Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uteleva hoitaja pk:ssa?

Vierailija
01.10.2014 |

Mitä oikeasti työhönsä kuluuvaa/ kasvatuksellista/ hoidon kannalta olennaista LTO hakee kysymällä lapselta "Miksi sinä tulit tänään myöhässä hoitoon?" ?

Kyseessä siis ennalta ilmoitettu normaalista noin tunnilla poikkeava hoidon aloitusaika yhtenä päivänä. Itselleni ei nyt tuu juuri mitään järkevää syytä mieleen. Haluaako hän syyllistää lasta hankalaan aikaan hoitoon tulosta? Puhtaasti udella kotiasioitamme? Kuvittelee narauttavansa minut lapsen hoitoonv iemisestä omana vapaapäivänä?

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. satuilee minkä jaksaa. Kerrotko mikä kaupunki tai päiväkoti kyseessä?

Vierailija
2/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastanneille. Hoitoaika menee nyt heti ensitilassa uuteen uskoon. Jatkossa lastani hoidetaan silloin kun minä tarvitsen hänelle hoitoa ja minä työskentelen silloin kun se on työni kannalta tarpeellista ja joku muu kantaa huolen siitä onko päiväkoidlla resursseja riittävästi.

Ja itse alkuperäiseen aiheeseenkin tuli hyviä näkökulmia. Kyseessä voi siis tosiaan olla hoitaja, joka pitää tällasta kyselyä ihan normi käytäntönä, se voi olla oikeasti jopa ihan normi käytäntö päiväkodissa ja hänen tehtäviin vuorovaikutuksen tai minkä se oli nimissä kuuluva oikeus. Normistihan se on epäsopivaa käytöstä udella toisten asioita. Ei kukaan kyselee naapurilta tai keneltäkään muultakaan oman perheen ulkopuolelta että miksi sinä tulit ja menit milloinkin. Mutta otan asian nyt ehkä hitusen vähemmän henkilökohtaisena. Lapsi pääsee KELTon seurantaan, koska kai tämä on jotenkin hänen vika/ hänen kehityksessään on jotain häikkää kun hän ei osannut vastata kysymykseen ja kertoi vielä kotona että näin oli kysytty. Minä pääsen juttelemaan päivähoidon johtajan kanssa aiheesta. Hän osannee selittää minulle sen kasvatusellisen näkökulman mihin tämä miksi -kysmys perustuu.

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistähän nyt tälläinenkin satu tuli ap.n mieleen, hoh hoijaa

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:15"]

.... Lapsi pääsee KELTon seurantaan, koska kai tämä on jotenkin hänen vika/ hänen kehityksessään on jotain häikkää kun hän ei osannut vastata kysymykseen ja kertoi vielä kotona että näin oli kysytty. Minä pääsen juttelemaan päivähoidon johtajan kanssa aiheesta. Hän osannee selittää minulle sen kasvatusellisen näkökulman mihin tämä miksi -kysmys perustuu.

AP

[/quote]

Vierailija
4/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö... höllää vähän..

Vierailija
5/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:19"]

.... Lapsi pääsee KELTon seurantaan, koska kai tämä on jotenkin hänen vika/ hänen kehityksessään on jotain häikkää kun hän ei osannut vastata kysymykseen ja kertoi vielä kotona että näin oli kysytty. Minä pääsen juttelemaan päivähoidon johtajan kanssa aiheesta. Hän osannee selittää minulle sen kasvatusellisen näkökulman mihin tämä miksi -kysmys perustuu.

AP

[/quote]

[/quote]

Miten niin satu? Siis aivan tässä tosielämässä aivan tänä todellisena aamuna päiväkodin johtajan kanssa keskustelin asiasta. Hän oli jo ottanut eilen yhteyttä sekä KELToon että päivähoidonjohtajaan asian tiimoilta. Ensi viikolle on sovittu tapaamisajat.  

AP

Vierailija
6/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa touhua. Meidän lapsi yksityisessä päiväkodissa ja jos vanhemmat maksavat täydestä päivästä, lapsi saa olla sen täyden päivän tai vähemmän tilanteen mukaan. Työaikoja saati paikkoja ei kukaan utele.

Vierailija
7/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin pk:ssa oli joku tiukkis hoitaja, joka kellon kanssa kyttäsi hakemista, vaikka siis maksettiin täyttä maksua eli olisi sillä maksulla saanut siihen asti kun pk menee kiinni.. Alkoi NIIN kyrsimään se, että ilmoitimme uudeksi hoitoajaksi koko aukioloajan ja sitten haimme vaikka yhdeltä jos pystyi hakemaan. Ja me kun olemme kuitenkin niitä vanhmpia, jotka hakee lapsen heti kun pystyy, esim. jo yhdeltä jos vain työt antaa myöten ja lapset viettää AINA pitkät lomat poissa pk:sta, koska me haluamme olla lasten kanssa niin paljon kuin mahdollista... 

Vierailija
8/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 20:44"]

AP

[/quote]

[/quote]

Miten niin satu? Siis aivan tässä tosielämässä aivan tänä todellisena aamuna päiväkodin johtajan kanssa keskustelin asiasta. Hän oli jo ottanut eilen yhteyttä sekä KELToon että päivähoidonjohtajaan asian tiimoilta. Ensi viikolle on sovittu tapaamisajat.  

AP

[/quote]

Siis väitätkö nyt aivan tosissasi, että keltoon on otettu yhteyttä siksi, että lapsesi ei osannut vastata miksi tuli päiväkotiin myöhemmin kuin yleensä?

Vierailija
9/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
10/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 21:05"]

AP

[/quote]

[/quote]

AP

[/quote]

Siis väitätkö nyt aivan tosissasi, että keltoon on otettu yhteyttä siksi, että lapsesi ei osannut vastata miksi tuli päiväkotiin myöhemmin kuin yleensä?

[/quote]

Niin ja vielä päivähoidonjohtajaankin? Vain siksi, että lapsi ei osannut kertoa miksi tuli hoitoon myöhemmin kuin yleensä?

Vierailija
11/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 18:48"]Työpaikalta voi myöhästyä, koulusta voi myöhästyä ja esikoulusta voi myöhästyä. Päivähoidosta ei pitäisi voida myöhästyä.
[/quote] Tässä olen ihan samaa mieltä. Toki joskud voi olla esim. lähtö johonkin päiväkodilta, jolloin on syytä olla ajoissa, mikäli mielii mukaan.

Vierailija
12/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis keltoon on otettu yhteyttä tämän asian takia kyllä. Se että johtuuko se siitä että lapsi ei osannut vastata kysymykseen en voi varmasti tietää. Mutta kun lapsi ei ole tässä mitenkään muuten osallinen, koska minä olen se joka palautteen mielestäni sopimattomasta utelusta on kirjoittanut, ja ymmärtääkseni kelton tehtävä on havannoida ja tukea lapsen kehitystä ja siinä mahdolisesti ilmeneviä poikkeamia/pulmia tms. niin ei kai mikään muu voi olla syy?  Lapsi ei ole koskaan aikasemmin ollut KELTOn pienryhmissä eikä mistään siihen viittaavasta huolesta ei ole koskaan puuhuttu. Vai tuleeko kelto erityisopettamaan minua?

AP

Vierailija
13/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan myös kunnan päivähoidonjohtajaan.

AP edelleen

Vierailija
14/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 21:09"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 18:48"]Työpaikalta voi myöhästyä, koulusta voi myöhästyä ja esikoulusta voi myöhästyä. Päivähoidosta ei pitäisi voida myöhästyä. [/quote] Tässä olen ihan samaa mieltä. Toki joskud voi olla esim. lähtö johonkin päiväkodilta, jolloin on syytä olla ajoissa, mikäli mielii mukaan.

[/quote]

Ohiksena kerrottakoon, että meidän pk:ssa kesken toiminnan ei pääse mukaan. Esim. aamupiirin aikaan ei omaan ryhmään tulla, vaan lapsi odottaa hoitajan kanssa käytävällä. Tai jos myöhästyy jumpasta, menee omaan ryhmätilaan tekemään jotain muuta. Käytäntö selitetään vanhemmille jo hakuvaiheessa. Useimmat pitävät asiaa hyvänä, meininki paljon rauhallisempaa kuin monessa muussa talossa.

Vierailija
15/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua! Kerro nyt edes kaupunki, missä päiväkodin johtaja ottaa yhteyttä päivähoidon johtajaan (!) ja varaa keskustelun kelton (tuleeko pk.n johtaja ja päivähoidon johtajakin mukaan) kanssa siksi, että lapsi ei osannut vastata yhteen kysymykseen: miksi tulitte myöhässä päiväkotiin?

Juttu vaan paranee.. ja mitäänhän tässä ei ole taustalla..

AP

[/quote]

[/quote]

AP

[/quote]

Vierailija
16/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna selviää, että paikalle tulivatkin lastensuojelu poliisin kanssa  ja kas

vain koska lapsi ei osannut vastata yhteen kysymykseen...

Vierailija
17/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis otetaanpa nyt ihan alusta. Lapsesi meni tavallista myöhemmin hoitoon ja lapsen mukaan lto kysyi "Miksi tulit myöhässä?". Sinä kirjoitit palautetta asiattomasta utelusta ja nyt kelto tulee tapaamaan lastasi tämän asian takia ja itselläsi on tapaaminen päivähoidonjohtajan kanssa? Menikö oikein?

Vierailija
18/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meidän päikyssä on järkeviä hoitajia ja järkevä aikuinen löytyy myös täältä päästä :) tuntiperusteinen hoito ei mielestäni ole lapsen parhaaksi, tämän olen todennut. Nyt kun saamme olla päiväperustaisessa hoidossa, kaikki sujuu joustavammin. Esim. tänäänkin odottelin rauhassa 5min yli hoitoajan että lapsi syö välipalan, se oli syystä tai toisesta vähän venähtänyt. Kukaan ei käskenyt häntä lopettamaan syöntiä kesken tai muuta typerää. Onni on hyvä päivähoito :)

Vierailija
19/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein kun kysellään.ipanoita tuodaan ja haetaan miten sattuu.ite maataan kotona ja odotetaan,että yhteiskunta hoitaa.

Vierailija
20/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos päiväkodilla on huoli lapsestani niin todellakin mielummin sitten ottavat yhteyttä sinne lastensuojeluun, joka on mielestäni oikeampi taho selvittämään mitä perheessämme tehdään kuin lastentarhanopettajan lapselta kysely. Sen suhteen en ole huolissani koska tosiaan mitä syytä huoleen ei ole.

Jos lapseni kehityksestä/oppimisesta tms. on huolta, olisiko päiväkodin pitänyt puhua asiasta kanssani tai edes jotenki vihjata ennen kelton mukaan tuontia? Tai olisiko pitänyt edes tässä vaiheessa kun keltoon oli jo otettu yhteyttä kertoa minulle jos kyseessä on joku tätä yksittäistä tapausta laajempi syy huoleen? 

Nyt minua alko kyllä hiukka huolestuttaa, että onko lapsella hoidossa kuitenkaan kaikki ok, vaikka aina hakiessa ainut palaute on "X.:lä oli hyvä päivä", kun te pidätte tätä kelton ja päivähoidonjohtajan mukaantuloa jotenki tosi ihmeellisenä juttuna. No kaipa se ensi viikon palaverissa sitten selviää, mistä on kyse.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi