Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä mieltä olet imettämisestä kirkossa?

Vierailija
30.09.2014 |

sellainenkin tuli tässä vastaan ja etupenkissä vielä äiti imetteli,oli vähän koomista kun piti välillä seistenkin imettää

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetän mieluummin missä tahansa kuin kirkossa. Miksi sä sinne lähdet rintaruokkimaan? On paljon kivempiakin paikkoja!

Vierailija
22/46 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on hienoa katsella eläväisiä lapsia. Lapset on niin aitoja. Ei sellaisia jäyhiä jäykkiä tapaihin sidottuja, kun aikuiset. Kyllä mä suon lasten iloita ja elää.

Sellaisista paikoista tulee pysyä loitolla, joissa lapset ei saa olla lapsia.

J-P

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 19:26"]

Musta on hienoa katsella eläväisiä lapsia. Lapset on niin aitoja. Ei sellaisia jäyhiä jäykkiä tapaihin sidottuja, kun aikuiset. Kyllä mä suon lasten iloita ja elää.

Sellaisista paikoista tulee pysyä loitolla, joissa lapset ei saa olla lapsia.

J-P

[/quote]

Niin ja se lapsen ruokkiminenkin on ihan ok. Jos joku siihen närkästyy, niin siitä ei tule välittää.

J-P

Vierailija
24/46 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYLLÄ VARMAAN OLLUT PERVOJA UKKOJA JOTKA HALUNNEET NÄHDÄ VAIN TISSIÄ :DDD

Vierailija
25/46 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoihan se Maria varmaan Jeesukselta vaipatkin, mutta ei se silti ole kirkon penkissä suotavaa. Luonnollinen asia, aivan kuin imettäminen ja syöminenkin, mutta ei kuulu mielestäni kirkkoetikettiin. Eiväthän aikuisetkaan syö kirkossa.

Vierailija
26/46 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onhan se ahdistava paikka sille vauvalle, mutta en usko vauvan kärsivän vaikka joutuukin kirkkoon, onneksi edes sai maitoa.

Vierailija
27/46 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en olisi noussut seisomaan. Olen imettänyt kirkossa kirkkosalin puolella ja sakastissa, ensin pyytelin anteeksi mutta sit pappi sanoi että "Jumalan luomaa" joten miksi EN olisi lastani syöttänyt? En ole mikään himouskovainen, vaan nuo imetyskerrat olivat ristiäisten ja häiden sopimisten yhteydessä.

Vierailija
28/46 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 19:33"]

Vaihtoihan se Maria varmaan Jeesukselta vaipatkin, mutta ei se silti ole kirkon penkissä suotavaa. Luonnollinen asia, aivan kuin imettäminen ja syöminenkin, mutta ei kuulu mielestäni kirkkoetikettiin. Eiväthän aikuisetkaan syö kirkossa.

[/quote]

Ihmisten puolelta voi olla ei suotavaa, mutta Jumalan puolelta on suotavaa. Uskonnollisuus tekee kaikenlaisia kummallisia sääntöjä.

J-P

Vierailija
29/46 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen imettänyt hautajaisissakin, joskin siis muistotilaisuudessa vasta, kahteen otteeseen. Muutkin siinä syö niin miksei vauvakin. Ja taatusti olisin ottanut lapsen rinnalle kappelissakin jos olis ollut tarpeen - kuten missä tahansa muualla kun lapsella tulee nälkä. Kyseessä ei ole mitään pervoa vaan luonnollinen lapsen ruokkimistilanne. Huolehdin aina että tissi ei vilku joten pervoäijistään huolestuneet kukkahattutädit voivat huokaista helpotuksesta. Tosin näitä ei onneksi meidän suvussa juurikaan ole...

Vierailija
30/46 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:59"]

istui vielä siinä kohdassa missä muut ottivat pikareita ehtoolliselle mennessään,oli monen ilme näkemisen arvoinen vaikka sinänsä imetys luonnollista onkin.Itsekkin olen imettänyt milloin missäkin,mutta en ehkä kirkossa olisi kuitenkaan paitsi nippanappa takarivissä

ap

[/quote]

Lopeta toisten ihmisten tissien tuijottaminen. 

Vierailija
31/46 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on hyvä paikka. Siellä on niin vähän väkeä, että kukaan ei huomaa.

Vierailija
32/46 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 19:41"]

Olen imettänyt hautajaisissakin, joskin siis muistotilaisuudessa vasta, kahteen otteeseen. Muutkin siinä syö niin miksei vauvakin. Ja taatusti olisin ottanut lapsen rinnalle kappelissakin jos olis ollut tarpeen - kuten missä tahansa muualla kun lapsella tulee nälkä. Kyseessä ei ole mitään pervoa vaan luonnollinen lapsen ruokkimistilanne. Huolehdin aina että tissi ei vilku joten pervoäijistään huolestuneet kukkahattutädit voivat huokaista helpotuksesta. Tosin näitä ei onneksi meidän suvussa juurikaan ole...

[/quote]

Etkö osaa toimia ennakoivasti ja syöttää lasta ennen siunaustilaisuuden tmv. alkua? Minä en tunne ketään, joka olisi esim. ristiäisissä joutunut kaivamaan tissin esiin, koska lapsella sattui tulemaan nälkä kesken kasteen. Totta kai lapset - ne vauvatkin - syötetään ennen seremonioita.

Vierailija
33/46 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 19:37"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 19:33"]

[/quote]

Ihmisten puolelta voi olla ei suotavaa, mutta Jumalan puolelta on suotavaa. Uskonnollisuus tekee kaikenlaisia kummallisia sääntöjä.

J-P

[/quote]

Tiedänpä siis ottaa eväsleivät matkaan seuraavaan jumalanpalvelukseen tai kirkkohäihin :)

Vierailija
34/46 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 19:35"]

No, onhan se ahdistava paikka sille vauvalle, mutta en usko vauvan kärsivän vaikka joutuukin kirkkoon, onneksi edes sai maitoa.

[/quote]

Miksi rauhallisessa kirkossa olisi vauvalle ahdistavampaa olla kuin esim. tavaratalossa, jossa on kova mekkala, kirkkaita valoja ja paljon hälinää?

Vierailija
35/46 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen imettänyt kirkossa, jopa hautajaisissa. Mielestäni (ja myös oman seurakunnan pappien mielestä) täysin ok.

Vierailija
36/46 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Täällä oli joku aika sitten ketju, jossa puhuttiin tästä samasta asiasta, ja siinä oli ainakin pari äitiä, jotka olivat kysyneet papin mielipidettä asiaan. Papit olivat ehdottomasti olleet sitä mieltä, että kirkossa saa imettää.

Mikä imettämisessä on sellaista, että sen tekeminen kirkossa on huonotapaisuutta? Mietin vain."

Minua ei häiritse kirkossa lapset äänet ja itkut, mutta ihmettelen näitä imettäviä äitejä. Luulisi, ettei kotonakaan lapsi ole rinnalla koko ajan ja syötöt osataan ennakoida. Jotakin luulisi olevan vielä niin pyhää, ettei paljaita rintoja kirkossa tarvitse esitellä. Eihän siitä kauaa ole kun naiselta vaadittiin hiusten ja olkapäiden peittämistä.

Luulen, ettei vauvallekaan ruokailu ole mielyttävä hetki, jos äiti istuu etupenkissä ja samaan aikaan kirkkoväki ravaa ehtoollisella, puhumattakaan äänistä, koska kaiuttimet ovat usein sijoitettu juuri etuosaan.

Jos vauva ei pärjää tuntia ilman ruokailua, niin eikö silloin äidin ole syytä etsiä rauhallisempi paikka kirkossa esim. takarivi ja olla nousematta rukousten ajaksi, ihan jo vauvan vuoksi, eikä änketä eturivin paikkoihin ja alttarin lähelle.  

Vierailija
37/46 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys on jees

Vierailija
38/46 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös imettänyt lähisukulaisen hautajaisissa kirkossa. Vauva oli 2 kk vanha, ilman vauvaa en olisi voinut osallistua ollenkaan ja imettämällä pysyi tyytyväisenä. Istuin vähän sivummalla, en etupenkissä ja vaatetus oli sellainen, että hoitui huomaamattomasti.

Vierailija
39/46 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin paavi:

http://www.theguardian.com/world/2014/jan/12/pope-mothers-breastfeeding-children-sistine-chapel

Eli se on todellakin OK. Olisi kauheaa, jos kirkko opettaisi pitämään pienet vauvat nälässä, koska kaikki se pönötys on niin tärkeää ja pyhää ja vauvan ruokkiminen muka jotenkin pahaa tai hävytöntä "niin tärkeissä paikoissa".

Vierailija
40/46 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 22:31"]Olen myös imettänyt lähisukulaisen hautajaisissa kirkossa. Vauva oli 2 kk vanha, ilman vauvaa en olisi voinut osallistua ollenkaan ja imettämällä pysyi tyytyväisenä. Istuin vähän sivummalla, en etupenkissä ja vaatetus oli sellainen, että hoitui huomaamattomasti.
[/quote]

Ja imetin vasta kun oli pakko, toisin sanoen itku alkamassa. Ja kyllä, sen ikäisellä ei ole ennakoitavissa olevia ruoka-aikoja, tai ainakaan meidän lapsilla ei ole ollut. Ei syönyt myöskään tuttia. Enemmän olisin ollut häiriöksi, jos olisin poistunut vauvan kanssa kesken kaiken.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän