G: Kuinka kauan olitte kihloissa?
Eli kosinnasta häihin, kuinka kauan oli tuossa välissä? Meillä oli 9 kuukautta. Kihloihin mentiin tammikuussa, häät oli syksyllä.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:21"]
11 vuotta. Meillä ei ollut koskaan edes aikomustakaan mennä vihille.
[/quote]
Kihlaus = avioliittolupaus, eli kyllähän siinä nyt joku aikomus tarttis olla.
n. 7kk. Kosinta kesäkuussa, häät helmikuussa.
Mies pyysi minua vaimokseen kun olimme olleet yhdessä 3,5 vuotta. Nyt olemme olleet yhdessä hieman yli 6 vuotta ja hääpäivä on ensi vuoden alussa kun olemme olleet yhdessä 6,5 vuotta. Eli siinä kihlojen ja häiden välissä tulee olemaan noin kolme vuotta "kihloissaoloaikaa."
Kihloissa olimme marraskuusta -90 toukokuuhun -92, eli puolitoista vuotta.
ollaan oltu nyt 4v, häät olleet kokoajan suunnitteilla mutta aina tullut jotain muuta. Ensimmäisenä vuonna kihlautumisesta olin raskaaana, enkä halunnut viettää häitä siinä tilassa. Sovittiin ne seuraavalle vuodelle. Seuraavana vuonna meille tuli kuitenkin todella hyvä tilaisuus halpaan tonttiin joten alettiin rakentamaan taloa. Ei ollut rahaa tai aikaa häihin. Kolmantena vuonna olinkin taas raskaana, enkä edelleenkään halunnut raskaana vihille. Neljäntenä vuonna ei kahden pienen lapsen, minun jatkuneiden opiskelujen ja miehen kiireisen työvuoden jälkeen jaksettu edes ajatella häiden suunnittelua. Nyt on edelleen tilanne se, että eletään "ruuhkavuosia", minä opiskelen loppusuoralla, miehellä kiireistä töissä, lapset päiväkodissa, siihen päälle vielä kotityöt, harrastukset ja kaikki muu niin huhhuh, ei kyllä jaksa häitä suunnitella. Ensi vuonna minä valmistun, ja sen jälkeen ne häät todennäköisesti vihdoin pidetään.
Ja ei, mitkään pienet pullakahvihäät ei ole missään vaiheessa tulleet kyseeseen, vaan sitten kun häät pidetään niin halutaan pitää isot ja kunnolliset. Kerran niitä kuitenkin vain elämässä juhlitaan, pullakahvitella ehtii vaikka joka päivä.
Oltiin jopa 9v. kihloissa. Nyt 3v. onnellisesti naimisissa :)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:40"]
[/quote]
[/quote]
Miksi pitäisi, kun vihkiminen ei tässä tapauksessa olisi muuttanut meidän yhteistä elämää, arkea ja tulevaisuutta yhtään sen kummemmaksi? Sormukset hankittiin lähinnä juuri asiasta vanhakantaisesti ajattelevien ihmisten vuoksi, jotka eivät voi ymmärtää ilman jotakin aikomusta kestävää parisuhdetta.
Seurusteltiin kaksi vuotta ennen häitä ja oltiin puoli vuotta niitä ennen kihloissa. Näin kolmekymppisenä jo tietää, mitä ja millaisen puolison haluaa ja naimisiin meno oli kummallekin itsestään selvää.
Olen itsekin ollut aikoinani kihloissa 7 vuotta toisen miehen kanssa. Naimisiinmenosta puhuttiin, mutta se ei koskaan toteutunut. Hyvä niin, kun erottiin niin olimme kummatkin naimisissa kolmen vuoden sisällä parempien puolisoiden kanssa. :-)
Tänä vuonna tulee kuusi vuotta täyteen. Naimisiinmeno on aina siirtynyt. Jos ensi vuonna ei mennä naimisiin, niin suhde oli sitten tässä.
me mentiin maistraatissa naimisiin. en ole ollut kihloissa mielestäni, mutta palstalta olen oppinut, että olenpas. en vaan tiedä koska ja kenen kanssa :)
Olenko mä kihloissa, kun ollaan miehen kanssa suunniteltu häitä ja mietitty millaset olisi kivat, mutta ei olla ikinä keskusteltu päivämääristä eikä kumpikaan ole kosinut?
Anoppi kysyi, ollaanko menossa naimisiin ja mies vastasi sille että joo, mut ei tiedetä milloin, joten kyllä mieskin on sitä mieltä, että häät häämöttää jossain tulevaisuudessa. (tämä lisäys siksi, että joku kuitenkin ajattelisi, että olen vain itse kehitellyt ajatuksen tulevista häistä ja mies ei ole samaa mieltä)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 14:07"]
me mentiin maistraatissa naimisiin. en ole ollut kihloissa mielestäni, mutta palstalta olen oppinut, että olenpas. en vaan tiedä koska ja kenen kanssa :)
[/quote]
No jos tiedät kenen kanssa olet naimisissa niin pitäisi tietää tuokin. Aviolittolain ensimmäisessä pykälässä se määritellään: "Nainen ja mies, jotka ovat sopineet menevänsä avioliittoon keskenään, ovat kihlautuneet."
Ja me oltiin kihloissa kuusi viikkoa.
olen ollut nykyisen aviomieheni kanssa kihloissa kahdeksan päivää, sormuksia ei ole eikä kihlajaisia vietetty
t. 33
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 14:12"]
Olenko mä kihloissa, kun ollaan miehen kanssa suunniteltu häitä ja mietitty millaset olisi kivat, mutta ei olla ikinä keskusteltu päivämääristä eikä kumpikaan ole kosinut?
Anoppi kysyi, ollaanko menossa naimisiin ja mies vastasi sille että joo, mut ei tiedetä milloin, joten kyllä mieskin on sitä mieltä, että häät häämöttää jossain tulevaisuudessa.
[/quote]
Olette kihloissa, koska suunnittelette yhteisiä häitä. Olette siis sopineet menevänne naimisiin. Se sopimus on kihlauksen alku.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:40"]
[/quote]
[/quote]
Miksi pitäisi, kun vihkiminen ei tässä tapauksessa olisi muuttanut meidän yhteistä elämää, arkea ja tulevaisuutta yhtään sen kummemmaksi? Sormukset hankittiin lähinnä juuri asiasta vanhakantaisesti ajattelevien ihmisten vuoksi, jotka eivät voi ymmärtää ilman jotakin aikomusta kestävää parisuhdetta.
[/quote]
Naimisiinhan siis ei ole pakko kenenkään mennä, mutta kihloihin ei voi mennä ilman aietta naimisiinmenosta, koska kihlaus ihan vaan lakiteknisesti tarkoittaa sitä, että ollaan menossa naimisiin, ei sillä ole sen kummempaa muuta merkitystä. Siksi siis pitää olla se aikomus, koska ilman sitä aikomusta ei ole kyse kihlauksesta. Toki joku muu tapa ilmaista parisuhdettanne on ihan ok, ja sormukset voi hankkia muuten vaan.
Sormuksilla ja kihlauksella ei myöskään ole suoraa yhteyttä toisiinsa, sormus ei merkitse kihlautumista eikä kihlautuminen vaadi sormusta. Mutta kulttuurillisesti meillä usein kihlauksen merkiksi sormus hankitaan. Jos en ihan väärin muistisopukoitani kaivele, niin perinne tulee siitä (osittain, monitahoisihan tällaiset perinteet usein on), että mies hankkii naiselle kihlan (ei välttämättä sormus, voi olla myös muu arvoesine) pantiksi lupauksesta mennä avioliittoon kyseisen naisen kanssa. Jos mies peruu avioliittolupauksen (mikä historiallisesti on voinut olla naiselle huono tilanne, koska voi huonontaa mainetta ja mahdollisuutta päästä avioon), saa nainen pitää pantiksiannetun kihlan korvauksena miehen aiheuttamasta haitasta. Jos taas nainen peruu avioliittolupauksensa, pitää hänen palauttaa kihla miehelle. Kihlalla siis ei ole avioliittolupauksen/sopimuksen ulkopuolista merkitystä.
mamma sanoo, että olette kihloissa :) ja laki
rofl reps kops
Ensimmäisen mieheni kanssa 10 kuukautta, toisen kanssa kuusi vuotta, kolmannen kanssa menimme suoraan naimisiin ilman kihlausta. Neljättä kosintaa odotan malttamattomana :)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 13:00"]
Eli kosinnasta häihin, kuinka kauan oli tuossa välissä? Meillä oli 9 kuukautta. Kihloihin mentiin tammikuussa, häät oli syksyllä.
[/quote]
1v7kk päivälleen. Kosinta joulupäivänä, häät heinäkuussa, välissä yksi vuosi.