Onko tämä lasku väärin?
5+6x7=42+5=47
Ope antoi lapselle 0 pistettä. Olisi kuulemma pitänyt keskellä olla 5+42
Kommentit (30)
Onhan se oikein. Yhtäsuuruusmerkki tarkoittaa, että sen molemmilla puolilla olevat luvut on samansuuruisia.
3+2=2+3=5
Toki selvempää se on merkitä lauseketta muokatessa luvut samaan järjestykseen kuin alussakin, mutta matemaattisesti sillä ei ole väliä.
Matemaattisesti oikein mutta luokanopettajat pitävät jostain oudosta syystä vääränä. (Matikan aineenopettajat eivät näkisi tuossa virhettä)
Niinkuin tuossa jo mainittiinkin niin järjestystä ei muuteta.. Päivän selvä asia.
Luokanopettajat eivät ole mitään järjen jättiläitä. Jos laskulla on merkitystä todistuksen arvosanaan, tee muodollinen valitus. Jos ei niin anna olla, keskity tärkeämmistä asioista riitelyyn, sano lapselle että ope oli väärässä ja kerro, että sellaistakin sattuu, mutta asiasta ei kannata tehdä isompaa numeroa, ja kehota lasta hankkimaan parempi ammatti.
Kouluhan on oppimista varten, että on asioita joita tehdää tietyllä tavalla tietyssä järjestyksessä, eikä sinne päin miten itselleen sattuu kulloinkin sopimaan.
Väännetään vielä rautalangasta niille idiooteille jotka täällä sönköttävät ettei "järjestystä muuteta" tai jotain muuta alakoulusta: matemaattisesti lasku on täysin oikein ja sillä ei ole mitään merkitystä, jos joku kaupankassa, amispelle tai luokanope on sitä mieltä että numeroiden järjestystä ei saisi vaihtaa (pystymättä asiaa kumminkaan perustelemaan). Järjestyksen vaihtaminen vain tekee sen vaikeammaksi em. matalalahjaisille idiooteille lukea lauseketta, ja ehkä "vaikeammaksi tarkistaa" tehtävä siinä 20-tuntisen työviikon aikana kun mukavampi olisi jos jokainen vastaus olisi identtinen, mutta oikein se on siitä huolimatta.
Lopputulos oikein mutta järjestys väärä. Olis nyt ees voinut antaa jonkun pisteen kun tulos kerran oikein.
on oikein. Minusta matematiikassa on hyvä alusta asti opettaa että laskut VOI laskea monella tavalla. Se että osaa soveltaa kertoo vain älystä. Ihan typerää että opetetaan ja sallitaan vain yksi tyyli. Ei ihme että matikka menettää kiinnostuksensa oppilaissa.
Matematiikan perussääntöjä on se että yhteenlaskussa lukujen järjestyksellä ei ole väliä. Jos koulussa muuta opetetaan, se on väärin. Eli opettaja on opettanut väärin ja joutaa uudelleenkoulutukseen.
Aivan järjetöntä antaa 0 pistettä. Täydet pisteet kuuluu. Toki voi sanoa että opettaja toivoo (ehkä oman rajallisen ymmärryksensä takia) että yhteenlaskussa numerot laitetaan samaan järjestykeen, mutta että sitä vaaditaan siis opettajan takia, ei sen takia että niin pitäisi tehdä matemaattisten sääntöjen vuoksi. Herrajeesus, eikö siellä koulussa oikeasti hallita edes alkeellisisnta matematiikkaa? Itsekö tässä pitää lähteä opettamaan?
Ihmiset ajattelevat eri tavoilla. Itsellenikin on paljon helpompaa ajatella esim että 9x3 kuin 3x9. Silti laskun lopputulos on sama. Kyllä koulussakin pitää antaa mahdollisuus oppia omalla tyylillä ja kannustaakin siihen. Matematiikka on luovaa, siinä voi päästä samaan tulokseen tosi monella eri tavalla. Siksihän se juuri kehittää ajattelua ja ongelmanratkaisukykyä. Tuommoinen putkiajattelu ei kehitä yhtään mitään. Typerä opettaja.
Järjestys on väärä. Tässä lausekkeessa ei ole vielä niin ratkaisevaa, missä järjestyksessä keskimmäisen luvut ovat, mutta vaativammissa lausekkeissa sillä on jo merkitystä. Hyvä, että lapsesi oppii jo nyt, ettei lukujen paikkoja voi vaihdella lausekkeen keskellä.
Esimerkki:
5+7×(2+4)
=5+7×6
=5+42
=47
Vastaus on melkolailla eri, jos muuttelee numeroiden järjestystä lausekkeessa
5+7×(2+4)
=7+5×6
=7+30
=37
Yllä mainitussa esimerkissä muutin lukujen paikkaa tokalla rivillä alkuperäiseen lausekkeeseen nähden. Väärinhän se silloin meni, joten lasten on hyvä oppia, että lausekkeissa luvut pysyvät paikoillaan tai lopputulos voi mennä metsään.
Luokanopettajkoulutukseen harvemmin menee matemaattisesti hyvin lahjakkaita. En tiedä, mistä se johtuu mutta en tiedä yhtään matematiikasta L:n kirjoittanutta tai muuten hyvin menestynyttä luokanopettajaa.
0 pistettä tuosta laskusta on väärin. Opettajan omat matemaattiset taidot ja oma arvostelukyly ei ilmeisesti ole riittänyt, kun on katsonut vastauksen suoraan opettajanoppaasta. Yhteenlaskuissa on laskujärjestys ei vaikuta tulokseen, siksi ei voi olla 0 pistettä niin kuin vähennys- tai jakolaskussa.
No tuossahan siis lasketaan tuota ensimmäistä laskua (5+6×7) ja merkitään sen vaiheita joten siinä mielessä se on väärin että niitä vaiheita ei saisi käännellä.
Eikö sitä ainakin jossakin vaiheessa jopa opeteta, että kertolaskut tehdään ennen yhteen- ja vähennyslaskua? Ainakin, kun yhtälöitä lasketaan?! Huomauttaisin tai ainakin kysyisin perusteita!
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 11:27"]
Järjestys on väärä. Tässä lausekkeessa ei ole vielä niin ratkaisevaa, missä järjestyksessä keskimmäisen luvut ovat, mutta vaativammissa lausekkeissa sillä on jo merkitystä. Hyvä, että lapsesi oppii jo nyt, ettei lukujen paikkoja voi vaihdella lausekkeen keskellä. Esimerkki: 5+7×(2+4) =5+7×6 =5+42 =47 Vastaus on melkolailla eri, jos muuttelee numeroiden järjestystä lausekkeessa 5+7×(2+4) =7+5×6 =7+30 =37 Yllä mainitussa esimerkissä muutin lukujen paikkaa tokalla rivillä alkuperäiseen lausekkeeseen nähden. Väärinhän se silloin meni, joten lasten on hyvä oppia, että lausekkeissa luvut pysyvät paikoillaan tai lopputulos voi mennä metsään.
[/quote]
Tuohan on ihan eri asia! Sä menit muuttamaan kertolaskun kerrottavaa ja kertojaa! Oikea esimerkki oli ollut vaihtaa järjestystä tyyliin 5+7x(2+4)=7x6+5
Ei merkkejä saa muuttaa, mutta järjestystä saa! Aloittajan lapsi on nimenomaan fiksu, kun otti huomioon muuttaessaan järjestystä, että kertolasku lasketaan kuitenkin ensin.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 11:27"]
Järjestys on väärä. Tässä lausekkeessa ei ole vielä niin ratkaisevaa, missä järjestyksessä keskimmäisen luvut ovat, mutta vaativammissa lausekkeissa sillä on jo merkitystä. Hyvä, että lapsesi oppii jo nyt, ettei lukujen paikkoja voi vaihdella lausekkeen keskellä. Esimerkki: 5+7×(2+4) =5+7×6 =5+42 =47 Vastaus on melkolailla eri, jos muuttelee numeroiden järjestystä lausekkeessa 5+7×(2+4) =7+5×6 =7+30 =37 Yllä mainitussa esimerkissä muutin lukujen paikkaa tokalla rivillä alkuperäiseen lausekkeeseen nähden. Väärinhän se silloin meni, joten lasten on hyvä oppia, että lausekkeissa luvut pysyvät paikoillaan tai lopputulos voi mennä metsään
Kyse oli yhteenlaskun laskujärjestyksestä. Siihen ei pidä sotkea kertolaskua.
Alakoulussa on, lukiossa ei.