Tytär ei suorittanut äikän kaikkia kursseja vaikka kirjoitti sen nyt?
Yöllinen avautuminen ja hätähuuto tänne kun ei untakaan mietteltään saa... Tytär tuli illalla paniikissa ilmoittamaan, että häneltä puuttuu äidinkielestä kaksi pakollista kurssia. Oli luullut, että ne olivat suoritettuja, mutta laskeskellessaan kurssejaan Wilmassa huomasi hänellä olevan k,-merkintöjä kahden kurssin kohdalla. Ei kuulemma ymmärrä miksi moiset merkinnät, on käynyt kurssit ja mielestään saanut arvosanatkin. Mietittiin mistä voisi johtua, niin ainut keksimämme syy on muutama selvittämättön poissaolo.
Mitä nyt tapahtuu hänen tutkinnolleen? Eikös rehtorin pitäisi ilmoittaa oppilaalle kirjallisesti, että hän ei saa osallistua kyseisen aineen kokeeseen suorittamattomien kurssien takia? Tilanteen tekee erityisen vaikeaksi vielä se, kun tämä on hänen kolmas kirjoituskerta ja yo-tutkintohan täytyy saada suoritettua kolmella kerralla...
Kyllä nyt surettaa tyttären puolesta, tunnollinen oppilas ja kaikki saattaa mennä päin helvettiä huolimattomuuden takia :(
Kommentit (19)
Ei kyllä ole tunnollinen oppilas! :D Vitusti poissaolojakin...
Ylimääräisistä kursseista saa olla miten monta tahansa P:tä tai K:ta.
Yo-koehan on ensisijaisesti kypsyyskoe, ei TODELLAKAAN ulkoalukukoe :)
Ota suoraan rehtoriin yhteyttä. On tässä vielä aikaa selvitellä asioita. Mutta selvitä nyt heti. Pistä vaikka Wilmaan tai soita suoraan aamulla.
Eikö olekin niin, että jos nyt on suorittanut yo-kokeet läpi ja valmiiksi, niin jos kursseja vielä puuttuu niin tytär tekee keväällä kurssit valmiiksi ja saa lakin keväällä? Eli ei kai ne jo suoritetut yo-kokeet mihinkään katoa?
t. 2
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 03:27"]En nyt ihan varma ole, mutta eikös tietyn verran kursseja saa olla hylättynä tai jollain muulla merkinnällä kuin arvosanalla? En todellakaan usko että tyttöäsi olisi päästetty kirjoittamaan jos puuttuu pakollisia. Vai voisiko olla niin ettei puuttuvat kurssit estä kirjoittamista? Kirjoitukset on saatava kasaan tietyillä kerroilla, mutta voi olla vielä kursseja suoritettavana ennen kuin saa tutkinnon valmiiksi eli lakin. Hitsi kun omasta lukiosta jo aikaa...
[/quote]
Käsittääkseni kirjoitettavista aineista tulee olla kaikki pakolliset kurssit suoritettuja ennen kirjoituksia
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 03:28"]Ei kyllä ole tunnollinen oppilas! :D Vitusti poissaolojakin...
[/quote]
Ei ole paljoa, pidän niitä kyllä silmällä ja tiedän onko hän poissa hyväksyttävistä syistä. Osaksi tämä on minun vikani, koska en ole muistanut poissaolovihkoon kirjata poissaoloja ja antaa tytölle. Pidin aina itselläni tätä kyseistä vihkoa tyttären ollessa alaikäinen, nyt täysi-ikäisenä saa selvittää omat poissaolonsa. Niin, ja nämä suorittamattomat kurssit ovat toiselta vuodelta
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 03:29"]Ylimääräisistä kursseista saa olla miten monta tahansa P:tä tai K:ta.
[/quote]
Nämä ovat pakollisia kursseja...
Älkää nyt hätäilkö. K merkintä on keskeytynyt, olisiko voinut jäädä jotain suorituksia tekemättä esim esseitä. Aamulla opettajan kanssa asiasta keskustelemaan. Periaatteessa kirjoituksiin pääsy edellyttää pakollisten suorittamista, mutta en usko että tuosta tulee ongelma. Tyttö kirjoittaa nyt ja suorittaa kurssit sitten myöhemmin ellei saa sovittua opettajan kanssa että paikkaa kurssit. Ei hänen valmistuminen tuosta jää kiinni. Ei tule mitään kirjallista ilmoitusta ettei voi osallistua. Opiskelijan on itse oltava huolellinen ja tietty opon tässä kohtaa myös. Mutta älkää panikoiko, aamulla yhteys kouluun ja selvittämään asiaa, varmasti järjestyy. t.lukiokuraattori
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 03:40"]Älkää nyt hätäilkö. K merkintä on keskeytynyt, olisiko voinut jäädä jotain suorituksia tekemättä esim esseitä. Aamulla opettajan kanssa asiasta keskustelemaan. Periaatteessa kirjoituksiin pääsy edellyttää pakollisten suorittamista, mutta en usko että tuosta tulee ongelma. Tyttö kirjoittaa nyt ja suorittaa kurssit sitten myöhemmin ellei saa sovittua opettajan kanssa että paikkaa kurssit. Ei hänen valmistuminen tuosta jää kiinni. Ei tule mitään kirjallista ilmoitusta ettei voi osallistua. Opiskelijan on itse oltava huolellinen ja tietty opon tässä kohtaa myös. Mutta älkää panikoiko, aamulla yhteys kouluun ja selvittämään asiaa, varmasti järjestyy. t.lukiokuraattori
[/quote]
Kiitos toivon pilkahduksesta, kiitos todella <3 Jospa sitä saisi muutaman tunnin nukuttua ja heti kahdeksalta ennen töitä rehtorille soittoa. Toivotaan parasta!
Miksei se tyttö nyt itse selvitä asioitaan soittamalla sille rehtorille? Ilmeisesti täysi-ikäinen ihminen, jos jo kolmas kirjoituskerta. Olisin ainakin minä pitänyt hyvin kummallisena, jos äiti olisi häärinyt koulun suuntaan kirjoitusten aikaan.
Kai nyt aikuinen ihminen osaa katsoa mitä pitää olla suoritettuna :D Ja varsinkin pestä jälkipyykkinsä!
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 03:34"]Eikö olekin niin, että jos nyt on suorittanut yo-kokeet läpi ja valmiiksi, niin jos kursseja vielä puuttuu niin tytär tekee keväällä kurssit valmiiksi ja saa lakin keväällä? Eli ei kai ne jo suoritetut yo-kokeet mihinkään katoa?
t. 2
[/quote]
Kyllä, näin on.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 03:43"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 03:40"]Älkää nyt hätäilkö. K merkintä on keskeytynyt, olisiko voinut jäädä jotain suorituksia tekemättä esim esseitä. Aamulla opettajan kanssa asiasta keskustelemaan. Periaatteessa kirjoituksiin pääsy edellyttää pakollisten suorittamista, mutta en usko että tuosta tulee ongelma. Tyttö kirjoittaa nyt ja suorittaa kurssit sitten myöhemmin ellei saa sovittua opettajan kanssa että paikkaa kurssit. Ei hänen valmistuminen tuosta jää kiinni. Ei tule mitään kirjallista ilmoitusta ettei voi osallistua. Opiskelijan on itse oltava huolellinen ja tietty opon tässä kohtaa myös. Mutta älkää panikoiko, aamulla yhteys kouluun ja selvittämään asiaa, varmasti järjestyy. t.lukiokuraattori
[/quote]
Kiitos toivon pilkahduksesta, kiitos todella <3 Jospa sitä saisi muutaman tunnin nukuttua ja heti kahdeksalta ennen töitä rehtorille soittoa. Toivotaan parasta!
[/quote]
Myöhäistä kohdallasi, mutta hiukan aikaisemmin kannattaa tarkistella, onko kurssit hyväksytysti suoritettu.
Kolmas kirjoituskerta, selittämättömiä poissaoloja, huomaa vasta nyt että kurrseja puuttuu = tunnollinen oppilas?
Joku (=Mikään) tuossa yhtälössä ei nyt oikein sovi yhteen...
Eipä kait auta muu kuin selvittää asia. Anna ihmeessä tyttäresi itse selvittää. Tukena ja apuna voit olla, mutta ei niin että äitinä soitat koululle "kun meidän Maija ei nyt..."
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 06:47"]Eipä kait auta muu kuin selvittää asia. Anna ihmeessä tyttäresi itse selvittää. Tukena ja apuna voit olla, mutta ei niin että äitinä soitat koululle "kun meidän Maija ei nyt..."
[/quote]
Eikä täysi-ikäisen asioista äidille saa edes puhua.
Kyllä sen tytön tarvii itse mennä selvittämään asiansa. Äiti voi tukea ja neuvoa kotioloissa, mutta lukiolainen hoitaa itse lukionsa ja siihen liittyvät asiat. Sinänsä erikoista, että tyttösi ei ole huomannut numerotonta arvosanaa käydyn kurssin jälkeen. Kyllä mua vaan kiinnosti tietää, että mitä milloinkin sain arvosanaksi kurssista. Sehän vaikutti suoraan ko. aineen keskiarvoon.
Annat rehtorin numeron tytölle ja hän hoitakoon loput.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 06:58"]
Kyllä sen tytön tarvii itse mennä selvittämään asiansa. Äiti voi tukea ja neuvoa kotioloissa, mutta lukiolainen hoitaa itse lukionsa ja siihen liittyvät asiat. Sinänsä erikoista, että tyttösi ei ole huomannut numerotonta arvosanaa käydyn kurssin jälkeen. Kyllä mua vaan kiinnosti tietää, että mitä milloinkin sain arvosanaksi kurssista. Sehän vaikutti suoraan ko. aineen keskiarvoon.
Annat rehtorin numeron tytölle ja hän hoitakoon loput.
[/quote]
Miksi äidin pitää kaivella tytölle rehtorin numero valmiiksi?
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 06:40"]
Kolmas kirjoituskerta, selittämättömiä poissaoloja, huomaa vasta nyt että kurrseja puuttuu = tunnollinen oppilas?
Joku (=Mikään) tuossa yhtälössä ei nyt oikein sovi yhteen...
[/quote]
Eipä äitiäkään tunnu pahemmin ahdistavan poissaolot, kun äiti on arvioinut syyt "hyväksytyiksi". Taitaa tämä tunnollisuus olla perinnöllistä.
En nyt ihan varma ole, mutta eikös tietyn verran kursseja saa olla hylättynä tai jollain muulla merkinnällä kuin arvosanalla? En todellakaan usko että tyttöäsi olisi päästetty kirjoittamaan jos puuttuu pakollisia. Vai voisiko olla niin ettei puuttuvat kurssit estä kirjoittamista? Kirjoitukset on saatava kasaan tietyillä kerroilla, mutta voi olla vielä kursseja suoritettavana ennen kuin saa tutkinnon valmiiksi eli lakin. Hitsi kun omasta lukiosta jo aikaa...