Uteleva hoitaja pk:ssa?
Mitä oikeasti työhönsä kuluuvaa/ kasvatuksellista/ hoidon kannalta olennaista LTO hakee kysymällä lapselta "Miksi sinä tulit tänään myöhässä hoitoon?" ?
Kyseessä siis ennalta ilmoitettu normaalista noin tunnilla poikkeava hoidon aloitusaika yhtenä päivänä. Itselleni ei nyt tuu juuri mitään järkevää syytä mieleen. Haluaako hän syyllistää lasta hankalaan aikaan hoitoon tulosta? Puhtaasti udella kotiasioitamme? Kuvittelee narauttavansa minut lapsen hoitoonv iemisestä omana vapaapäivänä?
Kommentit (56)
harvinaisen pönttö ihminen..
Ensinnäkin, jos työaikasi vaatisi nuo vartit sinne ja tänne, olisit ilmoittanut ne hoitoaikojen sisään. Toiseksi mehän emme tiedä mistä ajasta maksatte. Jos maksatte alle 7h hoitoajasta, niin silloin aikoja on todellakin noudatettava. Jos taas maksatte max 10h hoitoajasta en usko sanaakaan siitä, että johtaja tulisi kyselemään jostain parista minuutista.
JA en usko sanaakaan siitä, että opettaja 'tenttasi tiukalla äänensävyllä' lastasi!
Lapsen touhut aamulla OVAT niitä lapsen omia juttuja, juuri niitä mitkä ovat tuoreessa muistissa. Kukaan ei siinä kysele ' perheen, naapureiden tai kumminkaimojen tekemisistä' !
Kaikki lapset EIVÄT kerro mitään vuolaasi, hyvä jos kysyttäessäkään, tiedät sen kyllä. Ja ammatti-ihmisten on saatava se vuorovaikutus myös sellaisten lasten kanssa, jotka eivät tee aloitetta.
Äh ei jaksa tuollaisen kanssa edes jutella...
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 18:26"]
Ei, omatunto ei kolkuta. Minulla oli ihan vain poikkeuksellisesti myöhäisempi työhönmenoaika kyseisenä aamuna ja halusin pitää nuorimmaisen siihen asti kotona ja viettää vähän hänen kanssaan kahdenkeskistä rauhallista aikaa koululaisen lähdettyä kouluun.
Koen kysymyksen silti aika tunkeilevana ja asiattomana. Ikävä utelufiilis siitä jäi. Ehkä tähän vaikuttaa kyllästymiseni ylipäätään päiväkodin tapaan vaatia tarkkoja selvityksiä työajoista ja 15 min tarkkuudella määritettyihin hoitoaikoihin, mikä hankaloittaa oman työni hoitamista hyvin, koska se vaatisi kykyä joustaa muuttuvien tekijöiden mukaisesti eikä työaika ole aina ennalta 15 min tarkuudella määritettävissä. Kerran tapahtuneen 2 min myöhästymisen sovitusta hakuajasta (päiväkodin sulkemisaikaa vielä tunti jäljellä) päälle seuraavana aamuna oli heti päiväkodin johtaja vastassa kyselemäässä onko minulla vaikeuksia hakea lapsia hoitoajan puitteissa.
Mutta tämä on siis normaali käytäntö päiväkodeissa? Olen aina ajatellut että keskustelu lapsen kanssa tulee olla lapsilähtöistä. Siis ettei auktoriteettiasemassa oleva aikuinen voi tentata tiukilla kysymyksillä lasta hoitoon kuulumatomista asioista, vaan hänen tulee tarjota lapselle mahdollisuuksia kertoa omista asioistaan sen mukaan mitä lapsi itse haluaa kertoa (yleensä minun kokemuskeni mukaan kertovat varsin vuolaasti) eikä lapsi saa tuntea itseään velvolliseksi vastaamaan aikuisen kysymykseen. Ja että lapsen kanssa nimenomaan keskustellaan lapsen omista tekemisistä, kiinnostuksenkohteista jne., ei perheen, naapureiden tai kumminkaimojen tekemisistä. Eihä tuollanen neljä vuotias itse voi päättää milloin tulee milloinkin hoitoon ja miksi niin. Miksi häneltä sitä siis edes kysyä miksi? Ja jos vanhemmat ovat myöhäisemmästä tuloajasta ilmoittaessaan jättäneet sen tarkemmin erittelemättä että miksi niin eikös en tulisi päiväkodillekin riittää?
AP
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 18:32"]
Onko kyseessä vuorohoito? Yksityinen päiväkoti? Onko teillä tietty hakuaika rajoitettu niin, että yhdellä tunnilla enemmän olisi korkeampi maksu?
Jos olette ilmoittaneet hakuajaksi 16, niin silloin siellä on mietitty henkikökunnan riittävyys niin, että lapsi on poissa klo 16.
Muuten kuulostaa ihan tavalliselta juttelulta. Tuollaisia kysellään mennen ja tullen, ja tuskin kukaan aikuinen muistaa vastauksia, ellei ole sattunut jotain todella suurta, kuten omaisen kuolema.
[/quote]
Ei ole vuorohoito eikä yksityinen. Hakuajaksi on määritetty klo 16, koska se on aika joka laskennallisesti tulee teoreettisesta työaikani päättymisetä + ajomatkasta. Ja ei sitä ei voi määrittää myöhäsemmäksi vaikka tiedän että aina en kykenen työpisteestäni sillä kellonlyömällä positumaan. Muina kertoina olen poistunut kesken työtehtävän hoidon (todella ikävää kun ihimisten kanssa työtään tekee, todella ikävää kun on määräaikaisilla sopimuksella ja olisi kiva osoittaa että on oikeasti kiinnotunut ja halukas paneutumaan kyseiseen työhön) ja tämän yhden kerran myöhästyin sen 2 siis todellakin kaksi kokonaista minuuttia.
AP
Minulla ei ole lapsia, mutta kauhulla olen miettinyt että udeltaisiinko päiväkodissa kodin asioita. Pidän kotia hyvin yksityisenä alueena, enkä haluaisi että lapselta udeltaisiin asioita kiertoteitse. Kun olin lapsi, oma äitini neuvoi aina sanomaan kyselijöille että "kysy äidiltä". Siis jos kysymykset olisivat liittyneet perheen ja kodin asioihin eikä lapsen juttuihin.
Jos sulla on vaikeuksia pysyä sovitussa hoitoajassa niin sitten muutat sen, näin yksinkertaista se on ja vaikka sulla olisi hoitoaika 7-17 niin se ei tarkoita sitä että lapsen on pakko olla läsnä 7-17 joka päivä vaan se takaa ,että on tarpeeksi hoitajia niinäkin päivinä kun sinulla on pitempi työpäivä!
Kertoo ne lapset ne perheen tapahtumat kysymättäkin päivän aikana joten jos sinua moinen "utelu" vaivaa niin hommaa kotiin hoitaja sille lapselle.
Sissus, että jotkut osaa nillittää joka asiasta.
Niin ja ei meillä ei ole mitään tunteihin perustuvaa hintaluokkasysteemiä vaan ihan täyttä maksua täydestä päivästä maksetaan.
Ja siis minä toki olisin määrittänyt hoitosopimukseen ajan löysemmäksi, mutta en tajunnut eri yhteydessä täytettyyn yhteystietolomakkeeseen valehdella työaikaani jja sen pohjalta tuon hakuajan sitten määrittivät. Kovasti luvattiin että sitten joustetaan jos tarve on pitempään oloon, mutta käytännössä tätä joustoa varten tartvitsisi asiasta keskustella hyvissä ajoin etukäteen, mikä ei siis millään tavalla auta minua siinä tilanteessa kun oma työpäiväni yllättäen venyy.
AP
Kannattaisko muuttaa hoitoaikaa vartti myöhemmäksi? Kasvatushenkilökunnan määrä lasketaan lasten hoidontarpeen mukaan. Ehkä siksi pk:ssa ollaan kiinnostuneita ylimenevästä ajasta.
Olitko ihan itse kuulemassa tämän utelun?
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 18:57"]
Niin ja ei meillä ei ole mitään tunteihin perustuvaa hintaluokkasysteemiä vaan ihan täyttä maksua täydestä päivästä maksetaan.
Ja siis minä toki olisin määrittänyt hoitosopimukseen ajan löysemmäksi, mutta en tajunnut eri yhteydessä täytettyyn yhteystietolomakkeeseen valehdella työaikaani jja sen pohjalta tuon hakuajan sitten määrittivät. Kovasti luvattiin että sitten joustetaan jos tarve on pitempään oloon, mutta käytännössä tätä joustoa varten tartvitsisi asiasta keskustella hyvissä ajoin etukäteen, mikä ei siis millään tavalla auta minua siinä tilanteessa kun oma työpäiväni yllättäen venyy.
AP
[/quote]
Luulen, että siksi se johtaja asiaa kyseli. Olisit silloin sanonut, että on välillä mahdotonta ehtiä työmatkojen takia klo 16 hakemaan lasta.
Ota nyt ihmeessä asia puheeksi ja pidennä sitä lapsen hoitoaikaa 15 minuutilla. Sehän on vain ilmoitusasia.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 18:50"]
harvinaisen pönttö ihminen..
Kiitos :D
Ensinnäkin, jos työaikasi vaatisi nuo vartit sinne ja tänne, olisit ilmoittanut ne hoitoaikojen sisään. Toiseksi mehän emme tiedä mistä ajasta maksatte. Jos maksatte alle 7h hoitoajasta, niin silloin aikoja on todellakin noudatettava. Jos taas maksatte max 10h hoitoajasta en usko sanaakaan siitä, että johtaja tulisi kyselemään jostain parista minuutista.
Näin kuitenkin tuli.
Ja yritetty on ilmoittaa laajempaa hoitoaikaa mutta se ei sovi kun lapsi saa olla hoidossa vain todellisen hoidon tarpeen (= tuo päiväkodin johtajan laskema aika). Ja joo ensi vuotta varten tiedän nyt että valehtelen työaikani olevan aina pitempi kuin se todellisuudessa valtaosana päivistä on. Pönttö kun olen, uskoin tuohon "tarvittaessa joustetaan" soopaan.
JA en usko sanaakaan siitä, että opettaja 'tenttasi tiukalla äänensävyllä' lastasi!
Enkä minä tietääkseni ole puhunut tiukasta äänesävystä yhtään mitään.
Lapsen touhut aamulla OVAT niitä lapsen omia juttuja, juuri niitä mitkä ovat tuoreessa muistissa. Kukaan ei siinä kysele ' perheen, naapureiden tai kumminkaimojen tekemisistä' !
Eikö siltä lapseta sitten voisi kysyä niistä touhuista eikä jotain ihan muuta?
Kaikki lapset EIVÄT kerro mitään vuolaasi, hyvä jos kysyttäessäkään, tiedät sen kyllä. Ja ammatti-ihmisten on saatava se vuorovaikutus myös sellaisten lasten kanssa, jotka eivät tee aloitett
Joo vuorovaikutus on oltava, sen ymmärrän, mutta miksi se lapsi on saatava ammatti-ihmisen toimesta kertomaan asioista jotka ei kuuluu sille ammattihenkilölle tai joita lapsi ei koe hoitopaikkaan liittyviksi eikä koe tarvetta jakaa ko. asioita kyseisen aikuisen kanssa? Eikö riittävän vuorovaikutuksen saa syntymään jakamalla se arki ja ne aiheet jotka luontevasti lapsen kanssa se tietty aikuinen jakaa siinä heille yhteisessä ympäristössä?
Äh ei jaksa tuollaisen kanssa edes jutella...
Eiks oo kiva ku ei oo pakko. Minun keskustelu, johon sinä kuitenkin tulit ihan vapaaehtoisesti juttelemaan.
AP
Suomessa on edelleen subjektiivinen päivähoito-oikeus. Sinulla on siis oikeus päättää hoitoajasta tiettyjen raamien puitteissa. Päiväkoti tietysti yrittää saada mahdollisimman paljon aikaisin haettavia lapsia... Kaikkeen ei ole pakko suostua.
Ap, ei päiväkoti määritä lapsen hoitoaikaa. Sen tekevät vanhemmat. Eikä vanhempien työvuoroja kysellä kuin vulrohoidossa. Ilmoitat hakuajan myöhäsemmäksi ja se siitä.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:02"]
AP
[/quote]
Luulen, että siksi se johtaja asiaa kyseli. Olisit silloin sanonut, että on välillä mahdotonta ehtiä työmatkojen takia klo 16 hakemaan lasta.
Ota nyt ihmeessä asia puheeksi ja pidennä sitä lapsen hoitoaikaa 15 minuutilla. Sehän on vain ilmoitusasia.
[/quote]
Siis joo minä sanoin tuolloin myöhästymispuhuttelussa, että joskus on tilanteita että joudun olemaan töissä ennalta suuniteltua pitempään ja ei hän ei ollut halukas muuttamaan hoitosopimukseen aikoja vaan minun nimenomaan pitää paremmin noudattaa sopimusta.
Kuuluisiko sen oikeasti olla ihan ilmoitusasia että määritän ne hoitoajat pidemmäksi? Siis että minä olen se joka hoidon tarpeen määrää ei joku päiväkodinjohtajien yleinen laskkaava? Siis vaikka oikeasti tarvin sitä pitempää aikaa vain satunnaisesti ja vaikka valtaosana päivistä siis hakisinkin siihen klo 16 mennessä mutta kirjotuttaisin hotosopimukseen hoitoajan esim. 16.15 tai 16.30 asti? Kokemusta on siis vain tästä kyseisestä päiväkodista ja sen käytännöstä.
AP
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 18:26"]
Ei, omatunto ei kolkuta. Minulla oli ihan vain poikkeuksellisesti myöhäisempi työhönmenoaika kyseisenä aamuna ja halusin pitää nuorimmaisen siihen asti kotona ja viettää vähän hänen kanssaan kahdenkeskistä rauhallista aikaa koululaisen lähdettyä kouluun.
Koen kysymyksen silti aika tunkeilevana ja asiattomana. Ikävä utelufiilis siitä jäi. Ehkä tähän vaikuttaa kyllästymiseni ylipäätään päiväkodin tapaan vaatia tarkkoja selvityksiä työajoista ja 15 min tarkkuudella määritettyihin hoitoaikoihin, mikä hankaloittaa oman työni hoitamista hyvin, koska se vaatisi kykyä joustaa muuttuvien tekijöiden mukaisesti eikä työaika ole aina ennalta 15 min tarkuudella määritettävissä. Kerran tapahtuneen 2 min myöhästymisen sovitusta hakuajasta (päiväkodin sulkemisaikaa vielä tunti jäljellä) päälle seuraavana aamuna oli heti päiväkodin johtaja vastassa kyselemäässä onko minulla vaikeuksia hakea lapsia hoitoajan puitteissa.
Mutta tämä on siis normaali käytäntö päiväkodeissa? Olen aina ajatellut että keskustelu lapsen kanssa tulee olla lapsilähtöistä. Siis ettei auktoriteettiasemassa oleva aikuinen voi tentata tiukilla kysymyksillä lasta hoitoon kuulumatomista asioista, vaan hänen tulee tarjota lapselle mahdollisuuksia kertoa omista asioistaan sen mukaan mitä lapsi itse haluaa kertoa (yleensä minun kokemuskeni mukaan kertovat varsin vuolaasti) eikä lapsi saa tuntea itseään velvolliseksi vastaamaan aikuisen kysymykseen. Ja että lapsen kanssa nimenomaan keskustellaan lapsen omista tekemisistä, kiinnostuksenkohteista jne., ei perheen, naapureiden tai kumminkaimojen tekemisistä. Eihä tuollanen neljä vuotias itse voi päättää milloin tulee milloinkin hoitoon ja miksi niin. Miksi häneltä sitä siis edes kysyä miksi? Ja jos vanhemmat ovat myöhäisemmästä tuloajasta ilmoittaessaan jättäneet sen tarkemmin erittelemättä että miksi niin eikös en tulisi päiväkodillekin riittää?
AP
[/quote]
Joo, meillä kävi kanssa kerran noin. Muutin hoitoajan 7-17 ja vein lapsen silloin oli tarvis ja hain pois kun se oli mahdollista.. ikvää heidän "henkilökunnan suunnittelulleen" mutta sitä saa mitä tilaa, jousto on molemmin puolista.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:24"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:02"]
AP
[/quote]
[/quote]
Siis joo minä sanoin tuolloin myöhästymispuhuttelussa, että joskus on tilanteita että joudun olemaan töissä ennalta suuniteltua pitempään ja ei hän ei ollut halukas muuttamaan hoitosopimukseen aikoja vaan minun nimenomaan pitää paremmin noudattaa sopimusta.
Kuuluisiko sen oikeasti olla ihan ilmoitusasia että määritän ne hoitoajat pidemmäksi? Siis että minä olen se joka hoidon tarpeen määrää ei joku päiväkodinjohtajien yleinen laskkaava? Siis vaikka oikeasti tarvin sitä pitempää aikaa vain satunnaisesti ja vaikka valtaosana päivistä siis hakisinkin siihen klo 16 mennessä mutta kirjotuttaisin hotosopimukseen hoitoajan esim. 16.15 tai 16.30 asti? Kokemusta on siis vain tästä kyseisestä päiväkodista ja sen käytännöstä.
AP
[/quote]
Kyllä se on ihan ilmoitusasia ja päiväkodeilla ei todellakaan ole mitään laskukaavoja työpäivien ja - matkojen osalta. Onhan siellä hoidossa työttömienkin lapsia!
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 18:35"]
Minusta on kyllä eri kysyä mitä touhuilitte aamulla kuin kysyä, että miksi olit MYÖHÄSSÄ. Itsekin ihmettelisin tuollaista.
[/quote]
onkohan hoitaja todella kysynyt, miksi tulit myöhässä vai olisikohan voinut vaikka tokaista sinä tulit myöhemmin tai jotain muuta vastaavaa ja ap vetänyt palkokasvin syvälle sieraimeensa ja ottanut sen uteluna myöhästymisestä.
Olen päiväkodeissa törmännyt tiukkapipoisuuteen hakuajoissa vain siinä tapauksessa, että lapsi on osa-aikahoidossa ja maksaa näin ollen myös vähemmän. 7tunnin hoitopäivä on 7tunnin hoitopäivä ei yhtään enempää.