Miksi nykyään on kamala läskiviha? Ei kasarilla/ysärillä ollut!
Ennen ei myöskään kuulunut tapoihin kommentoida toisen painoa. Nykyaika on ihan kamalaa.
Ja ennenkuin joku ehtii perus läskihaukkumisen aloittaa: olen normaalipainoinen. Mutta sydämeni särkyy esim vaikeasti ylipainoisen sukulaiseni puolesta. Häntä tuntemattomatkin solvaa päin naamaa.
Kommentit (168)
Olen nyt kasari ja ysäri ajan ylipainoinen kun painoindeksini on 23. Kuulin painostani ysärillä silloin jo kun painoindeksini oli 19, että olen tukeva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla ja ysärillä se läskiviha vasta kovaa olikin. Luokalla oli aina se yksi läski, jota kiusattiin ihan helvetisti. Lisäksi sitä nöyryytettiin liikuntatunneilla ym. Opettajat ja vanhemmat halveksivat ja ilmaisivat kantansa suoraan, lisäksi terkkari haukkui ihan sumeilematta ja esitteli painokäyrää. "Normaalilla ihmisellä sen pitäisi olla täällä, mutta sinulla se on tuolla.."
Ei pidä puhua asiasta, jos ei ole aikaa koskaan elänyt.
Oli minunkin luokallani se koulun ainut lihava tyttö. Ei häntä kiusattu, ei sen enempää oppilaat, opettajat kuin terkkaritkaan. Liikuntatunneilla hän oli aina muita jäljessä, mutta ei kukaan sormella osoittanut ja nauranut, vaan odoteltiin, että hän sai suorituksensa valmiiksi ja sitten jatkettiin eteenpäin.
Mistä sinä sen muka tiedät? Olitkos mukana siellä terkkarin juttusilla? Mistä tiedät mitä ope hänelle kahden kesken puhui?
Ei hyvänen aika sentään, olet aivan sekaisin. Jos terveydenhoitaja ottaa asian esille ammattilaisena se ei ole kiusaamista tai minkäänlaita pilkkaa. Se on asiallista toimintaa, että valistetaan asiasta ja tarjotaan apua sekä annetaan ylipainoiselle (alipainoiselle, anorektikolle) mahdollisuus kertoa omat näkemyksensä ja kysyä myöskin neuvoa ja apua.
Kiusaamista ja nälvimistä on sitten muiden ihmisten pään aukominen, tuijotus, ilmehtiminen jne.
Tavikset antakoon ihmisten elää ja toimia niin kuin haluavat ilman kommentointia. Eri asia sitten, jos ylipainoinen ottaa asian itse esille, mutta silloinkin on toimittava hienotunteisesti.
Eivät ne koulun terveydenhoitajatkaan aina valitettavasti osanneet toimia hienotunteisesti muistan yläkouluajoilta kun istuin kuuntelemassa terveydenhoitajan huoneessa ja hän luennoi minulle liiasta painosta ja ruokasuosituksista. Olin kiltti oppilas, eikä minulle olisi tullut mieleenkään vastustaa kenenkään koulun aikuisen auktoriteettia. Kyyneleet valuivat silmistäni, mutta terkkari jatkoi tyynesti esitelmänsä loppuun, ei reagoinut minun itkuun millään tavalla. Sitten varmaan sanoin kiitos, kuten opetettu oli ja lähdin takaisin luokkaan. Ei jäänyt hyvää kuvaa tuosta...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nykyaika on todella erilainen. Ennen vaikkapa baarissa kaikki oli sulassa sovussa, kaikilla rasvainen tukka ja finnejä, ruutupaita päällä, kuunneltiin nirvanaa ja nähtiin ihminen ihmisenä, oli läski tai ei.
Nyt baarissa on tekoripsi/tekokynsi/tekotukka/tekohuuli/teko-rusketus keikistelijöitä jotka ottaa selfieitä ja muikistelee kuvissa. Hirveät turhuuksien markkinat. Mikään aito ja luonnollinen ei enää kelpaa. Ja lihavana et ole yhtään mitään etkö todellakaan kuulu porukkaan.Kaipaan niin kasaria ja ysäriä, ihanimmat vuosikymmenet. Luojan kiitos sai elää nuoruuden silloin eikä nykypäivässä.
Kerrankin järkevä kommentti täällä palstalla. Ihmisten tyhmyys on alkanut oikeastaan pelottaa. Mutta nahkurin orsille me kaikki joudutaan. harmi että tää nykyaika on näin pilalla. Mutta eipä ollu ongelmia noh olihan siellä menneisyydessä niitä kiusaajia mutta mutta..noin muuten oli se paljon parempaa aikaa.
Miksi miehet katsoo oikeudekseen kommentoida naisten painoa? Olen läski tiedän sen,mutta tuntemattomat miehet saatava kaupungilla ms kommentoida kovaan ääneen: Onpa sinä iso tai Onpa läski tai Onpa pulska!!!!
80 ja 90- luvuilla ei ollut juuri lainkaan ylipainoisia ihmisiä verrattuna nykyaikaan.
Nykyään ihmiset mässyttävät koko ajan jotain välipaloja ja menee sipsiä, karkkia, energiapatukkaa ym pa**aa jatkuvalla syötöllä kurkusta alas. Joten ei ihme että ylipainosta on tullut kansantauti. En ymmärrä miksi ihmisistä on tullut niin välinpitämättömiä ettei oma terveys kiinnosta. Jos vaakaan tulee 5 kg ylimääräistä näkyviin niin normaali ihmisen pitäisi siinä vaiheessa tajuta stopata lihominen eikä päästää tilannetta ryöstäytymään hirvittäväksi ylipainoksi.
Sieltä noin 1995 alkaen on pikkuhiljaa alettu puhua (Jenkeissä) sodasta lihavuutta vastaan ja lihavuudesta ylipäätään terveysriskinä.
Silloin myös virallisesti BMI otettiin maailmanlaajuisesti käyttöön ja hienosäädettiin niitä rajoja. Jossain vaiheesss myös määritettiin lihavuus sairaudeksi (vaikka asiantuntijapaneeli oli sitä vastaan).
Huomio siis pikku hiljaa siirtyi terveysasioista ja esim. sydänongelmista vain painoon. Vain paino nähdään riskinä, ei verikokeiden tulokset jne.
Tuosta alkaen mediassa on rummutettu sitä lihavuuden pahuutta ja kuvastoissa lihavia kehoja ilman päätä.
Siitä se läskiviha lähti nousemaan.
Vierailija kirjoitti:
Sieltä noin 1995 alkaen on pikkuhiljaa alettu puhua (Jenkeissä) sodasta lihavuutta vastaan ja lihavuudesta ylipäätään terveysriskinä.
Silloin myös virallisesti BMI otettiin maailmanlaajuisesti käyttöön ja hienosäädettiin niitä rajoja. Jossain vaiheesss myös määritettiin lihavuus sairaudeksi (vaikka asiantuntijapaneeli oli sitä vastaan).
Huomio siis pikku hiljaa siirtyi terveysasioista ja esim. sydänongelmista vain painoon. Vain paino nähdään riskinä, ei verikokeiden tulokset jne.
Tuosta alkaen mediassa on rummutettu sitä lihavuuden pahuutta ja kuvastoissa lihavia kehoja ilman päätä.
Niin ihmisten pitäisi ajatella terveyttä ja tulevaisuutta. Läski ei ole normaalia eikä terveellistä vaikka olisi kuinka kehopositiivinen.
Ai ei ollut läskivihaa ysärillä? Katselin eilen Frendejä ja kokoajan ilkuttiin Monicalle joka oli läski. Välillä nauretaan kun Joey pukee läskipuvun päälle heh heh. Kaikki naisnäyttelijät Frendeissä on tosi hoikassa kunnossa, siis huomattavan hoikassa kunnossa varsinkin 90-luvun puolella. Ei taitaisi nuo samat vitsit olla niin hauskoja nykypäivänä tai toimia samallatavalla, ilman että joku vetää herneet nenään.
Ysärillä oli paljon langanlaihoja malleja kuten Kate Moss. Muutenkin tuntui, että mediassa/vaatemainoksissa näkyi paljon vähemmän mitään kehopositiivisuutta kuin nykyään ja erikokoisia naisia. Itse kamppailin teininä syömisongelmien kanssa, koska olin saanut jostain käsityksen, että hoikkana on mukavampaa enkä osannut hyväksyä itseäni normaalipainoisena. Olin jatkuvalla dieetillä, ja kokeilin kaikenmaailman kaalisoppakuureja. Silloin tuntui, että tuollainen typerä dieettaminenkin oli normaalimpaa kuin nykyään. Nykyään tuntuu, että terveellisyys ja kehon hyväksyminen on enemmän pinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ihmisten pitäisi ajatella terveyttä ja tulevaisuutta. Läski ei ole normaalia eikä terveellistä vaikka olisi kuinka kehopositiivinen.
Työmarkkinatukea pitäisi nostaa, koska kaikki työttömät eivät saa asumistukea ja toimeentulotukea. Tietysti voi laittaa miehen kirjoille sukulaisen luo, osoitteeksi POSTE RESTANTE ja nostaa yksinhuoltajatuet ja hups on rahaa terveelliseen ruokaan ja ulkomaanmatkoihin. 660 euron työmarkkinatuki vaihtuu 2000 netto summaan. Ja mies saa vielä palkan, niin Suomessa osa tekee.
Mä en taas ymmärrä sitä että aina toitotetaan läskivihaa kun hoikkavihaakin on... siis kommentoidaan että "söisit nyt sinäkin enemmän" tai "sulla on posketkin ihan lommolla" ja matkitaan niin että vedetään posket sisään jne. kyllä kaikenlaista ulkonäön kommentointiakin on... ja voi olla ihan yhtä vahingollista. Ulkonäkökeskeinen yhteiskunta on ajanut tällaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nykyaika on todella erilainen. Ennen vaikkapa baarissa kaikki oli sulassa sovussa, kaikilla rasvainen tukka ja finnejä, ruutupaita päällä, kuunneltiin nirvanaa ja nähtiin ihminen ihmisenä, oli läski tai ei.
Nyt baarissa on tekoripsi/tekokynsi/tekotukka/tekohuuli/teko-rusketus keikistelijöitä jotka ottaa selfieitä ja muikistelee kuvissa. Hirveät turhuuksien markkinat. Mikään aito ja luonnollinen ei enää kelpaa. Ja lihavana et ole yhtään mitään etkö todellakaan kuulu porukkaan.Kaipaan niin kasaria ja ysäriä, ihanimmat vuosikymmenet. Luojan kiitos sai elää nuoruuden silloin eikä nykypäivässä.
Ysärissä oli jotain aitoa.
Inhoan nykypäivän instabeibe-naiskuvaa. Toisaalta näen positiivisena myös itseä hyväksyvän kehopositiivisuusaatteen ja erilaisten erikokoisten naisten olemisen muotikuvissa. Ja joissain muotikuvissa saa näkyä myös epätäydellisyys, esim arvet, raskausarvet, jne. Toisaalta on myös sitä loppuun asti viimeisteltyä täydellisyyttä, jossa kuvia on jopa muokattu ja ihmisistä harvoin on kuvia ilman filttereitä. Muistan 2000-luvun Irc-galleria ajan jolloin kuvia ei juuri muokattu ja kuvat oli enemmän aitoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla ja ysärillä aiheutettiin läskipuheilla syömishäiriöitä normaalipainoisille.
Kyllä silloinkin on osattu haukkua. Ei kannata romantisoida menneisyyttä.Silloin ei oltu näin ulkonäkökeskeisiä eikä ajateltu että lihava on paarialuokkaa.
Nykyaika on paljon kamalampaa…Kyllä ajateltiin. Lisäksi lihavana pidettiin sellaista, joka nykyajan mittapuulla olisi hoikka.
Aivan. Madonnaa esimerkiksi pidettiin pyöreänä. Mutta jos katsoo vaikka Borderline tai dress you up videoita, niin ei hän mikään pyöreä ollut nykymittapuussa. Samoin Wilson Philipsin pyöreintä jäsentä pidettiin todella lihavana ja ”hold on” videossa näkee kuinka hänet on suorastaan hukutettu peittäviin vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en taas ymmärrä sitä että aina toitotetaan läskivihaa kun hoikkavihaakin on... siis kommentoidaan että "söisit nyt sinäkin enemmän" tai "sulla on posketkin ihan lommolla" ja matkitaan niin että vedetään posket sisään jne. kyllä kaikenlaista ulkonäön kommentointiakin on... ja voi olla ihan yhtä vahingollista. Ulkonäkökeskeinen yhteiskunta on ajanut tällaiseen.
No se nyt vaan ei ole yhtä iso ongelma.
Läskiviha ja se stigma on vakava asia, koska se vaikuttaa esim. siihen, miten saa kunnollista terveydenhoitoa, uskaltaako mennä sitä hakemaan, on syrjintää työnhaussa, palkkakin on jonkun tutkimuksen mukaan alhaisempi, haukkuja saa enemmän, ihmiset olettaa asioita susta pelkän painon takia.
Jos hoikkaviha olisi oikea ongelma, niin siitä kyllä puhuttaisiin erikseen omana asiana eikä vaan aaaaaaaina läskivihan yhteydessä.
Joka kerta, aina, kun joku sanoo läskiviha, niin joku tulee paikalle puhumaan "no kyllä hoikatkin!!!!11", mutta sen kummemmin asiasta ei puhuta. Ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Ylensyönti on synti sinällään. Ja se on suurimpia veroeurojen tuhlaajia terveydenhuollossa. Sairaudet kuten diabetes, sydänsairaudet ja syövät johtuvat lihavuudesta. Miksi sitä pitäisi katsoa suopein silmin?. Varsinkin kun se on vain selkärangan heikkoutta olla syömättä liikaa. Lisäksi on väärin syödä itsensä lihavaksi, ja sitten voivotella afrikan nälkää näkeviä.
Ne ei johdu lihavuudesta.
Ne johtuu huonoista elintavoista; huono ruokavalio, liikkumattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään mielestäni suhtaudutaan turhankin myönteisesti selkeään ylipainoon. Pitää antaa kehorauhaa ja puhutaan kurveista. Oikeastihan moni näistä vaarantaa henkensä, hommaa turhia sairauksia ja saattaa menettää kykyä suoriutua töistä tai jopa perhe-elämästä (ei pysytä pienten lasten perässä, vaikeuksia päästä lattialta ylös) sekä jumiudutaan sisälle ruokakipon ääreen.
Ysärillä ylipainoisena olo oli todella rankkaa. Kiusaamista lapsesta aikuisuuteen. Kaikissa (80-)90-luvun elokuvissakin ne lihavat lapset/nuoret olivat tietynlaisen roolin alla,mikä varmaan vain pahensi tilannetta tosi elämässä.
Kehorauha ei sulje pois terveellisiä elintapoja tai laihdutusta.
Ideana on päästä eroon syrjinnästä ja haukkumisesta, joka nimenomaan vaan pahentaa lihavuusongelmaa.
Olin teini 90-luvulla ja kun nykynuoria katselee, niin täytyy sanoa, että ei kyllä ole mielikuvia nykynuorten kokoluokan lihavuusongelmista. Aika harvassa oli todella ylipainoiset tytöt ainakin, poikia en ole sillä silmällä katsellut. 90-luvun lihava nuori on tämän paivän tyypillinen nuori.
Oon kyllä totaalisen eri mieltä ap:n kanssa. Ysärillä läskiviha oli pahimmillaan, ei silloin ollut mitään kehopositiivusuutta keksittykään. Lihavia kiusattiin ja haukuttiin kaikista eniten ainakin meidän koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Melkoisen kusipää saa olla, jos painosta huomauttelee.
Ja alkoholistia tai narkkia on kusipäistä ohjata katkolle vai?
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt kasari ja ysäri ajan ylipainoinen kun painoindeksini on 23. Kuulin painostani ysärillä silloin jo kun painoindeksini oli 19, että olen tukeva.
Tämä. Ei ollut samanlaista keskustelua lihavuudesta, kun ei ollut lihaviakaan samalla tavalla, mutta kyllä kehoja sheimattiin, paljon törkeämmin ja enemmän ilman syytä kuin nykyään. BMI 21 alkoi olla jo sellainen "läskin" raja, ja sitä isommille sai huomautella ja haukkua tosi avoimesti. Mediaympäristö oli homogeenisempi ja hyväksytyn kehon malli oli kapeampi, kirjaimellisesti ja kuvaannollisesti.
Nyt baarissa on tekoripsi/tekokynsi/tekotukka/tekohuuli/teko-rusketus keikistelijöitä jotka ottaa selfieitä ja muikistelee kuvissa. Hirveät turhuuksien markkinat. Mikään aito ja luonnollinen ei enää kelpaa. Ja lihavana et ole yhtään mitään etkö todellakaan kuulu porukkaan.
Kaipaan niin kasaria ja ysäriä, ihanimmat vuosikymmenet. Luojan kiitos sai elää nuoruuden silloin eikä nykypäivässä.