Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, en opi ajamaan automaatilla!

Vierailija
29.08.2021 |

Ostettiin ihan uusi auto ja olen 25 vuotta ajanut vain manuaalilla. Nyt en meinaa millään oppia pitämään vasenta jalkaa kurissa, joten ajoittain vasen hakeutuu jarrulle ja oikea painaa kaasua. Nolottaa ihan. Sitten auto töksähtäen pysähtyy ja perässä vihainen autoilija. Tänään peruutin ja hyvä etten jysäyttänyt naapurin autoon! Tutka huusi kyllä. Ahdistaa ihan hirveästi. En ole koskaan ollut näin tumpelo enkä ikinä kolaroinut. Auto tosin ollut vasta 2 päivää. Sanokaa etten ole ainut? Pelkään kohta mennä rattiin :(

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urbaani kansanviisaus:

Hanki nauhakengät ja laita vasemman jalan kengännauhat oven väliin.

Vierailija
2/23 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten mies karjuu vieressä. Hyvä hänen huudella kun ajaa ammatikseen. Huimenna pitäis viedä lapset autolla päiväkotiin. Menetän yöuneni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasen jalka pois. Sinne vasempaan nurkkaan ja oikealla ajelet. Ei ole vaikeaa.

Vierailija
4/23 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en koskaan oppinut ajamaan manuaalilla. Automaatilla ajaminen on ihanaa, kun keskittyminen ei mene vaihdekepin ja kytkimen kanssa pelleilyyn.

Vierailija
5/23 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on helppoa kuin heinänteko.

Vierailija
6/23 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en koskaan oppinut ajamaan manuaalilla. Automaatilla ajaminen on ihanaa, kun keskittyminen ei mene vaihdekepin ja kytkimen kanssa pelleilyyn.

Kun on lusikalla annettu...

Vierailija
7/23 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivutat vasemman jalan sinne ns oikean alle. Näin ei tule vahingossa painettua jarrua kun ’etsit kytkintä”.

Näin tein itse. Lisäksi pidin oikean käden ratissa ettei tullut ’etsittyä vaihdekeppiä’.

Vierailija
8/23 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

automaatti helpompi, ,kun pyusähdyt esim valoihin, painat vain jarrua, 

Vierailija
9/23 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä ongelmaa. Oletko siis manuaalillakin ajanut aina niin että olet käyttänyt sekä kytkintä että jarrua vasemmalla jalalla? Ja miten voi jarrutustilanteessa oikea jalka jäädä kaasulle?

Vaikka olisi kuinka manuaalilla aina ajanut? En vaan tajua.

Vierailija
10/23 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä, kun siihen tottuu.

Vierailija
11/23 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene treenaamaan jonnekin parkkipaikan perukoille ja jätä se huutava ukko ulkopuolelle. Eihän kukaan pysty keskittymään kun joku huutaa puolen metrin päässä. 

Vierailija
12/23 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et ole ainoa. Heinäkuussa tuli täyteen 30 vuotta autoilua. Tykkään vaihtaa itse vaihteita eikä mäkilähtö ole ikinä tehnyt tiukkaa

Tuskin vaihdan autoa

Vierailija
13/23 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen itseni ihan tyhmäksi. Tekis mieli ottaa se vanha auto takaisin 😁 kaikki kun sanoivat ett automaatti on helppo

Vierailija
14/23 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä ongelmaa. Oletko siis manuaalillakin ajanut aina niin että olet käyttänyt sekä kytkintä että jarrua vasemmalla jalalla? Ja miten voi jarrutustilanteessa oikea jalka jäädä kaasulle?

Tuskin, vaan käyttänyt kytkintä. Mutta yllättäen automaatilla kun hakee sitä kytkintä, niin siinä onkin jarru.

Vierailija
15/23 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oli kanssa vaikeaa alkuun. Törmäsinkin kerran naapurin autoon, kun peruuttaessa auto karkasi käsistä.

Vierailija
16/23 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ennen kun lähtee yhtään mihinkään niin harjoittelee toistoina oikealla jalalla jarrua ja kaasupojin painamista vaikka kymmenen kertaa tai niin monta kertaa kuin tarve ja vasen jalka nurkassansa paikallaan. Vähän sama, kun vaihteiden tsekkaaminen, että tulee semmoinen näppi tuntuma.

Vierailija
17/23 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin, vaan käyttänyt kytkintä. Mutta yllättäen automaatilla kun hakee sitä kytkintä, niin siinä onkin jarru.

Joo, mutta miksi se oikea jää kaasulle? Eikö niiden molempien tulisi tuossa tilanteessa olla jarrulla?

Vierailija
18/23 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottumuskysymys, nopeasti siihen oppii. Mulle oli aikoinaan ongelma, kun eka auto oli ikivanha ritsa, jossa oli aika surkeat jarrut ja sitä jarrua sai sitten painaa aina täydellä voimalla. Sitten hommasin kunnon auton, enkä meinannut millään ensin oppia, että jarrua ei tarvi polkaista joka kerta pohjaan, vaan kevyt painallus riittää. Oli noloa, kun ensi alkuun meinasi tulla äkkijarrutuksia, vaikka piti vaan vähän hiljentää.

Vierailija
19/23 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vasen jalka kuuluu vaan pitää aivan siellä vasemmassa nurkassa. Voit polkea sitten sitä lattiaa ihan rauhassa. Keskity siihen ajamiseen äläkä räplää radiota tai kännykkää. Sano lapsille että nyt ei voi höpöttää kun pitää keskittyä ajamiseen.

Opit kyllä ellei sulla ole joku muistisairaus, jonka takia kognitiiviset kyvyt heikot.

Vierailija
20/23 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meinaa käydä samalla tavalla, kun joskus kerran vuodessa lainaan miehen autoa, joka on automaatti kun oma on manuaali. Olen tehnyt niin, että laitan vasemman jalan koukkuun ja pidän sen niin. Vasemman jalan ollessa suorassa "normaalisti" se hakeutuu jarruttaessa automaattisesti polkimille ja joskus käy niin että se löytää jarrupolkimen ja oikea jää kaasulle... Sen ollessa koukussa jalka ei pääse polkimille ja oikea jalka liikkuu kaasulta jarrulle normaalisti aivan kuten manuaalillakin ajettaessa. Kokeile niksiä, varmasti opit olemaan käyttämättä vasempaa jalkaa muutamassa päivässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän