Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapuri varannut autopaikan, jota käyttää vierasparkkina?

Vierailija
30.09.2014 |

Onko oikein? Ulkopuolisen näkökulmasta? Itseä ärsyttää kun olisi oma auto, joka käytössä päivittäin, mutta taloyhtiössä ei ole vapaita paikkoja. Yksi naapureista varaa sitä itsellään vieraiden varalta. Eikä tosiaan ole usein näitä vieraita.

Tietysti hän maksaa siitä joten sama oikeus hänellä on siihen. Huonona päivänä ärsyttää vaan kun pitää itse etsiä autolle paikkaa joskus kaukaakin, ja täällä talon pihassa ammottaa jatkuvasti tyhjä paikka.

Piti tulla tänne kitisemään.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyttääpäs muita naapureita, että paljonko he ajavat autoillaan. Käyt sitten vaatimassa auton pois myyntiä ja paikan luovuttamista Sinullleeeeh, jos ajaa liian vähän.

Vierailija
42/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 19:22"]Ihme kyylä. Jospa jättäisit naapurin vaan rauhaan ja antaisit hänen elää omaa elämäänsä. Kerran siitä paikasta maksaakin niin mitä se sinulle sen kummemmin kuuluu?
[/quote]

Totesin aloituksessa että minua huonoina päivinä ärsyttää ja että koska hän maksaa siitä niin on paikkaan oikeus. Ärsyttää talvella varmasti vielä enemmän kun paikka on tyhjänä.

Niin ja pakko sanoa että siihen ei ole mitään kyyläystä tarvittu, että on voinut huomioida ettei kukaan ei paikkaa käytä.

Miksi noin kiivastuit?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 19:31"]Kyttääpäs muita naapureita, että paljonko he ajavat autoillaan. Käyt sitten vaatimassa auton pois myyntiä ja paikan luovuttamista Sinullleeeeh, jos ajaa liian vähän.
[/quote]

Tässä ei ollut nyt mistään tuollaisesta kyse. Kerroin että minua ärsyttää. En missään vaiheessa ole ollut vaatimassa paikkaan itselleni.

Mutta jos se on sallittua niin varataan kyllä paikkojen vapautuessa molemmille autoille paikat.

Ap

Vierailija
44/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 19:19"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 19:09"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:46"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 18:33"]

Taloyhtiön parkkipaikat ovat ensisijaisesti talon asukkaita varten. Siis asukkaiden autoja varten. Ota yhteys isännöitsijään ja jos hän ei halua olla aloitteellinen ja perua tuota "vieraspaikkaa", tee aloite taloyhtiön hallitukselle. Asukkaat siis etusijalla, ja vasta, jos paikkoja jää yli, niitä voivat asukkaat vuokrata vierailleen tuolla tavalla.

Ja peruste on, että osakkaat maksavat yhtiövastikkeessaan mm. tontin vuokraa, auraus-kuluja, asfaltoinnin uusimiskuluja, valaisua jne., eikä niitä kuluja välttämättä voida kattaa kokonaan parkkipaikan vuokralla. Parkkipaikka on siten kaikkien yhdessä kustantama peruspalvelu asukkaille, josta peritään OSITTAIN kulut kattavaa parkkimaksua.

Jos paikkoja on rajatusti, niitä vuokrataan ensin kaikille halukkaille yksi per asunto, ja ylijäävät voidaan arpoa halukkaiden kesken, kuitenkin niin, että nekin paikat on käytettävä asukkaiden omien autojen (kakkosautojen) parkkeeraukseen. Vasta kun niiltäkin jää ylimääräisiä paikkoja, niitä voidaan vuokrata vieraskäyttöön.

[/quote]

Kyllä ne autottomat maksavat näitä samoja kuluja yhtiövastiikkeessaan ja ovat usein subventoineet näitä autopaikkoja aikapaljon asuntonsa hinnassa.

[/quote]

Totta kai, niinhän minä juuri tuossa sanoin. Mutta autopaikka on tarkoitettu tarvitseville, ei kenelle tahansa huvin päin. Jos ap:n taloyhtiössä ei ole ruutua joka asunnolle, on selvää, ettei sitä vuokrata kenellekään pelkästään vieraspaikaksi.

15

[/quote]

Sen autottoman vieraspaikkatarve on aivan yhtätärkeä kuin autonomistajan tarve omalle paikalle ja aivan samalla tavalla autoton maksaa siitä paikasta. Jos taloyhtiön vieraspaikat toimisivat eivätkä olisi säännöllisesti kakkosautojen parkkipaikkoina ei autottoman tarvitsisi vuokrata sitä omaa paikkaa.

Me vuokrasimme parkkipaikan vierailijoille silloin kun äitini sairastui ekan kerran syöpään. Ilman vakituista autopaikkaa pihalla, äitini ei olisi voinut vierailla lastenlastensa luona. Paikka on meillä vieläkin, vaikka vieraita kävi välillä vain 3-5 kertaa viikossa, nykyään useamminkin kun nuorison kaveripiirillä alkaa olemaan jo ajokortteja ja isän auto käytössä.

[/quote]

No juu ei. Kyllä se on silti eri asia huolehtia jonkun talossa asumattoman ihmisen mukaavuudesta saada auton rapun eteen ja se, joutuuko talon asukas etsimään autolleen paikan kauempaa joka jumalan päivä.

Tästä on useimmissa taloyhtiöissä ihan jopa säännötkin, että parkkipaikat on tarkoitettu talon asukkaiden omaan paikoitukseen. Jos jossain taloyhtiössä ei tuollaista sääntöä ole, se voidaan sinne sisällyttää jälkeenkinpäin taloyhtiön yhtiökokouksen päätöksellä.

Ymmärrän kyllä tulkintasi, että kun maksatte yhtiövastiketta ja parkkiruudusta kk-maksua, teillä on oikeus tehdä sillä mitä haluatte. Mutta niin se ei noin pääsääntöisesti ole tulkittu taloyhtiöissä, joissa ruutuja on vähemmän kuin asuntoja.

Vierailija
45/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hep! meillä päätettiin kolme vuotta sitten, että autokatoksen paikat jaetaan uusiksi, kun niistä oli oikeessa käytössä enää noin puolet. Talo rakennettu 80-luvun lopussa. Tietty ne vanhat katos paikan omistajat purnas ja äänesti vastaan, muttei niitä katoksia nyt aikuisten oikeesti oo tarkotettu johonkin kottikärryn parkkeeraukseen! Paikat arvottiin ja myytiin uudelleen ja rahat jaettiin vanhoille osakkaille. Ei nekään siitä tappiota kärsineet muuten kuin että osalta meni katoksesta paikka.

Vierailija
46/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muuten on talon järjestyssäännöissä just tollanen kohta, että parkkipaikat on tarkotettu asukkaiden omaan parkkeeraukseen. Suosittelen muillekin, ei tuu tommosia kahnauksia.

Vierailija
47/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle kuuluu autopaikka eikä se ole ap:n asia ostaako naapuri auton tänään, huomenna vai ensi viikolla. Saako naapurin tontille rakentaa?

Vierailija
48/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
49/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu oli kerran meilläkin. Erona se että naapuri varasi paikkaa polkupyörälleen.

Vierailija
50/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 20:02"]

Jokaiselle kuuluu autopaikka eikä se ole ap:n asia ostaako naapuri auton tänään, huomenna vai ensi viikolla. Saako naapurin tontille rakentaa?

[/quote]

Ei välttämättä muuten kuulu, jos ruudut on vuokraruutuja ja niitä ei riitä kaikille asukkaille. Tosta voi olla taloyhtiön säännöissäkin maininta.

Vierailija
51/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä ärtymyksen varsinkin jos paikkoja on paljon vähemmän kuin asukkaita

Vierailija
52/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 20:17"][quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 20:02"]

[/quote]

Ei välttämättä muuten kuulu, jos ruudut on vuokraruutuja ja niitä ei riitä kaikille asukkaille. Tosta voi olla taloyhtiön säännöissäkin maininta.

[/quote]

En nyt aio asiasta alkaa riitelemään ettei naapurisuhteet kärsi liikaa. Mutta paikat ovat kaikki vuokrapaikkoja jos nyt olen oikein käsittänyt. 10e kuukausimaksulla. Asukkaita on enemmän kuin paikkoja. Meitä ennen on 2 ja meidän jälkeen 1 jonottamassa.

Ap

Vierailija
53/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 19:57"]

hep! meillä päätettiin kolme vuotta sitten, että autokatoksen paikat jaetaan uusiksi, kun niistä oli oikeessa käytössä enää noin puolet. Talo rakennettu 80-luvun lopussa. Tietty ne vanhat katos paikan omistajat purnas ja äänesti vastaan, muttei niitä katoksia nyt aikuisten oikeesti oo tarkotettu johonkin kottikärryn parkkeeraukseen! Paikat arvottiin ja myytiin uudelleen ja rahat jaettiin vanhoille osakkaille. Ei nekään siitä tappiota kärsineet muuten kuin että osalta meni katoksesta paikka.

[/quote]

Ei onnistu, jos ei kaikki puolla tuota. Yhtiöjärjestystä ei voi muuttaa noin vain joidenkin haitaksi.

Vierailija
54/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua autottomana ylipäätänsä ärsyttää tuollaiset taloyhtiön autopaikat. Me autottomat, jotka yleensä on myös köyhimpiä, maksetaan asunnoissamme teidän kalliit peltilehmien säilytykset. Parkkinormit pois kaavoituksesta ja parkkeeraus järjestettävä markkinaehtoisesti markkinahinnoilla ei maksattaa sitä meitä köyhemmillä.

Ja sitten te peltilehmienne palvojat jaksatte vielä vikistä, jos joku meistä autottomistakin haluaisi päästä hyödyntämään tuota teille yhteisistä rahoista kustannettua kallista kaupunkitilaa. 

Vierailija
55/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuohon olisi joku sääntö tai laki niin ok.

Minulta ainakin vain kysyttiin haluanko autopaikan kun muutin nykyiseen vuokra-asuntoon. Nimi alle ja sillä selvä, ei siis kyselty omistanko autoa. Ei tullut mieleenkään alkaa itse selvittelemään, että mitä jos joku muuttaa taloyhtiöön minun jälkeeni ja tarvitsee paikkaa enemmän. Tai vastaavasti, tuskin välitysfirmoilla on aikaa ja resursseja (kiinnostusta) tarkkailla, kuinka usein paikallani pidetään autoa. Minulla on paikkaan erillinen vuokrasopimus. 

Olisihan se kauhean kiva yrittää aina miellyttää ihan kaikkia, mutta ei se nyt aina vain mene niin.

Vierailija
56/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 20:38"]Mua autottomana ylipäätänsä ärsyttää tuollaiset taloyhtiön autopaikat. Me autottomat, jotka yleensä on myös köyhimpiä, maksetaan asunnoissamme teidän kalliit peltilehmien säilytykset. Parkkinormit pois kaavoituksesta ja parkkeeraus järjestettävä markkinaehtoisesti markkinahinnoilla ei maksattaa sitä meitä köyhemmillä.

Ja sitten te peltilehmienne palvojat jaksatte vielä vikistä, jos joku meistä autottomistakin haluaisi päästä hyödyntämään tuota teille yhteisistä rahoista kustannettua kallista kaupunkitilaa. 
[/quote]

Eikö siitä maksa myös se jolla on auto mutta ei siitä huolimatta saa hyötyä käyttöönsä?

Vierailija
57/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt itse ole ollut tuollaisessa tilanteessa mutta en usko, että itse varaisin autopaikkaa jos minulla ei olisi autoa. Miksi maksaisin siitä jos en käytä sitä? Satunnaiset vieraat ei vaikuttaisi asiaan, uskoihin että vieraille olisi helpompaa etsiä esim. kadunvarrelta paikka. 

Onkohan kyse enemmänkin kiusanteosta jos naapurillasi ei oikeasti käy edes vieraita?

Vierailija
58/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa k-päitä jotka ihan tahallaan vaikeuttavat muiden ihmisten elämää. Verhot viuhuen katsellaan ja naureskellaan naapurille joka epätoivoisena etsii kadusnvarsipaikkaa samalla kun oma parkkiruutu pihassa on tyhjillä läpi vuoden....

Jos asuu järkevien ihmisten taloyhtiössä tuollaiset k-päät saadaan äkkiä karsittua pois, myös itse maksettu ja ns. oma parkkiruutu voidaan ottaa takaisin taloyhtiön haltuun (vert. huoneisto josta on yhtiövastikkeet jääneet maksamatta) aloyhtiön päätöksellä, toki korvaus paikkansa menettävälle pitää maksaa, mutta anyway se on mahdollista.

Ja asian vierestä: minusta olisi hyvä jos joku kehittäisi jonkinlaisen "merkkitaulun" taloyhtiöden pihaan, joihin voisi merkitiä jos oma autopaikka on pidempään (tai miksei vaikka esim. työaikaankin) vapaana, eli ns. "saa pysäköidä ajalla XXX"-merkintä. Ymmärrän että tuossa olisi riskinsä (varkaat näkevät että huoneisto tyhjillään tmv.) mutta esim. jonkinlainen suljettu sähköpostilista tmv. voisi olla hyvä ratkaisu?

Esim. kun olen päivällä töissä --> vapaasti saisi joku pysäköidä paikalleni. Tai kun olen kesällä useita päiviä putkeen mökillä --> autopaikka tyhjänä, ihan sama vaikka siinä olisi naapurin tai hänen vieraansa auto.

Vierailija
59/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 23:24"]

On olemassa k-päitä jotka ihan tahallaan vaikeuttavat muiden ihmisten elämää. Verhot viuhuen katsellaan ja naureskellaan naapurille joka epätoivoisena etsii kadusnvarsipaikkaa samalla kun oma parkkiruutu pihassa on tyhjillä läpi vuoden....

Jos asuu järkevien ihmisten taloyhtiössä tuollaiset k-päät saadaan äkkiä karsittua pois, myös itse maksettu ja ns. oma parkkiruutu voidaan ottaa takaisin taloyhtiön haltuun (vert. huoneisto josta on yhtiövastikkeet jääneet maksamatta) aloyhtiön päätöksellä, toki korvaus paikkansa menettävälle pitää maksaa, mutta anyway se on mahdollista.

Ja asian vierestä: minusta olisi hyvä jos joku kehittäisi jonkinlaisen "merkkitaulun" taloyhtiöden pihaan, joihin voisi merkitiä jos oma autopaikka on pidempään (tai miksei vaikka esim. työaikaankin) vapaana, eli ns. "saa pysäköidä ajalla XXX"-merkintä. Ymmärrän että tuossa olisi riskinsä (varkaat näkevät että huoneisto tyhjillään tmv.) mutta esim. jonkinlainen suljettu sähköpostilista tmv. voisi olla hyvä ratkaisu?

Esim. kun olen päivällä töissä --> vapaasti saisi joku pysäköidä paikalleni. Tai kun olen kesällä useita päiviä putkeen mökillä --> autopaikka tyhjänä, ihan sama vaikka siinä olisi naapurin tai hänen vieraansa auto.

[/quote]

En usko, että tuollainen on madollista toteuttaa. Tiedän minäkin tapauksen missä eräs mies piti autopaikkaa varattuna. Hänellä oli siinä sellainen muovikatos, jossa piti kaikkia pihatarvikkeita kuten ruohonleikkuria, lapioita yms jotka ilmeisesti oli hänen edellisestä talostaan. Kyllä se vähän kuumensi tunnelmaa, kun jonossa oli ihmisiä joilla oli auto käytössä.

Minusta ei ole aivan ihan sama miten sitä AUTOPAIKKAA käyttää, mikäli sen vuokraa. 

Vierailija
60/61 |
30.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 23:57"]

[quote author="Vierailija" time="30.09.2014 klo 23:24"]

[/quote]

En usko, että tuollainen on madollista toteuttaa. Tiedän minäkin tapauksen missä eräs mies piti autopaikkaa varattuna. Hänellä oli siinä sellainen muovikatos, jossa piti kaikkia pihatarvikkeita kuten ruohonleikkuria, lapioita yms jotka ilmeisesti oli hänen edellisestä talostaan. Kyllä se vähän kuumensi tunnelmaa, kun jonossa oli ihmisiä joilla oli auto käytössä.

Minusta ei ole aivan ihan sama miten sitä AUTOPAIKKAA käyttää, mikäli sen vuokraa. 

[/quote]

Niin siis mitään autoa tai muuta kulkupeliä sillä ei ollut, eikä siihen vieraiden autokaan olisi sopinut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän