Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi et halua syödä kasvisruokaa?

Vierailija
01.10.2014 |

Lihaton lokakuu houkuttelisi, mutta mies ei kestä kasvisruoan syömistä kuin yhtenä päivänä viikossa, sitten alkaa marmatus. Pidän huolta proteiininsaannista lisäämällä ruokiin esim. papuja tai tofua (mies valittaa, että soija heikentää hänen testosteroniaan. Tottahan se on, mutta...), joten eivät ruoat nälkäiseksi jätä. Kahden hengen taloudessa ei viitsisi tehdä vain itselleen ruokaa ja kuunnella sitten miehen valitusta. Miksi pitää olla tuollainen vastarannankiiski?

Kommentit (578)

Vierailija
201/578 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 05:41"]

Sinä et siis todellakaan osaa ajatella asiaa laajemmin :D. Vaikka teollisuusmaissa viljaa ei käytettäisi eläinten rehuksi, ei sitä viljaa kukaan afrikkaan ilmaiseksi vie. Eikä niillä afrikkalaisilla ole rahaa maksaa siitä viljasta. Eikä sitä viljaa pysty edes joka paikassa viljelemään. Käsitätkö nyt? Rahasta on kyse, nälkä johtuu köyhyydestä. Meidän lihansyöntimme ei ole nälänhätien syy.

[/quote]Tyhmäksi heittäytyminen voi huojentaa omatuntoasi näissä asioisaa, mutta jos haluat keskustella, se on pelkästään typerää.

Kerrotko vielä, kuka päättä kehitysmaiden öljystä, vientiartikkeleista kuten maaperän arvokkaista mineraaleista ja viljeltävistä raaka-aineista? Kenen taskuun rahat menevät? Kumpi päättää viljelymaan käytöstä: nälkäänkuoleva ihminen vai joku porho kaukana poissa ja ison firman osakkeenomistajat?

Vierailija
202/578 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 10:17"]

Koska en jaksa jos en saa kunnolla proteiineja. Olen soijalle sitäpaitsi allerginen.

[/quote]Mikä määrä proteiinia on "kunnolla"? 

Näissä ketjuissa käy yleensä paljon soija-allergisia ihmisiä, vaikka allergian yleisyys on 0,4% ja suurin osa pääsee allergiasta eroon viimeistään kymmenvuotiaana.

Soija-allergikot vetävät myös tyytyväisenä hampurilaisia pikaruokapaikoissa, vaikka sämplyät ja ranskikset ja joskus rasvakin sisältävät soijaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/578 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 18:05"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 17:45"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:51"]

Sinäkään et siinä mussuttaisi, jos esi-isäsi eivät olisi syöneet lihaa, jopa raakana ;)

[/quote]Sinäkään et siinä mussuttaisi, jos esi-isäsi apinoiden maailmasta olisi syöneet kasviksia ja hedelmiä. Eli tosi relevantteja pointteja sulla.

[/quote]

Esi-isät söi kaikkea mitä käsiinsä sai. Ne ei todellakaan ollut vain kasvissyöjiä. Itseasiassa juuri liha oli se joka mahdollisti ihmisen kehityksen nykyiseen älykkyyteen. Aivot tarvitsevat niin paljon ravintoa

[/quote]Huoh. Suosittelen sinulle lisää lihan syömistä, että ymmärrät pointin.

Vierailija
204/578 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 10:27"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 10:17"]

Koska en jaksa jos en saa kunnolla proteiineja. Olen soijalle sitäpaitsi allerginen.

Näissä ketjuissa käy yleensä paljon soija-allergisia ihmisiä, vaikka allergian yleisyys on 0,4% ja suurin osa pääsee allergiasta eroon viimeistään kymmenvuotiaana.

Soija-allergikot vetävät myös tyytyväisenä hampurilaisia pikaruokapaikoissa, vaikka sämplyät ja ranskikset ja joskus rasvakin sisältävät soijaa.

[/quote]

Moni soija-allergikko sietää soijaa pienissä määrissä mutta ei voi kuitenkaan korvata lihan osuutta ruokavaliossa kokonaan soijalla. Kerro mistä mä sitten saisin proteiinit kun en käytä maitotuotteita ja olen allerginen pähkinöille, mateleille ja pavuille sekä herneille.

Vierailija
205/578 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 09:18"]

Mozarella ei ole osa kasviruokapyramidia.... t: vegaani

[/quote]

Sallinet että korjaan: kasvisruoka ja mozzarella. t: mozzaani

Vierailija
206/578 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:38"]

Kun siitä proteiinista aina jaksetaan jauhaa. Kuinka moni teistä AV-mammoista oikeasti syö jotain kokolihaa päivittäin? Lihapullissa proteiinipitoisuus on jotain 12% ja makkaroissa vielä vähemmän. Kuinka paljon lihaa on oikeasti esim. jossain lihakeitossa?

Ei sitä proteiinia nyt ihan himomääriä tarvitse. Päivittäisen tarpeen saa jo melkein aamupuurosta, kun lisää puuroon leseitä ja hamppurouhetta.

[/quote]

Et taida paljoa urheilla? Koska harva ihminen edes kykenee syödä niin paljoa että saa tarpeellisen proteiini määrän ruoasta

[/quote]

Eihän tossa ole mitään järkeä. Miksi ihminen olisi evoluution myötä kehittynyt sellaiseksi, että ei pysty saamaan tarvittavaa proteiinimäärää normaalista ruokamäärästä? Kyllä sellainen laji olis jo aikoja sitten kuollut pois.

Ihmisen "luontaista" ruokavaliota ois kaiketikin syödä kaikki eteen osuvat hedelmät, pähkinät, juuret, siemenet, hyönteiset, äyriäiset ja muut pikkuotukset.

[/quote]

Ihminen voi treenata paljon kovempaa kuin joskus 10 000 vuotta sitten. Silloin ihminen vain selviytyi. Nyt ihminen voi oikeasti treenata 

Vierailija
207/578 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 09:18"]

Mozarella ei ole osa kasviruokapyramidia.... t: vegaani

[/quote]

Sallinet että korjaan: kasvisruoka ja mozzarella. t: mozzaani

Vierailija
208/578 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 10:17"]

[/quote]

TÄMÄ. Jos joku on oikeasti soijalle allerginen, ei hän voisi nykyään syödä enää mitään kaupasta ostettua (ainiin, kaikkihan täällä ovat omavaraisia?). Oikeasti ei vaan viitsitä ja kuvitellaan että soija itsessään on joku vegeruoka, ja kaikkea vegeähän pitää välttää, koska en_keksi_perusteluja.

Vierailija
209/578 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska haluan syödä kasvisten lisäksi myös kalaa, lihaa, äyriäisiä tms. Tofua ja soijaa en halua syödä. Onneksi on vielä vapaus valita lautasensa sisältö.

Vierailija
210/578 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen siis saanut kasvatuksen, jonka mukaan ruoka ei ole itsestäänselvyys ja se että minulla sitä riittää on todellista luksusta. Olen oppinut arvostamaan ja kunnioittamaan ruokaa, syömään kaiken mitä eteeni tarjotaan, eikä minun tulisi mieleenikään nirsoilla ruuasta. Kertaakaan eläissäni en ole esim. heittänyt ruokaa pois. Koko veganismi on sairaus, joka on syntynyt vain koska kohonnut elintaso on antanut siihen mahdollisuuden. Tätä elintasosairautta esiintyy vain vauraissa teollisuusmaissa. Esim. Somaliassa tai Sudanissa tuskin on yhtään vegaania. Jos minä olisin teini-iässä ruvennut vegaaniksi, olisin saanut isoisältäni raippaa isänkädestä. "

ja

Ole hyvä ja selitä, miten se nälkäänäkevä lapsi saa enemmän rahaa ostaa ruokaa, jos suomalainen kerskakuluttaja ei söisikään lihaa.

Esitätkö tyhmää? :) Karjantuotantoon käytetään 80 % kaikesta maatalousmaasta. Ilman lihansyöntiä lihakarjaa varten kasvatettava vilja jäisi ihmisten suuhun, kun sitä ei tarvitse kierrättää eläinten kautta. 

Et vastannut kysymykseen. Jos minä jätän syömättä sen lihan, miten se nälkäänäkevä pystyy ostamaan täältä sen viljan suuhunsa?"

Ole hyvä ja selitä miten se auttaa Somalialaisia ja Sudanilaisia että minä täällä alkaisin vetämään lihaa kaksin käsin?

ja

Afrikassa nähdään nälkää. Siellä pelloilla viljellään mm. kahvia, kaakaota, puuvillaa ja kumia. Mitä edellämainituista mielestäsi käytetään eläintuotantoon? Osaatko selittää miksi Afrikassa ei pelloilla viljellä viljaa edellämainittujen kasvien sijaan, jotta siellä ei olisi nälänhätää?

Osaan, mutta miksi sinä et osaa? Miksi minun vegaanin täytyy tähän vastata sillä en juuri syö enää suklaatakaan. Eli afrikassa kasvatetaan kaakaota ja kahvia siksi että länsimaalainen kerskailevan elintason huipentuma sekasyöjä saisi suuhunsa herkkusia, cappucinoja, suklahia ja joku siitä vähän kääräsee rahaa takataskuihinsa paikallisten raataessa ja jopa lapsityövoimaa käyttäen. Kaakaotyöläinen ei edes tiedä mitä kaakaosta tehdään saati että olisi maistanut suklaata. Mutta länsimainen kerskakuluttaja hemmottelee suklaalla ja murharuoalla itseään kirkasotsaisena tuntematta pistosta sydämessään koska "olen sen arvoinen" että kärsikööt eläimet, luonto ja vaikka orjalapset, kunhan minulle vain tulee suuhun hyvä maku. Voi, pitäisikö minun ostaa sellainen esine seinälle minkä näin sisustusblogissa? Taidanpa lähteä ostelemaan vähän sisustusta autollani, sitten voisin ostaa jotain herkullista väkivaltaista ruokaa kotiin nam!

"Kerrotko vielä, kuka päättä kehitysmaiden öljystä, vientiartikkeleista kuten maaperän arvokkaista mineraaleista ja viljeltävistä raaka-aineista? Kenen taskuun rahat menevät? Kumpi päättää viljelymaan käytöstä: nälkäänkuoleva ihminen vai joku porho kaukana poissa ja ison firman osakkeenomistajat?"

Miksi tällainen sinua kiinnostaa, miten tämä liittyy kasvissyöntiin. Vegaani tarkoittaa henkilöä joka ei käytä eläinkunnantuotteita, ei me olla kuitenkaan kaikkien alojen asiantuntijoita. Kerro itse. Minä veikkaan että kaikkien rahaatuottavien aineiden laitoksien ympäri maailmaa johdoissa kova rahanahne henkilöstä jonka tarkoituksena on tahkota rahaa hinnalla millä hyvänsä, ihmisten ja luonnon hyvinvoinnista välittämättä. Uskon että koko maapalloa pyörittää tämä ahne porukka. 

Siksi on hyvä miettiä kulutustottumuksiaan ja esimerkiksi ottaa selvää ylikansallisista yhtiöistä ja boikotoida heidän tuotteitaan. Se vaatii hieman viitseliäisyyttä joten arvaapa kiinnostaako tavallista sekaruokapulliaista nähdä moista vaivaa, helpompi se vaan ottaa kaupanhyllystä vauvantappoa tukevaa suklaata nam! Viis siitä vaikka kehitysmaan vauva kärsii kunhan omassa suussa sulaa herkkä suklaa!

Vierailija
211/578 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:02"]

Ajatuksia:

Ymmärrän, että jos ei lihan mausta tykkää, niin ei vaan tykkää. Sille ei kukaan voi mitään, mutta esim. eläimen kohtelu Suomessa ei ole mikään peruste olla syömättä lihaa. Eläimet saavat olla lämpimässä, saavat ruokaa eikä tarvitse pelätä, elävät siis ns. stressitöntä elämää. Mediassa on ollut paljon asiaa varsinkin sikaloista, joissa laiminlyödään eläimen huolehtimista ja tämän touhun minäkin tuomitsen. Eläimen kohtelu on minulle tärkeä asia. Laiminlyönti on kuitenkin todella marginaalista ja maanviljelyn ympäristörikkeet huomattavasti yleisempiä. Tiesittehän, että naudat pääsevät laitumille piehtaroimaan, siat ovat sonnien tavoin lokeroitu karsinoihin ihan turvallisuussyistä (hierarkia tappelut ja saparoiden syönnit) ja vaikka rakentaisit broilereille Mäntsälän kokkoisen kasvattamon, niin olisivat lajille tyypillisesti yhdessa nurkassa samassa läjässä.

Yhdellä aktivistien videolla kauhisteltiin sian paiseita. Siinä oli yksi ongelma, nämä paiseet olivat karjun kivekset. Täysin ymmärrettävä erehdys, kun ollaan vieraannuttu luonnosta ja eläimistä. Tämä takia olisi tärkeää ottaa asioista selvää muutenkin, kun nettiblogeja lukemalla. Netissä kun on juuri niin monta mielipidettä, kun on kirjoittajiakin. Propaganda on aina propaganda.

Eläimen lopettamisesta:

Teurastuksessa eläin ei tunne mitään. Naudat saa pultin kalloon = välitön tajuttomuus, sika tainnutetaan hiilidioksidilla eli nukahtaa eikä herää ikinä, siipikarja lopetetaan sähköllä eli välittömästi hermosto lopettaa viestin tuottamisen aivoille. 

Vielä kysymys:

Miten osa voi syödä kasvatettua kalaa? Miten se eroaa lihakarjasta?

ps. Itse kysymykseen eli syön kasvisruokaa, mutta sen "tylsyyden" takia syön myös lihaa. Saattaa johtua, että tykkään umamista. 

[/quote]

Tuo tekstisi ei kyllä pidä paikkaansa. Olen itse lihansyöjä mutta en sentään uskottele itselleni tuollaista paskaa. 

On aivan selvä että eläimet kärsivät tehomaataloudessa. Vaikka ei söisi lihaa vaan joisi vaan maitoa niin sekin aiheuttaa lehmille kärsimystä. Jo pelkkä maidon tuottaminen on kärsimystä lehmälle. Lehmät on jalostettu pilalle. Heillä on aivan liian suuret utareet ja he tuottavat liian paljon maitoa. Maidon tuotannon maksimoimiseksi niitä pidetään ympäri vuoden jatkuvasti tiineinä. Jo pelkästään tämä on lehmille todella kivuliasta.

Lehmä todellakin kärsii olla pienessä karsinassa. Lehmän pitäisi saada olla vapaana ulkona erittäin suurella alueella. 

Siat on jalostettu niin pilalle että urokset eivät kykene edes siittämään naaraita vaan ne joudutaan keinosiittämään. Kuulostaako tämä terveeltä? Sikoja pidetään liian lihavina jotka todistettavasti on erittäin kivuliasta. Siat ovat erittäin älykkäitä eläimiä. He haluavat jopa enemmän liikuntaa ja tutkimista kuin koirat. Kenen mielestä koiralle riittää olla pienessä kopissa koko elämänsä?

Tätä voi jatkaa loputtomasti. Tosiasia on se että eläimet kärsivät todella paljon.

Teloituksesta: Sähkö on ERITTÄIN kivulias tapa kuolla. Tästä on tutkimustuloksia jopa ihmisistä. 

Vierailija
212/578 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen allerginen lähes kaikille kasviksille ja niitä, joita pystyisin syömään vatsa ja suolisto ei kestä :(

Vierailija
213/578 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vege-hihhulit eivät tajua, että ketään ei kiinnosta toi vaahtoaminen =)

Jos se afrikan nälänhätä on noin suuri huolenaihe, niin olkaa hyvät ja avustakaa sitten afrikkalaisia. Voitte mennä sinne kylvämään peltoa ja kertomaan nälkää näkeville, että älkää ainakaan sitten lihaa missään nimessä syökö, tuossa on teille ituja ja porkkanaa, jos nyt sattuu kasvamaan.

Itse syön mitä haluan, mihin on varaa ja mikä maistuu. Jos veget omasta mielestään maapallon pelastaa, niin hyvä niille =)

Vierailija
214/578 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua syödä tehotuotettua lihaa, minkä vuoksi teen itse lähinnä kasvisruokia, kun köyhänä opiskelijana ei ole kauheasti varaa ostaa eettisesti tuotettua lihaa... Jossain muualla (esim. vanhempien luona) syön kyllä lihaakin.

Vierailija
215/578 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:00"]

Olen allerginen lähes kaikille kasviksille ja niitä, joita pystyisin syömään vatsa ja suolisto ei kestä :(

[/quote]

Lopettakaa se hihhulointi ja veetuilu! Jos ihminen on allerginen, hän ei voi syödä kasviksia.

Vierailija
216/578 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö kasvisruokaa siksi, koska se on mun mielestä ihan törkysen pahaa!! En voi sietää kasviksia ja vihaan niitä ihan ykikaiken!!

Vierailija
217/578 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 10:00"]

Lihaton lokakuu houkuttelisi, mutta mies ei kestä kasvisruoan syömistä kuin yhtenä päivänä viikossa, sitten alkaa marmatus. Pidän huolta proteiininsaannista lisäämällä ruokiin esim. papuja tai tofua (mies valittaa, että soija heikentää hänen testosteroniaan. Tottahan se on, mutta...), joten eivät ruoat nälkäiseksi jätä. Kahden hengen taloudessa ei viitsisi tehdä vain itselleen ruokaa ja kuunnella sitten miehen valitusta. Miksi pitää olla tuollainen vastarannankiiski?

[/quote]

Miks pitää syödä tuollaista roskaa? Miksi miehen pitäisi hyväksyä testosteroninsa lasku?

Vierailija
218/578 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:33"]

Ruoassa täytyy olla proteiinia ja mulle tulee maha kipeeksi pavuista.

[/quote]

Eipä oo ap:lta kuulunu vinkkejä tähän...

Vierailija
219/578 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 10:05"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 06:15"]

Mä en jaksa edes tuntea huonoa omaatuntoa jostain lihan syömisestä. 

[/quote]Lihavoituna on tyhjentävä selitys lihansyöjien eettisille perusteille pähkinänkuoressa.

[/quote]

Miten ne hihhulien pähkinät? Oletko varma että niitä ei viljellä niin, että paikalliset ei saa viljaa?

Ja että pähkinöitä ei kerätä lapsityövoimalla? Siinä sinulle kuorittavaa.

Vierailija
220/578 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 10:05"]

Minä nimenomaan haluan syödä kasvisruokaa. Minä EN kuitenkaan halua syödä sitä tavanomaista kasvisruokana tarjottavaa mössöä, jossa "jauheliha on korvattu soijarouheella tai tofulla" ja joka ei siksi maistu millekään, ei ole terveellistä kenellekään, eikä millään lailla osa kestävää eettiistä kehitystä. Se on kamalaa. Minä haluan HYVÄÄ kasvisruokaa, joka koostuu runsaasta määrästä maukkaita kasviksia!

[/quote]

Kasvikset ovat toki hyviä, mutta kyllä ne proteiinit pitää silti jostain saada. Pavuista, linsseistä, pähkinöistä ja sen sellaisesta ne saa helposti jos ei tahdo tofua ja soijarouhetta syödä.

[/quote]

Pavut, linssit ja muut vastaavat ovat niin pahaa roskaa että mielummin syö vaikka myrkkyä kuin niitä