Apua, en opi ajamaan automaatilla!
Ostettiin ihan uusi auto ja olen 25 vuotta ajanut vain manuaalilla. Nyt en meinaa millään oppia pitämään vasenta jalkaa kurissa, joten ajoittain vasen hakeutuu jarrulle ja oikea painaa kaasua. Nolottaa ihan. Sitten auto töksähtäen pysähtyy ja perässä vihainen autoilija. Tänään peruutin ja hyvä etten jysäyttänyt naapurin autoon! Tutka huusi kyllä. Ahdistaa ihan hirveästi. En ole koskaan ollut näin tumpelo enkä ikinä kolaroinut. Auto tosin ollut vasta 2 päivää. Sanokaa etten ole ainut? Pelkään kohta mennä rattiin :(
Kommentit (23)
Sitten mies karjuu vieressä. Hyvä hänen huudella kun ajaa ammatikseen. Huimenna pitäis viedä lapset autolla päiväkotiin. Menetän yöuneni.
Vasen jalka pois. Sinne vasempaan nurkkaan ja oikealla ajelet. Ei ole vaikeaa.
Itse en koskaan oppinut ajamaan manuaalilla. Automaatilla ajaminen on ihanaa, kun keskittyminen ei mene vaihdekepin ja kytkimen kanssa pelleilyyn.
Vierailija kirjoitti:
Itse en koskaan oppinut ajamaan manuaalilla. Automaatilla ajaminen on ihanaa, kun keskittyminen ei mene vaihdekepin ja kytkimen kanssa pelleilyyn.
Kun on lusikalla annettu...
Taivutat vasemman jalan sinne ns oikean alle. Näin ei tule vahingossa painettua jarrua kun ’etsit kytkintä”.
Näin tein itse. Lisäksi pidin oikean käden ratissa ettei tullut ’etsittyä vaihdekeppiä’.
Vierailija kirjoitti:
Itse en koskaan oppinut ajamaan manuaalilla. Automaatilla ajaminen on ihanaa, kun keskittyminen ei mene vaihdekepin ja kytkimen kanssa pelleilyyn.
automaatti helpompi, ,kun pyusähdyt esim valoihin, painat vain jarrua,
Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä ongelmaa. Oletko siis manuaalillakin ajanut aina niin että olet käyttänyt sekä kytkintä että jarrua vasemmalla jalalla? Ja miten voi jarrutustilanteessa oikea jalka jäädä kaasulle?
Vaikka olisi kuinka manuaalilla aina ajanut? En vaan tajua.
Kyllä se siitä, kun siihen tottuu.
Mene treenaamaan jonnekin parkkipaikan perukoille ja jätä se huutava ukko ulkopuolelle. Eihän kukaan pysty keskittymään kun joku huutaa puolen metrin päässä.
Ap, et ole ainoa. Heinäkuussa tuli täyteen 30 vuotta autoilua. Tykkään vaihtaa itse vaihteita eikä mäkilähtö ole ikinä tehnyt tiukkaa
Tuskin vaihdan autoa
Tunnen itseni ihan tyhmäksi. Tekis mieli ottaa se vanha auto takaisin 😁 kaikki kun sanoivat ett automaatti on helppo
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä ongelmaa. Oletko siis manuaalillakin ajanut aina niin että olet käyttänyt sekä kytkintä että jarrua vasemmalla jalalla? Ja miten voi jarrutustilanteessa oikea jalka jäädä kaasulle?
Vaikka olisi kuinka manuaalilla aina ajanut? En vaan tajua.
Tuskin, vaan käyttänyt kytkintä. Mutta yllättäen automaatilla kun hakee sitä kytkintä, niin siinä onkin jarru.
Mulle oli kanssa vaikeaa alkuun. Törmäsinkin kerran naapurin autoon, kun peruuttaessa auto karkasi käsistä.
Jos ennen kun lähtee yhtään mihinkään niin harjoittelee toistoina oikealla jalalla jarrua ja kaasupojin painamista vaikka kymmenen kertaa tai niin monta kertaa kuin tarve ja vasen jalka nurkassansa paikallaan. Vähän sama, kun vaihteiden tsekkaaminen, että tulee semmoinen näppi tuntuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä ongelmaa. Oletko siis manuaalillakin ajanut aina niin että olet käyttänyt sekä kytkintä että jarrua vasemmalla jalalla? Ja miten voi jarrutustilanteessa oikea jalka jäädä kaasulle?
Vaikka olisi kuinka manuaalilla aina ajanut? En vaan tajua.Tuskin, vaan käyttänyt kytkintä. Mutta yllättäen automaatilla kun hakee sitä kytkintä, niin siinä onkin jarru.
Joo, mutta miksi se oikea jää kaasulle? Eikö niiden molempien tulisi tuossa tilanteessa olla jarrulla?
Tottumuskysymys, nopeasti siihen oppii. Mulle oli aikoinaan ongelma, kun eka auto oli ikivanha ritsa, jossa oli aika surkeat jarrut ja sitä jarrua sai sitten painaa aina täydellä voimalla. Sitten hommasin kunnon auton, enkä meinannut millään ensin oppia, että jarrua ei tarvi polkaista joka kerta pohjaan, vaan kevyt painallus riittää. Oli noloa, kun ensi alkuun meinasi tulla äkkijarrutuksia, vaikka piti vaan vähän hiljentää.
Se vasen jalka kuuluu vaan pitää aivan siellä vasemmassa nurkassa. Voit polkea sitten sitä lattiaa ihan rauhassa. Keskity siihen ajamiseen äläkä räplää radiota tai kännykkää. Sano lapsille että nyt ei voi höpöttää kun pitää keskittyä ajamiseen.
Opit kyllä ellei sulla ole joku muistisairaus, jonka takia kognitiiviset kyvyt heikot.
Mulla meinaa käydä samalla tavalla, kun joskus kerran vuodessa lainaan miehen autoa, joka on automaatti kun oma on manuaali. Olen tehnyt niin, että laitan vasemman jalan koukkuun ja pidän sen niin. Vasemman jalan ollessa suorassa "normaalisti" se hakeutuu jarruttaessa automaattisesti polkimille ja joskus käy niin että se löytää jarrupolkimen ja oikea jää kaasulle... Sen ollessa koukussa jalka ei pääse polkimille ja oikea jalka liikkuu kaasulta jarrulle normaalisti aivan kuten manuaalillakin ajettaessa. Kokeile niksiä, varmasti opit olemaan käyttämättä vasempaa jalkaa muutamassa päivässä.
Urbaani kansanviisaus:
Hanki nauhakengät ja laita vasemman jalan kengännauhat oven väliin.