Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit? Teinien vanhemmilta apua!

Vierailija
01.10.2014 |

Tyttäreni kertoi, että hänen entinen paras ystävänsä ajoi viime perjantaina skootterilla kännissä. Tytöllä ei ole tarkkaa tietoa, paljon kaveri oli juonut, mutta sanoi, että huomasi heti kaverin käytöksestä, että jotain oli juonut. Tänään varmistui, että näin oli tapahtunut. 

Olemme ystävystyneet kaverin vanhempien kanssa, ja nyt mietin kuinka hoidan asian. Olen kovin huolissani, jos tuo on yleisesti tapana ajella kännissä. Puhuin jo kesällä ko. äidille, että alkaa teineillä olla alkoholikokeiluja ja äiti tyrmäsi asian täysin, että ei heidän tyttärensä uskalla juoda mitään. Yritin monta kertaa, että kannattaa silti pitää silmät auki. Tiesin silloin, että ko. tyttö suunnitteli alkoholikokeiluja ja siksi yritin puhua äidin kanssa.

Nyt tiedän, että äiti pitää aivan mahdottomana vaihtoehtona, että tyttö olisi juonut mitään, varsinkin kun on ollut skootterilla liikenteessä. Eikä uskoisi, vaikka olisi ollut kävellen liikenteessä. Tiedän, että mikään yleinen vihjailu ei auta, koska äiti kieltää mahdollisuuden aivan täysin. Jos kerron faktat, joutuu "heräämään" unestaan, mutta en haluaisi narauttaa tyttöäni, että on kertonut asian mulle. Ko. äiti kertoo varmasti lapselleen, mistä on kuullut asian. Silloin tyttö nostaa metelin asiasta koulusta ja oma tyttöni ei enää kerro mulle mitään. Nyt kertoo tosi paljon, kun luottaa, etten narauta kavereita. Mun mielestä on tärkeää tietää, mitä puuhaavat, ja vaikkei omanikaan varmaan omista touhuistaan kaikkea kerro, pysyn silti kartalla, missä mennään. 

Tuo kännissä ajelu on kuitenkin niin vaarallista, että tuntuu, että pakko on jotain tehdä, että tajuavat lopettaa ennenkuin jotain sattuu. Tiedän myös, että tytöltä lähtisi skootteri pois kokonaan ja kriisi päällä koko perheessä, jos narautan tytön. Vanhemmat eivät juo koskaan kahta olutta enempää illalla, jos lähtevät autolla ennen puolta päivää eli ovat tosi hysteerisiä asian suhteen. Miehen kanssa jo mietittiin nimetöntä kirjettä tai tekstaria tms., mutta aika naurettavilta nuokin kuulostaa.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustat vaatteet päälle ja lähdet vakoilemaan tyttöjä viikonloppuna. Soitat poliisit paikalle puhalluttamaan, kun lähtevät skootterilla liikkeelle.  Eivätköhän siitä säikähdä riittävästi.

Vierailija
22/26 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 23:16"]En usko, että teini kieltäisi tekemästä mitään. Vaikeinta ehkä keksiä tapa toimia. Auttaisikohan, jos teini "uhkailisi" kaveriaan, että kertoo mulle, jos ei tuollaiset touhut lopu. Kaveri peittelee nytkin tilannetta tytöltäni, tiedostaa ehkä riskin, että tyttö saattaa kertoa mulle.
Ap
[/quote]

En mäkään usko sitä kertomasi perusteella :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 23:16"]

En usko, että teini kieltäisi tekemästä mitään. Vaikeinta ehkä keksiä tapa toimia. Auttaisikohan, jos teini "uhkailisi" kaveriaan, että kertoo mulle, jos ei tuollaiset touhut lopu. Kaveri peittelee nytkin tilannetta tytöltäni, tiedostaa ehkä riskin, että tyttö saattaa kertoa mulle. Ap

[/quote]"Mä kerron mun äidille, jos sä ajat kännissä, varmasti kerron mun äidille" --- Ai tuoko auttais tilannetta, hei HALOO!. Ja miksi haluat että tyttäres enää yhtään enempää sotkeutuu tähän juttuun. Kai se häntäkin rupeaa kohta stressaamaan, niin kuin sinuakin näköjään. No niin että mitä enää turhaan jänkkäät täällä eri vaihtoehtoja, tuolla on yks ihan pätevä ratkaisu ja se on se lastensuojeluun ilmoitus. 

Vierailija
24/26 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teineille pelkkä puhe mitään auta, eikä lastensuojelu ilmot ym. Olen itse elämäni aikana tehnyt vaikka ja mitä, välillä on kiinnikkin jääty, välillä olen äidille naljaillut puuhistani, koska tiesin että hän ei puuhistani pitänyt alkuunkaan. Poliisejakin on tullut "kiusattua" ja paljon laittomuuksia tehty, nykyään en sellaisia puuhaa ne ajat oli ja meni. Nuoret oppii vain virheistään, koska ovat erittäin "itserakkaita" kuvittelevat tietävänsä asiat paremmin, kuin muut ja olevansa kaiken yläpuolella :D Itse siis kuvittelin vielä n. Vuosikin takaperin voivani tehdä ihan mitä lystää, ketään en kuunnellut, karkailin sinne tänne ja vasta viimesyksynä tahusin, etten tiedä hevonvittuakaan vaikka niin kuvittelin :D Nyt heinäkuussa täytin 18vuotta ja sain pojan elokuussa, asun kotona koska pelkään ettei äitini pärjää yksin 7 pikkusisarukseni kanssa, joista kolmella vaikea murkkuikä ja kolmella erittäin paha uhmaikä, nuorin taas valvottaa kaikki yöt kun hampaita tekee, mutta omani on erittäin rauhallinen yksilö niin kuin itsekkin olen nykyään, alkoholinkin käyttö loppui kuin seinään yli vuosi sitten (: Että kyllä se siitä rauhottuu se teinien touhu aikanaan ja osa kyllä alkoholisoituu aika pahasti, sille ei vaan ulkopuolinen mitään voi. Monet omat ystäväni ovat lopettaneet kanssani yhteydenpidon, koska en juo enää ja naamakirjasta olen seurannut heidän surkeita elämiään kun aina ollaan päissään, mutta elämä on.

Vierailija
25/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 23:16"]

En usko, että teini kieltäisi tekemästä mitään. Vaikeinta ehkä keksiä tapa toimia. Auttaisikohan, jos teini "uhkailisi" kaveriaan, että kertoo mulle, jos ei tuollaiset touhut lopu. Kaveri peittelee nytkin tilannetta tytöltäni, tiedostaa ehkä riskin, että tyttö saattaa kertoa mulle. Ap

[/quote]

Älä laita tytärtäsi miksikään viestinviejäksi. Täällä tuli hyviä ehdotuksia, itse kannatan lasua.

Vierailija
26/26 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 23:16"]

[/quote]"Mä kerron mun äidille, jos sä ajat kännissä, varmasti kerron mun äidille" --- Ai tuoko auttais tilannetta, hei HALOO!. Ja miksi haluat että tyttäres enää yhtään enempää sotkeutuu tähän juttuun. Kai se häntäkin rupeaa kohta stressaamaan, niin kuin sinuakin näköjään. No niin että mitä enää turhaan jänkkäät täällä eri vaihtoehtoja, tuolla on yks ihan pätevä ratkaisu ja se on se lastensuojeluun ilmoitus. 
[/quote]
En mä nyt mielestäni ole mitenkään jankannut asiaa, eikä tämä asia varsinaisesti stressaa mua. Vielä vähemmän tytärtäni, joka on itse kertonut tilanteet, mä en ole asiaa jauhanut ollenkaan hänen kanssaan.
Tiedän kaverin olevan arka, ja epäilen, että uhkailu kertomisesta saattaisi hyvinkin tehota, koska pelkää varmasti, että vanhemmat saavat tietää. Tämä ei ole mitenkään paatunut teini, jolle ei mikään tehoa. Epäilen, että pöllöilee enemmän kavereiden "painostuksesta". Ja kaverin valistaminenkin tulisi tuossa hoidettua.
Lastensuojelu tuntuu hiukan radikaalilta toimenpiteeltä, mutta ehkä se voisi olla paras ratkaisu, herättäisi sekä vanhempia että teiniä.
Täytyypä pohtia. Kiitos asiallisista vastauksista, joita suurin osa oli :)
Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme