Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä tekoturkisten käyttäjiä,

Vierailija
02.10.2014 |

Miksi jotkut eläinrakkaat ihmiset, jotka eivät voisi kuvitellakaan pukeutuvansa oikeasta eläimestä tehtyyn turkikseen, voivat kuitenkin käyttää tekoturkiksia. Joo, se on eettisempää, eikä eläimet ole (välttämättä, ainakaan samalla tavalla) kärsineet sen turkiksen teon takia... Mutta sehän imitoi sitä oikean eläimen turkkia? Vaikka kaikki näkisi kilometrin päähän sen olevan feikki, niin ideahan on, että se näyttää nyljetyltä eläimeltä. Tätä en ole koskaan ymmärtänyt.
En ole turkiksia vastaan, enkä erityisemmin niiden puolestakaan - tällaista olen vain ihmetellyt. Onko jollain selitystä tähän asiaan?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska semmoinen pörrö näyttää kivalta hupun reunuksessa, mutta en tahdo että yhtäkään eläintä on kidutettu minun vaatteideni tähden?

Vierailija
2/27 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä sitten lihan näköiseksi ja makuiseksi naamioitu soija? Mikseivät vegaanit puputa soijaporkkanoita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 08:22"]Koska semmoinen pörrö näyttää kivalta hupun reunuksessa, mutta en tahdo että yhtäkään eläintä on kidutettu minun vaatteideni tähden?
[/quote]

Mutta eikö häiritse, että alunperin nuo pörröreunukset on tehty nimenomaan oikeista eläimistä ja se on sen pointti? Vaikka olisikin muovista väännetty, niin sen on tarkoitus näyttää joltain supikoiran hännältä. Ei kai niitä muuten aina värjättäisikään aidon värisiksi, useimmiten ruskeiksi.

Vierailija
4/27 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekö, että tässä hullussa maailmassa osa 'tekoturkiksista' esim. takkien somisteista on aitoa supin, koiran, kissan jne. käsiteltyä turkista. Siksi en osta enää edes tekoturkista, ellei se sitten ole niin feikki että sen näkee kilometrin päähän. Lisäksi tekoturkisreunus ylläpitää mielikuvaa siitä, että turkis on kiva somiste. Monta kivaa takkia oon joutunut jättämään tämän vuoksi kauppaan.

Vierailija
5/27 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saastuttakaa te vaan sillä muoviturkiksella kun mä paahdan aidossa turkiksessa jonka valmistuksessa ei ole saastutettu ilmaa.

Vierailija
6/27 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 08:37"]

Saastuttakaa te vaan sillä muoviturkiksella kun mä paahdan aidossa turkiksessa jonka valmistuksessa ei ole saastutettu ilmaa.

[/quote]

Niin, turkishan kasvaa ihan itsestään, sen tuotantoon ei käytetä yhtään luonnonvaroja. Hyvä pointti.

Vierailija
7/27 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se aito turkisreunus on paljon kestävämpi. Ja jos se ei ole turkistarhausturkkia niin sehän on ihan eettinenkin. Vapaana luonnosta pyydetty supikoiran turkki on ekoteko.

Vierailija
8/27 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 08:39"]Se aito turkisreunus on paljon kestävämpi. Ja jos se ei ole turkistarhausturkkia niin sehän on ihan eettinenkin. Vapaana luonnosta pyydetty supikoiran turkki on ekoteko.
[/quote]

Näin juuri. Mutta silti monet pikkukettutytöt eivät voisi pukeutua oikeaan eläimestä tehtyyn karvareuhkaan. Sen sijaan sellaista esittävä on ok.

Vierailija
9/27 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 08:39"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 08:37"]

[/quote]

Niin, turkishan kasvaa ihan itsestään, sen tuotantoon ei käytetä yhtään luonnonvaroja. Hyvä pointti.
[/quote]
Sen tuotanto ei saastuta niin paljoa kuin muovin teko öljyjalostamolla. Vitun tali.

Vierailija
10/27 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa... Turkista ei saa mainostaa ekologisena, se saastuttaa tekoturkiksia enemmän. Eli turkisten käyttäjät on saastuttamisen, luonnon tuhoamisen ja eläinrääkkäyksen kannattajia. Eivät ansaitse kutsua itseään ihmisiksi. Elukatkin on parempia, jopa ne minkit on inhimillisempiä kuin nuo tuhoamista rakastavat saastat.

Vierailija
11/27 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan monella on vapaana pyydetyn supin turkki? Varmaan niin monella, joka vie itse turkiksen ompelijalle ja tilaa takin sieltä. Ongelmana monelle on saada se  turkisvuota ensin, ellei ole supinpyytäjää kaveripiirissä.

Vierailija
12/27 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sen supiturkin pyytää sen käyttäjältä. Jos se vastustelee niinkuin turkin alkuperäinen laillinen omistaja supikoira, niin sitten vaan nirri pois. Kierrätystä äärimmillään. Samalla ihmiskunnan älykkyys lisääntyy ja liikakansoitus vähenee, samoin huonot geenit. Tyhjäpääturkisämmien tekemissä alapeukutuksissa voi näkyä piikki.

Vierailija
13/27 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttäisi itse ikinä turkiksia enkä tekoturkistakaan osta, mutta ymmärrän aivan hyvin miksi joku voisi sitä tekoturkista haluta käyttää. Itse olen kai eläinaktivistiksi luokiteltavissa, mutta todella monet "tavikset" vastustavat turkiksia. Heistä turkissomisteiden ulkonäössä ei ole varsinaista vikaa, vaan ongelma on eläinten kohtelussa. Kun eläimet on poistettu yhtälöstä, no problem. Mikä tässä on niin erikoista?

Vierailija
14/27 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa laadukkaammissa takeissa on vapaana pyydettyjen supien turkkeja. Kysykää ja kyseenalaistakaa muutenkin takkienne ja vaatteidenne alkuperää. Vaatimalla laatua sitä myös saa. Terv. Se vapaan supin turkkia suositellut

Vierailija
15/27 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 08:43"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 08:39"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 08:37"] Saastuttakaa te vaan sillä muoviturkiksella kun mä paahdan aidossa turkiksessa jonka valmistuksessa ei ole saastutettu ilmaa. [/quote]   Niin, turkishan kasvaa ihan itsestään, sen tuotantoon ei käytetä yhtään luonnonvaroja. Hyvä pointti. [/quote] Sen tuotanto ei saastuta niin paljoa kuin muovin teko öljyjalostamolla. Vitun tali.

[/quote]

Onko sulla, vitun talipää, jotain faktaa tämän tueksi, vai arvailetko vain? 

Vierailija
16/27 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 08:39"]

Se aito turkisreunus on paljon kestävämpi. Ja jos se ei ole turkistarhausturkkia niin sehän on ihan eettinenkin. Vapaana luonnosta pyydetty supikoiran turkki on ekoteko.

[/quote]

Olkoon kestävä tai ei, niin tuskin se takin turkisreunus on koskaan se joka määrää vaatteen käyttöiän.

Vierailija
17/27 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on minkkiturkki, mummolta peritty ja käytän sitä ihan hyvällä omallatunnolla. Muovikrääsää en käytä.

Ja ihmettelen miten eläinten- ja luonnonsuojeliat tuota muovikrääsää käyttävät.

Vierailija
18/27 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 08:43"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 08:39"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 08:37"] Saastuttakaa te vaan sillä muoviturkiksella kun mä paahdan aidossa turkiksessa jonka valmistuksessa ei ole saastutettu ilmaa. [/quote]   Niin, turkishan kasvaa ihan itsestään, sen tuotantoon ei käytetä yhtään luonnonvaroja. Hyvä pointti. [/quote] Sen tuotanto ei saastuta niin paljoa kuin muovin teko öljyjalostamolla. Vitun tali.

[/quote]

Onko sulla, vitun talipää, jotain faktaa tämän tueksi, vai arvailetko vain? 
[/quote]
Voi luoja. Mietitäänkö yhdessä kumpi saastuttaa enemmän. Eläinten kasvatus vai öljyn jalostaminen muoviksi?

Vierailija
19/27 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 09:42"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 08:43"] [quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 08:39"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 08:37"] Saastuttakaa te vaan sillä muoviturkiksella kun mä paahdan aidossa turkiksessa jonka valmistuksessa ei ole saastutettu ilmaa. [/quote]   Niin, turkishan kasvaa ihan itsestään, sen tuotantoon ei käytetä yhtään luonnonvaroja. Hyvä pointti. [/quote] Sen tuotanto ei saastuta niin paljoa kuin muovin teko öljyjalostamolla. Vitun tali. [/quote]   Onko sulla, vitun talipää, jotain faktaa tämän tueksi, vai arvailetko vain?  [/quote] Voi luoja. Mietitäänkö yhdessä kumpi saastuttaa enemmän. Eläinten kasvatus vai öljyn jalostaminen muoviksi?

[/quote]

Mietitään vaan, mutta lopputulos ei välttämättä ole ihan se, mitä sinä ajattelit. Sä et nyt ota huomioon vaikkapa sitä, että siihen eläinten kasvatukseenkin tarvitaan öljyjalosteita. Tarvitaanko niitä enemmän vai vähemmän kuin tekoturkiksen tekemiseen? Eläinten tehotuontato on yllättävän saastuttavaa, mitä et ehkä ole tullut ajatelleeksi.

Mä en käytä teko- enkä oikeita turkiksia, mutta suosittelen, että ihan oikeasti mietit, millaisia erilaisia prosesseja eläintuotantoon liittyy. Jos nyt aloitat siitä, mitä ruokaa turkiseläimet syövät, miten ruoka tuotetaan, miten se tuodaan turkistarhalle, mitä turkiseläinten raadoille tehdään, miten lanta käsitellään, miten paljon polttoainetta kuluu eri tuotantovaiheissa, millaiset ovat turkistuotannon vaikutukset pohjavesiin jne. Ymmärrän, että näin pitkien ketjujen miettiminen voi olla hankalampaa ja toisaalta vitunhokeminen paljon helpompaa, mutta mieti silti.

Vierailija
20/27 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se tekoturkis näyttää kivalta. Ei minua kiinnosta näyttääkö se aidolta vai ei. Kunhan itse tiedän hupunreunukseni olevan muovia niin olen tyytyväinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme