon rinnastettava tutkinto.
Moisia sihteereitä ei ole tainnut enää vuosiin valmistua. Ihan opistotason tutkinto in kuten merkonomikin. Ei akateemista nähnytkään.