Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Älypuhelimella pelaamisen rajoittaminen

Vierailija
01.10.2014 |

Hei,

tarvitsen apuanne lapsen puhelimella pelaamiseen. Aloitan tästä uudelleen keskustelun, kun aiempaan aloitukseeni ei tullut vastauksia.

Nämä yleiset neuvot siitä, että pitää antaa peliaika, sijoittaa tietokone olohuoneeseen ja että pitää pelata yhdessä, ovat kai siltä ajalta jolloin ei pelattu älypuhelimella.

Mutta mitäs nyt? Pitääkö puhelin sijoittaa olohuoneeseen? Miten tietää, kuinka paljon lapsi pelaa koulumatkalla, pihalla kavereiden kanssa? Nettipelit elävät omaa elämäänsä koko ajan. Jotenkin koen, että on todella vaikeaksi mennyt pelaamisen rajoittaminen tai edes tietäminen siitä, mitä lapsi pelaa.

Vai pelaako teidän lapset vain tietokoneilla? Eikö puhelimesta löydy Haydayt yms.? Nettipelistä tulee viestejä, pitää mennä katsomaan mitä pelissä on tapahtunut.

Pls, kommentteja.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:01"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:42"]

Jos lapsi hoitaa koulunsa, harrastaa liikuntaa, ulkoilee ja nukkuu riittäväsi jne. Miksi pelaamista pitäisi rajoittaa. 

[/quote]

Meillä poika ei tekis mitään muuta kuin pelais jos sais itse päättää. Siksi minun on pakko rajoittaa sitä pelaamista. Jos ne muut hommat hoituiskin niin en rajoittais.

[/quote]

Saako lapsesi syödä karkkia aamupalaksi?! Eli ihan samalla tavalla vanhemman pitää ottaa siitäkin asiasta vastuu. Laaditte lapsen kanssa yhteiset säännöt asiasta, mitä seuraa, jos sääntöjä rikotaan ja (niin voi siitä pienen porkkanankin luvata, jos sääntöjä noudattaa.) Mitä ennemmän lapselle tulee ikää hänet tulee ottaa mukaan itseään koskevissa päätöksissä. Ei koululaiselle enää sanella, pitää myös pystyä perustelemaan.

[/quote]

Entä kun lapsi rikkoo ne rajat jatkuvasti? Ja puhelinta silti tarvitaan päivittäin. Ratkaisu ei ole että otetaan puhelin pois. Ja kun lapsi ei pysty siihen, että vaikka on sovittu että aamulla ei pelata, ryhtyy hän silti pelaamaan. Ei niin, että myöhästyisi koulusta tms. mutta niin paljon, että minä hermostun siitä, että sovittua sääntöä rikottiin taas.

Vierailija
22/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaan itsekin hay dayta ja huomasin tänään, että lapseni oli aktiivisesti pelissä loko koulupäivän!
En tiedä, miten rajoittaa. Säteilyäkin tulee, joten tietokpnepelaaminen oli turvallisempaakin. Meillä oli tuo tietokone olohuoneessa -systeemi toimiva, kunnes tuli kännykkä tammikuussa. Lapsi on seiskaluokkalainen.
Kaipaan myös neuvoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:06"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:58"]

Hmm. Ehkä ei siisi ole "pakko" olla nettiä lasten puhelimissa? Musta kyllä tuntuu, että lasteni kavereilla on kaikilla netti puhelimissaan. Noin kolmannella luokalla tapahtui tämä muutos.

[/quote]

Ei ole pakko, ja niin toivoisin että vanhemmat tajuaisivat tämän. Alakouluikäinen lapsi EI tarvitse nettiä kännykässään mihinkään. Whatsapit sun muut ovat toki käteviä, mutta tavallisilla tekstareillakin pärjää vallan hyvin. Tyhmien (tai sopimattomien) kuvien jakaminen ja kavereiden nettikiusaaminen vaikeutuvat huomattavasti. Lasta pitää suojella, koska lapsen aivot eivät ole kehittyneet aikuisen tasolle.

[/quote]

Entä siinä vaiheessa, kun kaikilla muilla luokkakavereilla oikeasti on jo se? Ja kun itse on saanut omistaa sellaisen noin puoli vuotta, niin yhtäkkiä otettaisiin pois?

Mutta ymmärrän sua, ja kieltämättä olen todella harmissani siitä, että lapsellani on tämä älypuhelin. En voi sanoa, että siitä olisi toistaiseksi ollut mitää iloa (ainakaan mun näkökulmasta :)) Lapsi ehkä toista mietltä :)

Vierailija
24/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tuntuu että tästä pelaamisesta vouhkataan liikaakin. Esim. meillä lapsen opettaja ei oikein muusta puhukaan vanhempainilloissa. Joka jumalan syksy pohditaan ryhmissä, että mikä olis paras suhtautuminen pelaamiseen ja kauanko lapset sais sitä tehdä. Koulussa ei tunnu mitään muuta "ongelmaa" olevankaan kuin pelaaminen. Vaikka koulussa ei lapsilla saa edes olla puhelimia mukana. Meillä on kotona selvät säännöt ja ehkä siksi tämä vouhkaaminen ärsyttääkin. Kai nyt normaalit vanhemmat ymmärtää ja osaa laittaa säännöt myös pelaamiseen. Kuten muuhunkin elämiseen. 

Vierailija
25/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:44"]

onko teistä ok, että lapsen on pakko tarkista pelistä tulleet viestit ensimmäiseksi aamulla.

[/quote]

No kyllä mäkin tarkistan kaikki ilmoitukset heti herättyäni, lisäksi selaan fb:tä ja lisäksi saatan pelata jotain peliäkin. Se on mun tapa herätä ja saada itseni virkeäksi, muuten käyn helposti takaisin nukkumaan. Riippuu ihan kokonaiskuvasta, en mä tota tapaa yksinään leimaisi huonoksi.

Vierailija
26/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:07"]

Jos lapsi hoitaa koulunsa, harrastaa liikuntaa, ulkoilee ja nukkuu riittäväsi jne. Miksi pelaamista pitäisi rajoittaa. 

[/quote]

Meillä poika ei tekis mitään muuta kuin pelais jos sais itse päättää. Siksi minun on pakko rajoittaa sitä pelaamista. Jos ne muut hommat hoituiskin niin en rajoittais.

[/quote]

Saako lapsesi syödä karkkia aamupalaksi?! Eli ihan samalla tavalla vanhemman pitää ottaa siitäkin asiasta vastuu. Laaditte lapsen kanssa yhteiset säännöt asiasta, mitä seuraa, jos sääntöjä rikotaan ja (niin voi siitä pienen porkkanankin luvata, jos sääntöjä noudattaa.) Mitä ennemmän lapselle tulee ikää hänet tulee ottaa mukaan itseään koskevissa päätöksissä. Ei koululaiselle enää sanella, pitää myös pystyä perustelemaan.

[/quote]

Entä kun lapsi rikkoo ne rajat jatkuvasti? Ja puhelinta silti tarvitaan päivittäin. Ratkaisu ei ole että otetaan puhelin pois. Ja kun lapsi ei pysty siihen, että vaikka on sovittu että aamulla ei pelata, ryhtyy hän silti pelaamaan. Ei niin, että myöhästyisi koulusta tms. mutta niin paljon, että minä hermostun siitä, että sovittua sääntöä rikottiin taas.

[/quote]

Silloin pitää ottaa kovemmat otteet käyttöön, eikä pelätä sitä lasta. Kai teiltä tai joltain tutulta, joku vanha Nokialainen löytyy, jossa ei ole pelimahdollisuutta. Jos se puhelin on muka pakko olla. Kyllä meillä ainakin on lapset henkiin jääneet vaikka puhelinta ei ole koko aikaa käytössä.

Vierailija
27/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä.ope luokan vanhempainillassa kehotti kaikkia vanhempia tarkastamaan, että oma lapsi kuuluu luokan yhteiseen whats up -ryhmään. Siellä kun voi kusyä läksyt. On seiskalla näköjän jo älypuhelin välttämätön.

Vierailija
28/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:11"]

Välillä tuntuu että tästä pelaamisesta vouhkataan liikaakin. Esim. meillä lapsen opettaja ei oikein muusta puhukaan vanhempainilloissa. Joka jumalan syksy pohditaan ryhmissä, että mikä olis paras suhtautuminen pelaamiseen ja kauanko lapset sais sitä tehdä. Koulussa ei tunnu mitään muuta "ongelmaa" olevankaan kuin pelaaminen. Vaikka koulussa ei lapsilla saa edes olla puhelimia mukana. Meillä on kotona selvät säännöt ja ehkä siksi tämä vouhkaaminen ärsyttääkin. Kai nyt normaalit vanhemmat ymmärtää ja osaa laittaa säännöt myös pelaamiseen. Kuten muuhunkin elämiseen. 

[/quote]

Mä en sitten ole normaali vanhempi :), koska en osaa näitä sääntöjä laittaa. MIllä laitat ne säännöt puhelimeen, joka on lapsella aina mukana. PItääkö kieltää Whatsappit sun muut?

Kerro mitkä ne on ne teidän perheen säännöt, koska sitä juuri halusin, kuulla kokemuksia toimivista säännöistä.

Vierailija
29/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:44"]

onko teistä ok, että lapsen on pakko tarkista pelistä tulleet viestit ensimmäiseksi aamulla.

[/quote]

Kunhan ehtii syömään aamupalan, pestä hampaat ja lähteä ajoissa kouluun. 

Ja eikö vanhempien pitäisi olla tässä asiassa esimerkkinä. Katsokaa facebook seinäänne montako pelitulospäivitystä sieltä löytyy heti aamusta tai muita aamukahvipöytä päivtyksiä.

Vierailija
30/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miksi kuvittelet ettei meillä ole jo tehty noin?

Vierailija
31/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä meidän kokemukset ja käytännöt paljon auta, jos et osaa sanoa eitä, joka myös pitää. Lapsellasi taitaa olla tunne, että on itseään heikomman vanhemman lapsia ja vie sinua ihan kuusnolla. Nyt on pelit, mitä se onkaan muutaman vuoden päästä. Kysytkö miten rajoitan lapsen alkoholinkäyttöä.

Opetat nyt vaan sille lapsellesi, että pahasti näyttää siltä, että emme voi saada kaikkea, eikä aina ole kivaa. Sinun loputon tehtäväsi on tuottaa niitä pettymyksiä.

Vierailija
32/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:24"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En minä mitään kuvitellut. En tunne sinun perhettäsi niin en voi tietää mitä teillä on tehty. Kerroin vain mielipiteeni asiasta, eikö tämä ole ajanvietteenä käytettävä keskustelupalsta, jossa vastataan edelle mainittuun?!?

Vierailija
33/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:07"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tuossa tilanteessa mä hommaisin lapselle ihan peruspuhelimen, siis sellaisen jolla voi vain soittaa ja tekstata mutta ei pelata. Sääntöjen unohtuessa lapsi saisi siis puhelimeksi sen peruspuhelimen ja älypuhelimen takas vasta kun homma alkaa sujua.

Vierailija
34/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä meidän kokemukset ja käytännöt paljon auta, jos et osaa sanoa eitä, joka myös pitää. Lapsellasi taitaa olla tunne, että on itseään heikomman vanhemman lapsia ja vie sinua ihan kuusnolla. Nyt on pelit, mitä se onkaan muutaman vuoden päästä. Kysytkö miten rajoitan lapsen alkoholinkäyttöä.

Opetat nyt vaan sille lapsellesi, että pahasti näyttää siltä, että emme voi saada kaikkea, eikä aina ole kivaa. Sinun loputon tehtäväsi on tuottaa niitä pettymyksiä.

[/quote]

Näinkin asian voisi viestieni perusteella tulkita. Asia on kuitenkin päinvastoin. Lapsi itse kokee, että häneltä kielletään kaikki.  Ja kokee paljon pahaa mieltä siitä, että häntä moititaan siitä, että on rikkonut sääntöjä.

En voi tulevaisuudessakaan alkoholin käyttöä vahtia (enhän voi lukita lasta sisälle tai kulkea päällystakkina). Niin kuin en nyt tätä puhelinta. Kaikki perustuu luottamukseen. Juuri nyt lapsi on tyytymätön, koska tietää että vanhemmat on vihaisia, kun luottamusta on rikottu.

Vierailija
35/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:30"]

[/quote]

Näinkin asian voisi viestieni perusteella tulkita. Asia on kuitenkin päinvastoin. Lapsi itse kokee, että häneltä kielletään kaikki.  Ja kokee paljon pahaa mieltä siitä, että häntä moititaan siitä, että on rikkonut sääntöjä.

En voi tulevaisuudessakaan alkoholin käyttöä vahtia (enhän voi lukita lasta sisälle tai kulkea päällystakkina). Niin kuin en nyt tätä puhelinta. Kaikki perustuu luottamukseen. Juuri nyt lapsi on tyytymätön, koska tietää että vanhemmat on vihaisia, kun luottamusta on rikottu.

[/quote]

Voi pientä. :( Kehoita lasta käymään keskustelua peilissä näkyvän henkilön kanssa, kuinka hän ihan itse on tuottanut itselleen niitä pettymyksiä  ja vanhemmat on syystäkin vihaisia. Tässä kohtaan moni vanhempi sortuu, että ollaan taas kavereita ja saadaan siellä kotona kaikille kiva olo. Se on sitä kaupankäynninkulttuuria.

Vierailija
36/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:11"]Välillä tuntuu että tästä pelaamisesta vouhkataan liikaakin. Esim. meillä lapsen opettaja ei oikein muusta puhukaan vanhempainilloissa. Joka jumalan syksy pohditaan ryhmissä, että mikä olis paras suhtautuminen pelaamiseen ja kauanko lapset sais sitä tehdä. Koulussa ei tunnu mitään muuta "ongelmaa" olevankaan kuin pelaaminen. Vaikka koulussa ei lapsilla saa edes olla puhelimia mukana. Meillä on kotona selvät säännöt ja ehkä siksi tämä vouhkaaminen ärsyttääkin. Kai nyt normaalit vanhemmat ymmärtää ja osaa laittaa säännöt myös pelaamiseen. Kuten muuhunkin elämiseen. 
[/quote] missä koulussa ei saa? Meidän lasten koulussa saa eikä olet saa edes puuttua, jos välitunnilla pelataan. Joten ei ihme, jos vaahtoavat vanhemmille.

Meillä on siitä hyvä tilanne, että olen itse vielä kotona :D kun poika tulee kotiin niin näen kännykästä onko pelannut ja jos on niin känny pois ja tulen hakemaan koulusta. Se on kuulemma niin noloa, että ennemmin pitää kännykän vain soitto koneena. Luvan kanssa sitten pelaa, mutta ei välitunneilla. Toivottavasti siis opettaja ilmoittaa, jos näkee pojalla kännyn välkällä.

Vierailija
37/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:28"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En minä mitään kuvitellut. En tunne sinun perhettäsi niin en voi tietää mitä teillä on tehty. Kerroin vain mielipiteeni asiasta, eikö tämä ole ajanvietteenä käytettävä keskustelupalsta, jossa vastataan edelle mainittuun?!?

[/quote]

No ilmeisesti jotain kuvittelit koska aloit neuvoa kuinka meidän pitäisi toimia, siitä huolimatta että olin juuri kommentoinut rajoittavani lapsen pelaamista. Se lapsen pelaamisen rajoittaminen kun on juuri sitä sääntöjen sopimista ja niiden sääntöjen noudattamisen valvomista. Jollen kantaisi vastuutani niin lapsi pelaisi päivät pitkät, ei juuri muuta tekisikään. Nyt se tekee muutakin, tänään esim. ei pelata lainkaan vaan tehdään ihan jotain muuta. 

Vierailija
38/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaaminen ärsyttää päätä kirjaimellisesti. Se aiheuttaa liiallisessa käytössä päänsärkyä, unettomuutta, väsymystä, aggressiivisuutta, rajua mielialan vaihtelua, masennusta, ja levottomuutta. Itse kahden Adhd lapsen äitinä olen melkoisesti perehtynyt aiheeseen ja liian moni etenkin erityislapsen vanhempi sortuu tuohon elektroniseen lapsenvahtiin, kun ei jaksa kuunnella ja katsella sitä levotonta menoa, mutta se ei poista ongelmaa. Vai siirtää sitä. Myöhemmin levottomuus vain pahenee ja peliriippuvuus on sairaus siinä missä alkoholismi. Eihän edesauteta lastemme riippuvuuksien kehittämisessä vaan nimenomaan rajataan rakkaudesta.

Vierailija
39/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:38"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:11"]Välillä tuntuu että tästä pelaamisesta vouhkataan liikaakin. Esim. meillä lapsen opettaja ei oikein muusta puhukaan vanhempainilloissa. Joka jumalan syksy pohditaan ryhmissä, että mikä olis paras suhtautuminen pelaamiseen ja kauanko lapset sais sitä tehdä. Koulussa ei tunnu mitään muuta "ongelmaa" olevankaan kuin pelaaminen. Vaikka koulussa ei lapsilla saa edes olla puhelimia mukana. Meillä on kotona selvät säännöt ja ehkä siksi tämä vouhkaaminen ärsyttääkin. Kai nyt normaalit vanhemmat ymmärtää ja osaa laittaa säännöt myös pelaamiseen. Kuten muuhunkin elämiseen.  [/quote] missä koulussa ei saa? Meidän lasten koulussa saa eikä olet saa edes puuttua, jos välitunnilla pelataan. Joten ei ihme, jos vaahtoavat vanhemmille. Meillä on siitä hyvä tilanne, että olen itse vielä kotona :D kun poika tulee kotiin niin näen kännykästä onko pelannut ja jos on niin känny pois ja tulen hakemaan koulusta. Se on kuulemma niin noloa, että ennemmin pitää kännykän vain soitto koneena. Luvan kanssa sitten pelaa, mutta ei välitunneilla. Toivottavasti siis opettaja ilmoittaa, jos näkee pojalla kännyn välkällä.

[/quote]

Mistä sä näet sen, onko pelannu? Opeta mulle!

Vierailija
40/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:38"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:11"]Välillä tuntuu että tästä pelaamisesta vouhkataan liikaakin. Esim. meillä lapsen opettaja ei oikein muusta puhukaan vanhempainilloissa. Joka jumalan syksy pohditaan ryhmissä, että mikä olis paras suhtautuminen pelaamiseen ja kauanko lapset sais sitä tehdä. Koulussa ei tunnu mitään muuta "ongelmaa" olevankaan kuin pelaaminen. Vaikka koulussa ei lapsilla saa edes olla puhelimia mukana. Meillä on kotona selvät säännöt ja ehkä siksi tämä vouhkaaminen ärsyttääkin. Kai nyt normaalit vanhemmat ymmärtää ja osaa laittaa säännöt myös pelaamiseen. Kuten muuhunkin elämiseen.  [/quote] missä koulussa ei saa? Meidän lasten koulussa saa eikä olet saa edes puuttua, jos välitunnilla pelataan. Joten ei ihme, jos vaahtoavat vanhemmille. Meillä on siitä hyvä tilanne, että olen itse vielä kotona :D kun poika tulee kotiin niin näen kännykästä onko pelannut ja jos on niin känny pois ja tulen hakemaan koulusta. Se on kuulemma niin noloa, että ennemmin pitää kännykän vain soitto koneena. Luvan kanssa sitten pelaa, mutta ei välitunneilla. Toivottavasti siis opettaja ilmoittaa, jos näkee pojalla kännyn välkällä.

[/quote]

Mistä sä näet sen, onko pelannu? Opeta mulle!
[/quote] riippuu mitä pelaa. Meidän lapsilla ei ole mitään pelisovelluksia ladattuna, joten näen ihan siitä onko pelissä menty eteenpäin ja paljonko akkua on kulunut. Jatkuva pelaaminen kuluttaa nopeasti akun loppuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä