G: Kuinka kauan olitte kihloissa?
Eli kosinnasta häihin, kuinka kauan oli tuossa välissä? Meillä oli 9 kuukautta. Kihloihin mentiin tammikuussa, häät oli syksyllä.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 14:20"]
Suomessa se on pakko päättää etukäteen, ei voi vaan spontaanisti astella maistraattiin satunnaisen vastaantulijan kanssa, koska esteidentutkinta yms pitää hoitaa etukäteen. Näin ollen kukaan ei täällä pääse suoraan naimisiin olematta ensin kihloissa.
[/quote]
Kuka ne esteet tutkii, siis ihan joku maistraatin työntekijä tekee salapoliisinhommia että saisi selville k.o. pariskunnan elämänvaiheet vai mitä se tarkoittaa?
Siitä päivästä kun ensimmäisen kerran puhuttiin naimisiinmenosta, meni kuutisen viikkoa kun oltiin naimisissa. Ei kihlasormuksia eikä kihlajaisia mutta siis kihloissa oltiin tuo aika.
4 vuotta 3 kk. Kihloihin mentiin kun olin vielä alaikäinen. Sitten odoteltiin että molemmat valmistuu ja ryhdyttiin säästämään rahaa. Häät oli pienet n. 40 henkeä, mutta kaiken maksoimme itse. Häälahjarahoilla kävimme häämatkalla. Viime kesänä juhlimme 10 v. Hääpäivää :)
Joulukuussa kosinta ja kihlat, häät syyskuussa. Eli 9kk. Hääpäivä päätettiin kihloihin mennessä. Ennen kihlausta olimme yhdessä reilut 2v.
Kihlat syyskuu 2012
Naimisiin elokuu 2013
Kihlajsisia ei pidetty, koska minä en halunnu sillä olin teinivuosina ollut jo kihloissa. Sanoin että juhlitaan sitte häitä. :)
Hieman yli vuoden oltiin kihloissa. Ehkä joku 1v 1kk. Ja ihanin päivä oli se, kun mies kosi minua ja kun menimme naimisiin. <3
Kihlat 070707 ja häät 201007 eli 3kk:)
Melkein puolitoista vuotta. Oli hyvin aikaa suunnitella häitä :)
Kosinta: Joulukuussa
Naimisiin meno: Helmikuussa
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 14:20"]
Suomessa se on pakko päättää etukäteen, ei voi vaan spontaanisti astella maistraattiin satunnaisen vastaantulijan kanssa, koska esteidentutkinta yms pitää hoitaa etukäteen. Näin ollen kukaan ei täällä pääse suoraan naimisiin olematta ensin kihloissa.
[/quote]
Kuka ne esteet tutkii, siis ihan joku maistraatin työntekijä tekee salapoliisinhommia että saisi selville k.o. pariskunnan elämänvaiheet vai mitä se tarkoittaa?
[/quote]
Maistraatin tai kirkon työntekijä. Jos molemmat on suomalaisia, niin se on aika läpihuutojuttu koska pitkälti nuo näkyy meillä eri rekistereissä nuo jutut. Tsekataan lähinnä tyyliin että ovat täysi-ikäisiä, eivät ole lähisukulaisia eivätkä ole naimisissa. Jos on menossa ulkomaalaisen kanssa naimisiin, niin sitten voi olla pidempi prosessi kun taitavat varmistaa sieltä alkuperämaasta, ettei ole siellä solmittu avioliittoa (joka on vielä voimassa).
Että ei siellä jokaista teiniaikojen seurustelukumppania kaiveta esiin ja kysellä, että vastustavatko liittoa :D
N 5-6kk. Häitä juhlittiin pienesti, eli ei ollut edes kiire järjestellä. Yhdessä oltiin oltu reilu 6 vuotta kun sovittiin hääpäivä, eli ei me kuitenkaan siinä mielessä kiirehditty :)
Mies kosi minua kolmannen kerran puolitoista vuotta sitten kysymällä "menetkö kanssani kihloihin" eli hänellä ei ollut aikomustakaan naimisiin menosta. En tiedä miksi, mutta vastasin kyllä. Hankimme sormukset samalla viikolla, mies käyttää sitä yhä mutta minä en. Mehän emme ole kihloissa koska emme ole menossa naimisiin, mutta no, enpä tiedä.
3 vuotta, lähinnä että halusimme itse maksaa (ilman lainaa) ja juhlapaikka on/oli sen verta suosittu että jouduimme odottamaan vapaita aikoja.
2004 kihloihin ja 2010 naimisiin. Ei tarvinnut häiden kanssa hosua:)
No nyt ollaan oltu kihloissa 1v 11kk, heti kun on rahaa järjestää sormukset ja hääjuhlat niin naimisiin heti vain :) nyt työtilanteet on meillä huonot työpaikkojen vähyyden vuoksi, joten ei ihan parilla kympillä häitä järjestetä. Pienet niistä tulee, maistraatissa mennään naimisiin koska ollaan eri uskonnoissa, lähimmät tulee sinne ja sitten niihin kakkukahvitilaisuuteen kutsutaan vähän enemmän porukkaa mutta ei koko sukua.. :)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 14:12"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 14:07"]
me mentiin maistraatissa naimisiin. en ole ollut kihloissa mielestäni, mutta palstalta olen oppinut, että olenpas. en vaan tiedä koska ja kenen kanssa :)
[/quote]
No jos tiedät kenen kanssa olet naimisissa niin pitäisi tietää tuokin. Aviolittolain ensimmäisessä pykälässä se määritellään: "Nainen ja mies, jotka ovat sopineet menevänsä avioliittoon keskenään, ovat kihlautuneet."
Ja me oltiin kihloissa kuusi viikkoa.
[/quote]
Jep, näin olette olleet. Kihaluduitte siinä vaiheessa, kun päätitte mennä naimisiin. Suomessa se on pakko päättää etukäteen, ei voi vaan spontaanisti astella maistraattiin satunnaisen vastaantulijan kanssa, koska esteidentutkinta yms pitää hoitaa etukäteen. Näin ollen kukaan ei täällä pääse suoraan naimisiin olematta ensin kihloissa.