Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Älypuhelimella pelaamisen rajoittaminen

Vierailija
01.10.2014 |

Hei,

tarvitsen apuanne lapsen puhelimella pelaamiseen. Aloitan tästä uudelleen keskustelun, kun aiempaan aloitukseeni ei tullut vastauksia.

Nämä yleiset neuvot siitä, että pitää antaa peliaika, sijoittaa tietokone olohuoneeseen ja että pitää pelata yhdessä, ovat kai siltä ajalta jolloin ei pelattu älypuhelimella.

Mutta mitäs nyt? Pitääkö puhelin sijoittaa olohuoneeseen? Miten tietää, kuinka paljon lapsi pelaa koulumatkalla, pihalla kavereiden kanssa? Nettipelit elävät omaa elämäänsä koko ajan. Jotenkin koen, että on todella vaikeaksi mennyt pelaamisen rajoittaminen tai edes tietäminen siitä, mitä lapsi pelaa.

Vai pelaako teidän lapset vain tietokoneilla? Eikö puhelimesta löydy Haydayt yms.? Nettipelistä tulee viestejä, pitää mennä katsomaan mitä pelissä on tapahtunut.

Pls, kommentteja.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:42"]

Pelaaminen ärsyttää päätä kirjaimellisesti. Se aiheuttaa liiallisessa käytössä päänsärkyä, unettomuutta, väsymystä, aggressiivisuutta, rajua mielialan vaihtelua, masennusta, ja levottomuutta. Itse kahden Adhd lapsen äitinä olen melkoisesti perehtynyt aiheeseen ja liian moni etenkin erityislapsen vanhempi sortuu tuohon elektroniseen lapsenvahtiin, kun ei jaksa kuunnella ja katsella sitä levotonta menoa, mutta se ei poista ongelmaa. Vai siirtää sitä. Myöhemmin levottomuus vain pahenee ja peliriippuvuus on sairaus siinä missä alkoholismi. Eihän edesauteta lastemme riippuvuuksien kehittämisessä vaan nimenomaan rajataan rakkaudesta.

[/quote]

Ja tämän kaiken näkee kirjaimellisesti palstalla. Ap kiukkukin kiihtyy sitä mukaan mitä päivä etenee.

Tänääkin illalla tv, koneiden yms laitteen sijasta otatte vaikka jalkapallon kainaloon ja lähdette ulos pelaamaan ja teette siitä rutiinin. Aamulla kello 5 min aikaisemmin soimaan niin lapsi ehtii rauhassa katsoa pelijuttunsa ja vaikka samalla kävelee talon ympäri.

Vierailija
42/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:37"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:30"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:24"]

Ei siinä meidän kokemukset ja käytännöt paljon auta, jos et osaa sanoa eitä, joka myös pitää. Lapsellasi taitaa olla tunne, että on itseään heikomman vanhemman lapsia ja vie sinua ihan kuusnolla. Nyt on pelit, mitä se onkaan muutaman vuoden päästä. Kysytkö miten rajoitan lapsen alkoholinkäyttöä.

Opetat nyt vaan sille lapsellesi, että pahasti näyttää siltä, että emme voi saada kaikkea, eikä aina ole kivaa. Sinun loputon tehtäväsi on tuottaa niitä pettymyksiä.

[/quote]

Näinkin asian voisi viestieni perusteella tulkita. Asia on kuitenkin päinvastoin. Lapsi itse kokee, että häneltä kielletään kaikki.  Ja kokee paljon pahaa mieltä siitä, että häntä moititaan siitä, että on rikkonut sääntöjä.

En voi tulevaisuudessakaan alkoholin käyttöä vahtia (enhän voi lukita lasta sisälle tai kulkea päällystakkina). Niin kuin en nyt tätä puhelinta. Kaikki perustuu luottamukseen. Juuri nyt lapsi on tyytymätön, koska tietää että vanhemmat on vihaisia, kun luottamusta on rikottu.

[/quote]

Voi pientä. :( Kehoita lasta käymään keskustelua peilissä näkyvän henkilön kanssa, kuinka hän ihan itse on tuottanut itselleen niitä pettymyksiä  ja vanhemmat on syystäkin vihaisia. Tässä kohtaan moni vanhempi sortuu, että ollaan taas kavereita ja saadaan siellä kotona kaikille kiva olo. Se on sitä kaupankäynninkulttuuria.

[/quote]

Hei, kiitos sinulle hienosta vastauksesta. Noin näen sen itsekin. Ja vähän tuota olen sanonutkin, että huomaatko että tulee paha mieli, kun on valehdellut.

Ja kun hän luulee olevansa pettymys meille, niin oikeasti on itse pettynyt itseensä. Mutta tätä mun täytyy vielä pohtia, että miten tuota selittää lapselle.

Ja juu, olen juuri tuossa sortumisvaiheessa :)

Kerro lisää tästä peilinä olemisesta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:42"]

Pelaaminen ärsyttää päätä kirjaimellisesti. Se aiheuttaa liiallisessa käytössä päänsärkyä, unettomuutta, väsymystä, aggressiivisuutta, rajua mielialan vaihtelua, masennusta, ja levottomuutta. Itse kahden Adhd lapsen äitinä olen melkoisesti perehtynyt aiheeseen ja liian moni etenkin erityislapsen vanhempi sortuu tuohon elektroniseen lapsenvahtiin, kun ei jaksa kuunnella ja katsella sitä levotonta menoa, mutta se ei poista ongelmaa. Vai siirtää sitä. Myöhemmin levottomuus vain pahenee ja peliriippuvuus on sairaus siinä missä alkoholismi. Eihän edesauteta lastemme riippuvuuksien kehittämisessä vaan nimenomaan rajataan rakkaudesta.

[/quote]

Ja tämän kaiken näkee kirjaimellisesti palstalla. Ap kiukkukin kiihtyy sitä mukaan mitä päivä etenee.

Tänääkin illalla tv, koneiden yms laitteen sijasta otatte vaikka jalkapallon kainaloon ja lähdette ulos pelaamaan ja teette siitä rutiinin. Aamulla kello 5 min aikaisemmin soimaan niin lapsi ehtii rauhassa katsoa pelijuttunsa ja vaikka samalla kävelee talon ympäri.
[/quote] niin näkyy! Myös palstailu vaikuttaa voimakkaasti! Ja joillekkin riippuvuus on jopa huolestuttava. Ei tietenkään minulle O:)

Vierailija
44/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä älykännykkäaika on niin uutta, että pelisäännöt ovat kaikilla hakusessa. On selvä juttu, että kymmenvuotias jää jo jälkeen porukasta täysin, jos ei ole älykännykkää.

Vierailija
45/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä äkkiä putoaa muiden joukosta, jos ei ole älykännykkää ja jatkuvasti seuraa sitä. Lapseni nyt jo tokaluokkalainen kummioppilas sai just älykännykän ja kirjoitti heti lapselleni, että nyt me voidaa whatsuppailla :-)

Vierailija
46/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen puhuttiin kännykän säteilystä. Entäs nyt, kun lapset pelaa tunteja? Ennen vaan sentään puhuttiin ja tekstailtiin.

Vierailija
47/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:48"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:37"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:30"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:24"]

Ei siinä meidän kokemukset ja käytännöt paljon auta, jos et osaa sanoa eitä, joka myös pitää. Lapsellasi taitaa olla tunne, että on itseään heikomman vanhemman lapsia ja vie sinua ihan kuusnolla. Nyt on pelit, mitä se onkaan muutaman vuoden päästä. Kysytkö miten rajoitan lapsen alkoholinkäyttöä.

Opetat nyt vaan sille lapsellesi, että pahasti näyttää siltä, että emme voi saada kaikkea, eikä aina ole kivaa. Sinun loputon tehtäväsi on tuottaa niitä pettymyksiä.

[/quote]

Näinkin asian voisi viestieni perusteella tulkita. Asia on kuitenkin päinvastoin. Lapsi itse kokee, että häneltä kielletään kaikki.  Ja kokee paljon pahaa mieltä siitä, että häntä moititaan siitä, että on rikkonut sääntöjä.

En voi tulevaisuudessakaan alkoholin käyttöä vahtia (enhän voi lukita lasta sisälle tai kulkea päällystakkina). Niin kuin en nyt tätä puhelinta. Kaikki perustuu luottamukseen. Juuri nyt lapsi on tyytymätön, koska tietää että vanhemmat on vihaisia, kun luottamusta on rikottu.

[/quote]

Voi pientä. :( Kehoita lasta käymään keskustelua peilissä näkyvän henkilön kanssa, kuinka hän ihan itse on tuottanut itselleen niitä pettymyksiä  ja vanhemmat on syystäkin vihaisia. Tässä kohtaan moni vanhempi sortuu, että ollaan taas kavereita ja saadaan siellä kotona kaikille kiva olo. Se on sitä kaupankäynninkulttuuria.

[/quote]

Hei, kiitos sinulle hienosta vastauksesta. Noin näen sen itsekin. Ja vähän tuota olen sanonutkin, että huomaatko että tulee paha mieli, kun on valehdellut.

Ja kun hän luulee olevansa pettymys meille, niin oikeasti on itse pettynyt itseensä. Mutta tätä mun täytyy vielä pohtia, että miten tuota selittää lapselle.

Ja juu, olen juuri tuossa sortumisvaiheessa :)

Kerro lisää tästä peilinä olemisesta!

[/quote]

Menette ihan kirjaimellisesti peilin eteen ja sanot lapsellesi, että tämä keskustelu sinun pitää käydä itsesi kanssa. Sinä olet tehnyt virheen ja sinä olet vastuussa myös sen tuomista pettymysten tunteesta, eikä kukaan muu. 

Vierailija
48/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:06"]

Tämä älykännykkäaika on niin uutta, että pelisäännöt ovat kaikilla hakusessa. On selvä juttu, että kymmenvuotias jää jo jälkeen porukasta täysin, jos ei ole älykännykkää.

[/quote]

Tätä vähän ajan takaa. Että mitään neuvoja en älykännykän käytöstä löytänyt. Vaan ohjeet ovat ajalta, että sijoita tietokone olohuoneeseen, jolloin näet mitä siellä tehdään.

t.ap

Vierailija
49/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:44"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:38"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:11"]Välillä tuntuu että tästä pelaamisesta vouhkataan liikaakin. Esim. meillä lapsen opettaja ei oikein muusta puhukaan vanhempainilloissa. Joka jumalan syksy pohditaan ryhmissä, että mikä olis paras suhtautuminen pelaamiseen ja kauanko lapset sais sitä tehdä. Koulussa ei tunnu mitään muuta "ongelmaa" olevankaan kuin pelaaminen. Vaikka koulussa ei lapsilla saa edes olla puhelimia mukana. Meillä on kotona selvät säännöt ja ehkä siksi tämä vouhkaaminen ärsyttääkin. Kai nyt normaalit vanhemmat ymmärtää ja osaa laittaa säännöt myös pelaamiseen. Kuten muuhunkin elämiseen.  [/quote] missä koulussa ei saa? Meidän lasten koulussa saa eikä olet saa edes puuttua, jos välitunnilla pelataan. Joten ei ihme, jos vaahtoavat vanhemmille. Meillä on siitä hyvä tilanne, että olen itse vielä kotona :D kun poika tulee kotiin niin näen kännykästä onko pelannut ja jos on niin känny pois ja tulen hakemaan koulusta. Se on kuulemma niin noloa, että ennemmin pitää kännykän vain soitto koneena. Luvan kanssa sitten pelaa, mutta ei välitunneilla. Toivottavasti siis opettaja ilmoittaa, jos näkee pojalla kännyn välkällä.

[/quote]

Mistä sä näet sen, onko pelannu? Opeta mulle!

[/quote]

play kaupasta tuo aiemmin mainittu sovellus:

Screen time parental control

Pystyy rajoittamaan pelaamista ja näkee mitä puhelimella on tehty. Lapsi ei pysty sitä poistamaan koska vaatii salasanan. 

Vierailija
50/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos ei ole android?

Vierailija
51/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä vitun takia ostatte rakkaalle lapselle älypuhelimen? Tuliko yllätyksenä sen kaikki ominaisuudet, koukuttavat pelit? :D

En ymmärrä miksi itkeä täällä

Vierailija
52/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se älypuhelimen vika ole ettei vanhemmat saa kuria lapsiinsa :D nää on nyt vissii niitä "en koskaan rankaise lapsiani" mammoja. Sanktiot kunnollisiksi niin ei ne pelaa ilman lupaa eikä jatkuvasti ;)

Vierailija
53/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 16:17"]Ei se älypuhelimen vika ole ettei vanhemmat saa kuria lapsiinsa :D nää on nyt vissii niitä "en koskaan rankaise lapsiani" mammoja. Sanktiot kunnollisiksi niin ei ne pelaa ilman lupaa eikä jatkuvasti ;)
[/quote] meillä mm 8v on yksin kotona koulun jälkeen. Saattaa soittaa ja kysyä voiko katsoa YLE areenalta ohjelmia, mutta ei ikinä kysy voiko pelata. Tietää ettei sillon pelata, kun vanhemmat ei ole kotona. Miten helvetissä mulla on niin fiksu lapsi, kun olen jopa jäähyttänyt ja pitänyt holdingissa ja antanut pelikieltoja ja aresteja. Kyse ei ole pelosta vaan kunnioituksesta :)

Vierailija
54/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 16:17"]Ei se älypuhelimen vika ole ettei vanhemmat saa kuria lapsiinsa :D nää on nyt vissii niitä "en koskaan rankaise lapsiani" mammoja. Sanktiot kunnollisiksi niin ei ne pelaa ilman lupaa eikä jatkuvasti ;)
[/quote] meillä mm 8v on yksin kotona koulun jälkeen. Saattaa soittaa ja kysyä voiko katsoa YLE areenalta ohjelmia, mutta ei ikinä kysy voiko pelata. Tietää ettei sillon pelata, kun vanhemmat ei ole kotona. Miten helvetissä mulla on niin fiksu lapsi, kun olen jopa jäähyttänyt ja pitänyt holdingissa ja antanut pelikieltoja ja aresteja. Kyse ei ole pelosta vaan kunnioituksesta :)
[/quote]
tai sit kyse on iästä. 10v kyseenalaistaa jo säännöt ihan eri tavalla sekä myös rikkoo niitä.

Vierailija
55/56 |
29.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pelipäivät. Jos lapsi siitä huolimatta pelaa niinä päivinä kun ei saa niin sitten voimaan astuu pelikielto. Ja sen myötä voidaan ottaa koko puhelin pois. Lapsi on pari kertaa kokeillut ja kärsinyt pelikiellon. Nykyään muistaa ne päivät jolloin ei saa pelata. Ei halua pelikieltoa ja siksi tottelee. Lapsella ei ole puhelinta mukana koulussa, joten koulumatkoilla ei pelailla. Välillä "ratsaan" puhelimen ja katson mitä pelejä siellä on, tarvittaessa poistan kielletyt ja laitan play-kauppaan rajoitukset päälle jos muuten ei uskota. Napinaahan tuosta aina tulee, olen tiukkis ja natsi kun en anna pelata määrättömästi enkä kaikkia pelejä (kuten muiden äidit kuulemma antaa :) mutta mahtuuhan tähän maailmaan napinaa.

Olet natsi sillä toimit laittomasti. Muuten hyvät säännöt, mutta toisen puhelinta ei saa ratsata ilman lupaa etkä voi pakottaa lasta näyttämään mitä siellä on. Vaikka olisit ostanut itse puhelimen tms. Tuo on parempi opetella ennen kun lapsi saavuttaa teini-iän ja tuolla puhelimessa voi olla oikeasti henkilökohtaisia ja arkoja asioita. Sen sijaan rajoitusten laittaminen play-kauppaan on ihan hyvä idea. Ne voi kyllä kiertää helposti.

Vierailija
56/56 |
31.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tätä "puhelinta" tarvitsee jos sitä ei tule edes kouluun?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi