MItä ne muut ajattelee? - vieläkö tämä ohje on voimissaan.
Äitini ikäisellä (nyt 80-v.) oli koko elämän kestävänä huolenaiheena ja ohjenuorana, että mitä ne muutkin sitten ajattelee. Asiasta kuin asiasta.
Yhden tapauksen muistan eikä kyseessä ole vanhus, vaan alle 50-v mies. Tosin insinööri koulutukseltaan, ja kotoisin vielä pohjanmaalta, joten tietysti hän kuuluu tähän elämänohje-kategoriaan.
Joitakin vuosia sitten, ennen digiaikaa, tv-lupaa muistutettiin ihmisiä maksamaan erilaisia kampanjoilla. Yksi malli oli se, että lähetettiin kaikille laskun näköinen kirje, että muistithan maksaa tv-lupasi.
Tästä suuttui insinööri kun semmoinen postilaatikkoon kalahti. Se näki niin paljon vaivaa, että soitti kaikkiin mahdollisiin posti-ja telehallinnon numeroihin ja johtajille ja haukkui ne maanrakoon. Viestinä oli että MINÄ olen AINA maksanut kaikki laskuni, enkä IKINÄ yhtään laskua myöhässä. Ja sitten te lähettelette tämmöisä laskun näköisiä muistutuskirjeitä mulle. Mitä ne muutkin nyt ajattelee kun mulle tulee TÄYSIN AIHEETTA muistutuksen näköinen kirje. Hän vaati anteeksipyyntöä ja asia pitäisi jotenkin korjata. En tiedä miten.
Muistan vaan että kyllä meitä muita, niin juurikin kaikkia muita tuttuja, hävetti ja nauratti kaverin uho ja loukkaantuminen aiheesta.
Sanomattakin on selvää, että kaveri loukkaantui mikroskooppisista asioita ja tulkitsi mm. lumisateen illalla pelkäksi vittuiluksi, kun joutuu ennen töihin lähtöä lumitöhin.