Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-päiväinen työviikko - onko kukaan ottanut käyttöön?

Vierailija
29.08.2021 |

Tämähän on nyt ajankohtainen aihe ja on laajempaakin keskustelua, pitäisikö siirtyä kokonaan 4-päiväiseen työviikkoon poliittisilla päätöksillä.

Onko täällä muita, joilla 4-päiväinen työviikko on jo käytössä omalla päätöksellä? Itse siirryin 80-prosenttiseen työaikaan alun perin väliaikaisesti perhesyistä. Huomasin nopeasti, että saan neljässä päivässä tehtyä saman kuin normaalisti viidessä päivässä. Kyseessä on ajatustyö, enkä ennenkään mitenkään laiskotellut. Ylimääräinen vapaapäivä vain tuo niin paljon lisää voimavaroja, että olen tehokkaampi. Voin paljon paremmin, kun liikuntaa tulee enemmän ja näkee talvellakin valoa.

Työnantajalle kävi, että jatkoin 80-prosenttisella. Vastaan kyllä silloin vapaana arkipäivänä työpuhelimeen tarvittaessa, mutta siinä se. Ei ole enää niitä päiviä että vannen puristaa päätä. Olen aina hyvällä päällä. Työn jälki on ollut hyvää. Tulotaso on vähän pienempi, mutta eihän tuo keskituloisella kuukausipalkkalaisella ole ongelma.

Jos pari vanhempaa työntekijää siirtyy tällaiseen sopimukseen, säästyneellä rahalla pystyy usein palkkaamaan vaikka yhden nuoren harjoittelijan. Minusta tässä on tähän mennessä ollut vain hyviä puolia.

Onko muilla kokemusta? Tiedostan, että tämä ei sellaisenaan toimi kaikissa toimenkuvissa.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen 4x12h viikkoja, aina 3 päivän viikonloput ja joka kuudennen viikon voi pitää vapaata täydellä palkalla.

Ei sovi kaikille, sopii minulle. Jossain vaiheessa varmaan alan tehdä 10 tunnin päiviä, jää se lomaviikko pois mutta on vapaa-aikaa arkenakin.

5x8h helvettiin en enää koskaan ala, täyttä paskaa kun menee koko viikko töissä ja mitään ei silti saa aikaiseksi.

Vierailija
22/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut jo pitkään, että ainakin minun työssä kahdeksantuntinen työpäivä on jo vanhanaikaista ja tehotonta, asiantuntijatyö, paperihommia. Kaksi viimeistä tuntia on kyllä hyödytöntä notkumista. Työssäni on kuitenkin pari sellaista ajanjaksoa vuodessa jolloin se kahdeksantuntinenkaan ei  riitä. Silloin olisi itsestään selvää, että työtä tehtäisiin se kahdeksan tuntia tai jopa tarvittaessa kymmenen tai kaksitoista - ilman ylityökorvauksia. Itse suostuisin tähän, jos molemmat osapuolet (työnantaja ja työntekijä) luottavat toisiinsa ja pitäytyvät tässä sopimuksessa. Kiireaikojen ulkopuolella työaika olisi 6 tuntia, kiireajalla 8-12 tuntia. 

Mutta työnantajat eivät halua, eikä monet työntekijätkään. Tiedän monia kollegoja, jotka puuhastelee puolet työpäivästään sitten omia juttujaan ja kiireaikana keräävät mojovat ylityökorvaukset (tosin verothan syö ison osan). No meneehän tuo noinkin, samapa tuo. Aika moni työnantaja kuitenkin hyötyy pitkässä juoksussa esim. etätöistä, koska konttoritilaa ei tarvita niin paljon, matkakuluja ei tarvitse maksaa, mutta edelleen odotetaan sitä notkumista turhan panttina kahdeksan tuntia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei vastusta kuin työnantajapuoli, joka vanhoilla ajatusmalleillaan ei pysty eikä kykene havaitsemaan asian hyviä puolia.

Esim. Kokoomus vastusti aikanaan mm. peruskoulua, vastusti 5 päiväistä työviikkoa jne.

Ja kun molemmat saatiin voitiin todeta että hyvin menee.

Peruskouluasiassa kokoomus oli oikeassa.

Vierailija
24/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ei vastusta kuin työnantajapuoli, joka vanhoilla ajatusmalleillaan ei pysty eikä kykene havaitsemaan asian hyviä puolia.

Esim. Kokoomus vastusti aikanaan mm. peruskoulua, vastusti 5 päiväistä työviikkoa jne.

Ja kun molemmat saatiin voitiin todeta että hyvin menee.

Entäs palvelualoilla, jossa työntekijän tarvitsee tehdä sama määrä töitä olipa nopea tai hidas? Asiakkaat sitten vain jonottaa kauemmin.

Silloin palkataan uusi työntekijä, hänkin osa-aikaisesti.

Vierailija
25/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuottavassa työssä jokainen liike kellotettiin sekunnin sadasosan tarkkuudella . Palkka tuloksen mukainen ja jos ei pysynyt tahdissa , niin siivoojaksi , minimipalkalle , tai ulos . Kahvitauko 11,5min. matkoineen omalle termospullolle . Kolmivuorossa tehdään vientituotetta maamma hyväksi .

Vierailija
26/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein joskus hoitoalalla. Toimi hyvin jaksamisen kannalta.

Se on kyllä kummallista että nimenomaan hoitoalalla 80-prosenttista työsopparia ei hevillä kirjoiteta, ellei ole jotain pakottavia syitä, kuten lapset tai terveys. Jos olet 3-kymppinen, lapseton ja terve, niin ei millään meinata suostua, vaikka työnantaja säästäisi palkkakuluissakin. Onneksi työvoimapula on nykyään niin suuri, että neuvottelun vara on lisääntynyt huimasti ja tarvittaessa voi alkaa täydeksi keikkalaiseksi. Mutta olisihan se kaikkien kannalta parempi, että olisi sama tyyppi samassa paikassa, vaikka osa-aikaisemminkin. Hoitoala on niin kuormittava ja kuluttava, että tämä kyllä maksaisi itsensä takaisin vähentyneinä sairaspoissaoloina ja parempilaatuisena hoitona.

Vierailija
27/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt 10 vuotta 6 h työpäivää 5 pv/vko, olisin voinut tehdä myös nelipäiväistä työviikkoa n 8 h/pv, en vain halunnut. Palkka tietty suhteessa työtunteihin. Viisas valinta, lapsiperheen elämä sujuu huomattavasti joustavammin ja energiaa riittää omiinkin harrastuksiin.

Negatiiviset kadehtijat tosin muistuttavat pienestä eläkkeestä, aivan kuin se olisi heiltä pois. Onneksi tiedän taloustilanteeni vuosikymmeniä eteenpäin ja jos siihen negatiivinen muutos tulee, niin siinä tapauksessa se tulee sitten koskettamaan suurinta osaa kansasta.

Vierailija
28/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei meinaa 5-päiväinen työviikkokaan millään riittää, joten 4-päiväinen olisi täyttä utopiaa, ellei työmäärää vähennettäisi oleellisesti. Sitä ei kuitenkaan tapahdu.

Vierailija
29/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin aiemmat kirjoittajat. Monessa työssä se viimeiset 2 h on lähes täysin tuottamatonta näytön edessä notkumista nälkäisenä ja väsyneenä ja stressaantuneena siitä, että olisi kotonakin vielä sitten vuori asioita hoidettavana kunhan sinne asti pääsee. Tottakai on sellaisia jaksoja, että tulosta syntyy sen 12 h päivässä monta päivää putkeen, ja silloin ei ole järkeä katkaista kesken. Mutta ei ole kenenkään etu, että istutaan viikosta toiseen ja vuodesta toiseen näytön ääressä siksi, että pitää saada se 8 tuntia täyteen. Tai vielä pahempi, istutaan ylitöitä senkin jälkeen koska on yritetään saada vielä jotain aikaiseksi, vaikka takki on tyhjä. Siinä menee fyysinenkin kunto alaspäin.

Fiksuinta on lopettaa kun panos on annetu, ja jatkaa sitten kun taas kulkee.

Vierailija
30/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehnyt virallista nelipäiväistä viikkoa, mutta olen ripotellut lomia niin, että tein monta viikkoa vain 3-4-päiväistä viikkoa kun perjantait olin lomarahavapaalla. Etenkin syksyllä ja pimeänä vuodenaikana tämä lisäsi työtehoa huomattavasti, kun sai ylimääräisen lepopäivän, ja nyt kun on lapsia, voisin tosiaan töihin palatessa harkita vajaata viikkoa ihan pidempiaikaisena ratkaisuna. Eri asia onko siihen pitkällä tähtäimella varaa, mutta niin kauan kuin on, voisi sitä tosiaan tehdä. Ja vielä pari päivää työpäivistä kun saisi olla etänä, ettei mene aikaa työmatkoihin, niin voíla.

Vierailija
31/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotin yhdelle työnantajalle, että tekisin 4 päiväistä viikkoa ja palkkaani pienennettäisiin samassa suhteessa. Ei käynyt, kun piti olla joku vastaamassa puhelimeen toimistolla. Perjantaisin puhelin soi pari kertaa aamupäivisin ja muut työt olisin ehtinyt tehdä alkuviikon aikana. Mutta siellä olin ja odottelin.

Vierailija
32/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen 50% työaikaa ja pidän lisäksi ylimääräisiä lomia. Palkkani on riittävän hyvä, minkä ansiosta pystyn näin tekemään.

Olen työanteeseeni todella tyytyväinen. Energiaa ja aikaa jää muuhunkin kuin töiden tekemiseen.

Vierailija
33/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matalapalkka-aloilla saa tehdä kyllä vajaita työviikkoja. Mutta eipä siitä sitten palkkaakaan juuri tule.

Vierailija
34/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma lieneekin enemmän siinä että halutaan 4 pv viikko 6 päivän palkalla. Etätyöhän on mahdollistanut jo menelle työnsä uudelleen tahdittamisen.

Toisaalta aikaan perustuvaan suorittamiseen perustuvassa työssä niiden lisätyöntekijöiden hankkiminen on vaikeaa. Tässä varmaan työnantajan puolen vastustus. Eli työssä jossa on oltava paikalla oli tekemistä paljon tai vähän.

Vierailija
35/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harkinnut jo pidempään siirtymistä nelipäiväiseen viikkoon. Korona lykkäsi näitä suunnitelmia: sama olla töissä, kun vapaa-ajanviettomahdollisuudet ovat rajalliset.

Teen vaativaa asiantuntijatyötä ja tienaan bruttona yli 6ke/kk. Verotuksen progression takia ylimääräinen vapaapäivä tuntuisi lompakossa yllättävän vähän. Käytännössä käteen jäisi ehkä 83% siitä, mitä ”täydellä viikolla” tienaan. Samalla jäisi enemmän aikaa matkailuun, harrastuksiin ja kotihommiin. Maanantaikaan ei tuntuisi niin pahalta, kun on ehtinyt levätä kunnolla pitkän vkl aikana.

Tältä kannalta nelipäiväinen työviikko kuulostaa varsin houkuttelevalta.

Vierailija
36/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt 4--päiväistä viikkoa. Samat kokemukset ja jäi enemmän aikaa lapsen kanssa.

Miehelläni oli osa-aikainen hoitovapaa, kun lapsi lähti kouluun, eli 4-päiväinen työviikko. Yksi päivä viikossa kotona oli ihan kiva, kun oli silloinkin aika paljon kaikkea työtä täälläkin.

Vierailija
37/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin, kun lapsi aloitti päiväkodissa. Työnantaja vain jätti hoitamatta oman osuutensa eli työmääräni pienentämisen 20%:lla. Tein viiden päivän työt neljässä ja stressasin sen viidennen, kun tiesin seuraavana työpäivänä odottavan kuorman ja närkästyksen, kun olin ollut luvallisella palkattomalla vapaallani.

Vierailija
38/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten aiempi kommentoija, käytän lomarahat lomina ja talvivapaat samalla systeemillä:

Kesälomakauden ulkopuolella (syyskuu-toukokuu) olen joka toinen perjantai palkallisella vapaalla.

En kaipaa pidempiä vapaita kesäloman lisäksi, joka toinen viikko pitkä viikonloppu riittää.

Teen tuolloin vapaata edeltävänä torstaina vähän perjamtai hommista etukäteen, ja maanantaina sitten kirin kiinni loput.

Olen tehnyt näin n. 5 vuotta, ensin ollaksen lapsen kanssa tarhapäivän sijaan (lapsiviikolla) ja nyt hän on koulussa perjantaisin 15 asti, joten nautin kokonaan vapaasta lapsettomina viikkoina.

M40

Vierailija
39/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein joskus hoitoalalla. Toimi hyvin jaksamisen kannalta.

Se on kyllä kummallista että nimenomaan hoitoalalla 80-prosenttista työsopparia ei hevillä kirjoiteta, ellei ole jotain pakottavia syitä, kuten lapset tai terveys. Jos olet 3-kymppinen, lapseton ja terve, niin ei millään meinata suostua, vaikka työnantaja säästäisi palkkakuluissakin. Onneksi työvoimapula on nykyään niin suuri, että neuvottelun vara on lisääntynyt huimasti ja tarvittaessa voi alkaa täydeksi keikkalaiseksi. Mutta olisihan se kaikkien kannalta parempi, että olisi sama tyyppi samassa paikassa, vaikka osa-aikaisemminkin. Hoitoala on niin kuormittava ja kuluttava, että tämä kyllä maksaisi itsensä takaisin vähentyneinä sairaspoissaoloina ja parempilaatuisena hoitona.

Näinpä. Ei tuosta hommasta jää käteen kuitenkaan mitään eli sama edes panostaa jaksamiseen. Olen itse hakenut suoraan osastonhoitajilta töitä ja ilmoittanut että en halua kokopäiväistä. Ei kuulemma ole mahdollista mutta kun sanoo sitten että kiitos ajastasi, jatkan etsimistä niin johan on alkanut löytymään ja prosentitkin on saanut valita.

Eräskin vaativampi osasto oli jossa sai osa-aikaista vain pienten lasten ja omaishoidon takia, ja opiskelijoita kohdeltiin ankarasti painii nyt hirveän työvoimapulan kanssa. Sitä saa mitä tilaa jne.

Vierailija
40/57 |
29.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotin yhdelle työnantajalle, että tekisin 4 päiväistä viikkoa ja palkkaani pienennettäisiin samassa suhteessa. Ei käynyt, kun piti olla joku vastaamassa puhelimeen toimistolla. Perjantaisin puhelin soi pari kertaa aamupäivisin ja muut työt olisin ehtinyt tehdä alkuviikon aikana. Mutta siellä olin ja odottelin.

Ei voi olla totta:D.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi