onko minusta tulossa teiniäiti?
heippa!
Täällä kirjottelee 15 vuotias tyttö.
mutta alkuun, epäilen että olisin raskaana ja testejä en voi tehdä vielä koska yhdynnästä ei ole kulunut niin kauan että se näkyisi testissä. Mutta mä en oikeen tiedä mitä pitäis tehä ku oon tän ikänen.. mä oon kyllä kauan jo haaveillu omasta lapsesta ja nyt kerranku se ois mahdollista saada se niin mitä mieltä te ootte ? oonko liian nuori äidiks ? mä osaan itse kyllä ottaa vastuun kaikesta ja valmis antamaan sille hyvän elämän koska mä en oo niitä ihmisiä jokka pystyy aborttiin..
vaivaa kans semmoinen asia että mitähän mun äiti siitä tuumais kun sanoisin olevani raskaana , heittäiskö se mut ulos ellen tee aborttia vaiko auttais mua.. Mä olisin niin valmis kaikkeen ... se on sen arvoista <3 jätän tän viestin tähän vastailkaa kommentteihin jos teitä yhtään kiinnostais auttaa mua ja kertoa vähä teijän mielipiteitänne asiasta!
Kommentit (54)
Siis mitä sä hourit että ystävät on onnellisia sun puolesta jne kun et oo tehny edes testiä?!:D
Että oikein yrititte edellisen poikakaverin kanssa lasta?? Ja kun "sä vaan haluut sen" on mielestäsi riittävä syy hankkiutua 15 vuotiaana tahallaan raskaaksi? Jos olisit kypsä kuten väität, tajuaisit että lasta ei todellakaan tuollaisiin olosuhteisiin hankita. Olet todella vastuuton ja naivi!
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 22:37"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 22:23"] niin, vauva syntyisi pari viikkoa 9 luokan loppumisen jälkeen:) [/quote] Voin kertoa että tarvitset sellaisia kavereita jotka tukee ja puolustaa sua kun raskautesi alkaa näkyä. Helpommalla pääsisit jos yläaste olisi ohi. Voisit ehkä suorittaa yläasteen loppuun myöhemminkin...en tiedä miten silloin toimitaan ja onko mahdollista mutta luulisi että olisi. [/quote] ihana! mulla on kyllä tosi paljon kavereita ja ne on mulle tosi läheisiä että kaikki tukis parhaimman mukaan ! oon jo kertonu niillekkin tästä ja sanoivat että on onnellisia mun puolesta.. tää asia muuttais mun elämän ja oisin kerranki onnellinen siitä että mulla ois joku jota todella rakastaa
[/quote]
Ei kait siinä muuta kuin onnittelut tulevalle äidille!! Sossu kyllä neuvoo mitä lappuja sun pitää täyttää jotta saat tuet ym ja sitten on asuntokin ja tosi paljon kaikenlaista järjestelyä. Sellainen vaan että kaikki muutkin siitä on selvinneet ja hyvä tukiverkko tukemassa ja auttamassa muussakin kuin vaan vauvan hoidossa olis kyllä tosi hyvä asia.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 22:45"]Mitäs tuumaa asiasta tuleva isä? hyppii riemusta, että saa maksaa elareita heti siitä päivästä kun pääsee työelämään? onko mies minkä ikäinen? [/quote] puhuttiin asiasta ja sanoi että on valmis siihen että ottaa vastuun lapsesta ja auttaa sen kanssa:) ja tuleva isä on 19 :)
[/quote]
Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö. Tulevalle isälle tulisi rikosseuraamuksia jos virallisesti hänet nimeät lapsesi isäksi. Täysi-ikäinen ja alle suojaikärajan (16 v) oleva eivät lain mukaan saa harrastaa keskenään seksiä.
Vastaan siltä varalta, että tämä ei olisi provo ja että joku myöhemmin löytää nämä viestit hakutoiminnolla.
JOs olet raskaana, pohdi ainakin seuraavia asioita:
1. Vauvat on ihania, mutta muista, sä et ole enää koskaan täysin vapaa tekemään vain sitä mitä itse tahot. Et, vaikka lapsi olisi hoidossa. Lapsi, hänen hyvinvointinsa ja kasvatuksensa on aina viimekädessä sun vastuulla. Eikä pientä lasta voi laittaa usein, eikä pitkäksi aikaa edes isovanhemmille hoitoon. Kun lähdet viettämään iltaa kavereiden kanssa, sun pitää seuraavana päivänä jaksaa taas pestä pyllyä tehdä ruokaa, pestä vaatteita, ulkoilla jne jne, kun sun kaverit viettää krapulapäivää, nukkuun puoleen päivään, ja käy iltapäivällä pitsalla tms.
2. Sun pitää jaksaa hoitaa ja ohjata lasta ehdoitta, vaikka hänellä olisi koliikki, kehityshäiriö, jonkin sairaus tai elimellinen vika tai hänen kielenkehityksensä viivästyisi. Koskaan ei tiedä, onko lapsesi aivan täysin terve ja kaikkeen pitää henkisesti varautua.
3. Lapset kasvavat. Ne kiukuttelevat ja sotkevat. Kun keksit keinon nukuttaa/syöttää/pukea/ pestä hampaat, lapsesi muuttaa tapojaan ja joudut taas keksimään uudet konstit. Olethan valmis myös lapsen kehityskriiseihin? Mietit miten koet ja käsittelet lapsen negatiivisia tunteita aiheuttavat tilanteet. Kun oma kullannuppusi lyö toista tai huutaa lattialla kun olisi jo kiire. JOs et itse koskaan koe tavallista teini-ikää (et voi, jos olet äiti), niin miten voit tukea omaa lastasi sen tullessa?
4. Varmista että sinulla on hyvä tukiverkko ympärilläsi, joka auttaa lapsen hoidossa, jotta saat itsekin hengähdystaukoja ja keskustelutukea lapsen kasvatukseen. Sitä tarvitsee ihan kolmekymppinenkin äiti (varsinkin) ensimmäisen lapsen kanssa.
5. Koska et ole täysi-ikäinen varaudu siihen, että sinua, arjen hallintaasi ja omia voimavarojasi tullaan tarkkailemaan tarkemmin kuin aikuisia. Neuvolasta tai kunnan lastensuojelun kautta tullaan kartoittamaan tilannettasi ja asuinolojasi. Voit hyötyä tästä ja saada apua arkeen (esim. kodinhoitaja), mutta kontrolli voi tuntua myös hyvin raskaalta. Olethan henkisesti valmis jakamaan vauva-arkesi myös viranomaisten kanssa.
6. Tutustu esim. KELAn ja sossun tukiin, jotta tiedät hakea kaikkea hyvissä ajoin.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 22:22"]
valmis ottamaan vastuun :) teen mitä vaan että vauvalla ois kaikki hyvin:)
[/quote]
Tutkimusten mukaan vauvoille ja lapsille on kaikin puolin parempi, että heidän vanhempansa ovat aikuisia, kun he syntyvät. Aloita siitä, jos haluat vauvallesi parasta (siis jos nyt ei tärpännyt).
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 23:08"]
JOs olet raskaana, pohdi ainakin seuraavia asioita:
1. Vauvat on ihania, mutta muista, sä et ole enää koskaan täysin vapaa tekemään vain sitä mitä itse tahot. Et, vaikka lapsi olisi hoidossa. Lapsi, hänen hyvinvointinsa ja kasvatuksensa on aina viimekädessä sun vastuulla. Eikä pientä lasta voi laittaa usein, eikä pitkäksi aikaa edes isovanhemmille hoitoon. Kun lähdet viettämään iltaa kavereiden kanssa, sun pitää seuraavana päivänä jaksaa taas pestä pyllyä tehdä ruokaa, pestä vaatteita, ulkoilla jne jne, kun sun kaverit viettää krapulapäivää, nukkuun puoleen päivään, ja käy iltapäivällä pitsalla tms.
2. Sun pitää jaksaa hoitaa ja ohjata lasta ehdoitta, vaikka hänellä olisi koliikki, kehityshäiriö, jonkin sairaus tai elimellinen vika tai hänen kielenkehityksensä viivästyisi. Koskaan ei tiedä, onko lapsesi aivan täysin terve ja kaikkeen pitää henkisesti varautua.
3. Lapset kasvavat. Ne kiukuttelevat ja sotkevat. Kun keksit keinon nukuttaa/syöttää/pukea/ pestä hampaat, lapsesi muuttaa tapojaan ja joudut taas keksimään uudet konstit. Olethan valmis myös lapsen kehityskriiseihin? Mietit miten koet ja käsittelet lapsen negatiivisia tunteita aiheuttavat tilanteet. Kun oma kullannuppusi lyö toista tai huutaa lattialla kun olisi jo kiire. JOs et itse koskaan koe tavallista teini-ikää (et voi, jos olet äiti), niin miten voit tukea omaa lastasi sen tullessa?
4. Varmista että sinulla on hyvä tukiverkko ympärilläsi, joka auttaa lapsen hoidossa, jotta saat itsekin hengähdystaukoja ja keskustelutukea lapsen kasvatukseen. Sitä tarvitsee ihan kolmekymppinenkin äiti (varsinkin) ensimmäisen lapsen kanssa.
5. Koska et ole täysi-ikäinen varaudu siihen, että sinua, arjen hallintaasi ja omia voimavarojasi tullaan tarkkailemaan tarkemmin kuin aikuisia. Neuvolasta tai kunnan lastensuojelun kautta tullaan kartoittamaan tilannettasi ja asuinolojasi. Voit hyötyä tästä ja saada apua arkeen (esim. kodinhoitaja), mutta kontrolli voi tuntua myös hyvin raskaalta. Olethan henkisesti valmis jakamaan vauva-arkesi myös viranomaisten kanssa.
6. Tutustu esim. KELAn ja sossun tukiin, jotta tiedät hakea kaikkea hyvissä ajoin.
[/quote]
Ihan hyvät ohjeet mutta 5 on varoituksen paikka.
Toivottavasti tämä ei ole se sama pakkorako joka istui autossa kaverin isän sylissä.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 23:27"]
Toivottavasti tämä ei ole se sama pakkorako joka istui autossa kaverin isän sylissä.
[/quote]
Tänä iltana on tosiaan ollut pientä provonhajua ilmassa. Täkyjä heteltiin myös muutamaan muuhun keskusteluun ja osa aloituksista poistettiin.
Vaikka sinusta tuntuu ettet pysty abortoimaan, se olisi paras vaihtoehto. Itse tein iässäsi abortin ja sanoin sen jälkeen etten koskaan enää suostu siihen. Olen kolme kuukautisen lapsen äiti ja olen nyt siinä tilanteessa että mietin olenko uudestaan raskaana ja joudun abortoimaan jos olen. Vain koska minut leikattiin ja olisi vaarallista olla raskaana. Itsekin kuvittelin iässäsi että pystyn huolehtimaan lapsesta mutta nyt huomaan etten olisi siihen pystynyt. Abortti on paras vaihtoehto iässäsi mutta tsemppiä mitä ikinä päätätkin!
[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 22:35"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 22:33"]16 jatkaa, et todellakaan ole valmis mut none of my business.
[/quote] sä et todellakaan tajua asiasta mitään? sä et tiedä oonko valmis vai en.. olet kyllä katkera ihminen.. :s
[/quote]
Millä elättäisit lapsen? Maksaisit vuokran ym.?
2