Miksi nykyään on kamala läskiviha? Ei kasarilla/ysärillä ollut!
Ennen ei myöskään kuulunut tapoihin kommentoida toisen painoa. Nykyaika on ihan kamalaa.
Ja ennenkuin joku ehtii perus läskihaukkumisen aloittaa: olen normaalipainoinen. Mutta sydämeni särkyy esim vaikeasti ylipainoisen sukulaiseni puolesta. Häntä tuntemattomatkin solvaa päin naamaa.
Kommentit (168)
Ai jaa ennen haukuttiin läskeikisi myös täysin normaalipainoiset.
Luulin aina olevani ylipainoinen muiden sanomisten perusteella. Aikuisena tutustuin painoindeksiin ja huomasin että ylipainoinen olisi tarvittu vielä 15 kilon lihominen.
Nyt olen läski oikeasti painan yli 30 kg enemmän kuin silloin mutta minäkuvani on sama eli olen läski ja näytän kauhealta. Nyt se on realistinen.
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa ennen haukuttiin läskeikisi myös täysin normaalipainoiset.
Luulin aina olevani ylipainoinen muiden sanomisten perusteella. Aikuisena tutustuin painoindeksiin ja huomasin että ylipainoinen olisi tarvittu vielä 15 kilon lihominen.
Nyt olen läski oikeasti painan yli 30 kg enemmän kuin silloin mutta minäkuvani on sama eli olen läski ja näytän kauhealta. Nyt se on realistinen.
Ajattele positiivisesti: lopulta sait mielen ja kropan balanssiin!
Miten lihavat kokee tän itse? Olisi kiva jos joku lihava kommentoisi. Siis sitä millainen nykyaika on verrattuna kasariin, ysäriin tms.
Mun mielestä koskaan ennnen lihavia ei ole halveksittu kuten nyt, ja ennen ei ajateltu myöskään että lihava on synonyymi sanoille epäpätevä, laiska, osaamaton.
Nykyään kaikki mitätöityy siitä jos on lihava, olit vaikka hitto vie nasan astronautti, yk:n pääjohtaja tai universumin keisari - et ole siltikään yhtään mitään jos olet lihava. Kaikki saavutukset nollataan sen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla ja ysärillä se läskiviha vasta kovaa olikin. Luokalla oli aina se yksi läski, jota kiusattiin ihan helvetisti. Lisäksi sitä nöyryytettiin liikuntatunneilla ym. Opettajat ja vanhemmat halveksivat ja ilmaisivat kantansa suoraan, lisäksi terkkari haukkui ihan sumeilematta ja esitteli painokäyrää. "Normaalilla ihmisellä sen pitäisi olla täällä, mutta sinulla se on tuolla.."
Ei pidä puhua asiasta, jos ei ole aikaa koskaan elänyt.
Ikäväähän se oli mutta kun se lihavuus ei vaan ole terveellistä. Ehkä ihmiset halusivat jotenkin lihavan ajattelevan että tämä ei ole terveellistä. Monet meistä olivat laihoja ja liikuttiin paljon. Sitten josku 90-luvun puolivälissä tuli enemmän ja enemmän ne tietokonepelit ja jotkut jumittivat sitten siihen. ja lihavat oli sitten niitä pudokkaita.
Vierailija kirjoitti:
Miten lihavat kokee tän itse? Olisi kiva jos joku lihava kommentoisi. Siis sitä millainen nykyaika on verrattuna kasariin, ysäriin tms.
Mun mielestä koskaan ennnen lihavia ei ole halveksittu kuten nyt, ja ennen ei ajateltu myöskään että lihava on synonyymi sanoille epäpätevä, laiska, osaamaton.
Nykyään kaikki mitätöityy siitä jos on lihava, olit vaikka hitto vie nasan astronautti, yk:n pääjohtaja tai universumin keisari - et ole siltikään yhtään mitään jos olet lihava. Kaikki saavutukset nollataan sen myötä.
No onhan tuossa esimerkkejä tullut vaikka kuinka. Etkö osaa lukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla ja ysärillä se läskiviha vasta kovaa olikin. Luokalla oli aina se yksi läski, jota kiusattiin ihan helvetisti. Lisäksi sitä nöyryytettiin liikuntatunneilla ym. Opettajat ja vanhemmat halveksivat ja ilmaisivat kantansa suoraan, lisäksi terkkari haukkui ihan sumeilematta ja esitteli painokäyrää. "Normaalilla ihmisellä sen pitäisi olla täällä, mutta sinulla se on tuolla.."
Ei pidä puhua asiasta, jos ei ole aikaa koskaan elänyt.
Oli minunkin luokallani se koulun ainut lihava tyttö. Ei häntä kiusattu, ei sen enempää oppilaat, opettajat kuin terkkaritkaan. Liikuntatunneilla hän oli aina muita jäljessä, mutta ei kukaan sormella osoittanut ja nauranut, vaan odoteltiin, että hän sai suorituksensa valmiiksi ja sitten jatkettiin eteenpäin.
Mistä sinä sen muka tiedät? Olitkos mukana siellä terkkarin juttusilla? Mistä tiedät mitä ope hänelle kahden kesken puhui?
Ei hyvänen aika sentään, olet aivan sekaisin. Jos terveydenhoitaja ottaa asian esille ammattilaisena se ei ole kiusaamista tai minkäänlaita pilkkaa. Se on asiallista toimintaa, että valistetaan asiasta ja tarjotaan apua sekä annetaan ylipainoiselle (alipainoiselle, anorektikolle) mahdollisuus kertoa omat näkemyksensä ja kysyä myöskin neuvoa ja apua.
Kiusaamista ja nälvimistä on sitten muiden ihmisten pään aukominen, tuijotus, ilmehtiminen jne.
Tavikset antakoon ihmisten elää ja toimia niin kuin haluavat ilman kommentointia. Eri asia sitten, jos ylipainoinen ottaa asian itse esille, mutta silloinkin on toimittava hienotunteisesti.
Se on vaan täällä palstoilla, normaalielämässä treffipyyntöjä tulee. Taitaa olla yksi ja sama ylipaino kirjoittaja.
Huomaatte sen silloisen asenteen usein nykyään keski-ikäisten raivostuessa. Sieltä tulee se sana "läski" todella nopeasti ja yleensäkin ylipainoisille naureskellaan. Esimerkiksi oma junttiveljeni naureskeli viimeksi toissapäivänä kun näki telkkarista sen mainoksen missä se ylipainoinen nainen vetää taitoluistimilla tosi hyvin. Veljeni mielestä se oli todella hauskaa, kun lihava tuolla tavalla. En edes viitsi vääntää hänen kanssaan asiasta, kun se on mikä se on.
Toisaalta minusta vähän tuntuu, että tämä nykyinen kehopositiivisuus-hommakin on lopulta kusetusta ja silmälumetta. Mitä tiedän teinejä, niin ovat hyvin vanhempiensa kaltaisia asenteissaan. Riippuu tietysti yksilöstä, mutta silti.
Itsekin yhdyn tähän, että silloin haukuttiin vielä enemmän. Ylipainoisia ei ollut niin paljon, mutta lisäksi ihanne oli nimenomaan laiha. Mitä pienempi /c, sitä parempi. Nykyään on myös tämä muhkumpi ihanne, että mahtava peräsin ja pulleat purjeet, kunhan vyötärö kurotaan kapeaksi. Ihanteeseen toki kuuluisi se, että peffassa olisi lihaksia, mutta ei sellainen tietynlainen populaarikulttuurin jättiderrieeri pelkillä lihaksilla synny. Laittavat sitten muuta turnyyria ihon alle kirurgisesti, jotta kurvikas muoto on mahdollisimman kontrastinen myös ilman vyötärökorsettityyppistä pukeutumista. Peruslyylille riittää, että on korkeavyötäröiset farkut ja kunnon pushup-liivit.
Vierailija kirjoitti:
Huomaatte sen silloisen asenteen usein nykyään keski-ikäisten raivostuessa. Sieltä tulee se sana "läski" todella nopeasti ja yleensäkin ylipainoisille naureskellaan. Esimerkiksi oma junttiveljeni naureskeli viimeksi toissapäivänä kun näki telkkarista sen mainoksen missä se ylipainoinen nainen vetää taitoluistimilla tosi hyvin. Veljeni mielestä se oli todella hauskaa, kun lihava tuolla tavalla. En edes viitsi vääntää hänen kanssaan asiasta, kun se on mikä se on.
Toisaalta minusta vähän tuntuu, että tämä nykyinen kehopositiivisuus-hommakin on lopulta kusetusta ja silmälumetta. Mitä tiedän teinejä, niin ovat hyvin vanhempiensa kaltaisia asenteissaan. Riippuu tietysti yksilöstä, mutta silti.
Sama kuin lyhyet miehet
Miehen täytyy olla vähintään 180 cm että voi arvostella toisten ylipainoa.
Ja sitten nauretaan pariskuntia, jossa nainen pidempi.
Kaupassa nauretaan pariskuntaa, missä nainen pidempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kaikki mitätöityy siitä jos on lihava, olit vaikka hitto vie nasan astronautti, yk:n pääjohtaja tai universumin keisari - et ole siltikään yhtään mitään jos olet lihava. Kaikki saavutukset nollataan sen myötä.No onhan tuossa esimerkkejä tullut vaikka kuinka. Etkö osaa lukea?
Ei ollut montaa lihavaa. Lähinnä laihoja.
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa nauretaan pariskuntaa, missä nainen pidempi
Miten häät ja kaikki kun nainen pidempi.
No kun minä tajusin että olin ylipainoinen niin päätin jotain asialle tehdä. Eli kiitos niille jotka motkotti.
Vierailija kirjoitti:
Miten lyhyet miehet kokee?
Entä miten te naiset joilla lyhyt mies, huomautteleeko sukulaiset ja työkaverit?
Antaa idioottien meuhkata. Eivät muuta osaa. Aihe vaan vaihtuu niille. On kuin heittäisi helmiä sioille, jos heihin reagoi.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollut lihava lapsesta asti eikä mulla ole elämäni aikana montaakaan kokemusta mistää läskivihasta. Lapsena kotimaan lomereissulla joku poika huuteli mulle läskiä jossain leikkikentällä, mutta se oli ainut kerta, muuta kiusaamista ei ole ollut. Ja toki terkkari näytti mulle koulussa painokäyrää, että tässä olet ja tässä pitäisi olla, mutta se oli kahden kesken, enkä pitänyt sitä mitenkään loukkaavana, lisäksi sain ihan ystävällisiä neuvoja terveellisempään syömiseen.
Aikusiällä en ole myöskään saanut päin naamaa mitään negatiivisia kommentteja (selän takana on tietty voitu puhua vaikka mitä). Ja se kuulostaa ihan vieraalta, että Suomessa joku tuntematon alkaisi huudella solvauksia lihavuudesta, ulkomaillakin noin on käynyt tasan yhden kerran.
En ymmärrä mitä toisen paino ylipäätään muille kuuluu mitenkään. Jokainen kantaa itse omat kilonsa. Ja aivan turha vedota mihinkään kansantautiin ja verorahojen tuhlaamiseen. Lihavuus on juu yleinen ongelma ja aiheuttaa valtiolle kustannuksia, mutta vielä enemmän kustannuksia aiheuttavat mielenterveysongelmat, jotka näkyvät jokaisella elämänalueella jo ihan työttömyydestä ostastohoitokustannuksiin sekä Kelan tukemaan terapiaan. Onhan se tietysti yksinkertaisempaa sanoa, että syömiselläsi aiheutit itsellesi diabeteksen ja nyt nämä insuliinit maksaa, kuin että kiusasit jonkun ihmisen työttömyys/terapiakuntoon.
Ja en ole itse lihava enkä tunne ketään erityisen lihavaa henkilöä, mutta työni puolesta törmään päivittäin työkykyongelmiin, jotka aiheuttavat aivan järjettömiä kustannuksia koko valtion mittakaavassa saati sitten yksittäiselle työnantajalle. Ja ei, nämä ongelmat eivät johdu siitä lihavuudesta, vaan ihan jostain muusta.
Höpö höpö. Olin ysärillä teini ja hieman pyöreä, en todellakaan ylipainoinen millään mittapuulla. Sain jatkuvasti kuulla läski kommentteja. On se jälkensä jättänyt ja vielä tänä päivänä olen hyvin epävarma kehostani vaikka aikuisena olenkin hoikkana pysynyt. Myös muita jotka eivät olleet langanlaihoja haukuttiin läskiksi ja milloin miksikin. Ei puhuttu kehopositiivisuudesta.