Uteleva hoitaja pk:ssa?
Mitä oikeasti työhönsä kuluuvaa/ kasvatuksellista/ hoidon kannalta olennaista LTO hakee kysymällä lapselta "Miksi sinä tulit tänään myöhässä hoitoon?" ?
Kyseessä siis ennalta ilmoitettu normaalista noin tunnilla poikkeava hoidon aloitusaika yhtenä päivänä. Itselleni ei nyt tuu juuri mitään järkevää syytä mieleen. Haluaako hän syyllistää lasta hankalaan aikaan hoitoon tulosta? Puhtaasti udella kotiasioitamme? Kuvittelee narauttavansa minut lapsen hoitoonv iemisestä omana vapaapäivänä?
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 21:21"]
Siis otetaanpa nyt ihan alusta. Lapsesi meni tavallista myöhemmin hoitoon ja lapsen mukaan lto kysyi "Miksi tulit myöhässä?". Sinä kirjoitit palautetta asiattomasta utelusta ja nyt kelto tulee tapaamaan lastasi tämän asian takia ja itselläsi on tapaaminen päivähoidonjohtajan kanssa? Menikö oikein?
[/quote]
Kyllä, juuri näin.
AP
Juuri näin kuten edell. kirjoitti. Eli saat itse ilm. muutoksen. Mahd. realistinen aikahan on paras niin sinun, henkilökunnan kuin vanhempaa hakijaksi odottavan lapsen kannalta.
Jos ei johtaja suostu niin ota yhteys hänen esimieheensä.
T. LTO
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 21:21"]
Siis otetaanpa nyt ihan alusta. Lapsesi meni tavallista myöhemmin hoitoon ja lapsen mukaan lto kysyi "Miksi tulit myöhässä?". Sinä kirjoitit palautetta asiattomasta utelusta ja nyt kelto tulee tapaamaan lastasi tämän asian takia ja itselläsi on tapaaminen päivähoidonjohtajan kanssa? Menikö oikein?
[/quote]
Kyllä, juuri näin.
AP
[/quote]
Ap, sinä olet kyllä käsittänyt jotakin väärin. Keltoa ei varmasti ole kutsuttu tästä syystä, vaan syy on joku ihan muu. Ehkä kelto on tulossa tutustumaan koko ryhmään? Tai kunnassanne on tapana, että kelto käy havainnoimassa kaikkia uusia lapsia?
Mutta olisikohan nyt vaan niin, että päiväkodin henkilökunnan mielestä palautteesi päiväkotiin on ollut heidän mielestään niin asiatonta, että päivähoidonjohtaja on siksi kutsuttu mukaan? Tai johtaja kokee, että ei pysty keskustelemaan kanssasi syystä tai toisesta? Kovin hyviltä välinne eivät vaikuta, niin ihmeelliseltä tuo hoitoaikaveivauskin kuulostaa...
Ihan uteliaisuudesta, missä kunnassa tällaista tapahtuu?
ap.n viestien sävystä päätellen, varmasti siinäkin päiväkodissa on ihan normi mukava henkilökunta. Nyt on kyse jostain ihan muusta, ja pahan mielen aiheuttaja ihan joku muu kuin päiväkoti. en kyllä hetkeäkään usko, et tää koko tarina on tosi.
Kyllä pk johtaja sanoi aamulla nimenomaan että oli asiasta keltolle ja esimiehelleen soittanut. Päivähoidonjohtajan kanssa tapaamiseni ymmärrän, koska asia liittynee antamaani palautteeseen (niin ei ilmeisesti saisi tehdä) ja koska aamuinen keskustelu päiväkodin johtajan kanssa ei johtanut mihinkään järkevään (hänen mielestään on ok udella, minun mielestäni asiatonta). Kelton osuuden oletan liityvän lapseen. Siitä huolestuin nyt tämän keskustelun pohjalta kun se ei ilmeisesti ole ihan tavanomaista.
Paikkakunta on pienen kaupungin pieni kylä, jota en halua julkaista tässä, koska taidan olla jo ongelmissa ihan sen reissuvihkopalautteen jälkeenki, saati että julkisesti heitä arvostelen.
AP
En lukenut kaikkia viestejä, mutta ap:n tavoin koen itse, että eräs päiväkodin hoitaja utelee liikaa asioistani. Itselleni on tärkeää pitää yksityiset asiat yksityisinä eikä pk:lle pitäisi kuulua miksi tuon lapsen normaalia myöhemmin hoitoon. Sen pitäisi riittää, että ilmoitan asiasta. En pidä myöskään siitä, jos pk:ssa udellaan esim. olenko ollut sairaana tai päivitellään laihtumistani. Omat asiani eivät kuulu pk:lle. Kerron kyllä, jos on jotain lapseni hoidon kannalta oleellista kerrottavaa.
En myöskään ota valituksia vastaan siitä, jos mieheni on sanonut tai tehnyt jotain, josta joku hoitajista on loukkaantunut. En ole vastuussa mieheni tekemisistä/sanomisista.
Muuten olette ihan kivoja siellä pk:ssa, mutta sovitaanko, että keskustellaan vain lapseni asioista. Emme ole ystäviä, enkä halua jakaa elämääni kanssanne.
Haluaa vain jutella lapsen kanssa, yleensä lapset selittävät innolla tälläisiä juttuja. Miksi sulta tulee näin voimakas puolustusreaktio? Omatunto kolkuttaa?
No jos ennalta ilmoitettu, ehkä ajatteli leikkimielisesti kysyä ja lapsi ois vastannut: "Nukuin pitkään ja syötiin herkkuleipää."
Tietenkään ei kuulu kenellekkään missä olette olleet ja mitä tehneet! Sitä vaan tulee jutusteltua lapsen kanssa niitä näitä kun yrittää saada luontevan vuorovaikutussuhteen aikaan. Joskus on todella vaikeaa keskustella 2-3 vuotiaan lapsen kanssa politiikasta, kulttuurista tai säästä niin, että lapsikin osallistuu keskusteluun
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 17:38"]
Mitä oikeasti työhönsä kuluuvaa/ kasvatuksellista/ hoidon kannalta olennaista LTO hakee kysymällä lapselta "Miksi sinä tulit tänään myöhässä hoitoon?" ?
[/quote]
Jos meille tulee lapsi tavallista myöhemmin hoitoon niin kyllä usein kysyn että mitä on aamulla tehty. Ja ihan ystävälliseen sävyyn kyselen koska yleensä lapsi kertoo aivan iloisena jotain tyyliin "Saatiin nukkua äitin kans pitkään ja syötiin herkkuaamupala!" Ei sillä kyselyllä sen kummempia taka-ajatuksia ole...
Ei, omatunto ei kolkuta. Minulla oli ihan vain poikkeuksellisesti myöhäisempi työhönmenoaika kyseisenä aamuna ja halusin pitää nuorimmaisen siihen asti kotona ja viettää vähän hänen kanssaan kahdenkeskistä rauhallista aikaa koululaisen lähdettyä kouluun.
Koen kysymyksen silti aika tunkeilevana ja asiattomana. Ikävä utelufiilis siitä jäi. Ehkä tähän vaikuttaa kyllästymiseni ylipäätään päiväkodin tapaan vaatia tarkkoja selvityksiä työajoista ja 15 min tarkkuudella määritettyihin hoitoaikoihin, mikä hankaloittaa oman työni hoitamista hyvin, koska se vaatisi kykyä joustaa muuttuvien tekijöiden mukaisesti eikä työaika ole aina ennalta 15 min tarkuudella määritettävissä. Kerran tapahtuneen 2 min myöhästymisen sovitusta hakuajasta (päiväkodin sulkemisaikaa vielä tunti jäljellä) päälle seuraavana aamuna oli heti päiväkodin johtaja vastassa kyselemäässä onko minulla vaikeuksia hakea lapsia hoitoajan puitteissa.
Mutta tämä on siis normaali käytäntö päiväkodeissa? Olen aina ajatellut että keskustelu lapsen kanssa tulee olla lapsilähtöistä. Siis ettei auktoriteettiasemassa oleva aikuinen voi tentata tiukilla kysymyksillä lasta hoitoon kuulumatomista asioista, vaan hänen tulee tarjota lapselle mahdollisuuksia kertoa omista asioistaan sen mukaan mitä lapsi itse haluaa kertoa (yleensä minun kokemuskeni mukaan kertovat varsin vuolaasti) eikä lapsi saa tuntea itseään velvolliseksi vastaamaan aikuisen kysymykseen. Ja että lapsen kanssa nimenomaan keskustellaan lapsen omista tekemisistä, kiinnostuksenkohteista jne., ei perheen, naapureiden tai kumminkaimojen tekemisistä. Eihä tuollanen neljä vuotias itse voi päättää milloin tulee milloinkin hoitoon ja miksi niin. Miksi häneltä sitä siis edes kysyä miksi? Ja jos vanhemmat ovat myöhäisemmästä tuloajasta ilmoittaessaan jättäneet sen tarkemmin erittelemättä että miksi niin eikös en tulisi päiväkodillekin riittää?
AP
Ööö, olet kyllä tiukkis. Anteeksi vaan.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 18:26"]Ei, omatunto ei kolkuta. Minulla oli ihan vain poikkeuksellisesti myöhäisempi työhönmenoaika kyseisenä aamuna ja halusin pitää nuorimmaisen siihen asti kotona ja viettää vähän hänen kanssaan kahdenkeskistä rauhallista aikaa koululaisen lähdettyä kouluun.
Koen kysymyksen silti aika tunkeilevana ja asiattomana. Ikävä utelufiilis siitä jäi. Ehkä tähän vaikuttaa kyllästymiseni ylipäätään päiväkodin tapaan vaatia tarkkoja selvityksiä työajoista ja 15 min tarkkuudella määritettyihin hoitoaikoihin, mikä hankaloittaa oman työni hoitamista hyvin, koska se vaatisi kykyä joustaa muuttuvien tekijöiden mukaisesti eikä työaika ole aina ennalta 15 min tarkuudella määritettävissä. Kerran tapahtuneen 2 min myöhästymisen sovitusta hakuajasta (päiväkodin sulkemisaikaa vielä tunti jäljellä) päälle seuraavana aamuna oli heti päiväkodin johtaja vastassa kyselemäässä onko minulla vaikeuksia hakea lapsia hoitoajan puitteissa.
Mutta tämä on siis normaali käytäntö päiväkodeissa? Olen aina ajatellut että keskustelu lapsen kanssa tulee olla lapsilähtöistä. Siis ettei auktoriteettiasemassa oleva aikuinen voi tentata tiukilla kysymyksillä lasta hoitoon kuulumatomista asioista, vaan hänen tulee tarjota lapselle mahdollisuuksia kertoa omista asioistaan sen mukaan mitä lapsi itse haluaa kertoa (yleensä minun kokemuskeni mukaan kertovat varsin vuolaasti) eikä lapsi saa tuntea itseään velvolliseksi vastaamaan aikuisen kysymykseen. Ja että lapsen kanssa nimenomaan keskustellaan lapsen omista tekemisistä, kiinnostuksenkohteista jne., ei perheen, naapureiden tai kumminkaimojen tekemisistä. Eihä tuollanen neljä vuotias itse voi päättää milloin tulee milloinkin hoitoon ja miksi niin. Miksi häneltä sitä siis edes kysyä miksi? Ja jos vanhemmat ovat myöhäisemmästä tuloajasta ilmoittaessaan jättäneet sen tarkemmin erittelemättä että miksi niin eikös en tulisi päiväkodillekin riittää?
AP
[/quote]
En oo ikinä aatellu että mun kysymys lapselle "Mitäs touhuilitte aamulla isin/äitin kans?" silloin kun hän tulee myöhemmin hoitoon ois "tiukka kysymys"...
Onko kyseessä vuorohoito? Yksityinen päiväkoti? Onko teillä tietty hakuaika rajoitettu niin, että yhdellä tunnilla enemmän olisi korkeampi maksu?
Jos olette ilmoittaneet hakuajaksi 16, niin silloin siellä on mietitty henkikökunnan riittävyys niin, että lapsi on poissa klo 16.
Muuten kuulostaa ihan tavalliselta juttelulta. Tuollaisia kysellään mennen ja tullen, ja tuskin kukaan aikuinen muistaa vastauksia, ellei ole sattunut jotain todella suurta, kuten omaisen kuolema.
Minusta on kyllä eri kysyä mitä touhuilitte aamulla kuin kysyä, että miksi olit MYÖHÄSSÄ. Itsekin ihmettelisin tuollaista.
Mä luulen, että tässä on nyt kyse siitä, että kyseisessä päiväkodissa on muutoinkin kyttäävä meininki. Mulla nimittäin oli lapsi aiemmin sellaisessa päiväkodissa, jossa vastaava kysymys ei olisi tuntunut harmittomalta jutustelulta vaan jonkinlaiselta perheen testaamiselta. Sitten lapsi vaihtoi päiväkotia, ja asenneilmapiiri oli uudessa paikassa ihan erilainen. Siellä ei haitannut vähääkään vaikka lapsi olisi höpöttänyt kaikki kotitapahtumat. Mutta uudessa päiväkodissa nähtiinkin selkeästi hyvin tärkeäksi viestiä kotiin, että vanhemmat ovat oman lapsensa asiantuntijoita ja päivähoidon tehtävä on tukea vanhempia lapsen varhaiskasvatuksessa. Ensimmäisessä päiväkodissa puolestaan oli selkeästi asennoiduttu siten, että päivähoidon tehtävä on pelastaa lapset potentiaalisesti haitallisilta vanhemmiltaan. Siinä on tosi iso ero.
[/quote] En oo ikinä aatellu että mun kysymys lapselle "Mitäs touhuilitte aamulla isin/äitin kans?" silloin kun hän tulee myöhemmin hoitoon ois "tiukka kysymys"...
[/quote]
Niin ei minustakaan ole tiukka kysymys, jos lapselta kysytään mitäs olet puuhaillut? Tämähän juuri tarjoaa lapselle mahdollisuuden kertoa omista lähtökohdistaan niistä itselle tärkeitä asioista. Kysymys "Miksi tulit tänään myöhässä?" on minun korvaani ihan eri asia. Se vaatii jotain tiettyä vastausta, selitystä.
AP (pipo tiukalla)
Työpaikalta voi myöhästyä, koulusta voi myöhästyä ja esikoulusta voi myöhästyä. Päivähoidosta ei pitäisi voida myöhästyä.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 18:50"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 18:32"]
Onko kyseessä vuorohoito? Yksityinen päiväkoti? Onko teillä tietty hakuaika rajoitettu niin, että yhdellä tunnilla enemmän olisi korkeampi maksu?
Jos olette ilmoittaneet hakuajaksi 16, niin silloin siellä on mietitty henkikökunnan riittävyys niin, että lapsi on poissa klo 16.
Muuten kuulostaa ihan tavalliselta juttelulta. Tuollaisia kysellään mennen ja tullen, ja tuskin kukaan aikuinen muistaa vastauksia, ellei ole sattunut jotain todella suurta, kuten omaisen kuolema.
[/quote]
Ei ole vuorohoito eikä yksityinen. Hakuajaksi on määritetty klo 16, koska se on aika joka laskennallisesti tulee teoreettisesta työaikani päättymisetä + ajomatkasta. Ja ei sitä ei voi määrittää myöhäsemmäksi vaikka tiedän että aina en kykenen työpisteestäni sillä kellonlyömällä positumaan. Muina kertoina olen poistunut kesken työtehtävän hoidon (todella ikävää kun ihimisten kanssa työtään tekee, todella ikävää kun on määräaikaisilla sopimuksella ja olisi kiva osoittaa että on oikeasti kiinnotunut ja halukas paneutumaan kyseiseen työhön) ja tämän yhden kerran myöhästyin sen 2 siis todellakin kaksi kokonaista minuuttia.
AP
[/quote]miksei voi muuttaa??