"meidän tyttö opiskeleekin avoimessa yliopistossa"
Onko tosiaan niin, että kaikille ihmisille ei ole selvää, että avoimeen yliopistoon pääsee kuka tahansa, sieltä ei voi valmistua koskaan ja siellä ei suoriteta tutkintoja? Siitä vaan tuli mieleen, kun varttuneempi työkaveri polleana selitti kuinka tyttärensä haki ja nyt päästyään (ehheh) opiskelee oikein avoimessa yliopistossa että on se vaan fiksu eikä tyydy mihinkään amistutkintoihin. Ajattelin kysäistä, että kerrohan nyt minkä tutkinnon se sieltä aikoo saada. Aivan varmasti mamma ei mitään väyliä tai opintopisteitä tulevaisuuden hakua varten tarkoittanut, vaan olettaa että nyt siitä tyttärestä tulee akateeminen ja suorittaa tutkinnon kun on avoimessa (tai peräti akateemikko, en ihmettelisi vaikka sellainen siitä olisi tulossa :DDDDDD).
Kommentit (80)
Luultavasti se kehuskeleva äiti on kysynyt tytöltään, että mikä ihme se avoin yliopisto on.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:06"]
Ei siinä avoimessa yliopistossa mitään vikaa olekaan, mutta siinä on, että aina ne aihealat ovat aina sellaisia sosiaalijuttuja, joissa sen "työn" sisältönä on se, että kerättyjä verorahoja annetaan lähinnä lusmuille pikku paskiaisille. Rahan jakamisen kohteena ovat siis aina sellaiset ihmiset, joiden pitäisi ensin opetella solmimaan ne omat kengännauhansa kiinni.
En tiedä ainoatakaan avoimen yliopiston juttua, josta oikeasti valmistuisi (ja siis sopivasti asiassa edelleen edeten) johonkin oikeaan järjelliseen ammattiin. Ammattiin, joka oikeasti tuottaisi jotain lisäarvoa tähän yhteiskuntaan, vaan niistä lähinnä valmistuu (ehkä?) ammattiin, joka vain kuluttaa olemassaolollaan näitä kertyneitä verokertyä ja lähinnä vain rapauttaa tätä yhteiskuntaa.
Minulla kai alkaa olla asenneongelmia koko laiskaa ja tyhmää läntistä maailmaa kohtaan.
Jaan ihmiset jo tylysti tuottaviin yksilöhin, joiden työ tuottaa lisäarvoa - kyllä, se tarkoittaa siis rahaa - ja sitten näihin muihin puuhastelijoihin, joiden työ lähinnä kuluttaa näitä kerättyjä verovaroja. Tyypillisesti avoimessa yliopistossa opiskelevat päätyvät näihin jälkimmäisiin himmeli hommeleihin. Kyseistä väylää ei siis mielestä enää edes kaivata yhtään mihinkään. Avoin yliopisto = kyvyt eivät riittäneet oikeaan yliopistoon. Sitähän se tarkoittaa.
Näin se vain on, ja siksi tuota kyseistä hommailemista ei oikein arvosteta.
Ihmisiä on vain jo liikaa tehtäviin töihin nähden, ja työn teettämisestä on tehty työnantajalle niin kallista, ettei useimpien ihmisten työpanos vain ole enää sen palkan arvoista. Automaatio muuten tulee vain pahentamaan tätä tilannetta tulevaisuudessa ja todella paljon.
En keksi ratkaisuksi muuta kuin pienen matalan kansalaispalkan ja sen jälkeen kukin itse vastaa itsestään. Säädyllinen ihminen tuolla pärjäisi, voisi opiskella ja kouluttautua miten mielii, ja sen jälkeen vapailla markkinoilla myydä sitä osaamistaan ja sillä hinnalla kun mitä siitä osaamisesta voisi saada. Osa tietysti joisi sen kansalaispalkkansa aina sen ensimmäisen viikon aikana. Näille sitten jokin kuntouttava leiri koilliskairaan, sieltä saisi valtion patjan ja lakanat, ja kulhon soppaa työpanosta vastaan. Näin opetettaisiin syyn ja seurauksen laki niille, joilta se oppi on jäänyt kokonaan lapsuudessa saamatta.
Seuraavat 20 vuotta tulevat olemaan todella suurta murrosaikaa maailmassa.
Se mikä vituttaa katsoa, on tämä jatkuva verovarojen tuhlailu täysin tuottamattomien ihmisten täysin tuottamattomiin "muka koulutuksiin". Voi saamara mitä jonninjoutavaa puuhastelua. Yhteiskunta ei elä palveluilla, vaan tuotannolla. Mitä vähemmäksi oikea tuotanto käy, sitä kovemmaksi verotus on kiristettävä, tai otettava velkaa mitä nyt siis tehdään.
Ihan pikku pennuillekin olisi opetettava, että sen palkan kyllä saa jotenkin ja jostain, kunhan kykenee oikeasti tuottamaan lisäarvoa. Ja koskaan se palkka ei voi oikeasti olla suurempi kuin se syntynyt lisäarvo. Ellei näin tee ja tätä opi, sitä on aina loppupeleissä jonkun myöntämän armopalan varassa. Aiemmin se älyltään kehnompi aines on pakkautunut julkiselle sektorille kirjaamaan niitä omia työtehtäviään näyttääkseen esimiehillee, että he yleensä edes tekevät töitä. Tämä tie alkaa nyt olla lopussa, koska globalisaatio on tuhonnut meidän tuottavaa työtä tekevien ihmisten oikeat työpaikat. Oikea työ = Syntyy lisäarvoa, jota voidaan myös jakaa eteenpäin. Vääränlainen työ = kuluu vain yhteisiä resursseja ja ne rahat ovat pois jostain tärkeämmästä kohteesta.
Tämä älyllinen sukellus tulee kiihtymään ja kiihtymään, ja kohta täällä ei osata enää yhtään mitään todellista. Kaikki tavarat tehdään jo muualla, koska muualla se tuottaminen on halvempaa.
Tulevaisuudessa ne avoimen yliopiston kurssit eivät todellakaan auta. Ne ovat vain synonyymi sille, että niiden esittäjä on vain vähän tyhmä, eikä hänen työpanoksellaan tee oikeasti mitään. Niille, jotka eivät tätä (-kään) asiaa käsitä, heille käy vain huonosti.
En ole sitä mieltä, että näin pitäisi käydä. Näin vain tulee käymään. Avoimen yliopiston suorituksilla pääsee lähinnä hommiin, joissa ei tarvita ei niin minkäänlaista koulutusta, ja palkka on sitten sen mukainen.
[/quote]
Jaahas, se on taas nuivastanilainen asiantuntia paikalla. Että sinun ei tarvitsisi opetella googlen käyttämistä, niin linkitän sinulle suoraan avointen yliopistojen koulutusalat: http://www.avoinyliopisto.fi/fi-FI/Koulutusaloittain/ Ihan kaikki tuoko sinusta on Suomessa turhaa? Puhut länsimaisesta systeemistä tajuamatta että korkeakoulutus ja kansalaisten sivistys on kestävän valtiokehityksen perusta kaikkialla, myös "idässä". Vain kehitysmaat eivät pysty ylläpitämään kattavaa yliopistolaitosta.
Eihän sitä kaikkea voi ymmärtää, varsinkaan jos sivistystaso on tuollainen.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:06"]
Ei siinä avoimessa yliopistossa mitään vikaa olekaan, mutta siinä on, että aina ne aihealat ovat aina sellaisia sosiaalijuttuja, joissa sen "työn" sisältönä on se, että kerättyjä verorahoja annetaan lähinnä lusmuille pikku paskiaisille. Rahan jakamisen kohteena ovat siis aina sellaiset ihmiset, joiden pitäisi ensin opetella solmimaan ne omat kengännauhansa kiinni.
En tiedä ainoatakaan avoimen yliopiston juttua, josta oikeasti valmistuisi (ja siis sopivasti asiassa edelleen edeten) johonkin oikeaan järjelliseen ammattiin.
[/quote]
Esimerkiksi minä olen opettanut avoimen yliopiston opiskelijoille tietokoneohjelmointia. Lasketko senkin sosiaalijuttuihin? Kurssit ja vaatimukset ovat kyllä täsmälleen samat kuin yliopistoni varsinaisille opiskelijoille. Osa opiskelijoista vain tulee kursseille avoimen yliopiston kautta.
Yliopistonlehtori
Nuivastanilainen vastaa yliopiston lehtorille... opetat siis ohjelmointia maassa, jossa kyseisen taidon omaavia on työttöminä jo vähän helvetisti ? Lue: Opetat siis ohjelmointi ainekselle, joka ei sillä taidolla tule koskaan itseään elättämään. Työllistät oikeasti siis lähinnä itseäsi, ja teet sen julkisista verovaroista. Asia oli ok. niin kauan, kun niitä julkisia varoja oli olemassa. Nyt eivät enää riitä tämän kirppusirkuksen pyörittämiseen. Mitäpä kohtaa tuosta et nyt oikeasti tajua ?
Olen se minäkin ollut kyseisessä talossa ties minä C palkkaluokan assistenttina, tuntiopettajana ja myöhemmin myös tutkijana (tekesin rahoittamana) useita vuosia. Häivyin sieltä 35 täytettyäni.
Uskon koulutukseen ja uskon sivistykseen. Vielä enemmän kuin noihin, minä uskon TUOTTAVAAN työhön. Pään laittamisen pensaaseen, siihen minä en usko. Ongelmana nykyisten ongelmien ratkaisuissa on se, että on sorruttu puuhasteluun. Työttöminä on oikeasti jo oikeastaan liki kolmas osa työvoimasta. Suunta on vain yhä edelleen nouseva. Mikään kurssittaminen ei voi muuttaa sitä tilannetta, että työntekijän on tuotettava lisäarvona enemmän kuin se oma palkkansa, muuten sitä työtä ei kannata teettää.
En minä tiedä, miten tämä kurimus saadaan katkaistua. Mutta siihen minä en usko, että jossain kristillisessä kansanopistossa luetaan jotain "media alaa", tai pyöritään vuositolkulla iltaisin yliopistolla suorittamassa jotain kliseistä kasvatustieteen arvosanaa. Siinäkin on muuten ala, jota minä en pidä edes tieteenä. Paskanjauhannasta on tehty yliopistoaine. Järjestelmän pitäisi ihan hävetä moista. Sama koskee hoitotiedettä. Mitä helvettiä sekin oikeastaan tarkoittaa ?
Kyseiseen sairaanhoitajan hommaan voidaan kuitenkin palkata hoitajia jostain filippiineiltä ? Ehh... eli se siitä työn vaativuudesta. Homman sisällöksi riittäisi oikeastaan kyky prikulleen noudattaa annettuja ohjeita, ja ilmeisesti liika koulutus aiheen tiimoilta aiheuttaa vain lähinnä vaikeuksia tässä asiassa. Sivusta asiaa seuranneena sitä on tehnyt lähinnä tällaisen inhorealistisen havainnon. Vaativuudeltaan alemman tason töissä ei saisi olla liikaa koulutusta painolastina, se aiheuttaa mielestäni lähinnä sen, että munuaiset alkavat toimimaan väärin päin.
Hoitotiede... kasvatustiede... huokaus sentään. Kuka karsisi noista pois oikeasti tuon sanan "tiede" ?
Jatketaan nyt loan heittoa, kun sille tielle tuli lähdettyä; Suurin osa teknisten aiheiden opiskelijoistakin tai jopa valmiistakin ei tosiasiassa kykene ratkeisemaan edes alkeellista tölkkiongelmaa: Otetaan täysi kaljatölkki. Alussa sen painopiste on sen keskipisteessä. Kun tölkkiä tyhjennetään - vaikka juomalla siitä, jos ei muuta keksi - sen painopiste alkaa laskemaan alaspäin. Kun lopuksi tölkki on tyhjä, sen painopiste on siirtynyt takaisin siihen tölkin keskellä. Yksinkertainen kysymys kuuluu, missä tilanteessa tölkkin painopiste on alimmillaan ? Niinpä. Maa on täynnä mukamas koulutettuja ja mukama akateemisia ihmisiä, mutta edes tuohon he eivät kykene tuottamaan vastausta. Testi on raaka ja tyly, ja tuolla voidaan helposti erottaa jyvät akanoista. Periaatteessa terävä ylioppilaskin tuohon voisi ehkä vastata, jos hänellä on ollut harrastuneisuutta ongelmien ratkomiseen.
Jostain syystä näin kuitenkin pääsääntöisesti jää tekemättä, ja kysymys kuuluu, että miksi ? Niinpä.
Ei se mitään, lisätään vain tutkintojen määrää ja annetaan akateeminen titteli vaikka aivan kaikille, sillä tämä tilanne ehkä korjaantuu...
Tai sitten voitaisiin ehkä edes yrittää saada aikaiseksi sitä tuotantoa takaisin tähän maahan. Ohjaamalla tulevaisuuden työvoima hankkimaan itselleen tietoja ja taitoja, joita tuottavaan työhön voidaan tarvita. Ohjelmoinnin opettaminen ihmisille jotka eivät kyseistä ainetta päätöikseen opiskele, ja siten, että ovat motivoituneet asiassa niin pitkälle, että ovat pääseen kyseiseen opinajoon kyseistä ainetta päätoimisesti opiskelemaan, on minusta vähän rahan ja vaivan ja resurssien haaskaamista. Se oli kivaa silloin kun siihen oli varaa, mutta tilanteessa jossa ei näytä siihen olevan varaa, kyseinen toiminta pitäisi vain yksinkertaisesti lopettaa.
Ohjelmointia ei mielestäni edes kannata opettaa ihmiselle, joka ei muuten jo omista sellaisia perustietoja, että hän voisi ensiksi tuon tölkkiongelman ratkaista. Oletko lehtori tästä asiasta oikeasti, rehellisesti ja syvällä sydämessäsi jotenkin aidosti ja oikeasti eriä mieltä ?
Ohjelmonti voi olla tietty kivaa, mutta se "kiva" opiskellaan minusta itse ja omalla ajalla, ei niin että siihen käytetään yhteiskunnan resursseja. Nyt tavoitteena näyttää olevan lähinnä se, että työttömät ihmiset saadaan siivottua pois johonkin toiseen tilastoon. Muka opiskelemaan. Kunhan nyt jotain.
Mielestäni olet juuri se julkisessa hallinnossa oleva ongelma tapaus, joka omalla työllään työllistää lähinnä itsensä, ja jonka työllistäminen on todella kallista. Tuotat kyllä maailmaan eräänlaista henkistä lisäarvoa, mutta kyseisen toiminnan kustannukset eivät kata eivät nyt eivätkä myöskään tulevaisuudessa edes omia kulujaan. Kai Sinä tämän asian oikeasti ymmärrät ? Maailma on vinksallaan. En minä tätä osaa korjata.
Jos vastakkaisissa vaakakupeissa on Sinun työpaikkasi, tai jokin muu oikeasti tarpeellinen yhteiskunnallinen toiminta, niin ymmärtänet, että se Sinun työpaikkasi saa silloin minun silmissäni mennä ?
Jostain syystä ne meiltä valmistuneet opiskelijat (siis normaalipuolelta) työllistyvät tosi hyvin. Avoimessa opiskelee lukiolaisia, jotka näin saavat käsitystä siitä, onko tietotekniikka oikea ala, valmiita toisen alan diplomi-insinöörejä, jotka tarvitsevat auttavia ohjelmointitaitoja oman alansa hommissa ja sitten pelkästään asiasta kiinnostuneita harrastelijoita.
Muihin mielipiteisiisi en ehdi kommentoida, koska pitää lähteä nyt pois koneen äärestä harrastusjuttuun.
Yliopistonlehtori
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 17:50"]
Nuivastanilainen vastaa yliopiston lehtorille... opetat siis ohjelmointia maassa, jossa kyseisen taidon omaavia on työttöminä jo vähän helvetisti ? Lue: Opetat siis ohjelmointi ainekselle, joka ei sillä taidolla tule koskaan itseään elättämään. Työllistät oikeasti siis lähinnä itseäsi, ja teet sen julkisista verovaroista. Asia oli ok. niin kauan, kun niitä julkisia varoja oli olemassa. Nyt eivät enää riitä tämän kirppusirkuksen pyörittämiseen. Mitäpä kohtaa tuosta et nyt oikeasti tajua ?
Olen se minäkin ollut kyseisessä talossa ties minä C palkkaluokan assistenttina, tuntiopettajana ja myöhemmin myös tutkijana (tekesin rahoittamana) useita vuosia. Häivyin sieltä 35 täytettyäni.
Uskon koulutukseen ja uskon sivistykseen. Vielä enemmän kuin noihin, minä uskon TUOTTAVAAN työhön. Pään laittamisen pensaaseen, siihen minä en usko. Ongelmana nykyisten ongelmien ratkaisuissa on se, että on sorruttu puuhasteluun. Työttöminä on oikeasti jo oikeastaan liki kolmas osa työvoimasta. Suunta on vain yhä edelleen nouseva. Mikään kurssittaminen ei voi muuttaa sitä tilannetta, että työntekijän on tuotettava lisäarvona enemmän kuin se oma palkkansa, muuten sitä työtä ei kannata teettää.
En minä tiedä, miten tämä kurimus saadaan katkaistua. Mutta siihen minä en usko, että jossain kristillisessä kansanopistossa luetaan jotain "media alaa", tai pyöritään vuositolkulla iltaisin yliopistolla suorittamassa jotain kliseistä kasvatustieteen arvosanaa. Siinäkin on muuten ala, jota minä en pidä edes tieteenä. Paskanjauhannasta on tehty yliopistoaine. Järjestelmän pitäisi ihan hävetä moista. Sama koskee hoitotiedettä. Mitä helvettiä sekin oikeastaan tarkoittaa ?
Kyseiseen sairaanhoitajan hommaan voidaan kuitenkin palkata hoitajia jostain filippiineiltä ? Ehh... eli se siitä työn vaativuudesta. Homman sisällöksi riittäisi oikeastaan kyky prikulleen noudattaa annettuja ohjeita, ja ilmeisesti liika koulutus aiheen tiimoilta aiheuttaa vain lähinnä vaikeuksia tässä asiassa. Sivusta asiaa seuranneena sitä on tehnyt lähinnä tällaisen inhorealistisen havainnon. Vaativuudeltaan alemman tason töissä ei saisi olla liikaa koulutusta painolastina, se aiheuttaa mielestäni lähinnä sen, että munuaiset alkavat toimimaan väärin päin.
Hoitotiede... kasvatustiede... huokaus sentään. Kuka karsisi noista pois oikeasti tuon sanan "tiede" ?
Jatketaan nyt loan heittoa, kun sille tielle tuli lähdettyä; Suurin osa teknisten aiheiden opiskelijoistakin tai jopa valmiistakin ei tosiasiassa kykene ratkeisemaan edes alkeellista tölkkiongelmaa: Otetaan täysi kaljatölkki. Alussa sen painopiste on sen keskipisteessä. Kun tölkkiä tyhjennetään - vaikka juomalla siitä, jos ei muuta keksi - sen painopiste alkaa laskemaan alaspäin. Kun lopuksi tölkki on tyhjä, sen painopiste on siirtynyt takaisin siihen tölkin keskellä. Yksinkertainen kysymys kuuluu, missä tilanteessa tölkkin painopiste on alimmillaan ? Niinpä. Maa on täynnä mukamas koulutettuja ja mukama akateemisia ihmisiä, mutta edes tuohon he eivät kykene tuottamaan vastausta. Testi on raaka ja tyly, ja tuolla voidaan helposti erottaa jyvät akanoista. Periaatteessa terävä ylioppilaskin tuohon voisi ehkä vastata, jos hänellä on ollut harrastuneisuutta ongelmien ratkomiseen.
Jostain syystä näin kuitenkin pääsääntöisesti jää tekemättä, ja kysymys kuuluu, että miksi ? Niinpä.
Ei se mitään, lisätään vain tutkintojen määrää ja annetaan akateeminen titteli vaikka aivan kaikille, sillä tämä tilanne ehkä korjaantuu...
Tai sitten voitaisiin ehkä edes yrittää saada aikaiseksi sitä tuotantoa takaisin tähän maahan. Ohjaamalla tulevaisuuden työvoima hankkimaan itselleen tietoja ja taitoja, joita tuottavaan työhön voidaan tarvita. Ohjelmoinnin opettaminen ihmisille jotka eivät kyseistä ainetta päätöikseen opiskele, ja siten, että ovat motivoituneet asiassa niin pitkälle, että ovat pääseen kyseiseen opinajoon kyseistä ainetta päätoimisesti opiskelemaan, on minusta vähän rahan ja vaivan ja resurssien haaskaamista. Se oli kivaa silloin kun siihen oli varaa, mutta tilanteessa jossa ei näytä siihen olevan varaa, kyseinen toiminta pitäisi vain yksinkertaisesti lopettaa.
Ohjelmointia ei mielestäni edes kannata opettaa ihmiselle, joka ei muuten jo omista sellaisia perustietoja, että hän voisi ensiksi tuon tölkkiongelman ratkaista. Oletko lehtori tästä asiasta oikeasti, rehellisesti ja syvällä sydämessäsi jotenkin aidosti ja oikeasti eriä mieltä ?
Ohjelmonti voi olla tietty kivaa, mutta se "kiva" opiskellaan minusta itse ja omalla ajalla, ei niin että siihen käytetään yhteiskunnan resursseja. Nyt tavoitteena näyttää olevan lähinnä se, että työttömät ihmiset saadaan siivottua pois johonkin toiseen tilastoon. Muka opiskelemaan. Kunhan nyt jotain.
Mielestäni olet juuri se julkisessa hallinnossa oleva ongelma tapaus, joka omalla työllään työllistää lähinnä itsensä, ja jonka työllistäminen on todella kallista. Tuotat kyllä maailmaan eräänlaista henkistä lisäarvoa, mutta kyseisen toiminnan kustannukset eivät kata eivät nyt eivätkä myöskään tulevaisuudessa edes omia kulujaan. Kai Sinä tämän asian oikeasti ymmärrät ? Maailma on vinksallaan. En minä tätä osaa korjata.
Jos vastakkaisissa vaakakupeissa on Sinun työpaikkasi, tai jokin muu oikeasti tarpeellinen yhteiskunnallinen toiminta, niin ymmärtänet, että se Sinun työpaikkasi saa silloin minun silmissäni mennä ?
[/quote]
Eli sinun mielestäsi Suomen kannattaisi panostaa lähinnä alkutuotantoon tai yksinkertaisimpaan raaka-aineiden jalostamiseen? Vai millainen sinun visiosi on Suomesta kansainvälisen kaupan kontekstissa? On ihan totta, että Suomessa on jonkin verran ns. rakenteellista työttömyyttä joka taas johtuu vähän epäsuhtaisesta alueen kehittymisestä (EU), mutta tilannetta ei todellakaan parannettaisi pätkääkään kaikki alas ajamalla. En oikein usko että sinulla on akateeminen koulutus, mutta tässä sinulle muutamia vinkkejä miten voit itseäsi tuosta vähän kehittää avoimessa yliopistossa:
Kansantaloustiede, taloustiede, erityisesti makrotalous. Kansainvälisen kauppapolitiikan mekanismit sisäistettyäsi saatat ehkä oivaltaa jotain Suomen roolista maailman markkinoilla.
Valtio-oppi, yhteiskuntahistoria, sosiaali- ja taloushistoria. Näihin kun pääset perehtymään niin heräät ehkä huomaamaan ettei yhteiskunta ole mikään leikkikenttä missä voi vaan poistaa kaiken mihin on katkeroitunut. Tai voi, mutta seuraukset ovat vähän toisenlaiset kuin "taloudellinen elpyminen" jota varmaankin tuota viestiä kirjoittaessasi vähän naivisti ajattelit. Samalla muuten tulee tuon koululaitoksen merkitys kivasti esiin.
Se, että Suomessa ja muissa Pohjoismaissa on lähdetty vahvan sosiaaliturvan linjalle on toistaiseksi poikinut meille mahdottoman paljon paremman taloudellisen tilanteen kuin niissä maissa, missä kuta kuinkin kaikki on rahoitettu yksityisesti. Miksikö niin? Mieti sitä avoimessa opiskellessasi :)
Joillakin aloilla voi päästä avoimen väylän kautta suoraankin. Mutta, arvosanat on oltava hyviä ja paikkoja on vain muutama/vuosi. Itse olen nyt aloittamassa 50 opintopisteen väylää, eli kokeilen, sopiiko yliopisto-opiskelu yleensä minulle ollenkaan ja saanpahan jotain oppia töitäni varten, vaikka en kävisi kuin joitakin kursseja.
Avoimessa opiskelu ei käy päätoimisesta opiskelusta, koska siihen ei saa opintososiaalisia etuuksia ja kurssit maksavat lisäksi. Työkkäri voi hyväksyä hyvin perustellusti avoimessa päätoimiset opiskelut, mutta ei se kauan onnistu.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 17:50"]
[/quote]
Jos kaiken pitää vaan tuottaa, niin minäkin olen turhalla alalla. Opiskelen viimeistä vuotta lääkäriksi. Minä en tuota mitään, verorahat vaan kuluu. Mitäpä jos erikoistun geriatriksi, silloin vasta minä verovaroja tuhlaankin. Hoitaisin täysin tuottamattomia vanhuksia. Jos en heitä hoitaisi, niin saattaisivat kuolla kupsahtaa aikaisemmin ja tulisivat halvemmaksi yhteiskunnalle. että minäkin olen turha yksilö.
Ps. minäki olen lukenut opiskeluaikanani avoimen kursseja ja ne on nyt sisällytetty opintoihini..
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 15:29"]Avoimessa opiskelun mainitseminen on turhaa; se on aivan sama kuin jos lukisi kotona ydinfysiikkaa. Oppiihan siinä jotakin ydinfysiikasta, mutta ei sillä tiedolla mitään tee kun ei siitä tutkintoa tule. Jos ei pääse yliopistoon tutkinto-opiskelijaksi, on aivan sama onko opiskellut avoimessa vai ei.
[/quote]
HÖPSISTÄ TAAS, menehän muualle mölisemään. Avoimen opinnot ovat samalla viivalla yliopiston opintojen kanssa. Kun ja jos pääset sisään yliopistoon, avoimen suoritukset ovat tehtyjä opintopisteitä, ja mikä sen mukavempoo.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 15:54"]Siis ei avoimessa opiskelussa mitään huonoa ole, kuten jotkut jo aikaisemmin kommentoi, mutta ei se kyllä mun mielestä silti mikään kehumisen arvoinen asia ole. :D
[/quote]
Sinussa ei itsessäsi ole mitään kehuttavaa. Olet sivistymätön typerys. Tottakai avoimessa suoritetut opintopisteet ovat hyödyksi, jis pääsee yliopstoon.
Mitäs sanot ap siihen, että minäkin laitoin 250€ avoimen yliopiston maksuihin, koska haluan opiskella siellä aihetta, joka kiinnostaa JA josta on minulle hyötyä työnsaannissa?
Lisäksi opiskelen täysin netissä, joten pystyn samalla käymään töissä ja tehtäviä miettiä ja pähkäillä sitten vapaa-ajalla koska haluan/ehdin.
Opiskelen perusopinnot, joten vaikka en tutkintoa suoritakaan enkä "valmistu miksikään", tuskin se CV:ssäkään näyttää huonolta, että minulla on mielenkiintoa ja halua opetella uusia asioita ja tällä tavoin edistää myös työnsaantia tulevaisuudessakin.
Aika harva näyttää tietävän, että avoimen yliopiston opinnot voivat olla ihan samoja ja jopa yhtä aikaa nuorisopuolen opiskelun kanssa, ja nuorisopuolen opiskelijat voivat hakea omiinkin opintoihinsa pisteitä avoimessa järjestettävien kautta. Kuka yliopisto-opiskelija ei tuota tiedä? Taitaa aika moni keskustelija olla vasta yliopisto-opinnoista haaveileva lukiolainen, tai ekan vuoden opiskelija, kun perusasioita ei tiedetä.
Nuivastanilainen vastaa jälleen: "En oikein usko että sinulla on akateeminen koulutus, mutta tässä sinulle muutamia vinkkejä miten voit itseäsi tuosta vähän kehittää avoimessa yliopistossa"
On minulla. Huomaatko muuten, että kiistit sujuvasti minut, mutta et mielipiteitäni ? Tuo on huono argumentointi, jota keskustellessa niin usein käytetään, kun omat perustelut ovat vähän vähissä.
Kehut seuraavia oppiaineita: "Kansantaloustiede, taloustiede, erityisesti makrotalous. Kansainvälisen kauppapolitiikan mekanismit sisäistettyäsi saatat ehkä oivaltaa jotain Suomen roolista maailman markkinoilla."
Perusongelmana on se, että noita uskotaan tieteiksi. Mielestäni ne ovat nippu perustelemattomia mielipiteitä, joiden perusteet ovat vähän kyseenalaisia. Tuntuu siltä, että ensin valitaan näkökulma talouteen, ja sitä sitten puolustellaan ja perustellaan monimutkaisilla sivistyssanoilla. Paskanjauhannalla.
On totta, että rahamarkkinat luovat eräässä mielessä rahan luomisen kautta hyvinvointia, mutta samalla tuo sama luomisen mekanismi sisältää sen oman tuhonsa siemenet, kun ihmiset eivät oikein enää usko noiden mekanismien toimivuuteen. Rahaa syntyy nykyisin siten, että sitä otetaan pankista velaksi. Voiko typerämpää asiaa edes olla ? Homma on karannut valvonnasta jo aikapäiviä sitten. Sen seurauksena jokaisella suomen miljoonasta kotitaloudesta on velkaa jo 600 000 mummonmarkkaa, ja suunta on edelleenkin vain yhä nouseva ja nouseva. Nuo velat muuten lankeavat lapsillemme ja koska he eivät sitä velkaa kykene maksamaan, se tulee olemaan nykyisen kaltaisen yhteiskuntakokeilun loppu.
===
"Valtio-oppi, yhteiskuntahistoria, sosiaali- ja taloushistoria. Näihin kun pääset perehtymään niin heräät ehkä huomaamaan ettei yhteiskunta ole mikään leikkikenttä missä voi vaan poistaa kaiken mihin on katkeroitunut. Tai voi, mutta seuraukset ovat vähän toisenlaiset kuin "taloudellinen elpyminen" jota varmaankin tuota viestiä kirjoittaessasi vähän naivisti ajattelit. Samalla muuten tulee tuon koululaitoksen merkitys kivasti esiin.
Se, että Suomessa ja muissa Pohjoismaissa on lähdetty vahvan sosiaaliturvan linjalle on toistaiseksi poikinut meille mahdottoman paljon paremman taloudellisen tilanteen kuin niissä maissa, missä kuta kuinkin kaikki on rahoitettu yksityisesti. Miksikö niin? Mieti sitä avoimessa opiskellessasi :) "
===
"Katkeroitunut" ... heh... ehkä... mutta asiaan: Yli viiskymppisellä audilla ajavalla persumiehellä ovat opiskelut jo opiskeltu. Ja pirun vähän niitä on muuten suomalaisen vientiteollisuuden palveluksessa toimiessa tarvinut. (alemman tason asiantuntijatehtävä) Töiden tekemiseen ei tarvita niinkään niitä opintoja, vaan enemmänkin vain tervettä järkeä. Valitettavasti elämä on tämän opettanut, ja ikää alkaa olla jo sen verran, ettei enää edes hävetä heitellä näitä itsestäänselvyyksiä teko-oppineiden kiusaksi. Talousopithan ovat aivan väärällään mielipide suuntauksia ja jopa suoranaisia ristiriitaisuuksia. Ne eivät ole mitään tiedettä. Ei tiedettä ole se, että etsii omaa mielipidettä tukevan kirjallisuusviitteen ja suoltaa sontaa ja typeriä ajatuksia, kunhan sen tekee vain jonkin formaatin mukaan. Minä suoraan sanoen kritisoin tuollaista tekotieteellisyyttä.
Tosiasia on, että jatkuvasti eletään yli varojen, ja puuhastellaan lisäkouluttamisen ja vaikka minkä parissa, ja otetaan edelleenkin lisää velkaa. Talouskone yskähteli jo kerran, mutta sen jälkeen keskuspankki alkoi vain painamaan rahaa lisäämällä luotonantoa kevytmielisesti. Mielestäni Euroopan taloudellinen sairaus vain lisääntyy ja lisääntyy. Me pidämme jotain Venäjää kehitysmaana, koska se ei tuota mitään muuta kuin raaka-aineita, mutta meillä on Euroopassa kohta sama tilanne. Jokainen autoa pienempi kulutushyödyke tulee jo Kiinasta ja vaatteet jostain muualta mutta sieltä päin. Et voi uskoa, ettei tuo jotain jatkossa aiheuttaisi ? Uskot edelleen, että asiat ovat hyvin, kunhan vain palkka juoksee ?
Mielestäni aivosi ovat kuin kanalla. Et ole vastuullinen ihminen, etkä kykene ajattelemaan omilla aivoillasi. Siinä Sinulle.
Hyvä että me emme tunne toisiamme.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 15:26"]
Ainakin kuopiossa voi sosiaalityötä opiskella avoimessa kandiin asti, sitten toki täytyy hakea tutkinto-opiskelujaks. Että riippuu varmaan ihan siitä aineesta, mitä opiskelee..
[/quote]
Ai avoimesta yliopistosta saa kandin tutkinnon? Mistä lähtien avoimilla yliopistoilla on ollut tutkinnonanto-oikeus? Olen aika paljon katsellut avoimen yliopiston opintotarjontaa, enkä kyllä muista nähneeni minkään alan opintojen sisältäneen kandidaatin tutkielman laatimisen kurssia. Perus- ja aineopinnot aineessa x eivät vastaa kandin tutkintoa, siihen kuuluu paljon muutakin.
Avoimessa yliopistossa voi suorittaa joissakin aineissa kandin tutkintoon vaadittavat opinnot, mutta tutkinnon saadakseen on oltava kuitenkin tutkinto-opiskelija. Löytyy googlella. Pitää vissiin olla amis, että viitsii googlettaa asian?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 15:39"]
Ap, kateus on sairautta! Ei muuta.
[/quote]
Ei ole. Kateus on mielentila. Hyvin ikävä sellainen, mutta kuitenkin inhimillinen.
Avoin yliopisto on hyvä väylä tutkinto-opiskelijaksi. Nimim. Kokemusta on.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 19:11"]
Avoimessa yliopistossa voi suorittaa joissakin aineissa kandin tutkintoon vaadittavat opinnot, mutta tutkinnon saadakseen on oltava kuitenkin tutkinto-opiskelija. Löytyy googlella. Pitää vissiin olla amis, että viitsii googlettaa asian?
[/quote]
Kandin tutkintoon vaaditaan proseminaari ja kandidaatin tutkielma. Nämä kuuluvat aineopintoihin pääaineopiskelijalla. Voisitko amis nyt sitten googlettaa ja laittaa linkin, missä avoimen yliopiston oppiaineessa kirjoitetaan tutkielma?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 19:29"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 19:11"]
[/quote]
Kandin tutkintoon vaaditaan proseminaari ja kandidaatin tutkielma. Nämä kuuluvat aineopintoihin pääaineopiskelijalla. Voisitko amis nyt sitten googlettaa ja laittaa linkin, missä avoimen yliopiston oppiaineessa kirjoitetaan tutkielma?
[/quote]
No aineopinnot sitten. Eikö se nyt maalaisjärkikin sano, että jotan pitää tehdä kuitenkin muutakin kuin kirjautua sisään.
Avoimella yliopistolla ei ole tutkinnonkirjoitusoikeutta, vai mikä lie tutkinnonmyöntöoikeus se on. Tämä tulee ehkä muuttumaan tulevaisuudessa. Ja pelkkä muodollisuushan se on siirtyä laajojen avoimen opintojen jälkeen tutkinto-opiskelijaksi yliopistoon, siksi aikaa että saa kandin pakerrettua ja todistus kirjoitetaan, sitähän se on.
Osassa oppiaineita on rutkasti opintoja tarjolla avoimella puolella, mutta esim. minun oppiaineessani taas ei ole sitä mahdollisuutta. Itsekin opiskelin avoimessa niitä mitä pystyin aikoinani, suurin osa opiskelukavereistani siellä oli joko kirjoilla olevia tutkinto-opiskelijoita, tai jo valmistuneita jotka tekivät opetettavan aineen opintoja aikaisemman tutkintonsa lisäksi. Muutama ihminen suoritti väyläopintoja ja jotkut olivat ihan harrastuspohjalta.
Avaajalle suoraan sanoen: Olin 5 kk Kanadassa töissä. Tuli siellä sitten rekry-puolen kanssa puhetta kaikenlaisista kursseista, joilla on tullut joskus luuhattua ihan harrastuksen vuoksi. En ollut maininnut noita kursseja missään omissa jutuissani ja se herätti sitten ihmetystä. Ei siellä ole merkitystä, onko joka asiasta loppututkinto, vaan se yleinen elämänkatsomus, jonka mukaan koulutus ja asioista kiinnostuminen on aina hyväksi.
Kaikenlainen oppiminen ja kouluttautuminen on hyväksi. Ilmeisesti ap on niin täysoppinut joka alalla, ettei enää tarvitse mistään lisätietoa ja voi sen vuoksi naureskella muiden opiskeluille. ;)