Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapuri varannut autopaikan, jota käyttää vierasparkkina?

Vierailija
30.09.2014 |

Onko oikein? Ulkopuolisen näkökulmasta? Itseä ärsyttää kun olisi oma auto, joka käytössä päivittäin, mutta taloyhtiössä ei ole vapaita paikkoja. Yksi naapureista varaa sitä itsellään vieraiden varalta. Eikä tosiaan ole usein näitä vieraita.

Tietysti hän maksaa siitä joten sama oikeus hänellä on siihen. Huonona päivänä ärsyttää vaan kun pitää itse etsiä autolle paikkaa joskus kaukaakin, ja täällä talon pihassa ammottaa jatkuvasti tyhjä paikka.

Piti tulla tänne kitisemään.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös joskus tuommoinen autopaikkanaapuri ja kyllä ärsytti! Selitti vielä itse oikein innokkaana, että pitäähän sitä parkkipaikka olla lomalla kylään tuleville lapsille.  

Vierailija
2/61 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soukassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:26"]

Hups, olen itse tuollainen naapuri! Asun tosin vuokralla, ja auton hankkiminen on ajankohtaista ihan lähiaikoina, ja tarvitsen todellakin autopaikan talveksi. Ja saattaisin jopa nostaa äläkän jos joku alkaisi vaatia minun maksamaani paikkaa itselleen, vain siksi ettei minulla vielä ole autoa. Vieraitakin käy usein yökylässä, jolloin paikka on hyvä olla.

[/quote]

Ethän ole. Tulet tarvitstmaan paikkaa itsellesi ja sinulla käy usein vieraita kylässä. Ap:n tilanne ei ole sama.

Vierailija
4/61 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisyyden nimissä. Minua kyllä ottaisi pahasti päähän jos joku vuokraisi autopaikkaa lastenvaunuilleen ja itse joutuisi autopaikkaa tarvitsevana joka päivä parkkeerata kilometrin päähän auto. Mutta kun mulla on oikeus säilyttää just siinä mun rattaita kun mä siitä maksan.

Vierailija
5/61 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taöoyhtiöissä toimitaan tasa-arvoisesti. Kaikilla on yhtäläinen oikeus autopaikkoihin, myös autottomilla.

Vierailija
6/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vähän pyllystä jos taloyhtiöllä ei ole kaikille paikkoja ja joku varaa paikkaa turhaan, vaikka toisilla siihen oikea tarve. Pitäis olla joku rekkarille vuokrattu paikkasysteemi, että autottomat ei huvikseen paikkoja pitäis varattuna tyhjälle.

Vierailija
7/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuosta olemasaa joku sääntö? Selvitäpäs, että ensisijaisesti tarkoitettu asukkaiden omaan käyttöön tms. Mutta mielestäni asukas tekee kivasti, näin kyläilijän näkökulmasta. :)

Vierailija
8/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 17:35"]Onkohan tuosta olemasaa joku sääntö? Selvitäpäs, että ensisijaisesti tarkoitettu asukkaiden omaan käyttöön tms. Mutta mielestäni asukas tekee kivasti, näin kyläilijän näkökulmasta. :)
[/quote]

No täytyy myöntään on vieraiden näkökulmasta huomaavainen ajatus, varsinkin kun paikasta on kuukausi maksu. Mutta koska taloyhtiöllä on muutenkin vähän näitä autopaikkoja niin ärsyttää, että yhtä pidetään varalla.

Ap

Vierailija
9/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus asiasta oli juttua, NOIN EI SAA TOIMIA!

Voit ns. riitauttaa asian, eli viedä taloyhtiön kokoukseen ja vaatia että tuo paikka annettaan sellaiselle jolla oikeasti on sille tarvetta (sinä et välttämättä sitä saa, vaan se joka on autopaikkajonossa ensimmäisenä...)

Mutta yksi juttu kannattaa muistaa: naapurillasi saattaa olla ns. hyvä syy pitää tuota autopaikkaa. Esim. jos kyseessä on invalidi/vanhempi ihminen tmv. jolla käy "päivittäin" esim. avustaja avustamassa tai kodinhoitaja tmv. käynnillä autolla, tuon paikan pitäminen on ihan perusteltua. Hoitajan voi olla vaikeaa löytää (usein lyhyelle käynnille) parkkipaikkaa läheltä, joten parkkipaikka pihassa on hyvä asia. Jos teet nc. normaalia työaikaa et välttämättä tiedä sitä kuinka varattu paikka on päiväsaikaan...

Vierailija
10/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täähän on tosi edullinen paikka taloyhtiölle: maksu maksetaan, mutta kuluja ei juuri ole. Jotkut tolpattaa autoansa jatkuvasti ja on sisälämppärit puhaltamassa ja kaikki. 

Ps. Äidillänikin on paikka talvella vieraille ( eli meille). Hän ei autoile talvisin, mutta kesällä käyttää paikkaansa itse. Joskus on luvan kanssa antanut jonkun naapurin käyttää paikkaansa talvella viikolla.

Vierailija
11/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on autopaikka vaikka autoa ei vielä ole. Kyseessä on vielä sähkötolpallinen katospaikka. Ikävä kyllä en asialle oikein mitään voi, sillä asun vuokralla ja autopaikan haltija on siis vuokranantajani, joka ei ole kiinnostunut antamaan autopaikkaa eteenpäin. Maksu siis kuuluu minulla kiinteänä vuokraan. En voi asialle oikein mitään, vaan taloyhtiön pitäisi ottaa yhteyttä vuokranantajaani.

Vierailija
12/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko teidän huoneistollanne kuitenkin autopaikka? Miehesi käytössä? 

Vierailija
13/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo jutut eivät aina nouse esille, jos autopaikoille ei ole tarvetta. Täällä lähellä missä asun on ikäihmisille suunnattu kerrostalo, pihassa on iso parkkipaikka jossa vain muutama auto, tuskin tuossa taloyhtiössä tapellaan kuka saa autopaikan, veikkaan että autopaikoista ainakin puolet on koko ajan käyttämättöminä (oat vielä pistokkeellisia paikkoja).

Sitten taas on taloja joissa melkein jokaisella huoneistoilla on auto, mutta paikkoja vain 1/3 huoneistojen määrstä --> noissa katsotaan hyvin tarkkaan sen perään että käytetäänkö sitä autopaikkaa vai ei, ja jos ei käytetä otetaan se pois ja annetaan jollekin toiselle.

On myös mahdollista tehdä niin, että jos esim. autopaikkoja on 20 ja 60 niitä haluaa, niin kierrätetään autopaikkoja, eli yhdelle huoneistolla on se paikka esim. vuoden ajan ja sitten vuoro menee seuraavalle jne. tuo on tavallaan ärsyttävää, mutta toisaalta reilua kaikille (vert. yksi saisi aina pitää paikan ja kaksi muuta joka kerta etsisi sitä paikkaa jostain kadunvarresta.)

Vierailija
14/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillekkin taloyhtiö halusi "antaa" paikan, vuokralaisiamme varten. Emme kyllä sitä alkaneet maksamaan, sillä ei kaikki omista autoa. Annoimme sen pois ja jos tarvii paikan, menee jonoon. Emme me voisi fillaria käyttävälle vuokralaiselle sanoa, että maksa se autopaikka.

Vierailija
15/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo periaatteessa vähän väärin, jos autopaikoille on jonoa. Itsellänikin oli autopaikka tyhjänpanttina ennen, satunnaisesti vieraat sitä käyttivät. Nyt olen hankkinut taas auton.Mutta meidän taloyhtiössä on autopaikkoja jopa vapaana.

Vierailija
16/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:18"]Meillekkin taloyhtiö halusi "antaa" paikan, vuokralaisiamme varten. Emme kyllä sitä alkaneet maksamaan, sillä ei kaikki omista autoa. Annoimme sen pois ja jos tarvii paikan, menee jonoon. Emme me voisi fillaria käyttävälle vuokralaiselle sanoa, että maksa se autopaikka.
[/quote]

Totta kai autopaikan voi vuokrata samalla asunnon kanssa. Kenenkään kun ei ole pakko sitä sopimusta kirjottaa ja asuntoa (+paikkaa) ottaa. Mulla itsellä kuuluu vuokrasopimukseen autopaikka, mutta ei ole omaa autoa. Vanhempien oma satunnaisesti käytössä. Toki voisin antaa jonkun paikattoman naapurin pitää kaaraansa siinä, jos saisi suunsa auki. Että sellaisia terveisiä AP:llekin.

Vierailija
17/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hups, olen itse tuollainen naapuri! Asun tosin vuokralla, ja auton hankkiminen on ajankohtaista ihan lähiaikoina, ja tarvitsen todellakin autopaikan talveksi. Ja saattaisin jopa nostaa äläkän jos joku alkaisi vaatia minun maksamaani paikkaa itselleen, vain siksi ettei minulla vielä ole autoa. Vieraitakin käy usein yökylässä, jolloin paikka on hyvä olla.

Vierailija
18/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:09"]Ap, onko teidän huoneistollanne kuitenkin autopaikka? Miehesi käytössä? 
[/quote]

Ei meillä ole yhtäkään autopaikkaa.

Ap

Vierailija
19/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiön parkkipaikat ovat ensisijaisesti talon asukkaita varten. Siis asukkaiden autoja varten. Ota yhteys isännöitsijään ja jos hän ei halua olla aloitteellinen ja perua tuota "vieraspaikkaa", tee aloite taloyhtiön hallitukselle. Asukkaat siis etusijalla, ja vasta, jos paikkoja jää yli, niitä voivat asukkaat vuokrata vierailleen tuolla tavalla.

Ja peruste on, että osakkaat maksavat yhtiövastikkeessaan mm. tontin vuokraa, auraus-kuluja, asfaltoinnin uusimiskuluja, valaisua jne., eikä niitä kuluja välttämättä voida kattaa kokonaan parkkipaikan vuokralla. Parkkipaikka on siten kaikkien yhdessä kustantama peruspalvelu asukkaille, josta peritään OSITTAIN kulut kattavaa parkkimaksua.

Jos paikkoja on rajatusti, niitä vuokrataan ensin kaikille halukkaille yksi per asunto, ja ylijäävät voidaan arpoa halukkaiden kesken, kuitenkin niin, että nekin paikat on käytettävä asukkaiden omien autojen (kakkosautojen) parkkeeraukseen. Vasta kun niiltäkin jää ylimääräisiä paikkoja, niitä voidaan vuokrata vieraskäyttöön.

Vierailija
20/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan meillä ole sidottu autopaikkaa ja autoa toisiinsa eli jos paikasta maksaa, sen saa pitää, vaikka ei olisi autoa. Meillä lukee yhtiöjärjestyksessä, että jokaiseen asuntoon kuuluu autopaikka, josta täytyy maksaa taloyhtiön määrittelemät kulut. Jos ei maksa, menettää asukas asumisajakseen sen paikan, mutta koska se on yhdistetty asuntoon, saa seuraava omistaja sen taas käyttöönsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme