Teinin masennus, mistä se tulee?
Meillä saatiin juuri teinille aika terapiaan, nyt sitten pohdin kuumeisesti, mistä se masennus tulee? Saan olla ekan istunnon mukana, sitten 4-5 on yksinään ja sitten saan taas olla yhden kerran mukana.
Meillä on ihan normaali perhe, lapset ja vanhemmat. Rakkautta ja rajoja annettu. ei minun mielestä erikoisen isoja riitoja, toki me riidellään. Ei pahoinpitelyjä, ei ruumiillista rangaistusta. Emme mielestäni vaadi teiniltä liikoja, koulunsa hoitaa ja jos joku aine ei mene hyvin, silloin kyllä muistutamme lukemisesta ja opiskelusta.
Minulle teini on pystynyt puhumaan monia kipeitä asioita ja vanhemmalle veljelleen. Tietysti osa on salaisuuksia.
Nyt sitten kertoi halauavansa ulkopuolista apua masennukseen, itsemurha-ajatuksiin jne.
Teini on vasta 14v, kehittynyt muista etuajassa. Tiedän häntä kiusatun aikaisesta acnesta, mutta yleensä on kuulemma vain sanonut, että nyt se on mulla, koskahan sulla...
Teini on normaalikokoinen, lyhyehkö ja siis aina lailla aikuisen mitoissa, mutta onhan noita samanlaisia muitakin.
Jos osaisin tietää, olenko itse tehnyt jotain väärin, haluaisin korjata käytöstäni. Teini ei osannut minulle selittää, minkä kokee painostavana, ainoastaan se normi läksyistä jankutus harmittaa.
Onko teillä kokemusta teini-ikäisten masennuksesta-omasta-lasten-kaverin?
Kommentit (43)
Tosiaan, kalaöljykapselit tekisivät hyvää. Auttavat mielialaan. Myös urheiluharrastus silloin tällöin hyvänmielen harrastuksena. Kiusaaminen varmasti vaikuttanut nuoreen. Onkohan nuoresi geenien perusteella altistuneempi masennusajatuksille. Kaikki on nuorella hyvin mutta jokin vaivaa, se on sitä kasvamista. Ehkä on erityisherkkä.
Kalaöljyt, liikunta ja terveellinen ruoka yms. auttavat vain lievään masennukseen, ei vakavaan. Usein masennukseen liittyy menetyskokemuksia, kiusaamista jne, pelkkä geneettinen alttius ei riitä sitä aiheuttamaan.
2