Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Älypuhelimella pelaamisen rajoittaminen

Vierailija
01.10.2014 |

Hei,

tarvitsen apuanne lapsen puhelimella pelaamiseen. Aloitan tästä uudelleen keskustelun, kun aiempaan aloitukseeni ei tullut vastauksia.

Nämä yleiset neuvot siitä, että pitää antaa peliaika, sijoittaa tietokone olohuoneeseen ja että pitää pelata yhdessä, ovat kai siltä ajalta jolloin ei pelattu älypuhelimella.

Mutta mitäs nyt? Pitääkö puhelin sijoittaa olohuoneeseen? Miten tietää, kuinka paljon lapsi pelaa koulumatkalla, pihalla kavereiden kanssa? Nettipelit elävät omaa elämäänsä koko ajan. Jotenkin koen, että on todella vaikeaksi mennyt pelaamisen rajoittaminen tai edes tietäminen siitä, mitä lapsi pelaa.

Vai pelaako teidän lapset vain tietokoneilla? Eikö puhelimesta löydy Haydayt yms.? Nettipelistä tulee viestejä, pitää mennä katsomaan mitä pelissä on tapahtunut.

Pls, kommentteja.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia ongelmia tämä olettamasi liika pelaaminen on tuonut? Unohtaako lapsi tehdät läksyt, käydä ulkona leikkimässä, olla mukana koulutunneilla? Onko häntä vaikea saada ruokapöytään ja nukkumaan? Ihan fiksua ottaa koululaiselta puhelin pois illalla. Mihin hän sitä käyttäisikään? Pihaleikeissäkään sitä tuskin tarvitaan.

Vierailija
2/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pelipäivät. Jos lapsi siitä huolimatta pelaa niinä päivinä kun ei saa niin sitten voimaan astuu pelikielto. Ja sen myötä voidaan ottaa koko puhelin pois. Lapsi on pari kertaa kokeillut ja kärsinyt pelikiellon. Nykyään muistaa ne päivät jolloin ei saa pelata. Ei halua pelikieltoa ja siksi tottelee. Lapsella ei ole puhelinta mukana koulussa, joten koulumatkoilla ei pelailla. Välillä "ratsaan" puhelimen ja katson mitä pelejä siellä on, tarvittaessa poistan kielletyt ja laitan play-kauppaan rajoitukset päälle jos muuten ei uskota. Napinaahan tuosta aina tulee, olen tiukkis ja natsi kun en anna pelata määrättömästi enkä kaikkia pelejä (kuten muiden äidit kuulemma antaa :) mutta mahtuuhan tähän maailmaan napinaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on siinä iässä, että on se älypuhelin niin...illalla ajoissa ennen nukkumaan menoa puhelin pois ja aamulla aamutoimien jälkee takaisin, mutta muuten rajoittaminen onkin kyseenalaisa, jos on laitteen hankkinut.

Vierailija
4/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos android puhelimesta kyse, niin tämän kun asentaa, niin ei tarvi tapella :)

Vierailija
5/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:21"]

Meillä on pelipäivät. Jos lapsi siitä huolimatta pelaa niinä päivinä kun ei saa niin sitten voimaan astuu pelikielto. Ja sen myötä voidaan ottaa koko puhelin pois. Lapsi on pari kertaa kokeillut ja kärsinyt pelikiellon. Nykyään muistaa ne päivät jolloin ei saa pelata. Ei halua pelikieltoa ja siksi tottelee. Lapsella ei ole puhelinta mukana koulussa, joten koulumatkoilla ei pelailla. Välillä "ratsaan" puhelimen ja katson mitä pelejä siellä on, tarvittaessa poistan kielletyt ja laitan play-kauppaan rajoitukset päälle jos muuten ei uskota. Napinaahan tuosta aina tulee, olen tiukkis ja natsi kun en anna pelata määrättömästi enkä kaikkia pelejä (kuten muiden äidit kuulemma antaa :) mutta mahtuuhan tähän maailmaan napinaa.

[/quote]

Legendaarinen kaikkien muiden antaa ja kaikille muilla on. :D

Vierailija
6/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä tulee mieleen välillä, että tavallinen puhelin riittäisi ja pelaaminen olisi sitten kotona tietokoneella. Mutta, siihen nyt ei voi palata, vaan älypuhelin on tullut jäädäkseen ja taitaa olla jo lähes kaikilla 10-vuotiailla.

Lapsi tarvitsee puhelimen mukaansa oikeastaan aina. Me vanhemmat tulemme työpäivän jälkeen ja hän on siihen asti ollut jossain ulkona. Useamman tunnin kuitenkin koulun jälkeen. Ja aika varma olen että sinä aikana myös pelataan. Puhelin oltava mukana, jotta hänelle voi soittaa.

MIten mä ajattelin, että kaikkien lapset pelaa jo nettipelejä, mutta eikö?

Vierailija
7/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se pelaaminen aiheuttaa? Pitääkö se kieltää vain kietämisen vuoksi? Kännykkä on siis lapsenhoitajan roolissa ja tähän on nyt tyytyminen, ellei lapsi voi mennä yksinäisiksi tunneiksi ip-hoitoon, mummolaan tai muuhun turvalliseen paikkaan ilmaan älykännyä.

Vierailija
8/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi hoitaa koulunsa, harrastaa liikuntaa, ulkoilee ja nukkuu riittäväsi jne. Miksi pelaamista pitäisi rajoittaa. 

Vierailija
9/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, en mä tiedä, mitä se pelaaminen aiheuttaa. Siksi kysyn teiltä. Joka paikassahan vanhempia neuvotaan rajoittamaan pelaamista. Mutta en siis ole varma tuosta, että onko järkevää, koska ei ole oikein mahdollista vahtia 10-v (joka ei enää käy missään ip-kerhoissa, eikö suurin osa sen ikäisistä vietä iltapäivät ilman vanhempiaan?)

Haluankin teidän vinkkejä siihen, miten toimitte vai onko teistä ok, että lapsen on pakko tarkista pelistä tulleet viestit ensimmäiseksi aamulla. Ja ehkä se on ok.

En tajua, miten muut vanhemmat, kun kaikki väittävät rajoittavansa maksimissaan tunti päivässä, että miten he tuota vahtivat. Ovatko he koko ajan lapsensa kanssa?

Vierailija
10/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meidän lapsella pelaaminen aiheuttaa huonotuulisuutta ja lapsi menee helpommin "kierroksille". 

Tuo "oire" tulee ainoastaan pelaamisesta. 

Koko perheellä on TOSI hyvä olla, jos kukaan ei pelaa (ainakaan liikaa). 

Eikö teitä häiritse se, jos lapsi täyttää kaiken tylsän ajan pelaamisella? Tarviiko aina tehdä jotain?

Vierailija
11/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:45"]

Ainakin meidän lapsella pelaaminen aiheuttaa huonotuulisuutta ja lapsi menee helpommin "kierroksille". 

Tuo "oire" tulee ainoastaan pelaamisesta. 

Koko perheellä on TOSI hyvä olla, jos kukaan ei pelaa (ainakaan liikaa). 

Eikö teitä häiritse se, jos lapsi täyttää kaiken tylsän ajan pelaamisella? Tarviiko aina tehdä jotain?

[/quote]

Jep, juuri noin meilläkin on. Silti meille on muodostunut tosi vaikeaksi se rajoittaminen. Ehkä se on vaikeaa myös minulle, en haluaisi koko ajan olla kieltämässä. Lapsi tekee todella paljon muuta ja on myös paljon pois kotoa. Pelaaminen ja myös liika tvn katselu varsinkin nuoremmilla sisaruksilla aiheuttaa aivan selvästi levottomuutta, sellaista kiemurtelua, pelaamista on vaikea lopettaa, siirtyä siitä ikään kuin taas tavalliseen elämään.

Vierailija
12/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan halua että lapseni pelaa liikaa, vaan on kavereiden ja sisarusten ja meidän vanhempien kanssa. Kännykkää on niin vaikea valvoa. Joskus olen havahtunut siihen, että on ollut jo tunnin ihan hiljaista, ja kun menen ylös katsomaan, niin siellä kaikki (7, 9 ja 11v) tuijottavat yhden kännykkää kun tämä pelaa jotain. Nettiä ei meillä lasten kännyköissä ole, mutta joitain pelejä olen antanut kodin wlanissa ladata. Pelaamisesta on tietenkin puhuttu, mutta kännykkään on niin helppo tarttua. Itsekin käy helposti tarkistamassa Facebookin tai sähköpostit turhan usein, kun kännykkä on koko ajan mukana.

Minulla ei siis ole mitään hyviä vinkkejä.

Vierailija
13/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:42"]

Jos lapsi hoitaa koulunsa, harrastaa liikuntaa, ulkoilee ja nukkuu riittäväsi jne. Miksi pelaamista pitäisi rajoittaa. 

[/quote]

Meillä poika ei tekis mitään muuta kuin pelais jos sais itse päättää. Siksi minun on pakko rajoittaa sitä pelaamista. Jos ne muut hommat hoituiskin niin en rajoittais.

Vierailija
14/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelaamiseen kasvatetaan ihan samalla tavalla kuin muutkin rajat ja arvot. Niin kauan siihen ei puututa, kun muuta asiat hoituu ja ilta rauhoitetaan ennen nukkumaan menoa ja aamulla tosiaan hoidetaan ne aamutoimet rauhassa ensin. Niin ja se puhelin jätetään olohuoneseen iltaisin, eikä viedä sinne omaan huoneeseen.

Vierailija
15/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:52"]

Minä en ainakaan halua että lapseni pelaa liikaa, vaan on kavereiden ja sisarusten ja meidän vanhempien kanssa. Kännykkää on niin vaikea valvoa. Joskus olen havahtunut siihen, että on ollut jo tunnin ihan hiljaista, ja kun menen ylös katsomaan, niin siellä kaikki (7, 9 ja 11v) tuijottavat yhden kännykkää kun tämä pelaa jotain. Nettiä ei meillä lasten kännyköissä ole, mutta joitain pelejä olen antanut kodin wlanissa ladata. Pelaamisesta on tietenkin puhuttu, mutta kännykkään on niin helppo tarttua. Itsekin käy helposti tarkistamassa Facebookin tai sähköpostit turhan usein, kun kännykkä on koko ajan mukana.

Minulla ei siis ole mitään hyviä vinkkejä.

[/quote]

Hmm. Ehkä ei siisi ole "pakko" olla nettiä lasten puhelimissa? Musta kyllä tuntuu, että lasteni kavereilla on kaikilla netti puhelimissaan. Noin kolmannella luokalla tapahtui tämä muutos.

Lisää vinkkejä! Ja miten itse pääsisi nalkuttamisesta eroon? Ja siitä pettymyksestä, että säännöt rikotaan heti, vaikka ne on lapsen kanssa yhdessä sovittu?

Vierailija
16/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12, Meillä sama juttu, lapsella on valtavasti muita kiinnostuksenkohteita ja mieluisia harrastuksia. Tarvitsee sen vapaa-ajan rauhoittuimiseen. Tosi herkästi olisi ottamassa kännyä ja pelaisi. 

Lapsi (8v) on nyt oppinut itse säännöstelemään pelaamistaan, eikä siitä tarvitse enää huomautella. Joitakin kertoja pelit laitettiin tauolle puhelimesta. 

Nykyään lapsi pelaa ehkä noin pari kertaa viikossa hetken. Tosi rentouttavaa kun ei tarvitse noin turhasta asiasta enää naputtaa :)

Meillä on puhelimeen valvontamahdollisuus, joten tiedän lapsen puhuvan totta. 

Vierailija
17/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:42"]

[/quote]

Meillä poika ei tekis mitään muuta kuin pelais jos sais itse päättää. Siksi minun on pakko rajoittaa sitä pelaamista. Jos ne muut hommat hoituiskin niin en rajoittais.

[/quote]

Saako lapsesi syödä karkkia aamupalaksi?! Eli ihan samalla tavalla vanhemman pitää ottaa siitäkin asiasta vastuu. Laaditte lapsen kanssa yhteiset säännöt asiasta, mitä seuraa, jos sääntöjä rikotaan ja (niin voi siitä pienen porkkanankin luvata, jos sääntöjä noudattaa.) Mitä ennemmän lapselle tulee ikää hänet tulee ottaa mukaan itseään koskevissa päätöksissä. Ei koululaiselle enää sanella, pitää myös pystyä perustelemaan.

Vierailija
18/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:56"]

Pelaamiseen kasvatetaan ihan samalla tavalla kuin muutkin rajat ja arvot. Niin kauan siihen ei puututa, kun muuta asiat hoituu ja ilta rauhoitetaan ennen nukkumaan menoa ja aamulla tosiaan hoidetaan ne aamutoimet rauhassa ensin. Niin ja se puhelin jätetään olohuoneseen iltaisin, eikä viedä sinne omaan huoneeseen.

[/quote]

Nämä kuulostaa hyvältä. NOin meillä onkin, mutta ehkä vielä se tehtävä selväksi, että puhelimeen ei aamulla kosketa, ennen kuin kaikki aamutoimet on tehty. Ja on pakko vaan lähteä siitä, että niin kauan kuin ei varsinaisia ongelmia ole, niin en vaan voi tietää paljonko iltapäivisin pelaa, ja hyväksyttävä se.

Tärkeintä nyt, että kivempi ilmapiiri palaisi kotiin, ja luulen, että on pakko mun nyt vaan joustaa..

Vierailija
19/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 14:01"]

12, Meillä sama juttu, lapsella on valtavasti muita kiinnostuksenkohteita ja mieluisia harrastuksia. Tarvitsee sen vapaa-ajan rauhoittuimiseen. Tosi herkästi olisi ottamassa kännyä ja pelaisi. 

Lapsi (8v) on nyt oppinut itse säännöstelemään pelaamistaan, eikä siitä tarvitse enää huomautella. Joitakin kertoja pelit laitettiin tauolle puhelimesta. 

Nykyään lapsi pelaa ehkä noin pari kertaa viikossa hetken. Tosi rentouttavaa kun ei tarvitse noin turhasta asiasta enää naputtaa :)

Meillä on puhelimeen valvontamahdollisuus, joten tiedän lapsen puhuvan totta. 

[/quote]

Hei mikä tuo on tuo valvontamahdollisuus, kiinnostuin heti?

Millä toimin pääsitte tuohon, että olette onnistuneet rauhoittamaan kotonaoloaikaa ja lapsi jopa säännöstelee itse?

Meillä sama juttu, että lapsi touhuaa niin paljon, saattaa olla tuntikausia kentällä koulun jälkeen, tulee väsyneenä kotiin. Ja silloin haluaisin että vähän rauhoittuisi. Eniten siinä tosin auttaa, että tehdään yhdessä jotain. Mutta enää ei ole helppo saada 10 v esim pelaamaan lautapelejä. Mielummin kattelisin youtubesta skeittivideoita etc.

Vierailija
20/56 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:58"]

Hmm. Ehkä ei siisi ole "pakko" olla nettiä lasten puhelimissa? Musta kyllä tuntuu, että lasteni kavereilla on kaikilla netti puhelimissaan. Noin kolmannella luokalla tapahtui tämä muutos.

[/quote]

Ei ole pakko, ja niin toivoisin että vanhemmat tajuaisivat tämän. Alakouluikäinen lapsi EI tarvitse nettiä kännykässään mihinkään. Whatsapit sun muut ovat toki käteviä, mutta tavallisilla tekstareillakin pärjää vallan hyvin. Tyhmien (tai sopimattomien) kuvien jakaminen ja kavereiden nettikiusaaminen vaikeutuvat huomattavasti. Lasta pitää suojella, koska lapsen aivot eivät ole kehittyneet aikuisen tasolle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan